LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
De situatie is als volgt:
Op 6 november 2012 heb ik een proefperiode aangevraagd bij Netflix met e-mailadres A. Diezelfde dag heb ik die proefperiode van 30 dagen opgezegd. Dit is per mail bevestigd op e-mailadres A. Dit omdat het anders stilzwijgend verlengd zou worden. De registratie was met Credit Card, in de begindagen van Netflix was dat volgens mij ook de enige optie.
Krap een jaar later in september 2013 heb ik alsnog een account aangemaakt, met e-mailadres B. Beide mailadressen (A en B), Hotmail en Outlook, gebruik ik door elkaar en komen ook in dezelfde inbox. Dit account loopt via automatische incasso en is tot de dag van vandaag actief, inmiddels al ruim 6 jaar.
Nu zie ik vandaag dat het andere account, het opgezegde account op e-mailadres A, nog altijd ten onrechte doorloopt. Omdat die via Credit Card gaat, en daar ook andere kosten vanaf gaan, viel me dit nooit op totdat ik vandaag zowel de incasso zag en de Credit Card uitgaven bekeek. Natuurlijk had ik hier veel scherper op moeten zijn en kan ik mijzelf zeker in de spiegel aankijken. Maar dat is mijn punt niet.
Ik heb Netflix benaderd via de online chat, in het Nederlands. Vlot antwoord, vlot geholpen, maar met een uitkomst waar ik weinig mee kan. Netflix ziet de annulering niet (heb wel de mailbevestiging hiervan) en beweert dat hun systeem niet kan checken of de annulering per ongeluk is stopgezet. Ze zeggen o.a.:
Wij kunnen niet nagaan wat er na die mail gebeurt is. Wellicht is de opzegging per ongeluk geannuleerd (zou kunnen, maar niet door mij), wellicht is het account weer herstart door in te loggen na de free trial (gek, want dat zou daar bericht van moeten zijn). Wij kunnen dat niet terug zien in het systeem.
Na een lange discussie blijkt dat 'het systeem' tot 6 maanden kan terugbetalen á 6x € 10,99. De totale kosten komen grofweg op rond de 800 euro. Ik krijg nu 66 euro terug hiervan. Dit voor een opzegging die bevestigd is. Iets zegt me dat dit van geen kant klopt. Ik ben geen lid van de Consumentenbond en heb geen rechtsbijstandsverzekering. Wat kan ik doen?
Op 6 november 2012 heb ik een proefperiode aangevraagd bij Netflix met e-mailadres A. Diezelfde dag heb ik die proefperiode van 30 dagen opgezegd. Dit is per mail bevestigd op e-mailadres A. Dit omdat het anders stilzwijgend verlengd zou worden. De registratie was met Credit Card, in de begindagen van Netflix was dat volgens mij ook de enige optie.
Krap een jaar later in september 2013 heb ik alsnog een account aangemaakt, met e-mailadres B. Beide mailadressen (A en B), Hotmail en Outlook, gebruik ik door elkaar en komen ook in dezelfde inbox. Dit account loopt via automatische incasso en is tot de dag van vandaag actief, inmiddels al ruim 6 jaar.
Nu zie ik vandaag dat het andere account, het opgezegde account op e-mailadres A, nog altijd ten onrechte doorloopt. Omdat die via Credit Card gaat, en daar ook andere kosten vanaf gaan, viel me dit nooit op totdat ik vandaag zowel de incasso zag en de Credit Card uitgaven bekeek. Natuurlijk had ik hier veel scherper op moeten zijn en kan ik mijzelf zeker in de spiegel aankijken. Maar dat is mijn punt niet.
Ik heb Netflix benaderd via de online chat, in het Nederlands. Vlot antwoord, vlot geholpen, maar met een uitkomst waar ik weinig mee kan. Netflix ziet de annulering niet (heb wel de mailbevestiging hiervan) en beweert dat hun systeem niet kan checken of de annulering per ongeluk is stopgezet. Ze zeggen o.a.:
Wij kunnen niet nagaan wat er na die mail gebeurt is. Wellicht is de opzegging per ongeluk geannuleerd (zou kunnen, maar niet door mij), wellicht is het account weer herstart door in te loggen na de free trial (gek, want dat zou daar bericht van moeten zijn). Wij kunnen dat niet terug zien in het systeem.
Na een lange discussie blijkt dat 'het systeem' tot 6 maanden kan terugbetalen á 6x € 10,99. De totale kosten komen grofweg op rond de 800 euro. Ik krijg nu 66 euro terug hiervan. Dit voor een opzegging die bevestigd is. Iets zegt me dat dit van geen kant klopt. Ik ben geen lid van de Consumentenbond en heb geen rechtsbijstandsverzekering. Wat kan ik doen?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
U kunt de afgeboekte bedragen betwisten bij uw creditcarduitgever. Dit wordt ook wel chargeback genoemd.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Beter je bank en kaart controleren, hoe eerder je ziet, des te beter.
Gewoon slordig en tot 6 maanden terug is al netjes vind ik.
Gewoon slordig en tot 6 maanden terug is al netjes vind ik.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Zeven jaar chargeback trapt de creditcard maatschappij niet in. Ik denk dat je je verlies moet nemen en voortaan elke maand je afschriften controleren.
Cornelis7
vindt dit leuk
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Benieuwd hoe die creditcarduitgever gaat reageren nu het bedragen betreft tot 6 jaar terug.Bob Schurkjens schreef: ↑20 nov 2019 15:57U kunt de afgeboekte bedragen betwisten bij uw creditcarduitgever. Dit wordt ook wel chargeback genoemd.
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Zoals gezegd, ik moet zeker in de spiegel kijken. Maar ik vind 6 maanden wel erg mager. Ga er ook niet vanuit dat ik 7 jaar terugkrijg.Komkommertijd schreef: ↑20 nov 2019 16:05Beter je bank en kaart controleren, hoe eerder je ziet, des te beter.
Gewoon slordig en tot 6 maanden terug is al netjes vind ik.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Ik geef alleen maar antwoord op de vraag waar topicstarter moet aankloppen. Ben wel benieuwd naar de uitkomsttttlocke schreef: ↑20 nov 2019 16:12Benieuwd hoe die creditcarduitgever gaat reageren nu het bedragen betreft tot 6 jaar terug.Bob Schurkjens schreef: ↑20 nov 2019 15:57U kunt de afgeboekte bedragen betwisten bij uw creditcarduitgever. Dit wordt ook wel chargeback genoemd.
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Ik lees hier, dat Netflix in september 2013 is begonnen in Nederland, dat kan ik even niet rijmen met dat proefabonnement op mailadres "A" een jaar eerder. Volgens mij kon je toen nog niet in Nederland kijken, tenzij je met VPN-tunnels etc aan de gang ging?
Maar goed, als je zo zeker bent van je zaak, zal je welk een advocaat in kunnen huren op eigen kosten, want die kosten krijg je als je wint wel vergoed door de rechter.
Maar goed, als je zo zeker bent van je zaak, zal je welk een advocaat in kunnen huren op eigen kosten, want die kosten krijg je als je wint wel vergoed door de rechter.
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Werkelijk geen idee. Ben toen een trial gestart, inderdaad in de Engelstalige omgeving en die trail meteen stopgezet. Ik wist toen nog niet wat VPN's zijn, laat staan dat ik daarmee bezig was. Maar ik heb de mails ervan, dus het moet kloppen. Is ook het punt niet.sjohie schreef: ↑20 nov 2019 16:22Ik lees hier, dat Netflix in september 2013 is begonnen in Nederland, dat kan ik even niet rijmen met dat proefabonnement op mailadres "A" een jaar eerder. Volgens mij kon je toen nog niet in Nederland kijken, tenzij je met VPN-tunnels etc aan de gang ging?
Maar goed, als je zo zeker bent van je zaak, zal je welk een advocaat in kunnen huren op eigen kosten, want die kosten krijg je als je wint wel vergoed door de rechter.
September de NL-versie klopt dan wel, want toen begon ik mijn huidige account.
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Coulancehalve zou er toch iets meer mogelijk moeten zijn lijkt mij.
U bent immers klant. Wat moest u bovendien met twee accounts? Vooropgesteld, en dat kunt u ook benoemen, dat het eerste account niet gebruikt is anders dan in de proefperiode. Mogelijk is Netflix ook wel genegen u meer tegemoet te komen, maar laten ze vooralsnog in hun beslissing vooral leiden door 'beperkingen van het systeem' (6 maanden terug). Nog eens praten, levert misschien een beter resultaat op.
Dat gezegd hebbend, is dit juridisch natuurlijk 'kat in het bakkie'.
- u kunt bewijzen dat u tijdig opgezegd heeft;
- Netflix niet kan bewijzen met u een overeenkomst te hebben (en daarom overgaat tot het uitspreken van speculatieve verklaringen).
U bent immers klant. Wat moest u bovendien met twee accounts? Vooropgesteld, en dat kunt u ook benoemen, dat het eerste account niet gebruikt is anders dan in de proefperiode. Mogelijk is Netflix ook wel genegen u meer tegemoet te komen, maar laten ze vooralsnog in hun beslissing vooral leiden door 'beperkingen van het systeem' (6 maanden terug). Nog eens praten, levert misschien een beter resultaat op.
Dat gezegd hebbend, is dit juridisch natuurlijk 'kat in het bakkie'.
Even het onrechtmatig gebruik van machtigingen daargelaten, staat vooralsnog vast dat:MWSAH schreef: ↑20 nov 2019 15:52.... Dit is per mail bevestigd op e-mailadres A.
.... Netflix ziet de annulering niet (heb wel de mailbevestiging hiervan) en beweert dat hun systeem niet kan checken of de annulering per ongeluk is stopgezet. Ze zeggen o.a.:
Wij kunnen niet nagaan wat er na die mail gebeurt is. Wellicht is de opzegging per ongeluk geannuleerd (zou kunnen, maar niet door mij), wellicht is het account weer herstart door in te loggen na de free trial (gek, want dat zou daar bericht van moeten zijn). Wij kunnen dat niet terug zien in het systeem.
- u kunt bewijzen dat u tijdig opgezegd heeft;
- Netflix niet kan bewijzen met u een overeenkomst te hebben (en daarom overgaat tot het uitspreken van speculatieve verklaringen).
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Mijn billing history bij Netflix gaat niet verder dan een jaar terug, dat is standaard. Ik heb een mail van Netflix van een jaar later waarin ze me opnieuw een gratis proefperiode aanbieden. Ik check bij m'n bank de transacties van die periode, zodat ik kan aantonen dat ik toen nog altijd betaalde. Dat toont in ieder geval aan dat de annulering niet per ongeluk is stopgezet o.i.d.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Als er aantoonbaar is opgezegd, gaat het om "onverschuldigde betaling". Dan moet je het bedrag tot de laatste cent terug kunnen krijgen.
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Denk je niet dat er deels sprake is van verjaring?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Zou zomaar kunnen. Als leek ken ik de finesses niet. Maar de denkrichting chargeback / onverschuldigde betaling lijkt me een logische.
Moneyman
vindt dit leuk
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
terugbetaling moet zijn 2 of 5 jaar, welke prcs weet ik ff niet maar dat kun je opzoeken, nu netflix niet aan kan tonen dat abbo terecht doorliep en jij wel de opzegging kan tonen moeten ze dit terug storten...
neem een deurwaarder in de arm en laat die terugvorderen...
neem een deurwaarder in de arm en laat die terugvorderen...
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
.Boek 3. Vermogensrecht in het algemeen Titel 11. Rechtsvorderingen Artikel 309 schreef: Een rechtsvordering uit onverschuldigde betaling verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldeiser zowel met het bestaan van zijn vordering als met de persoon van de ontvanger is bekend geworden en in ieder geval twintig jaren nadat de vordering is ontstaan.
De termijn is dan wel 5 jaar. Doorslaggevend is hier wanneer die termijn is beginnen lopen.
(daarnaast had er natuurlijk helemaal niet geïncasseerd mogen worden}.
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Er werden dus 2 Netflix abo's afgeschreven? Zo ja, sta je sterker.
Re: Netflix betaalt ten onrechte geïncasseerde kosten niet uit
Waarom? De ene is geregistreerd met mailadres A en wordt betaald met creditcard. De andere is geregistreerd met mailadres B en wordt geincasseerd middels automatisch incasso van de bankrekening. 2 registraties met 2 verschillende betaalwijzen.