LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexa/Meetic bewust misleidend voor stilzwijgende verlenging

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
ebart

Lexa/Meetic bewust misleidend voor stilzwijgende verlenging

Ongelezen bericht door ebart »

Hier nog een slachtoffer van de misleidende website van Lexa / Meetic. Zo ongeveer een jaar geleden besloot voor de grap eens een "Premium Pass" voor 3 maanden uit te proberen. Na deze optie te hebben geselecteerd klikte ik op de button 'Bevestig de betaling'. Hierna was het kwaad geschied. Lexa/Meetic hebben namelijk heel stiekem rechts onderin de pagina een klein tekst blok staan met een klein vinkje dat standaard staat aangevinkt. Hiermee geeft de gebruiker toestemming voor stilzwijgende verlenging. Hoewel Lexa en Meetic over hun gehele website gebruik maken van standaard HTML vinkjes, is het betreffende vinkje op de aanmeldpagina speciaal "gestyled" zodat het minder goed herkenbaar is.

Aangezien ik in de veronderstelling was dat ik te maken had met een klantvriendelijke nette dienst ben ik niet achterdochtig op zoek gegaan naar dergelijke addertjes. Ik heb dit vinkje dus over het hoofd gezien en heb mij onbewust aangemeld voor een stilzwijgende verlenging.

Maar het wordt nog gekker.

Na slechts een paar weken op de site te hebben doorgebracht, was ik er al snel op uitgekeken. En uiteindelijk besloot ik zelfs mijn account op te schorten. Ik maakte op dat moment dus geen gebruik van de website. En het was helaas op dit moment dat de stilzwijgende betalingen begonnen.

"stilzwijgend" moet men voor Lexa/ Meetic letterlijk nemen. Zodra de verlenging in werking treed wordt er geen enkele melding gedaan. Geen email. Helemaal niks! En aangezien ik in de veronderstelling was dat mijn account niet actief was, heb ik nooit meer de moeite genomen op de site te kijken.

Ik kijk wel eens vluchtig door mijn rekening afschriften. Maar aangezien ik mijn account bij Lexa had aangemaakt, heb ik nooit gezien dat de afschrijvingen van MEETIC BOULOGNE BILLFRA van Lexa afkomstig waren. In mijn geval kwamen deze betalingen toevallig samen met een vakantie in Frankrijk waar ik ook met credit card heb betaald. Uiteindelijk ben ik hier pas maanden later achter gekomen.

Het stopzetten van de stilzwijgende verlenging is ook weer misleidend. Eerst moet de bezoeker een aantal stappen doorlopen om de afmelding te bevestigen. Hierna verschijnt een enquête. De gebruiker moet de vragen van deze enquête *verplicht* invullen om verder te gaan. Daar ik de gevraagde informatie niet aan Lexa wilde verstrekken, besloot ik de enquete te verlaten. Toch voor de zekerheid nog even checken. De stilzwijgende verlenging was nog steeds actief! Je moet dus verplicht alle vragen van de enquête invullen voordat je op een pagina komt waar de stilzwijgende verlenging definitief beëindigd is. Meestal komt zo'n enquete pas nadat de afmelding bevestigd is.

Aangezien ik gedurende deze periode geen gebruik had gemaakt van de dienst, heb ik contact opgenomen met Lexa/Meetic met de vraag of zij de afschrijvingen gedurende deze periode wilde terugbetalen. Ik heb hierbij toestemming gegeven mijn historie in te zien. Ze kunnen dan zelf beoordelen of ik van hun diensten gebruik heb gemaakt.

Dit verzoek werd afgewezen.

Vervolgens heb ik een aantal suggesties gedaan. Bijvoorbeeld om het vinkje een meer opvallende prominente plek te geven. En anders het vinkje standaard uitgevinkt laten staan. Tot op heden heb ik hier nog geen antwoord op gekregen. Ook zijn er geen wijzigingen in de website gedaan.

Toegegeven dat ik beter had moeten opletten. Voor Lexa/Meetic is dat helaas noodzakelijk. Deze websites trekken het onderste uit de kan om hun bezoekers te misleiden. En ze hebben er geen enkel probleem mee om hun klanten te laten betalen voor een dienst die niet afgenomen wordt.

mje

Re: Lexa/Meetic bewust misleidend voor stilzwijgende verlenging

Ongelezen bericht door mje »

Als je een vriendin zoekt adverteer dan eens in de Telegraaf, dan weet je waaraan je toe bent.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Hier kan je nalezen, hoe het nieuw is geregeld met stilzwijgend verlengen:
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging

ebart

Ongelezen bericht door ebart »

mje schreef:Als je een vriendin zoekt adverteer dan eens in de Telegraaf, dan weet je waaraan je toe bent.
Bedankt voor de tip... Mijn vriendin ben ik mee in contact gekomen via Relatieplanet... Maar heb ook goeie ervaringen met Okcupid of gewoon ouderwets avondjes stappen... :)

Gesloten