LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Abonnement verlenging webhost
Abonnement verlenging webhost
Hallo allemaal,
Vorig jaar heb ik een domeinnaam geregistreerd en ben ik een webhosting contract aangegaan met Argeweb. Dit contract was voor 1 jaar. Afgelopen week zag ik dat er een bedrag was afgeschreven door Argeweb. Even opgezocht en ik kwam er achter dat dit over de verlenging ging. Er was een week van te voren een email over gestuurd die ik niet gezien heb. Het contract is nu dus verlengd met nog een jaar.
Nu heb ik het contract opgezegd en ik was van mening dat hier dan één maand opzegtermein aan vast zit. Dus dat betekend dat ik nu nog 11 maanden terug betaald hoor te krijgen. Maar volgens de brief van Argeweb loopt het contract nu gewoon door tot oktober 2014.
Dit staat er in het contract bij: "U gaat een contract met Argeweb aan voor minimaal 12 maanden,
tenzij dit anders staat vermeld bij de afgenomen dienst. Alle diensten worden stilzwijgend verlengd
indien u niet opzegt binnen de gestelde opzegtermijn van 1 maand."
Heb ik gelijk of mag Argeweb dit zomaar doen? Ik heb nog geen verder contact opgenomen, omdat ik eerst wil weten of ik in mijn gelijk sta.
Bedankt alvast!
Vorig jaar heb ik een domeinnaam geregistreerd en ben ik een webhosting contract aangegaan met Argeweb. Dit contract was voor 1 jaar. Afgelopen week zag ik dat er een bedrag was afgeschreven door Argeweb. Even opgezocht en ik kwam er achter dat dit over de verlenging ging. Er was een week van te voren een email over gestuurd die ik niet gezien heb. Het contract is nu dus verlengd met nog een jaar.
Nu heb ik het contract opgezegd en ik was van mening dat hier dan één maand opzegtermein aan vast zit. Dus dat betekend dat ik nu nog 11 maanden terug betaald hoor te krijgen. Maar volgens de brief van Argeweb loopt het contract nu gewoon door tot oktober 2014.
Dit staat er in het contract bij: "U gaat een contract met Argeweb aan voor minimaal 12 maanden,
tenzij dit anders staat vermeld bij de afgenomen dienst. Alle diensten worden stilzwijgend verlengd
Heb ik gelijk of mag Argeweb dit zomaar doen? Ik heb nog geen verder contact opgenomen, omdat ik eerst wil weten of ik in mijn gelijk sta.
Bedankt alvast!
Re: Abonnement verlenging webhost
JGChino schreef:Hallo allemaal,
Als er geen andere termijn staat bij "stilzwijgend verlengd", lijkt me dat de afgesproken originele termijn van 12 maanden opnieuw ingaat?
Bedankt alvast!
Als u een consument bent dan heeft Argeweb in strijd met de Wet Van Dam bedongen dat het contract stilzwijgend wordt verlengt. In dat geval is het contract van rechtswege geëindigd na het eerste jaar. De machtiging tot automatische incasso is daarmee ook vervallen.
Binnen acht weken na de afschrijving kunt u gebruik maken van de normale stroneringsmogelijkheden van de bank. Daarna kun u bij de bank een MOI melding doen en zo uw geld terug krijgen.
Strikt gezien is alleen een omzetting naar onbepaalde duur geoorloofd en dan alleen als u op ieder moment kunt opzeggen en hooguit een opzegtermijn van één maand heeft. Nu in strijd hiermee is gehandeld eindigt de overeenkomst met Agreweb van rechtswege na de eerste periode.
Binnen acht weken na de afschrijving kunt u gebruik maken van de normale stroneringsmogelijkheden van de bank. Daarna kun u bij de bank een MOI melding doen en zo uw geld terug krijgen.
Als consument heeft u volgens deze voorwaarden heeft u een opzegtermijn van twee maanden en wordt per maand verlengt. Met andere woorden u zit er drie maanden aan vast. Dit is zowel naar de letter als de geest er van in strijd met de wet.Huidige art. 13.1 AV Agreweb schreef:De Overeenkomst wordt aangegaan voor een minimum termijn van twaalf maanden tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen wordt de Overeenkomst bij het uitblijven van een geldig gedane opzegging of expliciete verlenging tijdig voor een opzegtermijn van twee maanden, steeds stilzwijgend verlengd met een periode van twaalf maanden. Indien Opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, is stilzwijgende verlenging voor maandabonnementen steeds met een periode van één maand. Verlenging van registratie van domeinnamen geschiedt echter per overeengekomen registratieperiode en minimaal per jaar.
Strikt gezien is alleen een omzetting naar onbepaalde duur geoorloofd en dan alleen als u op ieder moment kunt opzeggen en hooguit een opzegtermijn van één maand heeft. Nu in strijd hiermee is gehandeld eindigt de overeenkomst met Agreweb van rechtswege na de eerste periode.
Ligt eraan hoe je de AV uitlegt. De 2e zin uit de quote is niet van toepassing voor consumenten, dus alleen 3e zin geldt. 3e zin noemt geen opzegtermijn.alfatrion schreef:Als consument heeft u volgens deze voorwaarden heeft u een opzegtermijn van twee maanden en wordt per maand verlengt. Met andere woorden u zit er drie maanden aan vast. Dit is zowel naar de letter als de geest er van in strijd met de wet.
Webhosting is dus gewoon per maand opzegbaar.
Domein registratie is helemaal niet maandelijks opzegbaar, mogelijk zit TS daar wel extra jaar aan vast.
Ik lees de 2e zin zo dat deze voor alle partijen van toepassing is, omdat consumenten hierin niet zijn uitgezonderd. De 3e zin lees ik als "in afwijking van de tweede zin...." De opzegtermijn van 2 maanden wordt dan niet aangepast.
Ik ga er vanuit dat je niet bedoelt dat TS hier daadwerkelijk of feitelijk een jaar aan vast zit, omdat het volgens volgens art. 6:236 sub j BW per definitie onredelijk bezwarend is om overeenkomst stilzwijgend te verlengen.16again schreef:Domein registratie is helemaal niet maandelijks opzegbaar, mogelijk zit TS daar wel extra jaar aan vast.
Argeweb heeft ter herinnering email verstuurd, is dan nog sprake van stilzwijgende verlenging?
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik zie zojuist nog iets wat misschien wel meespeelt. Op 29-10-2012 is het eerste contract afgesloten. Op 14-10-2013 krijg ik een factuur dat het binnen 7 dagen automatisch word afgeschreven. Op 28-10-2013 heb ik het contract opgezegd. Valt het dan toch niet volgens hun eigen regels binnen 1 maand opzegtermijn? Of zie ik dit verkeerd?
Ik zie zojuist nog iets wat misschien wel meespeelt. Op 29-10-2012 is het eerste contract afgesloten. Op 14-10-2013 krijg ik een factuur dat het binnen 7 dagen automatisch word afgeschreven. Op 28-10-2013 heb ik het contract opgezegd. Valt het dan toch niet volgens hun eigen regels binnen 1 maand opzegtermijn? Of zie ik dit verkeerd?
Ik weet niet of het onder herinnering valt het was een email met de factuur erin.16again schreef:Argeweb heeft ter herinnering email verstuurd, is dan nog sprake van stilzwijgende verlenging?
Ja, want als je zwijgt dan wordt er verlengt.16again schreef:Argeweb heeft ter herinnering email verstuurd, is dan nog sprake van stilzwijgende verlenging?
Vroeger, toen stilzwijgende verlenging nog was toegestaan, was het zo dat overeenkomst vaak stilzwijgend werden verlengt met een jaar, als je niet een maand voor de vervaldatum had opgezegd. In dit voorbeeld is de vervaldatum 28-10-2013, dus had je uiterlijk 28-09-2013 moeten opzeggen.JGChino schreef:Op 29-10-2012 is het eerste contract afgesloten. Op 14-10-2013 krijg ik een factuur dat het binnen 7 dagen automatisch word afgeschreven. Op 28-10-2013 heb ik het contract opgezegd. Valt het dan toch niet volgens hun eigen regels binnen 1 maand opzegtermijn? Of zie ik dit verkeerd?
Sinds 1 juli 2012 is het op straffe van vernietiging (met terugwerkende kracht) niet meer toegestaan om in de algemene voorwaarden te zetten dat je de overeenkomst stilzwijgend verlengt.
Waar lees jij eigenlijk een opzegtermijn van 1 maand, want ik lees in de voorwaarden toch echt 2?
-
Hostnet BV is ook zo een partij.
Heb hetzelfde met hun meegemaakt en wordt nog steeds lastiggevallen door incassobureau. Ik smeek elke keer om een rechtszaak maar doen ze niet, want ze weten zelf ook hoe fout ze zitten.
Mijn advies is, stuur ze brief of mail (liefst mail) dat je een maandbedrag bereid bent te betalen en daarna van af ziet. Een volle bedrag betalen en retourneren is ook geen optie want je kan ze immers niet vertrouwen gezien ze de wet aan hun laars lappen. Dit heb ik ook gedaan en tot heden hebben ze mij niet de kans gegevens om maandbedrag te betalen maar eisen de volle jaar bedrag die ze nooit gaan krijgen.
Dus allemaal wegblijven bij deze bedrijf en ook bij Hostnet BV.
Ik gebruik momenteel one.com, die zijn wel eerlijk en direct opzegbaar zonder automatische verlenging. Ze verlengen niet eens 1 maand, prijs is wel iets hoger.
Heb hetzelfde met hun meegemaakt en wordt nog steeds lastiggevallen door incassobureau. Ik smeek elke keer om een rechtszaak maar doen ze niet, want ze weten zelf ook hoe fout ze zitten.
Mijn advies is, stuur ze brief of mail (liefst mail) dat je een maandbedrag bereid bent te betalen en daarna van af ziet. Een volle bedrag betalen en retourneren is ook geen optie want je kan ze immers niet vertrouwen gezien ze de wet aan hun laars lappen. Dit heb ik ook gedaan en tot heden hebben ze mij niet de kans gegevens om maandbedrag te betalen maar eisen de volle jaar bedrag die ze nooit gaan krijgen.
Dus allemaal wegblijven bij deze bedrijf en ook bij Hostnet BV.
Ik gebruik momenteel one.com, die zijn wel eerlijk en direct opzegbaar zonder automatische verlenging. Ze verlengen niet eens 1 maand, prijs is wel iets hoger.
Ook ik heb dezelfde, slechte ervaring met Hostnet. Na een echtscheiding, met vervolgens naamswijziging en ook email wijziging werd er ineens €65 afgeschreven van mijn rekening door Hostnet. Door al deze wijzigingen in mijn privéleven heb ik nooit een rekening van ze ontvangen want de persoon waarnaar gemaild werd en dat bijbehorende mailadres bestonden niet meer.
Dit bedrag heb ik direct terug laten storten omdat ik mij afvroeg waar dit in hemelsnaam voor was. Vervolgens kreeg ik een aanmaning in de bus want dan weten ze ineens wel je huisadres te vinden, en ging ik zoeken of dit überhaupt wel zomaar kan, ongevraagd verlengen van een contract met nog eens 5 jaar! Hostnet vind van wel en meent dat ik onder bedrijfsrecht val en niet onder consumentenrecht omdat zij aannemen dat ik een bedrijf heb omdat er ooit een catterynaam is ingevuld bij het opgaveformulier in 2004. Ruim tien jaar geleden nota bene!
Ik ben het daar totaal niet mee eens, ik ben geen bedrijf en heb dat nooit gehad ook. Over dit meningsverschil is inmiddels uitgebreid gecorrespondeerd en uit coulance bieden ze nu aan om mijn domeinnaam registratie om te zetten van een looptijd van 5 jaar naar een looptijd van één jaar maar inmiddels is de factuur wel doorgestuurd naar een incasso bureau die nu weer extra kosten in rekening brengen. Hostnet geeft dus uiteindelijk toe de rekening te zullen wijzigen (wat ze doen mag ook gewoon niet) maar laat mij inmiddels wel extra incasso kosten betalen over een veel te hoog bedrag. Nu kan ik dus hier weer achteraan! Of misschien net als de hierboven geplaatste reactie maar gewoon laten komen met een rechtszaak?
Dit bedrag heb ik direct terug laten storten omdat ik mij afvroeg waar dit in hemelsnaam voor was. Vervolgens kreeg ik een aanmaning in de bus want dan weten ze ineens wel je huisadres te vinden, en ging ik zoeken of dit überhaupt wel zomaar kan, ongevraagd verlengen van een contract met nog eens 5 jaar! Hostnet vind van wel en meent dat ik onder bedrijfsrecht val en niet onder consumentenrecht omdat zij aannemen dat ik een bedrijf heb omdat er ooit een catterynaam is ingevuld bij het opgaveformulier in 2004. Ruim tien jaar geleden nota bene!
Ik ben het daar totaal niet mee eens, ik ben geen bedrijf en heb dat nooit gehad ook. Over dit meningsverschil is inmiddels uitgebreid gecorrespondeerd en uit coulance bieden ze nu aan om mijn domeinnaam registratie om te zetten van een looptijd van 5 jaar naar een looptijd van één jaar maar inmiddels is de factuur wel doorgestuurd naar een incasso bureau die nu weer extra kosten in rekening brengen. Hostnet geeft dus uiteindelijk toe de rekening te zullen wijzigen (wat ze doen mag ook gewoon niet) maar laat mij inmiddels wel extra incasso kosten betalen over een veel te hoog bedrag. Nu kan ik dus hier weer achteraan! Of misschien net als de hierboven geplaatste reactie maar gewoon laten komen met een rechtszaak?
In het normale leven geef je toch ook een adreswijziging door als er iets verandert, waarom zou dat in de "digitale wereld" anders zijn. Omstandigheden in je priveleven ontslaan je toch niet van je betalingsverplichting.Door al deze wijzigingen in mijn privéleven heb ik nooit een rekening van ze ontvangen want de persoon waarnaar gemaild werd en dat bijbehorende mailadres bestonden niet meer.
Dat zou inderdaad wel zo logisch zijn.bprosman schreef:In het normale leven geef je toch ook een adreswijziging door als er iets verandert, waarom zou dat in de "digitale wereld" anders zijn. Omstandigheden in je priveleven ontslaan je toch niet van je betalingsverplichting.Door al deze wijzigingen in mijn privéleven heb ik nooit een rekening van ze ontvangen want de persoon waarnaar gemaild werd en dat bijbehorende mailadres bestonden niet meer.
U valt natuurlijk gewoon onder de wetgeving die geldt voor comsumenten. Tenzij u de catery bedrijfsmatig voerde natuurlijk. 5 jaar verlenging is dan gewoon simpelweg niet toegestaan.Drsi schreef: Dit bedrag heb ik direct terug laten storten omdat ik mij afvroeg waar dit in hemelsnaam voor was. Vervolgens kreeg ik een aanmaning in de bus want dan weten ze ineens wel je huisadres te vinden, en ging ik zoeken of dit überhaupt wel zomaar kan, ongevraagd verlengen van een contract met nog eens 5 jaar! Hostnet vind van wel en meent dat ik onder bedrijfsrecht val en niet onder consumentenrecht omdat zij aannemen dat ik een bedrijf heb omdat er ooit een catterynaam is ingevuld bij het opgaveformulier in 2004. Ruim tien jaar geleden nota bene!
Hoe ze uw adres hebben gevonden doet niet heel erg terzake, nog netter was geweest als u dat gewoon zelf doorgegeven had, maar goed. Mogelijk is de factuur retour afzender gekomen met een nieuw adres ofzoiets
Wat ik bedoel te zeggen met de privé omstandigheden is dat dingen veranderen, mijn huisadres echter niet. Niet iedereen denkt er op zo'n moment aan om de registratie van een domeinnaam die vijf jaar loopt ook bij de emailwijzigingen op te nemen. Hadden ze mij echter meteen gewoon per post geïnformeerd dan had ik ook meteen kunnen reageren. Ik had hem bij mijn weten ook al opgezegd maar heb dat dus niet via mijnhostnet.nl gedaan.
Het feit blijft staan dat ik geen bedrijf ben en ook nooit heb gehad en dus meteen per maand moet kunnen opzeggen en niet vast zit aan een 5-jarige verlenging, zelfs niet aan een 1-jarige verlenging zoals zij beweren. Ik kom zeer zeker mijn betalinsverplichtingen na maar dit is oplichterij en mensen intimideren met een incasso bureau. Ik heb namelijk gewoon het recht om meteen op te zeggen!
Het feit blijft staan dat ik geen bedrijf ben en ook nooit heb gehad en dus meteen per maand moet kunnen opzeggen en niet vast zit aan een 5-jarige verlenging, zelfs niet aan een 1-jarige verlenging zoals zij beweren. Ik kom zeer zeker mijn betalinsverplichtingen na maar dit is oplichterij en mensen intimideren met een incasso bureau. Ik heb namelijk gewoon het recht om meteen op te zeggen!
Als je geen bedrijf had, waarom heb je dit dan toch ingevuld?
-
Nee want een domeinnaam betaal je per jaar en niet per maand het is dus geen maandelijkse dienst die je afneemt zoals een internetverbinding. Je kunt dus elke maand opzeggen maar het gaat pas in op het einde van die periode van een jaar.
Hint: Wet Van Dam (WVD)
Voor dommeinnamen ligt dat misschien iets ingewikkelder :
https://ictrecht.nl/domeinnamen/de-wet- ... meinnamen/
https://ictrecht.nl/domeinnamen/de-wet- ... meinnamen/
ICTRecht, Arnoud Engelfriet schreef:Hostingpartijen die hopen aan de Wet Van Dam te kunnen ontkomen, moet ik teleurstellen. Het uitdrukkelijke doel van de Wet Van Dam is te verhinderen dat consumenten stilzwijgend steeds per jaar aan dingen vast zitten. De wet ziet daarbij de sportschool en de domeinnaam als hetzelfde. Iedere oplossing die ook door een sportschool kan worden gehanteerd om klanten steeds een jaar vast te houden (en te factureren), zal dus door de rechter niet worden geaccepteerd bij de domeinnaam.
Grappig trouwens dat je over het algemeen de uitspraken / columns van Arnoud Engelfriet heftig bekritiseert behalve als ze je gelijk gevenOf een domeinnaam een vermogensrecht is, is al sinds eind jaren negentig onderwerp van heftig debat onder juristen. Eén uitspraak (Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch in 2007, LJN AZ6522) lijkt erop te wijzen dat een domeinnaam onder deze definitie valt. De heersende leer in de juridische literatuur is echter dat dit niet het geval zou zijn (zie het juridische artikel De vermogensrechtelijke status van het recht op de domeinnaam). Verdedigbaar – maar nog nooit getest – is dat een domeinnaam in feite gehuurd wordt.

Dat is toch logisch?bprosman schreef:Grappig trouwens dat je over het algemeen de uitspraken / columns van Arnoud Engelfriet heftig bekritiseert behalve als ze je gelijk geven.

Welk stoffelijk vooredeel wordt er verkregen?art. 3:6 BW schreef:Rechten die, hetzij afzonderlijk hetzij tezamen met een ander recht, overdraagbaar zijn, of er toe strekken de rechthebbende stoffelijk voordeel te verschaffen, ofwel verkregen zijn in ruil voor verstrekt of in het vooruitzicht gesteld stoffelijk voordeel, zijn vermogensrechten.