LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ADSL2+

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Mario_s
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2010 18:03

ADSL2+

Ongelezen bericht door Mario_s »

Overal adverteren internet providers met een snelheid (tot) 20Mb.

Nu blijkt het dat ze deze snelheden bij langena nooit kunnen leveren. Na meerdere malen contact met verschillende klantenservices van verschillende providers blijken dat ontzettend veel wijkcentrale's maximaal maar 8Mb kunnen uitleveren.

Op alle postcode checks van de betreffende providers word vrolijk geadverteerd met geschatte snelheden die tussen de 15 / 18 Mb/s seconden zitten.

De providers weten hiervan, de wijkcentrales zijn nooit klaar gemaakt voor het zogehete ADSL2+ en opereren met verouderde onderdelen waardoor het singaal wat uit gaat 8Mb/s maximaal is, haal hier nog de kwaliteitsverlies vanaf door de afstanden naar de centrale en de consument houd 6Mb/s over van de beloofte 16 tot 18mb's.

Dit lijkt me een valse advertentie. Provider telfort maakt het helemaal bond door als enige alternatief een 4Mb/s dienst te bieden omdat ze weten dat 8Mb/s bijna overal het maximale is wat ze kunnen leveren.

Ook worden door KPN de centrale's niet meer omgezet naar ADSL2+
KPN wacht tot de uitrol van glasvezel en vinden ADSL2+ geen rendabele investering meer.

Dit betekend voor de consument dat ze betalen voor een 20MB/s dienst maar deze nooit en te nimmer meer zullen krijgen tot ze overstappen naar het (waarscheinlijk) veel duurdere glasvezel dienst, welke nog bijna nergends word aangeboden.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door Ulbe »

ADSL2+ is inderdaad alweer verouderd 20Mbit wordt nooit gehaald en je mag blij wezen dat je op rustige momenten de 17Mbit mag halen,

Even wachten en kabel wordt even de "tussensprong" naar glasvezel, die in principe oneindig veel data kan verwerken,

Als u snel internet wil gebruiken is het enige alternatief kabel,

VDSL is onderhand gelanceerd als alternatief van ADSL, helaas is dit systeem ook net als ADSL, de max. snelheid sterk onderhevig van de afstand naar de centrale, hier is max. 60Mbit het theoretische haalbare, de praktijk zal dus weer anders zijn..,

Voor low budget internet is ADSL een prima alternatief,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door agro »

KPN verhoogd in april de snelheden, zie:
http://www.kpn.com/prive/internet/verho ... bellen.htm

kees.bugter
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:55

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door kees.bugter »

Zo na 3 maanden € 40,00 geef mij maar Ziggo :wink:

Telfort webcare
verified
Berichten: 959
Lid geworden op: 05 mei 2009 15:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

Hier worden wel iets te snel conclusies getrokken! :D

Over andere providers wil ik niet oordelen, wel kan ik toelichten hoe Telfort hier nu in staat.
Wij maken voor ADSL o.a. gebruik van het KPN netwerk. In een grote groep voormalige "ADSL1" centrales is nu een nieuw netwerk van KPN beschikbaar gekomen. Deze hardware is in de toekomst grotendeels ook in te zetten voor VDSL2 dus ADSL(2+) gebruikers profiteren ook en zitten absoluut niet op een dood spoor! Netwerkuitbereidingen zijn en blijven aan de orde van de dag.

De snelheidsvoorspelling van de Telfort postcodecheck geeft een individueel resultaat op basis van postcode en huisnummer.
Deze voorspelling komt tot stand aan de hand van een scala aan lijnmetingen, plattegronden en afstandtabellen welke continue worden bijgewerkt om een zo nauwkeurig mogelijke voorspelling te kunnen doen.
Dit uiteraard om teleurstelling na oplevering te voorkomen en tot nu toe zijn de resultaten van de check zeer nauwkeurig gebleken.
Deze zal dus absoluut niet voor elk huisnummer in Nederland 17-18Mbit aangeven.

Er is recentelijk een grote groep centrales geschikt gemaakt voor ADSL2+ en deze informatie is reeds in onze postcodecheck verwerkt.

Als u via ADSL precies op 8Mbit down verbonden bent is de kans groot dat u op een "ADSL1" centrale zit aangesloten.
Als onze postcodecheck nu een hogere snelheid aangeeft dan 8Mbit is dit nieuwe netwerk ook in uw centrale beschikbaar.

Nieuwe aanvragen/overnames worden bij Telfort sinds kort standaard over dit netwerk opgeleverd. Bestaande Telfort klanten migreren wij via onze lopende pilot.

Dat er, afhankelijk van lijnlengte/kwaliteit wel degelijk 20Mbit te halen is kunt u bijvoorbeeld hier goed zien:

http://forum.telfort.nl/topic5618.html

Aanmelden voor de migratiepilot kan via dit topic.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag :)

Hugo

D2Freak31
Berichten: 68
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:08

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door D2Freak31 »

Telfort webcare schreef:Hier worden wel iets te snel conclusies getrokken! :D

Over andere providers wil ik niet oordelen, wel kan ik toelichten hoe Telfort hier nu in staat.
Wij maken voor ADSL o.a. gebruik van het KPN netwerk. In een grote groep voormalige "ADSL1" centrales is nu een nieuw netwerk van KPN beschikbaar gekomen. Deze hardware is in de toekomst grotendeels ook in te zetten voor VDSL2 dus ADSL(2+) gebruikers profiteren ook en zitten absoluut niet op een dood spoor! Netwerkuitbereidingen zijn en blijven aan de orde van de dag.

De snelheidsvoorspelling van de Telfort postcodecheck geeft een individueel resultaat op basis van postcode en huisnummer.
Deze voorspelling komt tot stand aan de hand van een scala aan lijnmetingen, plattegronden en afstandtabellen welke continue worden bijgewerkt om een zo nauwkeurig mogelijke voorspelling te kunnen doen.
Dit uiteraard om teleurstelling na oplevering te voorkomen en tot nu toe zijn de resultaten van de check zeer nauwkeurig gebleken.
Deze zal dus absoluut niet voor elk huisnummer in Nederland 17-18Mbit aangeven.

Er is recentelijk een grote groep centrales geschikt gemaakt voor ADSL2+ en deze informatie is reeds in onze postcodecheck verwerkt.

Als u via ADSL precies op 8Mbit down verbonden bent is de kans groot dat u op een "ADSL1" centrale zit aangesloten.
Als onze postcodecheck nu een hogere snelheid aangeeft dan 8Mbit is dit nieuwe netwerk ook in uw centrale beschikbaar.

Nieuwe aanvragen/overnames worden bij Telfort sinds kort standaard over dit netwerk opgeleverd. Bestaande Telfort klanten migreren wij via onze lopende pilot.

Dat er, afhankelijk van lijnlengte/kwaliteit wel degelijk 20Mbit te halen is kunt u bijvoorbeeld hier goed zien:

http://forum.telfort.nl/topic5618.html

Aanmelden voor de migratiepilot kan via dit topic.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag :)

Hugo
Hugo,

Een fantastisch theoretisch verhaaltje. Maar nu de feiten. Zoek eens op adsl op dit forum en daarbij blijkt dat veel mensen klachten hebben met een beloofde snelheid (tot 20 MB). Die word praktisch niet gehaald. Nu heeft niet alleen telfort hier last van maar praktisch elke adsl aanbieder.
Ik vraag me af waarom kabelaanbieders nooit zeggen tot 25 mb maar een gegarandeerde snelheid bieden. Bij adsl providers word er altijd gesproken over een snelheid tot een theoretisch maximum. Terwijl kabel gedeeld word met meerdere gebruikers en adsl in principe niet.

Wat verder nog grappiger is, is dat je schrijft dat een groot aantal centrales net zijn klaargemaakt voor adsl2+ terwijl telfort ook vdsl wil gaan aanbieden in 2010. Aangezien vdsl een hoge investering met zich meebrengt zullen deze centrales op korte termijn niet meer worden aangepakt. Was het niet beter geweest om meteen over te stappen naar vdsl? Bovendien vind ik het schrikbarend om te lezen dat er anno 2010 nog "een grote groep ADSL" centrales bestaat terwijl adsl2 toch al in 2005-2006 groot uitgerold is in Nederland.

Telfort webcare
verified
Berichten: 959
Lid geworden op: 05 mei 2009 15:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

D2Freak31 schreef: Hugo,

Een fantastisch theoretisch verhaaltje. Maar nu de feiten. Zoek eens op adsl op dit forum en daarbij blijkt dat veel mensen klachten hebben met een beloofde snelheid (tot 20 MB). Die word praktisch niet gehaald. Nu heeft niet alleen telfort hier last van maar praktisch elke adsl aanbieder.
Ik vraag me af waarom kabelaanbieders nooit zeggen tot 25 mb maar een gegarandeerde snelheid bieden. Bij adsl providers word er altijd gesproken over een snelheid tot een theoretisch maximum. Terwijl kabel gedeeld word met meerdere gebruikers en adsl in principe niet.

Wat verder nog grappiger is, is dat je schrijft dat een groot aantal centrales net zijn klaargemaakt voor adsl2+ terwijl telfort ook vdsl wil gaan aanbieden in 2010. Aangezien vdsl een hoge investering met zich meebrengt zullen deze centrales op korte termijn niet meer worden aangepakt. Was het niet beter geweest om meteen over te stappen naar vdsl? Bovendien vind ik het schrikbarend om te lezen dat er anno 2010 nog "een grote groep ADSL" centrales bestaat terwijl adsl2 toch al in 2005-2006 groot uitgerold is in Nederland.
Ik vraag me af of u mijn post wel gelezen hebt?

In de 1e alinea leg ik uit dat dit juist ook gerelateerd is aan de uitrol van VDSL2. Uw aannames over desbetreffende investeringen en "aanpakken" van centrales zijn dan ook onjuist.

Dat 20Mbit in de praktijk wel gehaald kan worden kunt u zoals ik al aangaf zien in dit topic.

Dat kabelaars de snelheid beter kunnen garanderen heeft te maken met de met de kortere afstand tot de wijkverdelers, de coaxiale bekabeling en de toegepaste modulatietechniek. (Euro-DOCSIS 3)

Bij ADSL wordt er geleverd vanuit de KPN centrale, bij kabel vanuit de wijkkast.
Voor VDSL2 zal er voor lijnen korter dan 1500 meter nog steeds geleverd worden vanuit de centrale maar daarnaast ook vanuit de wijkkast voor lijnen die nu langer dan 1500 meter zijn.
KPN is al een tijd volop bezig met het uitbreiden/bijplaatsen van wijkkasten voor de introductie van VDSL2.

Hugo

Mario_s
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2010 18:03

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door Mario_s »

Hugo,

Wat jij me nu verteld is dus als ik 6 maanden geleden via de postcode check 8MB max haalde en nu 17MB max haalde mijn wijkcentrale mij 17MB moet uitleveren ?

Hoe kan het dan na verschillende telefoontjes naar de technische dienst bij Telfort mij nog steeds vasthoudend verteld word dat mijn wijkcentrale maar 8MB uit kan leveren?

Hier klopt dan toch niks van ?

wpompen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2010 17:15

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door wpompen »

Ik heb ook uitgebreid contact met KPN gehad omdat ze de boel "verkeerd voorlichten". Op mijn lijn is niet meer dan 19Mb haalbaar, dat verklaard de KPN technische dienst. TOCH adviseerd men mij een paar weken geleden te upgraden naar Premium omdat de bandbreedte zou worden verdubbeld.
Het is dus écht zo dat de klantenservice van KPN exact dezelfde postcode check doet als de consument, daaruit blijkt overigens dat Premium nog niet leverbaar is op mijn adres maar goed, dat is een kleinigheidje. Dit terwijl ze het bij de TD wel weten...

ja, ik voel me bedonderd...

D2Freak31
Berichten: 68
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:08

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door D2Freak31 »

Telfort webcare schreef:Ik vraag me af of u mijn post wel gelezen hebt?

In de 1e alinea leg ik uit dat dit juist ook gerelateerd is aan de uitrol van VDSL2. Uw aannames over desbetreffende investeringen en "aanpakken" van centrales zijn dan ook onjuist.

Dat 20Mbit in de praktijk wel gehaald kan worden kunt u zoals ik al aangaf zien in dit topic.
Ik zie toch echt deze zin staan:
Telfort webcare schreef:Er is recentelijk een grote groep centrales geschikt gemaakt voor ADSL2+ en deze informatie is reeds in onze postcodecheck verwerkt.
Als ik jou moet uitleggen dat VDSL(2) iets heel anders is dan ADSL2+ dan vraag ik me af wat de bedoeling is van de informatie die je hier neerzet?
Als je denkt dat centrales die gereed worden gemaakt voor ADSL2+ direct VDSL snelheden kunnen leveren, zou ik Telfort toch verzoeken een andere medewerker informatie op internet te laten plaatsen.

In de praktijk blijkt dat de maximale snelheid theoretisch te halen is, maar in de praktijk vaak tegenvalt.

Telfort webcare schreef:Dat kabelaars de snelheid beter kunnen garanderen heeft te maken met de met de kortere afstand tot de wijkverdelers, de coaxiale bekabeling en de toegepaste modulatietechniek. (Euro-DOCSIS 3)

Bij ADSL wordt er geleverd vanuit de KPN centrale, bij kabel vanuit de wijkkast.
Voor VDSL2 zal er voor lijnen korter dan 1500 meter nog steeds geleverd worden vanuit de centrale maar daarnaast ook vanuit de wijkkast voor lijnen die nu langer dan 1500 meter zijn.
KPN is al een tijd volop bezig met het uitbreiden/bijplaatsen van wijkkasten voor de introductie van VDSL2.

Hugo
Ok, hier ga je toch weer de mist in. Voor VDSL is de maximale afstand tussen centrale en aansluiting 1200 meter. Voor VDSL2 is dit opgetrokken naar 3500 meter. Ik vind het fijn dat je gebruikers op de hoogte wilt stellen van een aantal dingen, maar als deze informatie representatief is voor een medewerker van Telfort, dan zegt dat m.i. ook weer genoeg.

Marieke J
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2010 13:43

Re: ADSL2+

Ongelezen bericht door Marieke J »

Ik vind dit een beetje jammer. Een webcare medewerker van Telfort probeert iets uit te leggen, maar D2Freak31 reageert daar negatief op. Dan vind ik het niet vreemd dat de discussie niet verder gaat.

Dit is wat ik als leek begrijp:
Nergens beweert Hugo, de webcare medewerker van Telfort, dat ADSL2+ hetzelfde is als VDSL2. Als een nu nog ADSL1 centrale geschikt gemaakt wordt voor VDSL2, dan komt in die centrale ook ADSL2+ beschikbaar. Nieuwe klanten krijgen dan gelijk ADSL2+, bestaande klanten (nu ADSL1) worden gemigreerd via lopende pilot, dus geleidelijk. Als vroeger de postcodecheck 4 Mb/s aangaf en tegenwoordig hoger, dan zal je wijkcentrale dus aangepast zijn. Of je internetsnelheid 8 of 16 of 20 wordt is nog steeds afhankelijk van de afstand naar de wijkcentrale (en andere factoren)

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2 staat een mooi grafiekje.
Als telfort intern de regel stelt dat VDSL2 niet geleverd bij een grotere afstand van 1500meter (informatie van Hugo), dan begrijp ik dat, want theoretisch zit daar ongeveer een buigpunt. Vanaf daar snelheden tot 30 Mb en lager en is het verschil met ADSL2+ niet meer zo groot.

De 1200 meter bij VDSL (informatie van D2Freak31) lijkt mij op basis van deze grafiek onlogisch. Bij afstanden langer dan 1km is ADSL2+ juist sneller dan VDSL. Er zullen vast ook internetproviders zijn die 1200m als grens stellen bij VDSL2, omdat dan theoretisch de hoogste snelheid tot 50-60 Mb is

Gesloten