LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DHCP server

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

DHCP server

Ongelezen bericht door tortle »

Als je een modem/router van je provider hebt en een eigen router als je in de modem/router van de provider de DHCP server uitschakelt, krijg je dan IP adressen van je eigen router of heb je dan geen internetverbinding meer ?

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door tortle »

Michiel bedankt voor de tip.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Je eigen router zal ook een IP-adres moeten hebben aan de WAN kant.
Zet je DHCP uit op de modem van de provider en je stelt niet het juiste WAN IP-adres in je eigen router in, dan heb je geen internet.

Mogelijkheid is om DHCP van je eigen router uit te zetten en je eigen router verbinden met het modem van de provider via 1 van de 4 LAN aansluitingen.
Je gebruikt dat alleen het switch gedeelte en het WiFi accespoint van je eigen router en laat de rest van het werk over aan het modem van de provider.
Onzin, de dhcp van de LAN in je provider modem / router kun je gewoon uitzetten. Deze krijgt dan nog gewoon WAN IP van de provider

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door sylvesterb »

MichielFRL schreef:Je eigen router zal ook een IP-adres moeten hebben aan de WAN kant.
Zet je DHCP uit op de modem van de provider en je stelt niet het juiste WAN IP-adres in je eigen router in, dan heb je geen internet.

Mogelijkheid is om DHCP van je eigen router uit te zetten en je eigen router verbinden met het modem van de provider via 1 van de 4 LAN aansluitingen.
Je gebruikt dat alleen het switch gedeelte en het WiFi accespoint van je eigen router en laat de rest van het werk over aan het modem van de provider.
Zoals Olaf al aangeeft is dit onzin.

Als je de DHCP uitschakelt van je modem dan deelt het modem geen interne IP adressen meer uit aan apparaten in je netwerk. Het modem zelf heeft nog gewoon internet en als je handmatig het IP adres en gateway invult heb je nog steeds internet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door sylvesterb »

@MichielFRL je router krijgt geen WAN adres als je de DHCP uitzet.

Jij bedoeld een bridge verbinding. Wanneer dit is ingeschakeld (wordt ook automatische de DHCP functie van het modem uitgeschakeld) en krijg je router een WAN IP (vooral gebruikt bij kabel internet).

Als je echter enkel DHCP uitzet, waar dit topic over gaat, gebeurd dit niet en zal je enkel geen IPv4 adressen automatische toegewezen krijgen.

Je reactie is dus onjuist.

89PB
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 nov 2014 00:07

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door 89PB »

Dus als je je eigen router aanmeldt bij de DMZ host van de ISP kun je dan wel de DHCP server van de ISP uitschakelen en deelt je eigen router dan de IP adressen uit ?

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Ik denk dat TS de IP adressen vanuit eigen router wil bepalen. Als je een alles in-1 glasvezel pakket hebt, dan moet je bij bridge mode rekening houden dat je problemen kunt krijgen met de ontvangst van de TV en de Telefoon. Althans is dat het probleem bij Telfort etc.

Ga niet zelf violen en als je dat persé wilt schakel een deskundige in. Of stel je vraag op een PC-forum hier krijg je je dus tegenstrijdige berichten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door sylvesterb »

De TS reageert al niet meer dus het is gissen wat hij wilt bepalen. DHCP uitschakelen is wat anders dan een bridge verbinding opzetten naar een andere router.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door bprosman »

DHCP uitschakelen
DHCP Server kun je uitschakelen als je er een andere router achter zet. DHCP client niet..

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door tortle »

lies-oostveen schreef:Ik denk dat TS de IP adressen vanuit eigen router wil bepalen. Als je een alles in-1 glasvezel pakket hebt, dan moet je bij bridge mode rekening houden dat je problemen kunt krijgen met de ontvangst van de TV en de Telefoon. Althans is dat het probleem bij Telfort etc.

Ga niet zelf violen en als je dat persé wilt schakel een deskundige in. Of stel je vraag op een PC-forum hier krijg je je dus tegenstrijdige berichten.
Alles werkt prima met alles in-1 ik heb een ICT-er de modem/router in bridge modus laten zetten en tv en tel werken prima en mijn router doet wat ik wil :wink:

jeansmeets
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2015 09:16

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door jeansmeets »

tortle schreef:
lies-oostveen schreef:Ik denk dat TS de IP adressen vanuit eigen router wil bepalen. Als je een alles in-1 glasvezel pakket hebt, dan moet je bij bridge mode rekening houden dat je problemen kunt krijgen met de ontvangst van de TV en de Telefoon. Althans is dat het probleem bij Telfort etc.

Ga niet zelf violen en als je dat persé wilt schakel een deskundige in. Of stel je vraag op een PC-forum hier krijg je je dus tegenstrijdige berichten.
Alles werkt prima met alles in-1 ik heb een ICT-er de modem/router in bridge modus laten zetten en tv en tel werken prima en mijn router doet wat ik wil :wink:

Nadeel

WifiSpots staan dan uit en je kan geen gebruik meer maken van WifiSpots ergens anders.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat geldt voor Ziggo/UPC, knappe ICT'er trouwens dat hij dat zelf kan ;-)

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door angel1978 »

tortle schreef:
lies-oostveen schreef:Ik denk dat TS de IP adressen vanuit eigen router wil bepalen. Als je een alles in-1 glasvezel pakket hebt, dan moet je bij bridge mode rekening houden dat je problemen kunt krijgen met de ontvangst van de TV en de Telefoon. Althans is dat het probleem bij Telfort etc.

Ga niet zelf violen en als je dat persé wilt schakel een deskundige in. Of stel je vraag op een PC-forum hier krijg je je dus tegenstrijdige berichten.
Alles werkt prima met alles in-1 ik heb een ICT-er de modem/router in bridge modus laten zetten en tv en tel werken prima en mijn router doet wat ik wil :wink:
Wat was nu precies het doel hiervan? Wat ben je er nu mee opgeschoten?

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door tortle »

bprosman schreef:Dat geldt voor Ziggo/UPC, knappe ICT'er trouwens dat hij dat zelf kan ;-)
Ja ze is inderdaad knap :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat hoop ik voor je :-) Maar wat betreft het Ziggo/UPC modem dat kan alleen door de helpdesk in bridge mode gezet worden. Is overigens maar 1 telefoontje voor nodig.

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door tortle »

bprosman schreef:Dat hoop ik voor je :-) Maar wat betreft het Ziggo/UPC modem dat kan alleen door de helpdesk in bridge mode gezet worden. Is overigens maar 1 telefoontje voor nodig.
Ik heb glasvezel.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:Dat hoop ik voor je :-) Maar wat betreft het Ziggo/UPC modem dat kan alleen door de helpdesk in bridge mode gezet worden. Is overigens maar 1 telefoontje voor nodig.
Hangt van je modem versie af.

Amsanity
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2015 15:31

Re: DHCP server

Ongelezen bericht door Amsanity »

MichielFRL schreef:Je eigen router zal ook een IP-adres moeten hebben aan de WAN kant.
Zet je DHCP uit op de modem van de provider en je stelt niet het juiste WAN IP-adres in je eigen router in, dan heb je geen internet.

Mogelijkheid is om DHCP van je eigen router uit te zetten en je eigen router verbinden met het modem van de provider via 1 van de 4 LAN aansluitingen.
Je gebruikt dat alleen het switch gedeelte en het WiFi accespoint van je eigen router en laat de rest van het werk over aan het modem van de provider.
Wanneer je de DHCP uitzet van de moden van de provider, heb je een doosje dat alleen stof verzameld.

De DHCP is het onderdeel die de IP uitgeeft en bijhoud welk apparaat welk IP hebt. Doorgaans heb je dan ook 2 opties om te kiezen: Handmatig of Automatisch, in het geval van het eerste, zal je te maken hebben met DHCP reserveringen.

In het geval van de Topic vraag: Nee, als je het uit zal je geen IP meer krijgen.

Zet je deze op handmatig, dan kan je zelf een IP toe wijzen aan je eigen modem, middels een IP Reservering. Stel je reserveert 192.168.5.100 voor je eigen router, dan zal deze nooit meer veranderen tot dat het op de DHCP weer handmatig aangepast wordt.

Zet je deze op Automatisch, dan zal de DHCP een IP toewijzen aan een apparaat die zich meld bij de DHCP (lees: aangesloten wordt op je netwerk). De toegewezen IP heeft een levensduur (dit kan variëren van een paar minuten tot uren, dagen, weken of zelfs maanden). Wanneer het IP-levensduur verloopt, kan de DHCP het zelfde IP opnieuw toewijzen of een nieuwe. Dit is afhankelijk van beschikbaarheid. Het enige invloed wat de beheerder heeft (in dit 'automatische' geval) is de range van IP. Je kan bijvoorbeeld aangeven om alleen IP's toe te wijzen die in de range van 192.168.5.2-255 (192.168.5.1 (dus de eerste) wordt normaal gesproken door de netwerk-gateway gebruikt (waar de DHCP achter zit).

Om verder te gaan op wat andere mensen hier posten, zou ik kiezen voor de volgende oplossing.

Zet de Provider modem DHCP op Handmatig.
Zoek in de connectie-lijst de eigen router en geef deze het IP 192.168.2.1 (vanuit gaande dat de LAN netwerk vanuit de providers netwerk de range van 192.168.1.1-255 gebruikt).
Hier door krijg je 2 VLAN's (Virtual Local Area Networks).
1. De 192.168.1.1 tot 192.168.1.255 wordt gebruikt door de modem van de provider.
2. De 192.168.2.1 tot 192.168.2.255 wordt gebruikt door je eigen modem.

Vervolgens kan je dan de DHCP van je eigen modem op automatisch houden (tenzij je een printer of een ander apparaat wat een vast IP nodig heeft, deze kunnen ook vast gezet worden in de DHCP (onbeperkte 'lease' tijd).

Door deze methode kan je de modem van de provider veilig houden en hoef je de toeganginformatie met niemand te delen.
Voor de eigen modem kan je deze delen met vrienden of familie voor b.v. WiFi.

Mocht je het modem van de provider compleet willen dicht timmeren, dan zou ik er voor kiezen dat enkelt en alleen de eigen modem mag verbinden met de provider, en dit op een gereserveerd adres zodat deze ook niet kan veranderen.
Via de DMZ (Demolition Zone) in de providers modem kan je alle poorten forwarden naar je eigen modem.
Deze kan je vervolgens voor je eigen PC weer in je eigen modem ook forwarden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Gesloten