...heeft volgens mij gewoon DNS clientbprosman schreef:Een Arduino.
http://stackoverflow.com/questions/1803 ... s-problems
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
...heeft volgens mij gewoon DNS clientbprosman schreef:Een Arduino.
Welke provider gebruikt 172.16.x.x dan ?ik wel, dus ook dat helpt niet.
We hebben er velen gehad in de loop der jaren en daar zat er ook een bij die deze range gebruikte. Of dat nu nog het geval is weet ik niet, maar het komt dus wel voor.bprosman schreef:Welke provider gebruikt 172.16.x.x dan ?ik wel, dus ook dat helpt niet.
Lijkt me een bewuste keuze van KPN en denk niet dat ze dat ooit weer gaan openzetten.newmikey schreef:Laat me voorop stellen dat het inderdaad vervelend is dat KPN deze instelling op sommige firmware versies van zijn modem/router heeft dichtgetimmerd. Ik zie op tweakers.net wel meerdere meldingen hierover. Anders dan een eigen router erachter schakelen of wachten tot KPN de instellingen vrijgeeft dmv een firmware update zie ik geen onmiddellijke oplossingen.
Apparaten op het netwerk die je regelmatig wilt benaderen geef je per definitie een vast ipadres. Voor een NAS en een streamer is dat bijna noodzaak. Voor printer en scanner is het aan te bevelen hoewel Mac en MS de printer ook kunnen vinden via NPP en of Device Name.Ik vraag me echter af waarom u al uw interne apparatuur niet gewoon op het dhcp protocol heeft ingesteld, dat zou in zoverre de zaken vergemakkelijken dat ze het netwerk en elkaar gewoon automatisch "vinden".
Tis maar hoe je het bekijkt. Volgens is en blijft het modem van KPN en zolang het naar behoren werkt en alles doet wat het moet doen kun je er weinig tegen doen.Desalniettemin ben ik het met u eens dat uw interne netwerk topologie uw eigen zaak is en niet die van KPN.
Al blijft het modem van KPN, er zal ongetwijfeld special firmware opstaan, waardoor je interne IP reeks niet kan aanpassen en interne DHCP server niet kan uitschakelen. Dat scheelt telefoontjes naar KPN helpdesk.olaf79 schreef:Tis maar hoe je het bekijkt. Volgens is en blijft het modem van KPN en zolang het naar behoren werkt en alles doet wat het moet doen kun je er weinig tegen doen.Desalniettemin ben ik het met u eens dat uw interne netwerk topologie uw eigen zaak is en niet die van KPN.
TS schrijft: print, scanner, file, muziek, backup, database.sjohie schreef:Je hele backup systeem, eigenlijk je hele netwerk topografie, lijkt op iets (klein)zakelijks, niet iets wat de gemiddelde consument, waar dat modem voor bedoelt is, optuigt.
Dan hang je er een eigen router achter en is je probleem opgelost. Die router kun je naar believen instellen zoals het jou goeddunkt.16again schreef:Al blijft het modem van KPN, er zal ongetwijfeld special firmware opstaan, waardoor je interne IP reeks niet kan aanpassen en interne DHCP server niet kan uitschakelen. Dat scheelt telefoontjes naar KPN helpdesk.olaf79 schreef:Tis maar hoe je het bekijkt. Volgens is en blijft het modem van KPN en zolang het naar behoren werkt en alles doet wat het moet doen kun je er weinig tegen doen.Desalniettemin ben ik het met u eens dat uw interne netwerk topologie uw eigen zaak is en niet die van KPN.
Gelukkig kan ik dit soort zaken wel aanpassen op mijn XS4ALL Fritzbox.
Behalve wanneer zij hun LAN kant vastzetten op de IP-range die jij in je eigen router gebruikt, dan heb je alsnog een probleem!Dan hang je er een eigen router achter en is je probleem opgelost. Die router kun je naar believen instellen zoals het jou goeddunkt.
Denk dat je pc niet werkt (althans je windows) zonder database want in feite is het register van windhoos een grote database. Veel programma's maken intern gebruik van enorme databases zoals bijvoorbeeld Itunesmarbosschaert schreef:Ehhh... waarom mag je als particulier niet ook een database hebben? Stel, je hebt als hobby genealogie, of je wilt je muziek collectie inzichtelijk houden, of wilt de weer-statistieken van je weerstationnetje bijhouden.... zit niets zakelijks in.
Wat is dan je probleem? Dan kun je toch zelf bepalen welke ip adressen je gebruikt en welke clients via DHCP gaan en welke vast?Een routertje er tussen staat er al (omdat KPN al eerder de ranges had vastgezet, maar eerst op 192.168.0.x daarna op 192.168.1.x). Hoe ze tot de beslissing gekomen zijn om nu '2' te nemen is mij een raadsel. Bovendien is het wifi signaal van deze KPN modems notoir slecht, dus heb ik een router er tussen om gewoon in het hele huis bereik te hebben. Gewoon alles op deze experiabox hangen is ook niet echt een optie.
Snap niet wat je nou precies wilt en waarom het met 1 router niet zou werken. Je geeft de router achter je experiabox gewoon het ip adres 192.168.0.1 en vervolgens kun je in de dhcp range kiezen welke ip adressen je uitgegeven wilt hebben. Bijvoorbeeld 192.168.0.100-200. Alles tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 kun je gebruiken als vast ip adres voor niet dhcp clients.Mijn oplossing, vooralsnog, maar ik weet niet of dat goed gaat werken, is er NOG een router tussen die ik even omleid naar een ander ip-domein (bijv 172.16.x.x) zodat het nooit meer uitmaakt wat voor IP adres mijn provider in haar routers vastzet. Wel bizar dat je om je vrijheid binnenshuis te kunnen behouden zulke rare fratsen moet uithalen.
Ik denk dat ze meer bedoelen dat gebruikers die niet weten wat ze doen (en dat zijn er heel veel) niet kunnen gaan zitten prutsen en zo ongewild de beveiliging kunnen verminderen. Das natuurlijk speculatie. Als je het wilt weten moet je het hun vragen.Het hypocriete van KPN zit er wat mij betreft in dat ze onder voorwendsel van 'veiligheid' hun modem dichttimmeren, terwijl het open zetten van ip-ranges niets met veiligheid te maken heeft. In tegendeel, lijkt me. Wanneer de hele hackers-wereld weet dat KPN altijd 1 range in haar routers gebruikt kan je als hacker de andere 253 negeren (lijkt me).
Mijn LAN is ingericht op 192.168.2.x, met een deel van de range gereserveerd voor dhcp. De WAN-kant van mijn router kan dus NIET in deze range zitten (tenminste, voor zover ik wet moet de WAN-kant in een andere IP-range zitten dan de LAN kant), maar MOET een adres krijgen in de range 192.168.2.001-253 omdat KPN dat voorschrijft. Maar, corrigeer me wanneer ik het mis heb....Snap niet wat je nou precies wilt en waarom het met 1 router niet zou werken. Je geeft de router achter je experiabox gewoon het ip adres 192.168.0.1 en vervolgens kun je in de dhcp range kiezen welke ip adressen je uitgegeven wilt hebben. Bijvoorbeeld 192.168.0.100-200. Alles tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 kun je gebruiken als vast ip adres voor niet dhcp clients.Mijn oplossing, vooralsnog, maar ik weet niet of dat goed gaat werken, is er NOG een router tussen die ik even omleid naar een ander ip-domein (bijv 172.16.x.x) zodat het nooit meer uitmaakt wat voor IP adres mijn provider in haar routers vastzet. Wel bizar dat je om je vrijheid binnenshuis te kunnen behouden zulke rare fratsen moet uithalen.
Haha, ja, dat zou je denken. Al een half uur gebeld met een KPN-man. Die haalde ip-adressen, router, modems, poorten, firewalls, alles door elkaar. Verspilde tijd...Als je het wilt weten moet je het hun vragen.
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen...Dat kan alleen niet als je experiabox en je router beide dhcp doen. Als je dhcp op experiabox uitzet zou dat gewoon moeten kunnen. Je moet alleen zorgen dat de DHCP van je router nooit het ipadres van je experiabox kan uitgeven.marbosschaert schreef:Mijn LAN is ingericht op 192.168.2.x, met een deel van de range gereserveerd voor dhcp. De WAN-kant van mijn router kan dus NIET in deze range zitten (tenminste, voor zover ik wet moet de WAN-kant in een andere IP-range zitten dan de LAN kant), maar MOET een adres krijgen in de range 192.168.2.001-253 omdat KPN dat voorschrijft. Maar, corrigeer me wanneer ik het mis heb....Snap niet wat je nou precies wilt en waarom het met 1 router niet zou werken. Je geeft de router achter je experiabox gewoon het ip adres 192.168.0.1 en vervolgens kun je in de dhcp range kiezen welke ip adressen je uitgegeven wilt hebben. Bijvoorbeeld 192.168.0.100-200. Alles tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 kun je gebruiken als vast ip adres voor niet dhcp clients.Mijn oplossing, vooralsnog, maar ik weet niet of dat goed gaat werken, is er NOG een router tussen die ik even omleid naar een ander ip-domein (bijv 172.16.x.x) zodat het nooit meer uitmaakt wat voor IP adres mijn provider in haar routers vastzet. Wel bizar dat je om je vrijheid binnenshuis te kunnen behouden zulke rare fratsen moet uithalen.
Als je het wilt weten moet je het hun vragen.
Tsja het zijn prutsers. Maar iemand van de 2e of 3e lijns weet het toch wel.Haha, ja, dat zou je denken. Al een half uur gebeld met een KPN-man. Die haalde ip-adressen, router, modems, poorten, firewalls, alles door elkaar. Verspilde tijd...
Onzin. Het normaal gebruik wordt niet beperkt. TS kan dat ding prima gebruiken alleen moet hij wat dingen opnieuw instellen.crazyme schreef:De lan-zijde configureren moet gewoon met elk product kunnen. Deze beperking is dermate groot dat een normaal gebruik wordt beperkt.
Das nogmaals onzin en niet vergelijkbaar want het gaat hier over de server en niet client. De printer bepaalt als client niet welk ip adres hij krijgt dat bepaalt de server.Straks koop je een printer welke alleen maar werkt op 192.168.3.x
Zo bizar vind ik het niet. In zakelijke routers is dat heel normaal bijvoorbeeld. Als je als provider zeker wilt weten dat je modem altijd op dat ip adres bereikbaar is dan lijkt het wel logisch.Het idee alleen al om een lan uitsluitend op 2.x te zetten is zo bizar dat ik mij afvraag of het echt zo is. (zonder te twijfelen aan de expertise van TS uiteraard)
Nee dat is het niet. Het is heel normaal in de ict om work arounds te bedenken.Het is absurd om allerlei oplossingen te bedenken om een krankzinnige beperking op te vangen.
Dus deze configuratie zou kunnen, denk je?olaf79 schreef:Dus experiabox zet je op 192.168.2.1 en de router daarachter op 192.168.2.3 (voor de zekerheid nummertje overslaan). De dhcp op experia zet je uit en op de router laat je die adressen uitgeven vanaf 192.168.2.5 (weer voor de zekerheid een nummertje overslaan).
Als het goed is zou het dan moeten werken. Kan me zo niet bedenken waarom niet.
Tja, daar zeg je wat. DHCP uitschakelen op de Experia Box 8.....Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen...Dat kan alleen niet als je experiabox en je router beide dhcp doen. Als je dhcp op experiabox uitzet zou dat gewoon moeten kunnen. Je moet alleen zorgen dat de DHCP van je router nooit het ipadres van je experiabox kan uitgeven.
Router met zelfde subnet aan binnen en buitenkant zal niet werken.marbosschaert schreef:Dus deze configuratie zou kunnen, denk je?
Internet
|
Modem
|192.168.2.254
|
|192.168.2.253
ROUTER
|192.168.2.254
|
192.168.2.001-252 (servers, laptops, etc)
Precies, dat dacht ik ookRouter met zelfde subnet aan binnen en buitenkant zal niet werken.
Mmm... tja, zou kunnen, mijn ASUS router op AP zetten. Wel benieuwd of portforwarding dan nog werkt, of dat dat dan op de Experia Box geregeld moet worden....Van KPN krijg je al 192.168.2.x deze reeks wil je ook, dus waarom niet alles rechtstreeks verbinden?
Je huidige WiFi-router dien je dan als alleen AP te gebruiken.
Nee natuurlijk niet. Je modem en router hebben nu beide hetzelfde ip adres. Ik zou voor modem en router de lage nummers gebruiken en voor de clients beginnen bij 50 (heb je voor prive netwerk toch zat ip adressen om uit te kiezen)marbosschaert schreef:Dus deze configuratie zou kunnen, denk je?olaf79 schreef:Dus experiabox zet je op 192.168.2.1 en de router daarachter op 192.168.2.3 (voor de zekerheid nummertje overslaan). De dhcp op experia zet je uit en op de router laat je die adressen uitgeven vanaf 192.168.2.5 (weer voor de zekerheid een nummertje overslaan).
Als het goed is zou het dan moeten werken. Kan me zo niet bedenken waarom niet.
Internet
|
Modem
|192.168.2.254
|
|192.168.2.253
ROUTER
|192.168.2.254
|
192.168.2.001-252 (servers, laptops, etc)