| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] KPN wil geen VDSL aanleggen!
Re: KPN wil geen VDSL aanleggen!
Dan lijkt het wel of Sinterklaas zelf het spul is komen ingraven.sjohie schreef: Dat schreef ik al. Het gaat om een dorp met ~7500 inwoners, en de initiatiefnemers, waaronder mijn collega, kregen ook nog een jaar lang gratis glasvezel.
De aanleg kost per aansluiting meer dan duizend Euro, een veelvoud daarvan in onrendabel gebied.
Abonnementjes zijn landelijk gezien overal even duur, met een jaar gratis wordt de terugverdien tijd helemaal gigantisch.
Of was dit een of ander kick-off pilot project..?
Ik vermoed eerder dat er ergens al een glasvezel kabel in de buurt lag. Ook in afgelegen gebied ligt soms al glasvezel als er in de buurt een knooppunt is.
Neehoor, was in de tijd dat er al op meer plekken glasvezel de grond in ging, ~4 jaar geleden. Dezelfde tijd dat we hier in de stad het ook kregen. En de details weet ik niet, alleen dat hij, en nog een paar mensen die het initiatief hadden genomen, een jaar gratis internet kregen. Een klein groepje dus. Op zo'n project zijn dat de kosten ook niet natuurlijk. Ze hebben er ook flink voor gelobbyd in het dorp om het minimale percentage van geïnteresseerde mensen te kunnen behalen. In dat opzicht was een jaartje gratis internet niet eens zo gek, bekeken vanuit reggefiber.16again schreef:Dan lijkt het wel of Sinterklaas zelf het spul is komen ingraven.sjohie schreef: Dat schreef ik al. Het gaat om een dorp met ~7500 inwoners, en de initiatiefnemers, waaronder mijn collega, kregen ook nog een jaar lang gratis glasvezel.
De aanleg kost per aansluiting meer dan duizend Euro, een veelvoud daarvan in onrendabel gebied.
Abonnementjes zijn landelijk gezien overal even duur, met een jaar gratis wordt de terugverdien tijd helemaal gigantisch.
Kpn Reggifiber zijn echt geen st klaas, er ligt in de buitengebieden niet zomaar een kabel in de grond, er zijn gemeenten die er een bankgarantie voor verstrekken, inmiddels leveren Ziggo-UPC dezelfde en betrouwbaardere snelhedensjohie schreef:Neehoor, was in de tijd dat er al op meer plekken glasvezel de grond in ging, ~4 jaar geleden. Dezelfde tijd dat we hier in de stad het ook kregen. En de details weet ik niet, alleen dat hij, en nog een paar mensen die het initiatief hadden genomen, een jaar gratis internet kregen. Een klein groepje dus. Op zo'n project zijn dat de kosten ook niet natuurlijk. Ze hebben er ook flink voor gelobbyd in het dorp om het minimale percentage van geïnteresseerde mensen te kunnen behalen. In dat opzicht was een jaartje gratis internet niet eens zo gek, bekeken vanuit reggefiber.16again schreef:Dan lijkt het wel of Sinterklaas zelf het spul is komen ingraven.sjohie schreef: Dat schreef ik al. Het gaat om een dorp met ~7500 inwoners, en de initiatiefnemers, waaronder mijn collega, kregen ook nog een jaar lang gratis glasvezel.
Das niet helemaal waar. Meestal zijn de snelheden bij optical fibre synchroon en bij Kabel asynchroon. Dat betekent dat je bij fibre dezelfde of soms zelfs slechtere download snelheden hebt maar veel hogere upload snelheden. Dat komt vooral van pas als je veel synct met dropbox bijvoorbeeld of een eigen website hebt. Anders heb je er weinig aan.Har06 schreef:inmiddels leveren Ziggo-UPC dezelfde en betrouwbaardere snelheden
Daarmee is nog niet van huis tot huis gegraven, en dat is juist het duurst.olaf79 schreef:Ik vermoed eerder dat er ergens al een glasvezel kabel in de buurt lag. Ook in afgelegen gebied ligt soms al glasvezel als er in de buurt een knooppunt is.
Zeker als woningen verder uit elkaar liggen.
En als je (wel eens) thuiswerkt en ingelogd bent op het bedrijfsnetwerk....olaf79 schreef:Das niet helemaal waar. Meestal zijn de snelheden bij optical fibre synchroon en bij Kabel asynchroon. Dat betekent dat je bij fibre dezelfde of soms zelfs slechtere download snelheden hebt maar veel hogere upload snelheden. Dat komt vooral van pas als je veel synct met dropbox bijvoorbeeld of een eigen website hebt. Anders heb je er weinig aan.Har06 schreef:inmiddels leveren Ziggo-UPC dezelfde en betrouwbaardere snelheden
Het gros van de bedrijfsnetwerken is niet sneller dan een standaard Internet aansluiting. En vaak heb je ook niet meer nodig. De bottleneck, los van de eigen apparatuur, is vaak de manier waarop het bedrijfsnetwerk aan het Internet is gekoppeld.GJvdZ schreef:En als je (wel eens) thuiswerkt en ingelogd bent op het bedrijfsnetwerk....olaf79 schreef:Das niet helemaal waar. Meestal zijn de snelheden bij optical fibre synchroon en bij Kabel asynchroon. Dat betekent dat je bij fibre dezelfde of soms zelfs slechtere download snelheden hebt maar veel hogere upload snelheden. Dat komt vooral van pas als je veel synct met dropbox bijvoorbeeld of een eigen website hebt. Anders heb je er weinig aan.Har06 schreef:inmiddels leveren Ziggo-UPC dezelfde en betrouwbaardere snelheden
Natuurlijk zullen er ook uitzonderingen zijn. Maar als je zulke speciale werkzaamheden hebt dat met een normale snelle Internet verbinding niet toe kunt, dan zou je je ook kunnen afvragen of je wel zou moeten willen thuiswerken.
Daarom werk ik met mijn GIS datasets ook gewoon lokaal, Een paar Gb aan topografie en luchtfoto's inlezen is op geen enkele VPN verbinding lekker, of er nou kabel of glasvezel tussen mijn laptop en de server op de zaak zit.kweenie schreef:En als je (wel eens) thuiswerkt en ingelogd bent op het bedrijfsnetwerk....olaf79 schreef:Das niet helemaal waar. Meestal zijn de snelheden bij optical fibre synchroon en bij Kabel asynchroon. Dat betekent dat je bij fibre dezelfde of soms zelfs slechtere download snelheden hebt maar veel hogere upload snelheden. Dat komt vooral van pas als je veel synct met dropbox bijvoorbeeld of een eigen website hebt. Anders heb je er weinig aan.Har06 schreef:inmiddels leveren Ziggo-UPC dezelfde en betrouwbaardere snelheden
Het gros van de bedrijfsnetwerken is niet sneller dan een standaard Internet aansluiting. En vaak heb je ook niet meer nodig. De bottleneck, los van de eigen apparatuur, is vaak de manier waarop het bedrijfsnetwerk aan het Internet is gekoppeld.
Natuurlijk zullen er ook uitzonderingen zijn. Maar als je zulke speciale werkzaamheden hebt dat met een normale snelle Internet verbinding niet toe kunt, dan zou je je ook kunnen afvragen of je wel zou moeten willen thuiswerken.
[Daarom werk ik met mijn GIS datasets ook gewoon lokaal, Een paar Gb aan topografie en luchtfoto's inlezen is op geen enkele VPN verbinding lekker, of er nou kabel of glasvezel tussen mijn laptop en de server op de zaak zit.[/quote]
en heb je ook VDSL ????????? daar gaat de topic over
en heb je ook VDSL ????????? daar gaat de topic over
Nee hoorHar06 schreef:en heb je ook VDSL ????????? daar gaat de topic over
Maar het kan wel relevant zijn voor de vraag in hoeverre je van een netwerk beheerder kunt verwachten dat ze 'iedereen' aansluiten. Als 99% van de mensen het niet nodig heeft en niet nodig vindt, is het namelijk wel een wat andere situatie dan als het bijvoorbeeld voor normaal thuiswerken eigenlijk nodig zou zijn.
Zoals ik het op dit moment zie, is het vooral voor een klein groepje hobbyisten en een groep (semi-) professionals leuk of nuttig.
Zoals ik het op dit moment zie, is het vooral voor een klein groepje hobbyisten en een groep (semi-) professionals leuk of nuttig.
[quote="kweenie"]Maar het kan wel relevant zijn voor de vraag in hoeverre je van een netwerk beheerder kunt verwachten dat ze 'iedereen' aansluiten. Als 99% van de mensen het niet nodig heeft en niet nodig vindt, is het namelijk wel een wat andere situatie dan als het bijvoorbeeld voor normaal thuiswerken eigenlijk nodig zou zijn.
Zoals ik het op dit moment zie, is het vooral voor een klein groepje hobbyisten en een groep (semi-) professionals leuk of nuttig.[/quote]
en de kosten komen ten laste van de providers cq overheden ?????????
Zoals ik het op dit moment zie, is het vooral voor een klein groepje hobbyisten en een groep (semi-) professionals leuk of nuttig.[/quote]
en de kosten komen ten laste van de providers cq overheden ?????????
//Offtopic.
Har, leer nu aub na 1934 berichten eens quoten
BP waar bemoei jij je weer mee, lijkt wel een notoire dagtaak van jou, man lach eensbprosman schreef://Offtopic.
-
Teunbosseman
Har06 schreef:BP waar bemoei jij je weer mee, lijkt wel een notoire dagtaak van jou, man lach eensbprosman schreef://Offtopic.
Maar bprosman heeft wel gelijk henri.....
Jouw teksten woorden ondoorgrondelijk op die manier.
Even voor de duidelijkheid: VDSL gaat over de telefoonlijn, je hoeft niet per huishouden een aansluiting op glasvezel te hebben. Wat wel nodig is is dat er glasvezel in de buurt aanwezig is. Bij VDSL worden oude verdeelkasten voorzien van glasvezel en de nodige nieuwe apparatuur. Is je kabellengte naar die kast groter dan 1500 meter, dan haal je geen hogere snelheid dan ADSL. Is de kabellengte van de kast naar jouw woning bijv. maar 200 meter, dan zijn flinke snelheden mogelijk.16again schreef: Daarmee is nog niet van huis tot huis gegraven, en dat is juist het duurst.
Zeker als woningen verder uit elkaar liggen.
Het ligt er dus maar helemaal aan hoe gemakkelijk de verdeelkasten op glasvezel kunnen worden aangesloten en hoe groot de kabel-afstanden naar de woningen zijn. Voor de KPN moet het wel een kostendekkend plaatje worden natuurlijk, op termijn dan.
Om het leesbaar te maken, quoote ik ook de rest van Har, anders wordt het onleesbaar.Teunbosseman schreef:Har06 schreef:BP waar bemoei jij je weer mee, lijkt wel een notoire dagtaak van jou, man lach eensbprosman schreef://Offtopic.
Maar bprosman heeft wel gelijk henri.....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jouw teksten woorden ondoorgrondelijk op die manier.
man lach eens
Werkt KPN richting consument niet gewoon met uniforme tarieven?kweenie schreef:Als je er maar genoeg betaalt aan kpn, willen ze je overal wel aansluiten. Maar waarschijnlijk zitten er niet veel mensen te wachten om een paar duizend euro te betalen voor een iets snellere Internetlijn.
Meer betalen is dan niet mogelijk, en daarmee worden onrendabele gebieden dus nooit aangesloten.
Daarom zou je het ook niet als individuele particulier moeten aanpakken, maar als groep. Of het zo als zakelijke aansluiting proberen.