LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contributieverhoging HCC per 2009

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.

Ik blijf, ondanks de contributieverhoging van bijna 150%, lid van de HCC

ja
43
65%
nee
22
33%
weet het nog niet
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Jan Hille Ris Lambers
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2007 18:28

contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door Jan Hille Ris Lambers »

Eén dezer dagen ontving ik een brief van de HCC met een bedenkelijk aanbod: de contributie wordt per 1 januari 2009 gebracht van € 10 op € 24,75 per jaar. Een verhoging van maar liefst 150%!

Bij zo'n enorme contributieverhoging verwacht je, dat daar een forse uitbreiding van het dienstenpakket tegenover staat. Maar dat is helaas geenszins het geval, integendeel!
We moeten 50% van de entreeprijzen voor de HCC-dagen (laatste weekend november) blijven betalen, welk "aanbod" alleen geldt bij voorinschrijving! Ik heb uit betrouwbare bron vernomen, dat op de komende "vernieuwde" HCC-dagen nog maar 1300 vierkante meter (in eerste instantie zelfs maar 300!) beschikbaar is voor alle HCC-activiteiten, inclusief de gebruikersgroepen etc. Tijdens de vorige HCC-dagen had alleen al de DOS GG (= gebruikersgroep) bijna 300 vierkante meter nodig voor haar eigen activiteiten!
De in de brief genoemde "exclusieve voordelen voor HCC-leden" hebben we nu ook al!

De enige nieuwe mogelijkheid voor HCC-leden - binnenkort kunnen de leden een eigen persoonlijke pagina aanmaken - rechtvaardigt toch geen contributieverhoging van bijna 150%?

De HCC is "vergeten" in de brief te vermelden, hoe je je HCC-lidmaatschap en/of abonnementen kunt beëindigen. Op de website van de HCC zoeken op "opzegging" levert geen enkel resultaat op. Slim bekeken van de HCC om ons die informatie te onthouden. De HCC-website ligt overigens al dagen plat. Ne enig googelen ben ik uiteindelijk toch te weten gekomen, hoe en wanneer je moet opzeggen.
In dat geval moet je uiterlijk op 27 oktober een brief sturen naar hccservice!, postbus 6160, 2001 HA Haarlem. De brief moet namelijk sowieso op 31 oktober binnen zijn bij de HCC! Vergeet niet in je brief je lidmaatschapsnummer én je adresgegevens te vermelden. "Ter verbetering van de service" wil de HCC ook graag, dat je in de opzegbrief vermeldt, om welke reden(en) je hebt besloten om op te zeggen.

De HCC telde ooit bijna 200.000 leden. Ik ben heel benieuwd, hoeveel leden de HCC in 2009 nog overhoudt.

Met name voor de duizenden vrijwilligers, die jarenlang veel vrije tijd én energie in de HCC hebben gestoken, vind ik het heel droevig, dat HUN HCC stap voor stap de nek wordt omgedraaid.
Laatst gewijzigd door Jan Hille Ris Lambers op 18 okt 2008 13:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik ben jarenlang een trouw lid geweest van de HCC en ik bezocht ook regelmatig de lokale bijeenkomsten en de HCC-Dagen.

Maar een paar jaar geleden heb ik mijn lidmaatschap opgezegd, omdat het mij geen enkel voordeel meer kon bieden.

Informatie over (computer)problemen is sneller te vinden via de vele nieuwsgroepen op Internet.
Het HCC blad was destijds een verzameling van reclame en en artikelen, die niets meer met de H van HCC te maken hadden.
En het enige leuke van de HCC Dagen waren de gebruikers groepen. De Game Expo of hoe het ook mag heten was één grote lawaaihal, waar je maar beter weg kon blijven. Kopen op de markt was zinloos, omdat je allemaal mee moest sjouwen, terwijl je het via internet goedkoper kunt kopen en dan wordt het thuisbezorgd.

Maar voor mij was het toppunt, dat je via de HCC een credit card kon aanschaffen en dat ze overgingen naar een professionele Helpdesk, zodat je daar pas na dagen een zinloos antwoord krijgt op een vraag die je niet gesteld had.

De H van HCC (en voor degenen die het niet weten: de H stond ooit voor Hobby) was verdwenen en daarom heb ik mijn lidmaatschap destijds opgezegd.

Phlipe
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2008 10:10

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door Phlipe »

HCC geeft steeds minder waar voor meer geld! Service neemt af, de prijs gaat ophoog. Voor mij reden om op te zeggen. Helaas met verlies van gebruik e-mailadressen en aliassen Een computerclub die niet voor algemene zaken per e-mail bereikbaar is zegt genoeg. Getuigt van disrespect voor leden.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door D1RK »

Een gratis forum als www.helpmij.nl kun je meer kwijt, naast nieuwelingen helpen worden ook de ervaren jongens geholpen!
Gratis en leuk werk!
Als Linux gebruiker zit ik met Ubuntu ook op forum en daar leer je meer dan voor deze dure club!

andre@home
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2006 09:20

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door andre@home »

hmm.... deels waar. Je moet je voordeeltjes wel zoeken.....
Maar:

* Ik krijg nu bijna 14 euro korting op c't, Computer Techniek.... en er zijn nog meer bladen....met korting voor HCC leden.

* Mijn mailadres die iedereen al sinds 1996 heeft. wil ik niet kwijt
* mijn genealogie sites draaien er gratis op....

* ik heb een backup inbelverbinding, die ik niet vaak nodig heb maar als ik hem nodig heb is het handig als je er een hebt...

Met die grote KPN storing van een tijd geleden die 1,5 dag duurde..... kon ik zowel privé als voor mijn werk bij mijn maill (Werk: VPN...)

*.... vergeet vast iets......

Je kunt ook stellen : Computer Totaal sponsorde eerst dan bedrag en dat komt er nu weer bij....
Het is maar net hoe je het bekijkt....

Kortom dat verschil gaat meevallen, ook al lijkt het anders op het 1e gezicht.

basd
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:08

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door basd »

Heren,


zoals jullie eerst wisten was er deal met IDG en deze is beindigd gelukkig.
IDG had bijna de vereniging ten gronde gebracht.

Er verhogen van lidmaad schap was onvermijdelijk.

Ik vindt een goede zaak de vereniging moet blijven. en vindt het 14,95 verhoging zekere waard.


Bas

HCC
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:15

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door HCC »

Maar natuurlijk blijf ik.

Helaas zijn er mensen die volgens mijn de verening ten gronde willen hebben.

ik vindt wel toevallig dat degen die dit topic heeft als voor zitter van "p2000 GG" die volgensmijn liefst de HCC ten gronde wil hebben en zelf een hcc starten. en als het maar even kan met advocaat gaat smijten..........


:twisted: :twisted: :twisted:

franswon
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2008 19:05

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door franswon »

Als kernlid van HCC blijf ik uiteraard lid en natuurlijk ook actief, ik hoop dat ik velen mag ontmoeten op de komende HCC Dagen.


Frans

marja67
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:56

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door marja67 »

Waar hebben we het nu over? Geef me de naam van een vereniging waar je voor onder de 25 euro een scala aan activiteiten kan bezoeken en nog eens hulp krijgt bij computergebruik. (Betaald? Hoezo? Ik krijg gewoon hulp via de bijeenkomsten en daar betaal ik niks extra voor en straks kan dat volgens mij ook via internet?)

Daarnaast begreep ik dat ik nu kan kiezen uit een heleboel (25? 26?) computerbladen waar ik het voorheen moest doen met drie suffe bladen die flink gedateerd zijn. En ik betaal voorlopig nog evenveel als dat ik deed met HCC en Computer Totaal.

Ik vind de omslag van HCC zonder die drie simpele bladen prima. Ik was eerst basislid voor 10 euro, maar daar kreeg je niet zo veel voor, nu is het duurder ja, maar ik kan nu ook van alles gebruik maken.

Bluppie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 19:22

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door Bluppie »

De HCC verbeterd de service die de laatste jaren een deuk heeft opgelopen doordat managers de vrijwilligersorganisatie gingen lijden.
Nu heeft de verenigingsraad, de leden dus, er voor gezorgd dat alles weer recht gebreid wordt. Geen commerciële afhankelijkheid meer van een uitgever van een computerblad en een betere financiering van de HCC dagen, waardoor we niet meer aansprakelijk zijn voor financiële tekorten die door mismanagement van een beurs-organisatie/-organisator zijn ontstaan.
Dat het € 10,00 abonnement komt te vervallen is prima want deze was er gekomen omdat de leden dit wilden om aan te geven dat zij IDG zat waren.
Kortom de organisatie is weer gezond en we kunnen ons onafhankelijk verder ontwikkelen als grootste computerclub ter wereld en ons weer volledig wijden aan waar we mee bezig willen zijn, onze hobby de computer. :D

heot
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 19:37

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door heot »

Inderdaad een vervelende move van collega kaderlid Jan Hille Ris Lambers om via dit kanaal te gaan zitten stoken. Dat hij dit geregeld binnen de club doet, zijn we gewend en daar is ook alle ruimte voor.
Wel pleit ik er voor dat zowel voor bestaande leden als voor nieuwe de informatie over de overgang van oud naar nieuw lidmaatschap compleet is.
Het basislidmaatcshap stopt? Voor iedereen? Er is een poos gelden via kadernet uitgelegd dat nieuwe leden - als ze voor 1 oktober van dit jaar lid werden - nog tot volgend jaar oktober voor datzelfde tientje lid zouden kunnen zijn. Maar misschien heb ik ergens het besluit gemist om dit terug te draaien. Zou niet netjes zijn als we dat aan de toegetreden leden beloofd hebben.
Wat er verder helder moet zijn is dat de aanbieding voor een tijdschriftabonnement met reductie niet mogelijk is als je al abonnee van het betreffende tijdschrift bent. Zo heb ik Linux magazine nu als gewone abonnee en een basislidmaatschap zonder tijdschrift dus een overstap naar de nieuwe situatie zou gunstig zijn.
Voor het verloop van de verdere discussie via dit forum is duidelijkheid op al die punten wel nodig.

Overigens is het lidmaatschap met de geboden diensten die €24,75 zeker waard als je besluit om ook actief te worden. Maar de beschikking over email en webruimte is al heel wat.

heystek
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 19:35

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door heystek »

Ik begrijp niet waar mensen vandaan halen dat de contributie van HCC met 150 % is gestegen. Dat zijn waarschijnlijk de tientjesleden, die een heel kaal lidmaatschap hebben en die in het verleden ook al entree voor de hcc!dagen moesten betalen.

Mensen die het volledige lidmaatschap van HCC hebben en lid zijn van interessegroepen, die kregen daar een gratis blad bij. In mijn geval Computer!Totaal. Ik betaalde daarvoor tot nu toe tussen EUR 60 en EUR 70,-.. Nu wordt mijn lidmaatschapsbijdrage teruggebracht naar EUR 24,95 en kan ik kiezen uit uit een aantal bladen waar ik een zeer voordelig abonnement kan nemen. Ik heb mijn abonnement op Computer!Totaal inmiddels afgemeld en ik neem nu een abonnement op een ander blad, waardoor ik nu per jaar ongeveer EUR 50 kwijt ben.

Als ik dan de extra voordelen van het lidmaatschap op een rij zet, dan kan ik in de nieuwe situatie meer dan de kosten van mijn contributie terug verdienen. Bovendien ben ik lid van de grootste computervereniging ter wereld! En ook dat vind ik iets om trots op te zijn.

henkvanandel
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2008 19:31

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door henkvanandel »

Door de scheiding van IDG is de HCC eindelijk in staat om een ruime keuze aan magazines aan de leden aan te bieden. Keuze uit zo'n 25!!!

Bovendien is het voor de 'volle' leden van de HCC nog goedkoper geworden ook, als ze ten minste tijdig hun abonnement bij IDG opzeggen en overstappen op een blad uit de nieuwe keuze. En je mag voor een superklein prijsje zoveel bladen erbij nemen als je wilt.

Het is een introductieprijs, met kortingen tot 64%. Niet t.o.v. de losse nummers, maar t.o.v. een gewoon abonnement. Eerlijke informatie. Het staat nu al vast wat de prijs het volgend jaar is. Heel helder! Ook dan nog een zeer grote korting op de bladen.

Kortom, ik denk dat de HCC nu zonder duurder te worden de leden veel meer biedt. Och, die kortingen op verzekeringen en benzine hoeven van mij ook niet, Nou ja, korting op electriciteit misschien wel, want mijn pc heeft nu eenmaal stroom nodig :-).

Er is een groep 'tientjesleden' in de HCC die altijd al een minimum pakket kreeg. Waaronder 50% korting op de toegang HCC-dagen. Die krijgen nu meer, zoals HCC Magazine en volledig toegang tot het pakket van 25 bladen. Laten we eerlijk zijn: het instituut 'tientjesleden' had vooral ten doel om de mensen die de bladen van IDG zat waren binnen boord te houden. Een groep die tot enkele tienduizenden aangroeide in enkele jaren! Maar inderdaad moeten ze nu ook 25 euro gaan betalen. Je kunt wel roepen '150% stijging', maar 150% van weinig is en blijft weinig. En laten we eerlijk zijn: was die 10 euro kostendekkend? Of hebben de tientjesleden al buiten proporties geprofiteerd van wat de anderen extra betaalden?

Het zou misschien in de communicatie beter zijn geweest om de groep tientjesleden dat duidelijk(er) te maken en een overgangsregeling aan te bieden.

En IDG? Och, die stuurt aan de leden brieven met schone beloftes en misinformatie (leugens heten dat in plat Nederlands) over het voordelige bladenaanbod dat de HCC nu in huis heeft. Maar per saldo steken ze per HCC-lid pakweg 20 euro in hun zak, die voorheen naar de HCC vloeiden. Het zou IDG sieren als ze dit voordeel aan een verlaging van de abonnementsprijs zouden besteden in plaats van aan schone beloftes.

Bovenstaand pleidooi wil niet zeggen dat ik het met alle aspecten van de HCC eens ben. Natuurlijk is er nog een lange weg te gaan van commercie naar een gezonde vereniging waar de leden in de eerste plaats bij willen horen omdat ze zich daar thuis voelen. Terug naar de roots! Het verenigingsleven. Helemaal zonder commerciële aspecten kan dat niet in onze maatschappij, maar de klemtóón moet wel verschuiven. Een operatie waar de HCC hard aan werkt.

De magazines zijn ook commercieel. Ja. Maar de HCC heeft het eerste computermagazine van Nederland uitgegeven en groot gemaakt. Dat was een belangrijke bron van informatie voor de leden. De HCC Nieuwsbrief, voordat die verkwanseld werd aan IDG. De HCC is daarom verbonden aan de bladenmarkt. Niets mis mee, want HCC Nieuwsbrief of commercieel(er) blad, ze geven allemaal informatie. En daar gaat het om. Nu geen gedwongen winkelnering meer, maar nu keuze uit 25 bladen én geld besparen. Bravo! Hoera!

marja67
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:56

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door marja67 »

Het tientjeslidmaatschap loopt gewoon door tot je lidmaatschap verloopt. Voor mij is dat in juni volgend jaar....dan moet ik pas de nieuwe contributie betalen. Mensen die dus net voor 1 oktober lid zijn geworden blijven tot volgend jaar oktober lid voor 10 euro! :D

Nel Hoetmer
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2008 19:40

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door Nel Hoetmer »

Jan Hille Ris Lambers schrijft dat de HCC in zijn brief niet aangeeft hoe je je abbonement kunt opzeggen. IDG doet het nog een tandje erger. Het abonnement van het tijdschrift blijft dezelfde prijs, het HCClidmaatschap gaat er af ook zij geven niet aan dat e dan je abonnement op kunt zeggen maar geven wel aan hoe je je HCC lidmaatschap op moet zeggen.
De HCC biedt haar leden nog heel veel. Twee gebruikersgroepen waar je gratis lid van mag zijn en de bijeenkomsten bezoeken, 23 tijdschriften met korting. Regiodagen op verschillende plaatsen in het land. Allerlei mogelijkheden om hulp te krijgen op computergebied. De HCCdagen, die niet zoals HIlle Ris Lambers zegt 300 vierkante meter maar 1300 vierkantemeter HCC met een mooi aanbod op het gebied van Digitale fotografie (o.a.model en portretfotografie) en allerlei voorlichting en uitleg en actieve fotografie mogelijkheden, video, hardware en software en nog andere zaken. Slimme mensen blijven lid! en zeggen de bladen van IDG op. :lol: Nel Hoetmer, digitale fotoclub HCC Amsterdam

henkvanandel
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2008 19:31

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door henkvanandel »

Wie heeft die poll bedacht? Die zag ik pas na plaatsing bericht hierboven.

De contributie van de HCC haat helemaal niet omhoog. Dwz, alleen de 'tientjesleden' gaan wat meer betalen. Dat is pakweg 15% die voorheen eigenlijk profiteerden van een te laag tarief en nu meer voor hun (meer) geld krijgen.

De andere 85-90% van de HCC leden gaat minder betalen en heeft nu de keuze uit 25 bladen!

De uitslag van die poll staat door de foute vraagstelling al bij voorbaat vast. Die poll is waardeloos!

kshbu0
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 20:18

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door kshbu0 »

Natuurlijk blijf ik lid! Ik ben al een paar jaar tientjes lid, want het blad zei mijn niet zoveel meer na al die jaren (lidmaadschapnummer in de buurt van de 100). Eigenlijk is 10 Euro schandalig weinig, zelfs de bibliotheek is duurder. Nu ga ik voor weinig Linux Magazine lezen.

Heel kinderachtig trouwens dat Hille Ris Lambers nu hier gaat fulmineren. We zijn zijn eindeloze betogen gewend van de ledenraden. Jammer dat het zo moet gaan nu hij z'n zin niet krijgt. Ga maar eens de H van HCC ten uitvoer brengen met je P2000.

weinjoper
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 20:33

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door weinjoper »

In een ver verleden kocht HCC de tijdschriften in bij IDG, en hield HCC een ruim bedrag over voor het waarmaken van de doelstellingen van de vereniging.

Later kreeg HCC een deel van de omzet van IDG, die in een teruglopende tijdschriftenmarkt steeds geringer werd - gelukkig heeft HCC deze samenwerking beëindigd, die op termijn de doodsteek voor HCC zou betekend hebben.

Waarom doet IDG nu niet wat HUB en F&L wel kunnen, probleem opgelost en de HCC leden krijgen er alleen een nog ruimer aanbod door!

HCC contactgegevens met tevens links naar veelgestelde vragen pagina's over tijdschriftenaanbod en lidmaatschap

G. Spaargaren
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 20:33

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door G. Spaargaren »

Beste Mensen,

Tot 2005 was het lidmaatschap van HCC was altijd 24 tot 26 Euro. Daarna hebben wat mensen een rekenfoutje gemaakt wat dus nu hersteld wordt. Bovendien was er tot 2005 alleen Computer-Totaal en Tips en Trucs, waarop vrijwel geen korting werd gegeven.

Ik kreeg een paar dagen geleden het bladen-overzicht, en heb gelijk Computer-Totaal en nog een ander blad opgezegd. En nu komt de witz. Ik heb me ge-abonneerd op vijf bladen uit het tijdschriften-pakket van HCC. De vijf bladen plus het nieuwe HCC-lidmaatschap kosten normaal 247,75 Euro. Als HCC-lid kost dit alles nu 168,15 Euro. Het verschil is 79,60 ofwel 32% korting.

Waarom nog zeuren over 15 Euro verhoging van het lidmaatschap, ... Met een paar bladen is dat direct terugverdiend. Zo'n groot aanbod aan tijdschriften en zo'n hoge korting is er nog nooit geweest.!!! :lol:

hmk
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 20:49

Re: contributieverhoging HCC per 2009

Ongelezen bericht door hmk »

Tijdens mijn bezoeken aan de vergaderingen van de HCC over de oprichting van de afdeling Zuidoost Drenthe viel mij het aantal gladpraters en selfkickers onaangenaam op, wat hoorde men zichzelf graag praten! Aandacht voor iemand wiens tongval verried dat hij uit een streek kwam verder dan Zwolle was absoluut nihil. De arrogantie en het overschreeuwen van anderen van de kakelaars was verbluffend. Misschien hoort dat wel bij een landelijke vereniging, maar voor mij was dat een reden om naast het bereiken van de doelstelling - de oprichting van de afdeling Zuidoost Drenthe - absoluut geen ambitie te koesteren om wat dan ook voor de vereniging HCC te betekenen, wat ik dan verder voor capaciteiten in huis zou hebben.
Het ingeslagen pad om samen te gaan werken met IDG vond ik een absolute blunder en later het prijsgeven van onze hcc-adressen of zelfs verkopen aan spammers het absolute dieptepunt: sinds mijn hcc mailadres voor 99% gevuld werd door spammers heb ik dat verder genegeerd. Het blad werd na een aantal pogingen als absoluut oninteressant ongelezen bij het oud-papier gedaan. De Duitse en Engelse internetbladen geven wat dat betreft informatie die niet door Nederlandse krabbelaars te evenaren laat staan te overtreffen is. Wat dat aangaat lijkt de HCC met het loslaten van IDG op de goede weg.
Het aanbieden van kortingen op allerlei bladen lijkt me iets voor een leesportefeuille en heeft niets te maken met de doelstellingen van een computerclub. Straks komen de vakantiereisjes, de energiekortingen en de verzekeringen voor wat dan ook er nog bij. Waanzin allemaal.
Of deze vereniging verder nog iets te bieden heeft is mij onduidelijk, ik wacht wel af waarmee men op de proppen komt.
Blijft natuurlijk dat de noodzaak en zin van deze hobby computer club langzamerhand overbodig is geworden. In Nederland is iedereen al op internet en men redt zich wel met kennissen en vrienden.
Maar ik laat me toch nog graag verrassen door wat voor nieuws deze club de leden kan bieden. Mocht het even flinterdun zijn als de afgelopen jaren dan zal men mij vanaf de volgende vervaldatum ook niet meer bij de club aantreffen.

Gesloten