| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] MIJNDOMEIN.NL betalingsachterstand
-
JeffreyVtn
MIJNDOMEIN.NL betalingsachterstand
Hallo!
Gisteren heb ik mijn allereerste brief van een incassobureau gehad. Behoorlijk trots op mezelf dit nooit eerder hoeven mee te maken baal ik om voor zoiets kleins een incassobureau op dit probleem te hebben.
In 2009 heb ik namelijk voor mijn broertje van 11 een domeinnaam aangemaakt. Voor die 9 euro gunde ik die jongen dat pleziertje wel.
Mijn eigen domeinnamen host ik bij andere domeinleveranciers. Mijn ervaring is dat als ik na een jaar geen betaling meer doe, dat mijn domeinnaam verloopt en opnieuw wordt vrijgegeven.
Mijndomein werkt iets anders. Want ik heb nu dus een incassobrief ontvangen.
Domeinnaam is stilzwijgend verlengd. Kosten waren 9 euro en zijn nu verhoogd met 10 euro administratiekosten. 0,04 cent rente en 37,00 euro incassokosten.
Ik heb nooit een herinnering of aanmaning gehad van mijndomein en mijn eerste herinnering heeft dus meteen een verhoging van 9,- naar 56,04.
Intrum Justitia heeft mij aangegeven dat Mijndomein alleen correspondeert per e-mail. Op het opgegeven emailadres heb ik geen herinneringen en/of aanmaningen gezien.
MijnDomein reageert niet op herhaalde email naar hun emailadres. Intrum Justitia zegt letterlijk "had u de voorwaarden maar door moeten lezen".
Ik sta radeloos. Ik moet nu voor 04-09-2010 56,04 overboeken. Dit is geld wat ik op dit moment niet heb en ook niet makkelijk aan kan komen.
Bovendien kan ik me herinneren dat ik nog 2 of 3 domeinnamen bij mijndomein had aangevraagd. Ik weet niet wanneer deze aflopen en wilde dit precies zijn. Hier maak ik me nu dus ook zwaar zorgen om. Als ik geen herinneringen krijg en alleen incassobureaus.
Wat kan ik het beste doen, want ik weet het allemaal echt niet meer...
Dank
Gisteren heb ik mijn allereerste brief van een incassobureau gehad. Behoorlijk trots op mezelf dit nooit eerder hoeven mee te maken baal ik om voor zoiets kleins een incassobureau op dit probleem te hebben.
In 2009 heb ik namelijk voor mijn broertje van 11 een domeinnaam aangemaakt. Voor die 9 euro gunde ik die jongen dat pleziertje wel.
Mijn eigen domeinnamen host ik bij andere domeinleveranciers. Mijn ervaring is dat als ik na een jaar geen betaling meer doe, dat mijn domeinnaam verloopt en opnieuw wordt vrijgegeven.
Mijndomein werkt iets anders. Want ik heb nu dus een incassobrief ontvangen.
Domeinnaam is stilzwijgend verlengd. Kosten waren 9 euro en zijn nu verhoogd met 10 euro administratiekosten. 0,04 cent rente en 37,00 euro incassokosten.
Ik heb nooit een herinnering of aanmaning gehad van mijndomein en mijn eerste herinnering heeft dus meteen een verhoging van 9,- naar 56,04.
Intrum Justitia heeft mij aangegeven dat Mijndomein alleen correspondeert per e-mail. Op het opgegeven emailadres heb ik geen herinneringen en/of aanmaningen gezien.
MijnDomein reageert niet op herhaalde email naar hun emailadres. Intrum Justitia zegt letterlijk "had u de voorwaarden maar door moeten lezen".
Ik sta radeloos. Ik moet nu voor 04-09-2010 56,04 overboeken. Dit is geld wat ik op dit moment niet heb en ook niet makkelijk aan kan komen.
Bovendien kan ik me herinneren dat ik nog 2 of 3 domeinnamen bij mijndomein had aangevraagd. Ik weet niet wanneer deze aflopen en wilde dit precies zijn. Hier maak ik me nu dus ook zwaar zorgen om. Als ik geen herinneringen krijg en alleen incassobureaus.
Wat kan ik het beste doen, want ik weet het allemaal echt niet meer...
Dank
-
JeffreyVtn
Re: MIJNDOMEIN.NL betalingsachterstand
Bovendien is een aanmaning per e-mail wel juridisch correct?
-
JeffreyVtn
Zojuist nog even met intrum justitia aan de telefoon gezeten. Deze geven aan dat als ik echt geen aanmaning of herinnering heb ontvangen ik even contact moet opnemen met mijndomein. Tot ik en intrum justitia een reactie hebben ontvangen van mijndomein blijft het bedrag even bevroren.
Dit is wat ik heb gemaild naar mijndomein als laatste:
"Beste MijnDomein.nl,
Vandaag heb ik een schrijven mogen ontvangen van incassobureau intrum
justitia.
Naar mijn weten heb ik geen betalingsherinnering van jullie ontvangen.
Zowel via mail als post niet.
Mijn eerste herinnering voor dit domein is nu via een incassobureau.
Het verschuldigde bedrag van 9 euro is inmiddels verhoogd naar 56.04. Dit
dus inclusief Rente?! en incassokosten.
Mijn vraag aan u is, waarom heb ik nooit een betalingsherinnering gehad?
Mijn ervaring met andere domeinleveranciers is dat wanneer ik niets meer
doe met het domein, deze automatisch wordt afgesloten en opnieuw
beschikbaar wordt gesteld. Jullie zijn de enige die hier niet aan doen.
Dit baart mij ook zorgen over enkele andere domeinnamen die ik bij jullie
heb (gehad).
Zijn deze nu wel of niet verlopen? Welke domeinen zijn dat precies?
Ik hoop op een spoedig antwoord. Ik heb nooit eerder te maken gehad met
een incassobureau, en wil zeker geen betalingsproblemen en/of
achterstanden hebben."
Nu maar even afwachten...
Dit is wat ik heb gemaild naar mijndomein als laatste:
"Beste MijnDomein.nl,
Vandaag heb ik een schrijven mogen ontvangen van incassobureau intrum
justitia.
Naar mijn weten heb ik geen betalingsherinnering van jullie ontvangen.
Zowel via mail als post niet.
Mijn eerste herinnering voor dit domein is nu via een incassobureau.
Het verschuldigde bedrag van 9 euro is inmiddels verhoogd naar 56.04. Dit
dus inclusief Rente?! en incassokosten.
Mijn vraag aan u is, waarom heb ik nooit een betalingsherinnering gehad?
Mijn ervaring met andere domeinleveranciers is dat wanneer ik niets meer
doe met het domein, deze automatisch wordt afgesloten en opnieuw
beschikbaar wordt gesteld. Jullie zijn de enige die hier niet aan doen.
Dit baart mij ook zorgen over enkele andere domeinnamen die ik bij jullie
heb (gehad).
Zijn deze nu wel of niet verlopen? Welke domeinen zijn dat precies?
Ik hoop op een spoedig antwoord. Ik heb nooit eerder te maken gehad met
een incassobureau, en wil zeker geen betalingsproblemen en/of
achterstanden hebben."
Nu maar even afwachten...
-
Guardian72
- Contacteer:
Die 10 euro is trouwens te veel..
Volgens rapport voorwerk II worden alleen die 37 euro als terecht gerekend.
Als "mijndomein.nl" op deze manier zaken doet, zou ik iedereen adviseren als een haas een andere hoster te kiezen - zo ga je niet met klanten om.
TS - ik zou trouwens uitzoeken van die andere domeinen, en die verplaatsen - en wel zo snel mogelijk.
Als "mijndomein.nl" op deze manier zaken doet, zou ik iedereen adviseren als een haas een andere hoster te kiezen - zo ga je niet met klanten om.
TS - ik zou trouwens uitzoeken van die andere domeinen, en die verplaatsen - en wel zo snel mogelijk.
-
JeffreyVtn
Waar heb je dat Rapport voorwerk II vandaan?Guardian72 schreef:Die 10 euro is trouwens te veel..
Is het niet zo dat de administratiekosten bij de domeinkosten worden gerekent dus (19,-) en de opdracht aan incassobureau wordt gegeven om die kosten te innen. Incassokosten gaan niet naar mijndomein maar naar Intrum Justitia?
-----------
Als ik eens wist welke domeinnamen dat waren, had ik ze direct opgezegt of verhuisd...
-
Guardian72
- Contacteer:
Rapport voorwerk II - zie onderwerp "Incasso" waar diverse uitgewerkte voorbeelden te vinden zijn.JeffreyVtn schreef:
Waar heb je dat Rapport voorwerk II vandaan?
Is het niet zo dat de administratiekosten bij de domeinkosten worden gerekent dus (19,-) en de opdracht aan incassobureau wordt gegeven om die kosten te innen. Incassokosten gaan niet naar mijndomein maar naar Intrum Justitia?
-----------
Als ik eens wist welke domeinnamen dat waren, had ik ze direct opgezegt of verhuisd...
Zie ook : http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm (en diverse andere google opties gevonden).
Maar, als je meerde domeinnamen hebt - dan weet je toch wie/wat/waar ervan?
Administratie of zo? Of mis ik wat?
-
JeffreyVtn
bovendien kan ik nergens in de voorwaarden van 14 pagina's(http://www.mijndomein.nl/docs/Algemene_ ... domein.pdf) vinden dat alle correspondentie, herinneringen en aanmaningen per e-mail gaan.
Dit is wel wat Intrum Justitia zegt. Hun waren diegene die vonden dat je de 14 pagina's maar moest doorlezen voordat je een domeinnaam aanvraagt. Ze willen me niet vertellen in welk artikel vermeld staat dat alle herinneringen en aanmaningen per e-mail gaan.
Ze zullen hoogstwaarschijnlijk zelf geen zin hebben de voorwaarden door te lezen.
*zucht*
Dit is wel wat Intrum Justitia zegt. Hun waren diegene die vonden dat je de 14 pagina's maar moest doorlezen voordat je een domeinnaam aanvraagt. Ze willen me niet vertellen in welk artikel vermeld staat dat alle herinneringen en aanmaningen per e-mail gaan.
Ze zullen hoogstwaarschijnlijk zelf geen zin hebben de voorwaarden door te lezen.
*zucht*
-
JeffreyVtn
In principe weet ik wel welke, maar niet wanneer deze aflopen. Maar dat zoek ik nog wel even uit. Moet goedkomen.Guardian72 schreef: Maar, als je meerde domeinnamen hebt - dan weet je toch wie/wat/waar ervan?
Administratie of zo? Of mis ik wat?
-
JeffreyVtn
Ik heb bericht terug gekregen van mijn domein.
Kort gezegt hebben ze mij een overzicht gestuurd met welke dagen ze herinneringen en aanmaningen hebben ge e-mailed.
Tevens geven ze aan een brief te hebben verstuurd. Het volgende heb ik teruggestuurd.
"Beste meneer MijnDomein Support team?!(U wilt blijkbaar anoniem blijven),
U geeft aan deze herinneringen te hebben verstuurd. Deze heb ik nooit mogen ontvangen van u.
Tevens geeft u aan op 21 juli 2010 een brief te hebben verstuurd?! Mag ik u vragen naar welk adres u deze heeft gestuurd?
Bij deze wil ik alle lopende domeinnamen bij u met onmiddelijke ingang opzeggen. Deze gang van zaken vind ik voor een groot bedrijf als MijnDomein zeer amaturistisch en laag.
De Opzegging dus direct van de domeinnamen:
***.nl
***.nl
***.nl
Ik ga tevens niet akkoord met de administratie en incassokosten aangezien ik nooit eerder een herinnering, factuur of aanmaning heb mogen zien.
Ik ben bereid de verschuldigde €9,- over te maken op uw rekening voor het domein ***.nl. Ookal wil ik dit domein niet meer gebruiken.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijk groet,"
Kort gezegt hebben ze mij een overzicht gestuurd met welke dagen ze herinneringen en aanmaningen hebben ge e-mailed.
Tevens geven ze aan een brief te hebben verstuurd. Het volgende heb ik teruggestuurd.
"Beste meneer MijnDomein Support team?!(U wilt blijkbaar anoniem blijven),
U geeft aan deze herinneringen te hebben verstuurd. Deze heb ik nooit mogen ontvangen van u.
Tevens geeft u aan op 21 juli 2010 een brief te hebben verstuurd?! Mag ik u vragen naar welk adres u deze heeft gestuurd?
Bij deze wil ik alle lopende domeinnamen bij u met onmiddelijke ingang opzeggen. Deze gang van zaken vind ik voor een groot bedrijf als MijnDomein zeer amaturistisch en laag.
De Opzegging dus direct van de domeinnamen:
***.nl
***.nl
***.nl
Ik ga tevens niet akkoord met de administratie en incassokosten aangezien ik nooit eerder een herinnering, factuur of aanmaning heb mogen zien.
Ik ben bereid de verschuldigde €9,- over te maken op uw rekening voor het domein ***.nl. Ookal wil ik dit domein niet meer gebruiken.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijk groet,"
-
ZwillingerParalegals
Jeffrey,
Het is altijd vervelend om een brief van een incassobureau te krijgen. Helemaal als je normaal altijd op tijd betaalt.
Er zijn een aantal misverstanden die je vaak tegenkomt in dit soort discussies:
Herinneringen:
Het is niet wettelijk verplicht om eerst herinneringen te sturen. Je hebt namelijk zelf een contract afgesproken en de betalingstermijn en het bedrag zijn bekend. Je zou dus zelf kunnen controleren of de betaling gedaan is. Als de termijn verloopt verkeer je dus van rechtswege in gebreken.
Facturen en aanmaningen per e-mail:
Facturen en aanmaningen die per e-mail worden verstuurd zijn rechtsgeldig. In het zakelijk verkeer wordt dit zelfs meer en meer regel dan uitzondering. De klant (of debiteur) is zelf verantwoordelijk voor de juistheid van deze gegevens. Als deze gegevens later veranderen moet dit dus door de klant worden aangegeven. Dat herinneringen naar een oud e-mail of huisadres worden gestuurd kan ook nooit een reden zijn om niet te betalen.
Dit laatste is in deze zaak niet aan de orde, maar omdat het vaak als argument gebruikt wordt haal ik het hier toch even aan.
Incassokosten:
De hoogte van incassokosten zijn niet wettelijk vastgesteld. Er is echter wel een tabel die door de rechtbank gebruikt wordt als redelijk. Als er niets anders is afgesproken worden de incassokosten voor bedragen tot 250 euro op 37 euro gesteld. Hier mogen dan geen verkapte incassokosten bij komen, zoals informatie kosten. De wettelijke rente ben je natuurlijk altijd verschuldigd.
Met betrekking tot de betaling zijn jullie echter een ander bedrag overeengekomen. In artikel 4 van de algemene voorwaarden van mijndomein.nl staat beschreven dat ze per factuur een herinneringstarief van €10,00 in rekening kunnen brengen. De buiten gerechtelijke kosten (incassokosten) zijn gesteld op 15% van het te vorderen bedrag met een minimum van €50,00.
Met de €10,00 herinneringskosten en de €37,00 zitten ze dus nog onder het bedrag van €50,00.
Tot zover het juridische verhaal. Want je kunt je natuurlijk afvragen of dit wel de beste manier is van mijndomein om dit probleem op te lossen. Klanten die niet willen betalen kun je maar beter kwijt zijn, dat is logisch. Maar het is duidelijk uit jouw verhaal dat hier sprake is van een misverstand. Een andere aanpak was dus veel beter geweest. Een telefoontje of een extra brief hadden meteen het verschuldigde bedrag opgeleverd.
Een goed incassobureau adviseert zijn klanten (in dit geval mijndomein.nl) over de andere mogelijkheden. Veel incassobureaus bieden een herinneringsservice aan. Dit komt veel klantvriendelijker over en is vaak net zo effectief. En in dit geval zou dat niet geleid hebben tot imagoschade van mijndomein.nl.
Mijn advies als creditmanager aan jou is toch zo snel mogelijk de vordering aan het incassobureau te betalen. Hiermee voorkom je dat de account wordt gesloten en dat je broertje zijn domeinnaam kwijtraakt.
Mijndomein.nl zou ik adviseren eens kritisch naar hun debiteurenbeheer te kijken. Er zijn veel strategieën die effectiever en klantvriendelijker zijn.
Veel succes,
Jeroen Morsink
Het is altijd vervelend om een brief van een incassobureau te krijgen. Helemaal als je normaal altijd op tijd betaalt.
Herinneringen:
Het is niet wettelijk verplicht om eerst herinneringen te sturen. Je hebt namelijk zelf een contract afgesproken en de betalingstermijn en het bedrag zijn bekend. Je zou dus zelf kunnen controleren of de betaling gedaan is. Als de termijn verloopt verkeer je dus van rechtswege in gebreken.
Facturen en aanmaningen per e-mail:
Facturen en aanmaningen die per e-mail worden verstuurd zijn rechtsgeldig. In het zakelijk verkeer wordt dit zelfs meer en meer regel dan uitzondering. De klant (of debiteur) is zelf verantwoordelijk voor de juistheid van deze gegevens. Als deze gegevens later veranderen moet dit dus door de klant worden aangegeven. Dat herinneringen naar een oud e-mail of huisadres worden gestuurd kan ook nooit een reden zijn om niet te betalen.
Dit laatste is in deze zaak niet aan de orde, maar omdat het vaak als argument gebruikt wordt haal ik het hier toch even aan.
Incassokosten:
De hoogte van incassokosten zijn niet wettelijk vastgesteld. Er is echter wel een tabel die door de rechtbank gebruikt wordt als redelijk. Als er niets anders is afgesproken worden de incassokosten voor bedragen tot 250 euro op 37 euro gesteld. Hier mogen dan geen verkapte incassokosten bij komen, zoals informatie kosten. De wettelijke rente ben je natuurlijk altijd verschuldigd.
Met betrekking tot de betaling zijn jullie echter een ander bedrag overeengekomen. In artikel 4 van de algemene voorwaarden van mijndomein.nl staat beschreven dat ze per factuur een herinneringstarief van €10,00 in rekening kunnen brengen. De buiten gerechtelijke kosten (incassokosten) zijn gesteld op 15% van het te vorderen bedrag met een minimum van €50,00.
Met de €10,00 herinneringskosten en de €37,00 zitten ze dus nog onder het bedrag van €50,00.
Tot zover het juridische verhaal. Want je kunt je natuurlijk afvragen of dit wel de beste manier is van mijndomein om dit probleem op te lossen. Klanten die niet willen betalen kun je maar beter kwijt zijn, dat is logisch. Maar het is duidelijk uit jouw verhaal dat hier sprake is van een misverstand. Een andere aanpak was dus veel beter geweest. Een telefoontje of een extra brief hadden meteen het verschuldigde bedrag opgeleverd.
Een goed incassobureau adviseert zijn klanten (in dit geval mijndomein.nl) over de andere mogelijkheden. Veel incassobureaus bieden een herinneringsservice aan. Dit komt veel klantvriendelijker over en is vaak net zo effectief. En in dit geval zou dat niet geleid hebben tot imagoschade van mijndomein.nl.
Mijn advies als creditmanager aan jou is toch zo snel mogelijk de vordering aan het incassobureau te betalen. Hiermee voorkom je dat de account wordt gesloten en dat je broertje zijn domeinnaam kwijtraakt.
Mijndomein.nl zou ik adviseren eens kritisch naar hun debiteurenbeheer te kijken. Er zijn veel strategieën die effectiever en klantvriendelijker zijn.
Veel succes,
Jeroen Morsink
-
ekolicious
Naar ik begrijp zijn facturen per mail rechtsgeldig.
Maar volstaat enkel de factuur per mail of moet een bedrijf (als er niet op mail gereageerd wordt) de factuur ook per post versturen, voordat de herinneringen en incassobrieven komen?
(bedrijf heeft kloppend post adres en oud emailadres)
Maar volstaat enkel de factuur per mail of moet een bedrijf (als er niet op mail gereageerd wordt) de factuur ook per post versturen, voordat de herinneringen en incassobrieven komen?
Even uit de FAQ van mijndomein :
Helpdesk
Ik wil de factuur graag per reguliere post ontvangen
Het is helaas niet mogelijk een factuur per post toe te sturen. Je kunt deze wel online opvragen en eventueel zelf uitprinten. Hoe je dat kunt doen kun je via deze link lezen.
ze hoeven het niet per post te versturen, per mail is evengoed rechtsgeldig.ekolicious schreef:Naar ik begrijp zijn facturen per mail rechtsgeldig.
Als een bedrijf een foutief mailadres gebruikt, kun je je afvragen hoe het bedrijf aan dit foutieve mailadres komt. Een bedrijf gaat dit niet zo maar verzinnen, dus moet dit mailadres in eerste instantie doorgegeven zijn door u als klant. En u als klant bent verantwoordelijk voor het correct houden van de gegevens.
Onzin. Als je niet herinnert verloopt je recht als bedrijf om een schuld te innen sowieso na 2 jaar (in de meeste gevallen). Daarnaast, ben je verplicht eerst te herinneren alvorens je incasso of administratiekosten mag rekenen.ZwillingerParalegals schreef:Jeffrey,
Herinneringen:
Ben ik het niet mee eens. Het is de plicht van het bedrijf de rekening naar het juiste adres te sturen. Bovendien kun je van mail vrij gemakkelijk zeggen dat je deze nooit hebt ontvangen (of dat ie in het spamfilter is vernietigd).Facturen en aanmaningen per e-mail:
Dat zijn ze sinds kort wel...Incassokosten:
Gaat hier om een levering aan een consument. AV moeten dus redelijk en billijk zijn. 10 euro administratiekosten voor een factuur van 9 euro is niet redelijk en billijk. Bovendien is er nooit een brief verzondenMet betrekking tot de betaling zijn jullie echter een ander bedrag overeengekomen. In artikel 4 van de algemene voorwaarden van mijndomein.nl staat beschreven dat ze per factuur een herinneringstarief van €10,00 in rekening kunnen brengen. De buiten gerechtelijke kosten (incassokosten) zijn gesteld op 15% van het te vorderen bedrag met een minimum van €50,00.
Lijkt me niet. En bovendien is mijn stelling dat mijndomein helemaal niet volgens de wet heeft gehandeld.Tot zover het juridische verhaal. Want je kunt je natuurlijk afvragen of dit wel de beste manier is van mijndomein om dit probleem op te lossen. Klanten die niet willen betalen kun je maar beter kwijt zijn, dat is logisch. Maar het is duidelijk uit jouw verhaal dat hier sprake is van een misverstand. Een andere aanpak was dus veel beter geweest. Een telefoontje of een extra brief hadden meteen het verschuldigde bedrag opgeleverd.