LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kieskeurig verkoopt info

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Jan9

Kieskeurig verkoopt info

Ongelezen bericht door Jan9 »

www.kieskeurig.nl is een bekende site.
Iedereen die een nieuwe wasmachine of digitale camera wil kopen kijkt wel eens op kieskeurig voordat ze tot een aankoop overgaan.
Minder bekend is dat ze nu ook deze gegevens gaan verkopen aan bedrijven.En dat producten daar wellicht duurder door gaan worden.
Voor een product wat veel bekeken wordt kan je immers meer vragen?

Kieskeurig.nl voorspelt verkoop in fysieke winkels

6 december 2006 - Door Remco Tomesen
Het zoek- en vergelijkgedrag van internetters op vergelijkingssite Kieskeurig.nl blijkt een goede voorspeller te zijn van daadwerkelijk koopgedrag in fysieke winkels. Dat blijkt uit een vergelijking van gegevens van marktonderzoeker GfK en Kieskeurig.nl. "Het gedrag op Kieskeurig.nl geeft een goede indicatie van wat er twee weken later in winkels over de toonbank gaat."

Grote retailers, onder meer van consumentenelectronica, geven minimaal dagelijks aan GfK door wat hun verkopen zijn, verdeeld over de verschillende producten. Zo heeft GfK een gedetailleerd beeld van exacte aantallen daadwerkelijk verkochte producten in winkels als de Mediamarkt. De afgelopen maanden heeft GfK, in een pilotproject, de gegevens van zeven electronicaproducten, waaronder digitale camera's en LCD-televisies, vergeleken met het zoek- en vergelijkgedrag van mensen naar deze producten op Kieskeurig.nl. "De piekjes in kijkgedrag op internet, zie je twee weken later terug aan de kassa," aldus Bert Wiggers, directeur Kieskeurig.nl bij Ilse Media. .

Sterke relatie online en offline
Onderzoekers van GfK constateerden dat het online zoekgedrag een sterke relatie vertoont met het offline koopgedrag. Op basis van de geconstateerde correlatie, die voor elk product anders ligt, zegt GfK nu voorspellingen te kunnen doen. "GfK zegt: we verkochten altijd historie, nu gaan we dat ook met de toekomst doen," aldus Wiggers.

Uit de vergelijking van gegevens van Kieskeurig.nl en GfK blijkt dat de correlatie op ‘twee weken ligt'. Dat betekent, zo zegt Wiggers, dat mensen ‘ongeveer twee weken vóórdat ze een aankoop doen zich oriënteren op internet.' De uitkomst van de pilot was voor GfK en Kieskeurig/Ilse Media zelf ook enigszins verrassend, blijkt uit de woorden van Wiggers. Ilse Media is sinds juli eigenaar van Kieskeurig.nl

Product voor marketeers
Beide bedrijven hebben deze week een nieuwe dienst gelanceerd met de naam GfK-Kieskeurig Webtracking. Marketeers, retailers of fabrikanten krijgen met de dienst, waarop ze een abonnement kunnen nemen, een middel in handen om te kunnen ‘voorspellen' wat er in de winkel gaat gebeuren, meent Wiggers. De dienst kan onder meer worden gebruikt, zegt hij, om het assortiment in winkels aan te passen. Of bij beslissingen over promotie, distributie en productie.

Bron Emerce.nl

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1789632

Prikker

Re: Kieskeurig verkoopt info

Ongelezen bericht door Prikker »

Lijkt me een beetje onlogisch om te veronderstellen dan klikgedrag op kieskeurig tot prijsstijgingen zou leiden.

Het goede van kieskeurig.nl is nu net dat het zo'n kristalheldere prijsvergelijking toelaat van producten bij verschillende aanbieders. Hiermee werkt kieskeurig prijsstijgingen zeker niet in de hand, eerder juist precies het tegenovergestelde lijkt me.

Mocht er zich uit het klikgedrag een bepaalde toenemende vraag aftekenen dan zal een leverancier hier eerder met aantrekkelijke aanbiedingen op reageren om de dwalende klikker naar zich toe te trekken dan de concurrentie op dat cruciale shopping moment een prijsvoordeel te geven...

Of bestaat er zoiets als een omgedraaide marktwerking ?

Jan9

Daar lijkt het wel op, ze zeggen in het artikel dat ze het koopgedrag kunnen voorspellen en dat fabrikanten de productie daarop kunnen aanpassen als ze een abonnement nemen op het dienst van kieskeurig.
De dienst kan onder meer worden gebruikt, zegt hij, om het assortiment in winkels aan te passen. Of bij beslissingen over promotie, distributie en productie.
Door veel op een product te klikken gaat de prijs omhoog, ik heb het zelf bij bol.com ook wel eens gemerkt als je een paar keer surft naar hetzelfde item dat het duurder wordt.
Kieskeurig was een leuke site om producten te vergelijken maar nu gaan ze iets doen wat de prijzen kan opdrijven van populaire producten.
De mensen die reviews schrijven over producten doen dat om niet, jammer dat ze hun goede naam te grabbel gooien.
Met advertenties op de site kunnen ze toch ook genoeg verdienen.

Prikker

Ongelezen bericht door Prikker »

Ja.. toch zeg ik heel iets anders hoor, lees m'n vorige bericht nog maar 'ns over.

Ook de vergelijking met Bol.com gaat niet op, omdat je op Bol.com geen verschillende aanbieders naast elkaar zet, maar slechts binnen diezelfde aanbieder blijft klikken. Het onderscheidende van kieskeurig.nl is nogmaals dat je juist cristalhelder een prijsvergelijking tussen verschillende aanbieders kunt maken, dus denk ik eerder dan dit prijsdalingen (of andere voor de consument gunstige promoties) in de hand werkt.

Jan9

Dat klinkt mij teveel als een verkooppraatje.
Lees de laatste alinea van het artikel maar.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb globaal gelezen wat in het eerste bericht van Jan9 staat.

Voor zover ik weet, werkt het in de reiswereld net zo. Periodes waar veel vraag naar is, (en dat komt gewoon vanwege de schoolvakanties), daar moet een hogere prijs worden betaald. Men heeft dan echter weinig keus.

Bij produkten zou je kunnen zeggen dat je wel een uitwijkmogelijkheid hebt.

Maar ik vind het geen gezonde ontwikkeling.

Ik ben bang dat testresultaten ''gestuurd'' gaan worden vanuit de fabrikanten. Door kieskeurig geld te geven voor een artikel dat zij graag willen verkopen, komt dat beter uit een test. En dan gaat de consument daar op af. De investering verdient de fabrikant dan weer terug door het produkt iets hoger te prijzen (het verkoopt TOCH wel, want het staat hoog in de lijst).

Als Kieskeurig verstandig is, doen ze hier niet aan mee, het verliest voor mij op die manier de objectiviteit.

Jan9

Inderdaad, als er een grotere vraag is dan gaat de prijs omhoog.
Kieskeurig zegt tegen fabrikanten en winkels dat ze de vraag kunnen voorspellen dus dan gaan ze niet de prijs verlagen als ze weten dat er veel naar hun product gezocht wordt op kieskeurig.nl.
Bovendien kunnen ze natuurlijk ook andere info verkopen zoals welke andere producten en merken de interesse hebben van de potentiele klant.
Je kan allerlei profielen verkopen.
Prikker beschrijft een deel van Kieskeurig zoals die was, nu gaan ze het over een andere boeg gooien.
Jammer.

Gesloten