LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] KPN zet intern IP adres vast op 192.168.2.x
-
KPN zet intern IP adres vast op 192.168.2.x
KPN heeft bij hun nieuwe Experia Box 8 (Arcadyan VGV7519) de range van de interne (LAN) IP adressen vastgesteld op 192.168.2.x. Bij het vorige modem dat ik van KPN had was het vastgesteld op 192.168.1.x. Hierop heb ik mijn hele interne netwerk destijds ingesteld. Consequentie is dat ik nu, bij ingebruikneming van het nieuwe modem ALLE interne servers (print, scanner, file, muziek, backup, database) opnieuw moet configureren, alsook dat ik enkele jaren aan backup's (welke IP-gebonden zijn) kwijt ben. Met het vaststellen van de interne IP-range bemoeit KPN zich met hoe ik mijn eigen netwerk inricht. Ik vind dit een ontoelaatbare bemoeienis van KPN met mijn prive leven. Bovendien is het onvoorspelbaar wat KPN bij de volgende versie van het modem gaat hanteren. KPN is hiermee volstrekt onvoorspelbaar. Met welke reden kiezen zij 192.168.2.x en niet gewoon 192.168.0.x.
Re: KPN zet intern IP adres vast op 192.168.2.x
Vraag het KPN zelf even, 0800-0402, kan helemaal gratis.marbosschaert schreef:KPN heeft bij hun nieuwe Experia Box 8 (Arcadyan VGV7519) de range van de interne (LAN) IP adressen vastgesteld op 192.168.2.x. Bij het vorige modem dat ik van KPN had was het vastgesteld op 192.168.1.x. Hierop heb ik mijn hele interne netwerk destijds ingesteld. Consequentie is dat ik nu, bij ingebruikneming van het nieuwe modem ALLE interne servers (print, scanner, file, muziek, backup, database) opnieuw moet configureren, alsook dat ik enkele jaren aan backup's (welke IP-gebonden zijn) kwijt ben. Met het vaststellen van de interne IP-range bemoeit KPN zich met hoe ik mijn eigen netwerk inricht. Ik vind dit een ontoelaatbare bemoeienis van KPN met mijn prive leven. Bovendien is het onvoorspelbaar wat KPN bij de volgende versie van het modem gaat hanteren. KPN is hiermee volstrekt onvoorspelbaar. Met welke reden kiezen zij 192.168.2.x en niet gewoon 192.168.0.x.
Zet je dr toch even (tijdelijk) een andere router tussenalsook dat ik enkele jaren aan backup's (welke IP-gebonden zijn) kwijt ben.

Bovendien IP gebonden backups lijkt me niet de meest handige manier om eea in te richten.
Vraag me af hoe je dat doet trouwens.
Ziggo gebruikt 192.168.178.x (wat ik overigens wel zelf aan kan passen) maar heb er mn Eigen router tussen staan.
Als je zo afhankelijk bent (of wilt zijn) van vaste ip adressen, dan ligt het inderdaad meer voor de hand om een eigen router te nemen. En niet die die je Internet provider als extra service in de modem meelevert.
Tamelijk gevaarlijk back-up systeem, trouwens, als het afhankelijk is van het ip adres.
Tamelijk gevaarlijk back-up systeem, trouwens, als het afhankelijk is van het ip adres.
Laat me voorop stellen dat het inderdaad vervelend is dat KPN deze instelling op sommige firmware versies van zijn modem/router heeft dichtgetimmerd. Ik zie op tweakers.net wel meerdere meldingen hierover. Anders dan een eigen router erachter schakelen of wachten tot KPN de instellingen vrijgeeft dmv een firmware update zie ik geen onmiddellijke oplossingen.marbosschaert schreef:KPN heeft bij hun nieuwe Experia Box 8 (Arcadyan VGV7519) de range van de interne (LAN) IP adressen vastgesteld op 192.168.2.x. Bij het vorige modem dat ik van KPN had was het vastgesteld op 192.168.1.x. Hierop heb ik mijn hele interne netwerk destijds ingesteld. Consequentie is dat ik nu, bij ingebruikneming van het nieuwe modem ALLE interne servers (print, scanner, file, muziek, backup, database) opnieuw moet configureren, alsook dat ik enkele jaren aan backup's (welke IP-gebonden zijn) kwijt ben. Met het vaststellen van de interne IP-range bemoeit KPN zich met hoe ik mijn eigen netwerk inricht. Ik vind dit een ontoelaatbare bemoeienis van KPN met mijn prive leven. Bovendien is het onvoorspelbaar wat KPN bij de volgende versie van het modem gaat hanteren. KPN is hiermee volstrekt onvoorspelbaar. Met welke reden kiezen zij 192.168.2.x en niet gewoon 192.168.0.x.
Ik vraag me echter af waarom u al uw interne apparatuur niet gewoon op het dhcp protocol heeft ingesteld, dat zou in zoverre de zaken vergemakkelijken dat ze het netwerk en elkaar gewoon automatisch "vinden".
Desalniettemin ben ik het met u eens dat uw interne netwerk topologie uw eigen zaak is en niet die van KPN.
-
Ik mis de optie: "Ik vind polls stom" in de poll.
Voor servers bijvoorbeeld is het wel handig een vast IP adres te hebben. Hier in huis zijn er meerdere apparaten die gebruik maken van één centrale MySQL server, daar wil je niet dat na een reset die MySQL server ineens een ander IP adres gaat krijgen van de DHCP server.Ik vraag me echter af waarom u al uw interne apparatuur niet gewoon op het dhcp protocol heeft ingesteld, dat zou in zoverre de zaken vergemakkelijken dat ze het netwerk en elkaar gewoon automatisch "vinden".
Overigens kun je de DHCP server dan wel weer "vaste" adressen uit laten delen.
-
Precies, ik heb intern verschillende apparaten staan (MySQL server, backup server, fileserver, muziekserver) waarbij het voor een aantal servers heel handig is een vast IP adres te hebben. Voor die apparaten waarvoor het geen probleem is gebruik ik DHCP, voor de apparaten die met elkaar moeten communiceren gebruik ik vast IP adressen. Dat is het probleem niet. En ook heb ik een eigen router, om intern niet afhankelijk te zijn van de beperkingen die de provider oplegt. Mijn grote frustratie is, dat KPN NU 192.168.2.x heeft vastgezet, maar hun vorige modems een ander IP-range hadden. Op mijn eigen router heb ik de '2' range aan de LAN kant staan. Aan de WAN kant kan ik dus geen IP-adres uit die range gebruiken, terwijl KPN mij er dus toe dwingt dat wel te doen. En omdat zij blijkbaar geheel arbitrair kiezen voor het interne IP adres ben je als gebruiker vogelvrij. Niemand weet welk IP adres ze bij de volgende uitgifte van nieuwe modems gaan gebruiken.
Je hele backup systeem, eigenlijk je hele netwerk topografie, lijkt op iets (klein)zakelijks, niet iets wat de gemiddelde consument, waar dat modem voor bedoelt is, optuigt. Ik vind dus ook niet dat je deze relatief zeldzame situatie KPN aan kan rekenen, daarvoor hebben ze andere (zakelijke) producten. Als jij dit allemaal zelf kan bedenken en optuigen, had je ook een robuustere oplossing voor dit ip-range probleem moeten kunnen bedenken in mijn ogen.
Volgens mij mis je iets op je network, namelijk interne DNS server. Dan kun je interne apparaten gewoon op naam benaderen, ipv op IP.marbosschaert schreef:Precies, ik heb intern verschillende apparaten staan (MySQL server, backup server, fileserver, muziekserver) waarbij het voor een aantal servers heel handig is een vast IP adres te hebben.
Je tikt toch ook google.nl in je browser in , ipv http://82.94.228.151 ?
Volgens mij moet dat met een Cisco wel werken hoor... mijn 2e router routeerd een slice uit de zelfde class B als die van Ziggo.Op mijn eigen router heb ik de '2' range aan de LAN kant staan. Aan de WAN kant kan ik dus geen IP-adres uit die range gebruiken
@16Again, niet ieder device connect op naam, sommigen puur op IP adres.
Heb je 1 een voorbeeld?bprosman schreef:@16Again, niet ieder device connect op naam, sommigen puur op IP adres.
DNS is gewoon een extra stap, die de hostnaam in IP adres omzet. Uiteindelijk verbind je gewoon alsnog met IP.
Maar als je in het device, in de app of in de client alleen een IP-adres kan invullen en geen hostname, dan heb je niets aan die DNS. Daarnaast, waarom nog een extra server draaien terwijl je maar een paar IP-adressen ( normaal gesproken ) 1x moet toewijzen ?16again schreef:Heb je 1 een voorbeeld?bprosman schreef:@16Again, niet ieder device connect op naam, sommigen puur op IP adres.
DNS is gewoon een extra stap, die de hostnaam in IP adres omzet. Uiteindelijk verbind je gewoon alsnog met IP.
Extra DNS service hoeft geen extra server te betekenen.angel1978 schreef:Daarnaast, waarom nog een extra server draaien terwijl je maar een paar IP-adressen ( normaal gesproken ) 1x moet toewijzen ?
Waarom? -> Herlees topic start.
NB: Voor klein network zijn entries in hosts file op elk apparaat een alternatief voor DNS server
of gewoon ip-adressen gebruiken zoals TS doet.16again schreef:Extra DNS service hoeft geen extra server te betekenen.angel1978 schreef:Daarnaast, waarom nog een extra server draaien terwijl je maar een paar IP-adressen ( normaal gesproken ) 1x moet toewijzen ?
Waarom? -> Herlees topic start.
NB: Voor klein network zijn entries in hosts file op elk apparaat een alternatief voor DNS server
Een Arduino.Heb je 1 een voorbeeld?
DAT is nou juist het probleem van TS dat dat IP adres gewijzigd moet worden of kunnen wijzigen (in geval van DHCP).of gewoon ip-adressen gebruiken zoals TS doet.
@MichielFRL
Verwarming, P1 poort doe ik met een Raspberry Pi , die kan wel IP resolving op naam doen.
Verwarming, P1 poort doe ik met een Raspberry Pi , die kan wel IP resolving op naam doen.
-
Klopt, zou wellicht kunnen via DNS van mijn eigen router, of zelfs via de KPN router zelf. Het probleem dat ik heb, is dat KPN door dit beleid steeds opnieuw, maar op een andere manier vastlegt hoe ik mijn interne (LAN-kant) netwerk moet inricht. Misschien heb ik jaren geleden niet geheel de juiste keuze gemaakt, was het handiger geweest destijds niet 192.168.2.x te kiezen, maar 100, of zo.
Bovendien vind ik het leuk om wat te experimenteren met Raspberry Pi's of Banana Pi's, bij voorbeeld voor het opzetten van een clustert-fs. Dan is het werken met IP adressen wel veel gemakkelijker en overzichtelijker.
Net overigens met een klachtenfunctionaris van KPN gesproken. Die zegt dat het om de veiligheid van mij en KPN gaat dat ze die range hebben vastgezet. Waarom dat veiliger is kon hij overigens niet uitleggen.
Bovendien vind ik het leuk om wat te experimenteren met Raspberry Pi's of Banana Pi's, bij voorbeeld voor het opzetten van een clustert-fs. Dan is het werken met IP adressen wel veel gemakkelijker en overzichtelijker.
Net overigens met een klachtenfunctionaris van KPN gesproken. Die zegt dat het om de veiligheid van mij en KPN gaat dat ze die range hebben vastgezet. Waarom dat veiliger is kon hij overigens niet uitleggen.
Je zou nog kunnen kiezen voor een 10.x.x.x network, alhoewel er natuurlijk nooit een garantie is dat er geen provider is die dat weer gaat gebruiken.
Zelfde met 172.16 dat heb ik overigens nog NOOIT iemand zien gebruiken
http://tools.ietf.org/html/rfc1918
ik wel, dus ook dat helpt niet.bprosman schreef:Je zou nog kunnen kiezen voor een 10.x.x.x network, alhoewel er natuurlijk nooit een garantie is dat er geen provider is die dat weer gaat gebruiken.
Gewoon even die paar ip-adressen omzetten. Is een rotklus, maar voor die paar servertjes zo gedaan.
Natuurlijk is het irritant dat KPN zich met het interne netwerk van een klant bemoeid, maar daar verander je zo ook niets aan behalve daar weggaan.