LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo berekent incassokosten over incassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
iristub
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2014 11:21

Ziggo berekent incassokosten over incassokosten

Ongelezen bericht door iristub »

Ziggo heeft stilzwijgend 30 euro incassokosten + daarop nog eens 31 euro incassokosten berekend:

Eerst heeft Ziggo in maart 2013 stilzwijgend 30 euro incassokosten over 2012 toegevoegd in mijn termijnnota voor internetgebruik, zonder deze gezamelijke nota aan te manen*. Het termijnbedrag van 31 euro heb ik meteen betaald, maar voor de 30 euro incassokosten vroeg ik tevergeefs een specificatie (de nota’s van 2012 waren al lang betaald).
Na een dreigtelefoontje (!) over afsluiting heb ik het maar onder protest betaald.

Vervolgens bleek dat Ziggo mijn volgende termijnbetaling van 31 euro OOK heeft gebruikt voor incassokosten, omdat de incassokosten 'te laat' betaald zouden zijn. Dit zijn dus incassokosten over incassokosten en dat kan wettelijk helemaal niet**. In hun online factuuroverzicht (ze versturen geen nota’s op papier) was deze kostenberekening dan ook niet terug te vinden.

Na mijn (@iristub) klachten aan @ZiggoWebcare op Twitter (feb 2014) hebben ze 18 euro in mindering gebracht maar mijn dubbele betaling van 31 euro heb ik niet teruggekregen, ze wilden ‘het hierbij laten'. Ik krijg ook geen reactie meer.

Ik denk dat als ze zich bij mij 2x niet aan de wet houden, dat ook bij anderen gebeurt, omdat veel consumenten niet eindeloos de tijd hebben om hierover te discussieren. Het levert Ziggo veel extra inkomsten op maar als klant ervaar je het als een besteling.

Het is niet terecht dat Ziggo hiermee wegkomt.


Hebben jullie hier ervaringen mee?

*) http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boe ... kel96/lid7 (samenvoegen mag wel maar dan in aanmaning)
**) https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-141.html (zie punt 5, incassokosten gaan alleen over de hoofdsom, zonder later toegevoegde rente of andere kosten)

Amersfoorter1971
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2013 10:29

Re: Ziggo berekent incassokosten over incassokosten

Ongelezen bericht door Amersfoorter1971 »

Bekend verhaal, je hebt in elk geval helemaal gelijk, zie dit topic:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 6&t=140995

iristub
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2014 11:21

Re: Ziggo berekent incassokosten over incassokosten

Ongelezen bericht door iristub »

idd, als je niet gelijk betaalt wordt het gewoon nog erger zie ik bij hem!
Toen ik nog automatisch liet afschrijven was het ook al vaker gebeurd zag ik achteraf, dus dat zal bij anderen ook zo zijn.

Eigenlijk zou je samen met een aantal gedupeerden een advocaat moeten nemen, want de bedragen zijn voor 1 persoon te klein (ik denk dat Ziggo zich dat realiseert en er daarom zo lang mee wegkomt) of de publiciteit zoeken.

Amersfoorter1971
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2013 10:29

Re: Ziggo berekent incassokosten over incassokosten

Ongelezen bericht door Amersfoorter1971 »

Gewoon je poot stijf houden en niet betalen. Als je onder protest betaalt, dan is dat op zich onverschuldigd en zou je het terug kunnen vorderen, maar voor je dat voor elkaar hebt gekregen... Beter is het om gewoon helemaal niet te betalen als de in rekening gebrachte kosten onterecht zijn. Laat de boeven van Ziggo de zaak dan maar aan de kantonrechter voorleggen als ze zo graag die centen willen hebben. Die rechter zal ze dan knippen en scheren.
Probleem is dat Ziggo niet ingaat op serieus en juridisch onderbouwd verweer, maar gewoon betaling probeert af te dwingen door (te dreigen met) afsluiting van diensten. Pure chantage. Ook niet zwichten voor dit soort dreigementen, maar gewoon overstappen naar een andere provider, daar zijn er genoeg van.

Goed dat er nu meer mensen aan de bel trekken omtrent de schandalige en onwettige praktijken van Ziggo, die de per 1 juli 2012 ingevoerde incassowetgeving (bedoeld om de consumenten te beschermen) aan hun laars lappen!

iristub
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2014 11:21

Re: Ziggo berekent incassokosten over incassokosten

Ongelezen bericht door iristub »

ja maar een rechtszaak wil je vermijden, ik ben dan ook benieuwd hoe het die mijnheer X vergaat met zijn incassoproblemen met Ziggo

Gesloten