- een tijd geleden is de verhuurder van woningcomplex overgestapt op een internetabonnement van Ziggo via ITTdesk.
- in principe was alles met een beetje gedoe qua instellingen vrij snel geregeld; wel moest iedere kamerbewoner NAW-gegevens invullen om toegang te krijgen. Dit is inclusief telefoonnummer en e-mailadres.
- de kamerbewoner vult een onzin-telefoonnummer in omdat deze prijs stelt op de eigen privacy en vult de rest van de gegevens in en krijgt internet.
Niets mis mee, toch?
4 maanden later...
- Zomaar ineens is de internettoegang weg. Router werkt, er is verbinding met het internet, maar alles is geblokkeerd. Als je een site probeert te openen krijg je deze melding waar o.a. staat dat je registratie mislukt is en je virussen op je computer hebt die je persoonsgegevens voor internetbankieren en dergelijke zal stelen, en dat je voor je veiligheid bent geblokkeerd. Klik hier voor de Nederlandse versie van die melding.
En dit dus terwijl je het internet nodig hebt voor je werk. Erg fijn.
Dus, wetende dat dat onzin moest zijn de dag erna in de pauze tijdens werk maar eens gebeld (want dit moest tijdens kantooruren dus überhaupt geluk dat er tijd was omdat in sommige beroepen mensen vaak pauzes doorwerken en überhaupt nauwelijks tijd hebben om te eten). Wat blijkt nu? Men had gekeken naar de persoonsgegevens die waren ingevuld en geconstateerd dat er geen telefoonnummer was dat klopte.... en dan blokkeer je natuurlijk het internet van een betalende klant, die verder wel gewoon op andere manieren te bereiken valt.
Nadat de medewerker dus het telefoonnummer door nummerherkenning zag en invulde, werd de toegang weer gegeven.
Dit vind ik schandalig omdat;
- Men dit bewust heeft gedaan (geen geautomatiseerd systeem)
- Men een brief had kunnen sturen
- Men een mail had kunnen sturen
- Men deze gegevens überhaupt niet nodig heeft omdat de kamerbewoner via de verhuurder betaalt; de verhuurder is de afnemer van het abonnement en de huurder heeft hier geen inspraak in en mag zelf niets regelen.
En excuses werden niet gegeven, want blijkbaar had de leidinggevende van de persoon die ik belde het internet afgesloten. Want ja, dit bedrijf beweert zelf dat ze het volgende zijn: "People-oriented: Respect and consideration for people’s situation are central to the products and services provided by ittdesk."
Hoe komt het toch in zo'n ezel op om dan in plaats van even contact op te nemen gelijk de toegang van een betalende klant af te sluiten? Dat slaat toch nergens op?
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat het snel was opgelost en weer werkt, maar deze manier van doen is werkelijk belachelijk en zo ontneem je mensen de kans om bepaalde informatie privé te houden. Niet OK.
