LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] draadloos internet

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.

Is draadloos internet veilig?

Ja
6
75%
Nee
2
25%
Weet ik niet
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 8

Peter26

draadloos internet

Ongelezen bericht door Peter26 »

Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van internet van @home. Op dit modem heb ik een belkin wireless modem aangesloten. Welke beveiligd is met WPA/PSK.
Met mijn laptop maak ik eigenlijk bijna altijd probleemloos gebruik van dit systeem.
Echter, Als ik het security log open van het modem, komen er inbraakpogingen voor op momenten dat ik nooit van de pc gebruik maak. Ook 's nachts en overdag wanneer er niemand thuis is. Misschien is dit wel de oorzaak dat mijn verbinding af en toe traag is (zie ook vorige post van mij). Wel kan ik er niet aan zien of deze pogingen zijn gelukt of niet. Nu heb ik geinformeerd in de winkel waar ik deze heb gekocht. Deze zegt dat ik de router optimaal heb beveiligd en dat ik er verder niks aan kan doen.
Al meerdere malen heb ik het security log gewist maar ieder dag verschijnen er weer "inbraakpogingen".
Zelf vind ik het geen prettig idee, en vraag me dan ook af of het makkelijk is voor een buitenstaander om een poging te wagen om draadloos gebruik te maken van mijn verbinding.
Ik ben zelfs erover aan het denken om weer gewoon gedraad te gaan internetten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien zijn er nog tips om beter te beveiligen of is wireless internet echt zo onveilig?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

groeten Peter

Moppentappers

Re: draadloos internet

Ongelezen bericht door Moppentappers »

die aanvallen hebben niets te maken met het feit dat je draadloos internet gebruikt
als je PC direct met het internet verbonden was had je die "aanvallen" ook gehad
het is nl iets heel anders, een poortenscanner die je poorten scant
gebeurt regelmatig, maar wanneer de firewall in de router aanstaat worden dergelijke aanvallen dus ge-blokkeert
goed dat je WPA-PSK gebruikt ;)

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Deze zegt dat ik de router optimaal heb beveiligd en dat ik er verder niks aan kan doen.
Het aanzetten van de WPA/PSK beveiliging is niet voldoende. Bij WPA/PSK moet je een passwoord invullen. Het ligt aan complexiteit van het passwoord hoe veilig de verbinding is. Een code van 6 hoofdletters (zoals GEHEIM bijvoorbeeld) is sneller te kraken van de code van 64 tekens, bestaande uit een mengeling van hoofd- en kleine letter, cijfers en speciale tekens.
En wat ook wel kan helpen is het uitzetten van SSID broadcast. Dit is het uitzenden van de naam van het Router. Ieder merk heeft zo z'n eigen naam (en eigen default passwoorden!). Door het uitzetten van SSID broadcast 'zie' je het netwerk niet meer, maar moet je de naam echt intikken!

En het is eventueel te controleren of en wie er toegang gekregen heeft. Bij een poging tot toegang (legaal of via een inbraakpoging) krijgen wordt in de log (van mijn router althans) ook het MAC adres vermeld. En als de poging gelukt is, staat in het lijstje van DHCP clients dat MAC adress vermeld. Als dat zo is, blokkeer dan dit MAC adres.

Maar als je echt veilig wil zijn, is een bedraad netwerk altijd veiliger, betrouwbaarder en meestel ook sneller!

Om bovenstaande zaken is deze poll dan ook onzinnig, want het hangt van de instellingen, die je zelf moet doen af

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

SSID broadcasting uitzetten heeft geen zin
WPA wachtwoord goed maken is beetje overdreven
wachtwoord van router wijzigen is overigens wel zeer belangrijk
wel is het een goed idee om de SSID te wijzigen, geen prive info erin
of merknaam
noem hem bijv. rooksignalen

Gesloten