LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beveiliging?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Moppentappers

Beveiliging?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Helaas, zie ik dat het aantal posts over beveiliging sterk afneemt,
terwijl statistisch gezien het aantal consumenten met een beveiligings probleem c.q infectie sterk toeneemt.
mijn vraag is nu aan jullie, wat doe je aan beveiliging? denk je dat je daarmee voldoende beveiligd bent en heb je al een keer een malware (virussen, trojans ect.) probleem gehad? of de dreiging ervan? (wanneer een virus tegengehouden werd bijv.)

BBCS
Contacteer:

Re: Beveiliging?

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit heeft te maken dat de consumentenbond van mening is dat de internetproviders en computerleveranciers deze beveiligingen op zich dienen te nemen.

Dus wordt hier duidelijk aangegeven dat als de consument zijn verantwoordelijkheid niet wilt nemen, dat de computerleveranciers en internetproviders deze verantwoordelijkheid dienen over te nemen. :shock: :oops: :twisted:

Iets waar wij als winkeliers totaal niets voor voelen. En terecht.

Want in een auto zitten ook veiligheidsgordels, maar als de inzittenden van die auto de veiligheidsgordels weigeren te gebruiken, is het hun eigen verantwoordelijkheid. En als je dan een ongeluk krijgt kun je niet de fabrikant van die auto, of de leverancier van die auto of de wegbeheerder verantwoordelijk houden en aanprakelijk stellen voor de schade die er dan ontstaat.

En dat is dus precies wat er gebeurd.

Moppentappers

het aantal reacties dat hier is gegeven duid erop dat beveiliging totaal niet serieus genomen wordt, en toch blijft de consument klagen (op de verkeerde plaatsen trouwens) over virussen en al die ongein
vreemd.. niet?

BBCS
Contacteer:

Laat ik dit zeggen:

De eindgebruiker is zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor wat op zijn computer staat en wat er mee gebeurd.

De provider is totaal niet aansprakelijk en verantwoordelijk voor de dataverkeer die over het netwerk gaat.

De provider is alleen verantwoordelijk en aansprakelijk voor de fysieke verbinding.
Dus de provider hoeft er alleen maar voor te zorgen dat jij een verbinding hebt met internet, over de data die over die verbinding gaat zijn zij nooit en te nimmer verantwoordelijk en aansprakelijk voor, dat is dus de internetgebruiker.

Over de beveiligingen precies hetzelfde.

Ik lever de computer veilig af. Voor de rest is het aan de gebruikers.

Dus met de auto worden autogordels meegeleverd, en als de inzittenden deze weigeren te gebruiken, is dat voor de verantwoordelijkheid van de inzittenden en niet voor de dealer of fabrikant van de auto.

Er zijn consumenten die aangeven dat ze niet met de beveiligingen bezig willen zijn en dat de provider en de computerleverancier dat dan maar moeten doen.

De computerleveranciers en de providers doen dat dus niet, met het resultaat dat het een zooitje is geworden.

Veel mensen staan niet open voor de gevaren en willen het ook niet horen.

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Want in een auto zitten ook veiligheidsgordels, maar als de inzittenden van die auto de veiligheidsgordels weigeren te gebruiken, is het hun eigen verantwoordelijkheid. En als je dan een ongeluk krijgt kun je niet de fabrikant van die auto, of de leverancier van die auto of de wegbeheerder verantwoordelijk houden en aanprakelijk stellen voor de schade die er dan ontstaat.
Verkeerde vergelijking. Met beveiligingssoftware op de pc bescherm je jezelf tegen onrechtmatige inbreuken met, vaak, als doel persoonsgegevens te stelen. Een vergelijking met autodiefstal is daarom beter. En het is een taak van de overheid om dit te voorkomen.
Het is daarom nog niet zo gek gedacht dat ook de veiligheid op het internet een taak van de overheid is.
Of ik dit ook vind, weet ik nog niet. Ik ben er nog niet echt uit.

Mijn eigen beveiligingssoftware:
Norton Internet Security
AdAware SE
Spybot S&D
HijackThis

BBCS
Contacteer:

Verkeerde vergelijking. Met beveiligingssoftware op de pc bescherm je jezelf tegen onrechtmatige inbreuken met, vaak, als doel persoonsgegevens te stelen. Een vergelijking met autodiefstal is daarom beter. En het is een taak van de overheid om dit te voorkomen.
Mag jij vinden, maar deze vergelijking komt niet van mij af, maar van de consumentenbond.

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Mag jij vinden, maar deze vergelijking komt niet van mij af, maar van de consumentenbond.
De vergelijking dat beveiligingssoftware hetzelfde is als autogordels? Met zo'n vergelijking snijden ze zichzelf toch in de vingers?

BBCS
Contacteer:

Computergebruikers zijn kwetsbaarder dan ze denken voor virussen en spyware, maar weten nog altijd weinig van computerbescherming. Dat blijkt uit een steekproef en een enquête van de Consumentenbond.

De bond heeft als steekproef bij 93 huishoudens thuis de computer nagekeken. Bij 61.9% van de computergebruikers die dachten een anti-spywarepakket geïnstalleerd te hebben, bleek dit niet het geval te zijn. En bij de mensen die dachten dat er geen spyware op de computer stond, vond de bond in ruim 29% wel degelijk spyware in de pc.
Bij 9 huishoudens was de computer besmet met één of meer virussen, terwijl 7 van hen van te voren had aangegeven voldoende beschermd te zijn. Van de 25 computers met een draadloze internetverbinding bleken 14 geen afdoende beveiliging te hebben.

Consumenten zijn dus kennelijk kwetsbaar, maar tegelijk blijkt dat ze weinig kennis hebben over hoe zij zich moeten wapenen tegen digitale gevaren. Dat blijkt ook uit een enquête die de bond heeft gehouden onder 614 computergebruikers. Zo weet ongeveer de helft niet wat het verschil is tussen anti-virussoftware en een firewall. En van de mensen die aangaven dat wel te weten, bleek bij doorvragen 57% alsnog door de mand te vallen.
Ook phishing blijkt bij de helft van de mensen een onbekend fenomeen. Driekwart van de mensen weet niet hoe vaak de anti-virussoftware op zijn computer updates binnenhaalt, terwijl een dagelijkse actualisering essentieel is voor een goede bescherming. Bijna een kwart van de ondervraagden zegt het afgelopen jaar een computervirus te hebben gehad.

Gezien de resultaten van de steekproef en de enquête, blijft de Consumentenbond pleiten voor ‘ingebakken veiligheid’. De professionele partijen, zoals internetproviders, computerleveranciers en dienstenaanbieders op internet, zouden meer moeten doen om consumenten te beschermen en dat niet alleen aan de computergebruiker moeten overlaten.

bron: http://www.consumentenbond.nl/actueel/p ... 007/196018

BBCS
Contacteer:

De professionele partijen, zoals internetproviders, computerleveranciers en dienstenaanbieders op internet, zouden meer moeten doen om consumenten te beschermen en dat niet alleen aan de computergebruiker moeten overlaten.
Vertel mij maar als computerleverancier wat ik dan allemaal moet doen?

Kunnen ze niet, dus moeten ze niet van deze onzin brabbelen. :evil:

Ik lever de computers af met een anti-virus programma en diverse beveiligingsprogramma's.

Maar als de consumenten weigeren om hieraan mee te werken, kan ik er niks aan doen.

De houding van de consumentenbond is:

Als de consumenten het niet willen, MOETEN de providers en de detailhandel de verantwoordelijkheid van de consument maar overnemen.

Dus niet.

Als de consument zijn verantwoordelijkheid niet wilt nemen, moet hij maar de consequenties ervan voelen en ervaren.

BBCS
Contacteer:

De eindgebruiker is zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor wat op zijn computer staat en wat er mee gebeurd.

De provider is totaal niet aansprakelijk en verantwoordelijk voor de dataverkeer die over het netwerk gaat.

De provider is alleen verantwoordelijk en aansprakelijk voor de fysieke verbinding.
Dus de provider hoeft er alleen maar voor te zorgen dat jij een verbinding hebt met internet, over de data die over die verbinding gaat zijn zij nooit en te nimmer verantwoordelijk en aansprakelijk voor, dat is dus de internetgebruiker.

Over de beveiligingen precies hetzelfde.

Ik lever de computer veilig af. Voor de rest is het aan de gebruikers. Doen ze niks met de beveiligingen, dan is het helemaal de verantwoordelijkheid van de gebruikers.

Dus met de auto worden autogordels meegeleverd, en als de inzittenden deze weigeren te gebruiken, is dat voor de verantwoordelijkheid van de inzittenden en niet voor de dealer of fabrikant van de auto.

Er zijn consumenten die aangeven dat ze niet met de beveiligingen bezig willen zijn en dat de provider en de computerleverancier dat dan maar moeten doen.

De computerleveranciers en de providers doen dat dus niet (hoeven dat ook niet te doen en behoren dat ook niet te doen), met het resultaat dat het een zooitje is geworden.

Veel mensen staan niet open voor de gevaren en willen het ook niet horen.

Het is heel gemakkelijk om het vingertje naar de computerleveranciers en de internet providers te wijzen, maar men vergeet wel wat internet nu precies is.

Veel mensen denken dat internet een dienst is van de providers. En dat is dus niet het geval.
Internet is niks anders dan dat alle computers in de wereld op 1 hele grote wereldwijde computernetwerk gekoppeld zijn, met het doel om gegevens en informatie uit te wisselen.
Dat is internet.
Dus internet is eigenlijk van niemand en internet wordt ook niet gecontroleerd door iemand.
Hierdoor hebben mensen met kwade bedoelingen ook toegang tot het internet en ook toegang tot iedere computer.

En dat is dus precies wat er gebeurd.

Want wat is nu het doel van spyware, adware en trojans?

Het doel van ad-ware (oftewel: advertentie software) om reclame op de computerschermen van de internet gebruiker te tonen.

Het doel van spyware (oftewel: spionage software) is om persoonlijke gegevens (zoals wachtwoorden, pincodes, enz, enz) te stelen van de internet gebruikers.

Het doel van de trojans (trojan horses, oftewel de paard van troje) is om de controle en de besturing van de computer van de internetgebruiker over te nemen en de computer te gebruiken voor zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Denk hierbij aan het versturen van spam, het verspreiden van k i n d e r p o r n o, de computer gebruiken om websites plat te gooien (dit worden zombiecomputers genoemd.), enz, enz.

Een trent die de laatste tijd steeds vaker voorkomt is het zogenaamde phishing. Dat wilt zeggen dat de internetgebruiker om de tuin geleidt wordt door op een sluwe manier hun persoonlijke gegevens, bankgegevens te ontfutselen.
De criminelen doen zich voor als een bank en hebben hun eigen site omgebouwd met het uiterlijk van een vertrouwde bank. De nietsvermoedende en naïeve internet gebruiker denkt dat hij op de site van de bank zit, maar het tegendeel is waar. Men voert hun persoonlijke gegevens in (vaak rekeningnummer en pincode) en krijgen een foutmelding (denk ik).
Ondertussen hebben de criminelen wat ze willen hebben en plunderen de rekeningen van de in de boot genomen bankgebruikers.

Deze problemen worden vaak niet serieus genomen. Oftewel: dat zal mij niet gebeuren.

De houding van de ouderen is toch vaak dat ze van mening zijn dat ze niks aan beveiliging te hoeven doen, omdat ze niks te verbergen hebben, dat bij hun niks te halen valt, en dat ze maar een beetje surfen.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Op 1 pagina 3X precies hetzelfde zeggen. Duidt op vroege dementie. Ga eens langs een arts!

Mr. Floppy

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Het grootste probleem mbt beveiliging is de gebruiker zelf.

Iemand met echt kennis van zaken, heeft eigenlijk helemaal geen virusscanners e.d. nodig op zijn eigen pc.
Ik zelf heb b.v. nooit een virusscanner op mijn pc geinstalleerd gehad, en ik heb ook nog nooit een virus of spy/ad-ware gehad. (uiteraard wel honderden toegestuurd gekregen, en honderden "aanbiedingen" op websites gekregen om virusprogramma's te installeren) (heb overigens wel eens wat virus-bestanden op mijn pc gehad (lek in java), maar zolang deze niet worden uitgevoerd, is er natuurlijk niets aan de hand) Iemand met kennis van zaken weet gewoon vantevoren al of iets niet in de haak is. Natuurlijk dien je wel alle beveiligings-updates van de software te installeren.
Mocht er onoverhoopt toch ooit iets gebeuren, dan dien je ook altijd te beschikken over recente backups van zowel besturing (b.v. Ghost image) als data. (heb je binnen een kwartier weer een schone pc zoals hij vlak voor het incident was)
Een echte kenner kan namelijk ook aan het gedrag en prestaties van zijn pc merken of er iets aan de hand is.

Het probleem is gewoon de gebruiker zelf. (en dit zal altijd zo blijven)
Bij de meeste mensen waar ik kom die virussen hebben opgelopen, staat er toch altijd wel een bijgewerkte virusscanner geinstalleerd. Toch krijgen die mensen virussen door hun eigen onkunde. Zelfs al heb je ze tig keer uitgelegd dat ze geen vreemde uitvoerbare bestanden moeten openen, blijken ze dat toch te doen. (geen enkel anti-virus programma die dat tegenhoud)(ook zijn nieuwe virussen altijd eerder dan anti-virus programma's)
Ook is er natuurlijk altijd het probleem van meerdere gebruikers op de pc. Beste oplossing hiervoor is om iedereen zijn eigen harde schijf te geven, die in een wisselslede zit. (zo heeft iedereen zijn "eigen pc")
Of nog beter: voor mensen met veel ruimte en geld: ieder zijn eigen pc.

Moppentappers

eindgebruiker is inderdaad verantwoordelijk, maar de richtlijnen missen
1. Ze denken klaar te zijn met alleen een internet security suite, voor goede beveiliging heb je toch wat meer nodig
want updaten is naast gezond verstand het belangrijkste
gebruik personal software inspector of filehippo file checker
en wanneer er internet explorer gebruikt wordt spyware blaster
én spybot search and destroy is ook een goede applicatie, die ik hier volledig geautomatiseerd heb (behalve het verwijderen van infecties, mochten die er zijn dan kan ik die verwijderen)
grootste probleem vind ik eigenlijk de schijnveiligheid van norton
gedachtes zoals
ik heb norton DUS het zal wel goed zijn hoor ik vaak om mijn oren vliegen
al heb je een heel fort, dannog is het niet goed om er van uit te gaan dat
maar helaas perst symantec (norton) met zijn schijnveiligheid reclame erin dat je met norton helemaal veilig bent
in tegendeel!

acjzr1

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ook Ik leef nog steeds met het idee dat ik veilig surf!
3 Firewalls, McAfee antivirus, Microsoft antispyware, anti phishing McAfee Site Advisor ect.
Mijn pc is zodanig dicht getimmerd dat ik bijna niet meer normaal kan "surfen".
Toch kom ook ik af en toe nog iets tegen wat mij niet bevalt.
Wat mij betreft mogen de straffen bij hacken of het verspreiden van virussen drastisch omhoog!
Ik heb er relatief weinig last van, maar de gemiddelde gebruiker is volkomen kansloos als de wet niet veranderd wordt!
Een pc die geinfecteerd raakt kan de gebruiker (als die zelf niet kundig genoeg is)honderden euro's aan kosten opleveren!
Als een hacker duizenden pc's infecteert krijgt hij een paar uur taakstraf?!
Vaak krijgt de hacker ook nog een baan aangeboden bij een anti-virus leverancier!!!
Wee diegene die mijn pc probeert te hacken!
:evil: :evil: :evil:

Moppentappers

100 euros?
de meeste infecties brengen geen onherstelbare schade aan in het systeem
en kunnen dus redelijk simpel de nek om gedraaid worden met bijv. hijackthis
en Mcafee anti virus is niet iets waar ik een voorstander van ben, buiten dat updaten (virus wordt verspreid, definities komen bij gebruiker aan)
gigantisch traag is, zijn de analisten in het weekend (en als het goed is)
op feestdagen niet thuis!
mocht er in het weekend dus een virus uitbrengen dan wordt je daar niet tegen beschermd
komt bij dat definities sowieso sneller aankomen doordat kaspersky veel meer door o.a MVP's wordt gebruikt en andere experts
de gemiddelde thuisgebruiker meld een virus niet als hij al ziet dat het een virus is
en de support van Mcafee moet je zelf maar eens uitproberen.. als dat je lukt

acjzr1

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi tappertje,
Als iemand z'n pc naar een winkel brengt krijgt ie 'm meestal niet voor minder dan 100 euro terug.
McAfee werkt overigens prima!
Zelfs in het weekeinde krijg ik updates binnen!
Alleen McAfee is niet genoeg, maar dat geldt voor alle antivirusprogramma's... 8)

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

heb alleen een firewall (2x incl die in mijn router) ben ik dan verkeerd bezig????

mijn computer loopt al een jaar als een trein 15 sec en hij is opgestart.

Moppentappers

hij moet hem ook niet naar de PC boer brengen, maar een logje posten op een forum met gekwalificeerde hijackthis helpers
dat kost helemaal nada
en op malware die in het weekend verspreid wordt wordt niet gereageerd
het misverstand wat ik altijd zie, we zijn tevreden of "het zal wel goed zijn want we hebben norton" en zo gaat het maar door
de gewone gemiddelde thuisgebruiker is vaak niet in staat om goed te kunnen bepalen of hij gebruik maakt van een veilig systeem
hoeveel mensen denk je dat hun java goed up to dat hebben? of hun flash
op die manieren kan er vaak veel ge-exploit worden
helaas heb ik nog geen tijd gehad om Mcafee uitvoerig te testen op mijn test PC maar mijn conclusies zijn wel gebaseerd op feiten.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 16 Nov 2007 23:36 door queenfan

heb alleen een firewall (2x incl die in mijn router)
Ik ook.
ben ik dan verkeerd bezig????
Nee :wink:. En ik lees alleen maar namen van bepaalde applicaties, niet waar deze programma's op draaien. Onvolledige informatie hier.

Moppentappers

de firewall in de router beschermd vooral tegen DDOS aanvallen en zet de poorten op stealth
ik gebruik hier ook software firewall en router firewall, werkt prima

Gesloten