Waar staat dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur kosteloze reparatie of vervanging moet uitvoeren als het product kapot gaat?dhc schreef:Ja, dat kun jij wel zeggen maar in welk wetboek staat dat? Ik wil het wel zwart op wit hebben...
En vaak wordt dan ook nog die levensduur aangehouden die de consumentenorganisaties opgesteld hebben. Natte vingerwerk dus.
Kan de verkopende partij garant staan voor de goede werking gedurende die periode?
Neen, omdat de fabrikanten maar 1 of 2 jaar garantie geven en garant staan voor de goede werking, kan dan van de verkopende partij nooit of te nimmer gevergd worden dat die 5 jaar of langer garant moet staan voor de goede werking.
Sommige winkelieren doen dat wel, en alle kosten zijn voor hun eigen rekening en kunnen die nergens verhalen.
Voor de kleinere ondernemer is dat onmogelijk om dat te doen.
Als men inderdaad wilt hebben dat de consument op 5 jaar garantie kan krijgen, dient men de fabrikanten te verplichten om 5 jaar garantie te geven.
Kan men dat de fabrikanten niet veplichten, dan is die eis onbegonnen werk en hoeft men niet eens te denken om zoiets te gaan verplichten.
De winkelier die zelf de producten niet maakt, is maar een doorverkoper van de fabrikanten en kan dergelijke eisen zelf financieel niet dragen.
Het is gemakkelijk om bepaalde regels te verzinnen en dat aan die regels rechten aan ontleent mogen en kunnen worden. Maar als de winkelier die regels niet uit kan voeren, is het krankzinnig om toch de mes op de keel van de winkelier te zetten en de dreigen dat ze die regels uit moeten voeren, terwijl diezelfde winkelier ze niet uit kunnen voeren.
Het is gemakkelijk gezegd dat de winkelier voor computerapparatuur 5 jaar probleemloze werking moet garanderen, maar in de praktijk kan hij dat niet. Dat is geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen.
De huidige generatie printers worden zo goedkoop door de fabrikanten geproduceerd, dat als er een probleem is, de printers in de garantieperiode niet worden gerepareerd maar door de fabrikant worden vervangen.
Na de garantieperiode nemen de fabrikanten geen printers meer in reparatie en stellen ook geen onderdelen beschikbaar, omdat een nieuwe kopen goedkoper is.
Hoe moet de winkelier dan die printers repareren?
Kosteloos vervangen binnen de gemiddelde levensduur en buiten de garantieperiode?
Dan komen alle kosten voor rekening van de winkelier en die kan hij bij de fabrikant niet verhalen.
En daarom geven de meeste winkelieren geen kosteloze reparatie of vervanging buiten de garantieperiode.