LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe vorm van phishing

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
sjohie

Nieuwe vorm van phishing

Ongelezen bericht door sjohie »

Zo af en toe ruim ik mijn spam-box even op, en dit keer viel mijn oog op een bericht getiteld "over naar IBAN".

De link daar in verwijst naar een site, met het IBAN logo, en niet al te veel opzichtige spelfouten, waarop men diverse persoonlijke gegevens dient in te vullen, oa het bankrekeningnummer, vervaldatum van de pas, en uiteindelijk ook de pin-code. Duidelijke phishing dus. :evil:

Dit heb ik al gemeld bij overopiban.nl, wat de echte site (van DNB) is, maar ik dacht ik meld het hier ook even.

nevermind

Re: Nieuwe vorm van phishing

Ongelezen bericht door nevermind »

sjohie schreef:Zo af en toe ruim ik mijn spam-box even op, en dit keer viel mijn oog op een bericht getiteld "over naar IBAN".

De link daar in verwijst naar een site, met het IBAN logo, en niet al te veel opzichtige spelfouten, waarop men diverse persoonlijke gegevens dient in te vullen, oa het bankrekeningnummer, vervaldatum van de pas, en uiteindelijk ook de pin-code. Duidelijke phishing dus. :evil:

Dit heb ik al gemeld bij overopiban.nl, wat de echte site (van DNB) is, maar ik dacht ik meld het hier ook even.

Het maakt toch niet uit, hoe de mailtjes zijn opgesteld.

Intussen moet iedereen toch weten, dat dit soort gegevens niet van de echte banken afkomstig is.
Geen bank vraagt gegevens via mail.
Wie hier, nadat het in de media lang een breed vermeld is nog intrapt, is zelf schuld.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

is zelf schuld.
Ik pleit ook al jaren voor een 'starterskwalificatie' voor PC gebruik :wink:

sjohie

nevermind schreef:
sjohie schreef:Zo af en toe ruim ik mijn spam-box even op, en dit keer viel mijn oog op een bericht getiteld "over naar IBAN".

Intussen moet iedereen toch weten, dat dit soort gegevens niet van de echte banken afkomstig is.
Wie hier, nadat het in de media lang een breed vermeld is nog intrapt, is zelf schuld.
Dit was de eerste keer dat ik eentje tegenkwam die ging over IBAN, en in dat opzicht is het toch iets "nieuws", vandaar dit berichtje.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@sjohie

Elk geval fijn dat je het even meld voor de gene die wel twijfelen en schrikken.
Soms vergeten mensen dat er ook ouderen zijn die he niet door hebben,die kunnen net een beetje mailen en misschien deze site vinden...

Trouwens elke vorm is fijn dat het doorgegeven wordt,immers de banken zetten de mails niet voor niks als voorbeeld op hun site,

Dank je wel....

Ik had er vorige mnd ineens eenjte over ideal trap er niet in,maar hoe het opgesteld is,denk je toch ,nee dat kan niet niks gedaan,weetniet op link te te klikken, wijs om even te telebankieren ,maar hoop mensen schrikken en klikken op link..

Ps even spelfouten aangepast
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 04 jul 2013 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind

sjohie schreef:
nevermind schreef:

Dit was de eerste keer dat ik eentje tegenkwam die ging over IBAN, en in dat opzicht is het toch iets "nieuws", vandaar dit berichtje.
Neen het is niets nieuws, zoals vermeld het gaat niet om wat geschreven staat, maar dat geen bank via mail gegevens opvraagt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Sjohie: bedankt voor de melding. Zolang pishing doorgaat, is het goed dat mensen elkaar af en toe even inseinen om elkaar alert te houden. :wink:

sjohie

witte angora schreef:@ Sjohie: bedankt voor de melding. Zolang pishing doorgaat, is het goed dat mensen elkaar af en toe even inseinen om elkaar alert te houden. :wink:
En ik heb ook al reactie van DNB, of het projectbureau achter de "echte" IBAN site. Ze bedankten me voor mijn oplettendheid, en gaan actie ondernemen om die site uit de lucht te halen.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

In ieder geval kun je 1 conclusie trekken: jij of je provider werkt met een goed spam filter :mrgreen:

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:
witte angora schreef:@ Sjohie: bedankt voor de melding. Zolang pishing doorgaat, is het goed dat mensen elkaar af en toe even inseinen om elkaar alert te houden. :wink:
En ik heb ook al reactie van DNB, of het projectbureau achter de "echte" IBAN site. Ze bedankten me voor mijn oplettendheid, en gaan actie ondernemen om die site uit de lucht te halen.
Sluit me bij het bovenstaande graag aan. Ja, we weten dat zogenaamde banken phishing mails sturen; de criminelen worden ook inventiever, het Nederlands verbetert gestadig en er komen steeds nieuwe mensen bij. Dus absoluut geen overbodige waarschuwing. Nog even en je kunt bijna van de AH zoiets verwachten, een nep AH dan waar men altijd besteld en iets zou kunnen verwachten van: we hebben de site veranderd, wilt u opnieuw uw nummer doorgeven zodat wij dit in kunnen voeren. En vervolgens zou het zomaar kunnen dat je een heleboel boodschappen besteld die je niet zelf besteld hebt. Is maar een 'fantasie' maar zou zomaar kunnen.

rozemarijntje

Bij mij komen ze ook in in spam binnen afz is soms..ffjjjggzzz...is geen naam toch...dan heb ik al oke..
Maar hoop zien het niet...steeds minder ,maar daarom gan ze steeds linker te werk

nevermind

Zo te lezen is het inderdaad geen overbodige luxe, om een nieuw Phishing topic te openen.

Voor de twijfelaars wat met zo een Phishing mail moet gebeuren, hier na te lezen:

https://forum.www.trosradar.nl/search.p ... mit=Zoeken

witte angora

Vanmiddag bij de Rabo geld gepind. Staat er op het scherm van de pinautomaat een waarschuwing dat phishing tegenwoordig ook via de telefoon kan.

Maar dat is natuurlijk overbodige onzin, volgens sommigen.

witte angora

vogels schreef:
witte angora schreef:Vanmiddag bij de Rabo geld gepind. Staat er op het scherm van de pinautomaat een waarschuwing dat phishing tegenwoordig ook via de telefoon kan.

Maar dat is natuurlijk overbodige onzin, volgens sommigen.
Wat ze bedoelen, is dat je gebeld wordt en mensen door de telefoon hun gegevens geven! Iedereen die vandaag de dag nog in phishing trapt, zou niet moeten internetbankieren.
En ook niet meer bellen. En ook niet meer pinnen. En ook niet...

Stop je ze toch gelijk in een inrichting?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Laatst was er een item bij Kassa of Radar, daar wil ik even vanaf zijn waar mensen via de telefoon gevraagd werd naar niet hun pincode maar of ze even de authorisatiecode uit wilden rekenen met hun calculator (Rabobank) en die telefonisch door wilden geven. En dat dan gewoon ook doen ! HOE STOM KUN JE ZIJN !!!!. "Maar ik had toch mijn pincode niet gegeven" , nee stom schaap, je geeft ze de authorisatiecode zodat ze de pincode niet meer nodig hebben :twisted:

Oh ja en dan vervolgens verontwaardigd zijn dat de Rabobank dit niet vergoed.
Sorry Witte Angora maar dit soort mensen hoort in een inrichting, die zijn handelingsonbekwaam.

witte angora

bprosman schreef:Laatst was er een item bij Kassa of Radar, daar wil ik even vanaf zijn waar mensen via de telefoon gevraagd werd naar niet hun pincode maar of ze even de authorisatiecode uit wilden rekenen met hun calculator (Rabobank) en die telefonisch door wilden geven. En dat dan gewoon ook doen !
:shock: :shock: :shock:

Dan bedoelt de Rabobank dit blijkbaar met die Pishing?

Dan ben je inderdaad niet goed bij je hoofd nee. Sorry, ik kan hier echt niet bij.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
bprosman schreef:Laatst was er een item bij Kassa of Radar, daar wil ik even vanaf zijn waar mensen via de telefoon gevraagd werd naar niet hun pincode maar of ze even de authorisatiecode uit wilden rekenen met hun calculator (Rabobank) en die telefonisch door wilden geven. En dat dan gewoon ook doen !
:shock: :shock: :shock:

Dan bedoelt de Rabobank dit blijkbaar met die Pishing?

Dan ben je inderdaad niet goed bij je hoofd nee. Sorry, ik kan hier echt niet bij.
Waarschijnlijk doet dat hoofd het niet meer omdat die mensen te lang onder een steen hebben gezeten.... ;-)

rozemarijntje

We kunnen allemaal heel bijdehand doen,maar we vergeten een ding,dat ze vaak mensen pakken die of wat ouder zijn,niet anders kunnen dan telebankieren omdat het moet en goed van vertrouwen zijn.
Die mensen kan je het 100 x uitleggen maar die gasten weten zo op gevoel in te spelen..

Laten we deze groep misschien respecteren,ook wij worden ouder en oh hoe ver zal de techniek dan zijn...
Oudere moeten telebankieren tegenwoordig,je kan niet anders.( soms)..en laten we ook niet vergeten sommige ouderen hebben niemand die ze helpen,dus....ja makkelijk doelwit..en vak weten ze dat!

Laten we eens heel goed nadenken dat we ook misschien 70+ plus worden en dan in zo,n gladjanus kunnen trappen aan de telefoon..

Is altijd leuk om alles helemaal de grond in te boren maar er zijn mensen die of oud of,wat minder verstandelijk zijn,maar net genoeg om alles zelf te mogen doen..

Over mensen zoals ons heb ik het niet,de liggen idd onder een steen. De laatste 10 jr maar ....

Ik zal het wel weeer verkeerd zien...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@rozemarijntje en anderen, ik denk niet dat er voor niets zoveel Topics zijn geopend over dit verschijnsel. "Wij" weten het inmiddels, maar over het algemeen genomen, Topics doornemend: hoe vaak komt er niet hetzelfde voorbij over Telefooncompanies, ANWB-opzeggen. Zijn allemaal nieuwe mensen, die misschien geen idee hebben en/of weten te zoeken, dus het plaatsen. Het meeste kan wel als "dom" worden afgedaan, maar zo werkt het niet. En daarom, dat had ik reeds geschreven, is het Topic van sjohie helemaal niet overbodig.

witte angora

Ik denk, Rozemarijntje, dat je heel erg gelijk hebt. Als mensen ouder worden, zie je inderdaad dat ze dingen niet altijd meer goed begrijpen.

Gesloten