LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPGELICHT MARKTPLAATS

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
AbidaaM

OPGELICHT MARKTPLAATS

Ongelezen bericht door AbidaaM »

Ik ben opgelicht op marktplaats, ik heb gister €300,- over gemaakt maar heb later pas gegoogled. (ja stom) Ik ben zeker niet het enige slachtoffer en wil daarom zo veel mogelijk mensen hebben om bewijs te hebben tegonver de politie( ik wil wel aangifte doen, hoewel ik weet dat dat niet zo veel zin heeft) De bieder zelf reageert zelf niet meer maar is wel actief op marktplaats.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

A.

Miss Tascha
Contacteer:

Re: OPGELICHT MARKTPLAATS

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Als je geld hebt overgemaakt heb je zijn of haar naam en woonplaats, en rekeningnummer.

Probeer een ip-check op het e-mailadres.
Aangifte doen bij de politie (dit zijn ze verplicht op te nemen) en naar de bank van de oplichter gaan en je geld terugeisen.

Als jij kan bewijzen dat er sprake is van oplichting, zorgen zij ervoor dat je je geld terug gestort krijgt.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

ik zou het op http://www.opgelichtopinternet.nl proberen. Daar zitten mensen die er meer verstand van hebben. Daarnaast komen daar meer "slachtoffers" samen, zodat je samen druk op justitie kan houden.

doe sowieso aangifte en kijk op internet of andere dat ook hebben gedaan. Neem die procesverbaalnummers mee. Hoe meer gedupeerde hoe groter de noodzaak voor justitie om in te grijpen. Verwacht niet direct dat je al het geld terugkrijgt. Pas na een veroordeling (wat al gauw een paar maanden duurt) kan het nog maanden, zo geen jaren, duren voordat je het geld terug hebt. Het zijn meestal mensen die van zichzelf ook niet veel geld hebben.
Miss Tascha schreef: Als jij kan bewijzen dat er sprake is van oplichting, zorgen zij ervoor dat je je geld terug gestort krijgt.
mwa.. kleine kans. de vraag of het oplichting is ligt niet bij hun maar bij de rechter. Over het algemeen trekken ze hun handjes ervan af, wat op zich logisch is. (jij het tenslotte iets overgemaakt)
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 mar 2010 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

Miss Tascha schreef:Als je geld hebt overgemaakt heb je zijn of haar naam en woonplaats, en rekeningnummer.

Probeer een ip-check op het e-mailadres.
Aangifte doen bij de politie (dit zijn ze verplicht op te nemen) en naar de bank van de oplichter gaan en je geld terugeisen.

Als jij kan bewijzen dat er sprake is van oplichting, zorgen zij ervoor dat je je geld terug gestort krijgt.
Helaas is het niet zo makkelijk.
Ook met een aangifte bij de politie stort de bank geen geld terug.
Dit zou je via een civiele procedure moeten verhalen.
Als je het geld gisteren hebt overgemaakt, zou ik bij mijn bank persoonlijk voorspreken, of de opdracht misschien nog niet is uitgevoerd.
Kleine kans, anders sterkte!

AbidaaM

Ik heb net gebeld met ING, alleen heeft hij zelf ABN en ING kan het bedrag niet terug storten.

Pindakaaspotje

AbidaaM schreef:Ik heb net gebeld met ING, alleen heeft hij zelf ABN en ING kan het bedrag niet terug storten.
anders had het waarschijnlijk ook niet gekund hoor, al had de eigen afdeling fraude waarschijnlijk makkelijker in kunnen grijpen. Het probleem is dat oplichting totaal niet bewezen is, het blijft jouw woord tegen dat van hem. Pas als er meer mensen zijn kan de rechter jouw verhaal aannemelijker vinden en het idd onder het kopje oplichting schuiven.

Miss Tascha
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Persoonlijk heb ik het anders op deze manier gedaan en gewoon mijn geld terug gekregen.

Via de website van de bank (ABN Amro) zag ik het adres waar je je aangifte naartoe kon sturen, kopietje verstuurd, en nadat ze het in behandeling hadden genomen (paar weken) kreeg ik het geld terug.

Het lijkt mij inderdaad lastig om zo iemand veroordeeld te krijgen, maar schijnbaar zijn er toch banken die niet met oplichters willen werken.

Heeft TS misschien een naam, zodat anderen gewaarschuwd zijn?

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

Miss Tascha schreef:Persoonlijk heb ik het anders op deze manier gedaan en gewoon mijn geld terug gekregen.

Via de website van de bank (ABN Amro) zag ik het adres waar je je aangifte naartoe kon sturen, kopietje verstuurd, en nadat ze het in behandeling hadden genomen (paar weken) kreeg ik het geld terug.
Dit had ik graag verder toegelicht.
Waar op de website van de ABN staat welk adres?

Gompy47

Ongelezen bericht door Gompy47 »

AbidaaM schreef:Ik ben opgelicht op marktplaats, ik heb gister €300,- over gemaakt maar heb later pas gegoogled. (ja stom) Ik ben zeker niet het enige slachtoffer en wil daarom zo veel mogelijk mensen hebben om bewijs te hebben tegonver de politie( ik wil wel aangifte doen, hoewel ik weet dat dat niet zo veel zin heeft) De bieder zelf reageert zelf niet meer maar is wel actief op marktplaats.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

A.
Je schrijft dat je gisteren, dus 29 maart 2010, 300 Euro hebt overgemaakt, en je weet nu al, 30 maart 2010 dat je bent opgelicht?
Kun je ook een link plaatsen over welk artikel en over wie het gaat?

AbidaaM

Gompy47 schreef:
AbidaaM schreef:Ik ben opgelicht op marktplaats, ik heb

Je schrijft dat je gisteren, dus 29 maart 2010, 300 Euro hebt overgemaakt, en je weet nu al, 30 maart 2010 dat je bent opgelicht?
Kun je ook een link plaatsen over welk artikel en over wie het gaat?

Later heb ik pas later gegoogled en ben daar toen achter gekomen.

http://gsm-telecom.marktplaats.nl/mobie ... nd=18&fs=1

Hij heeft ondertussen weer een andere advertentie geplaats.
Wat moest ik doen op die site van ABN?

Berenice

Ongelezen bericht door Berenice »

Waar op google heb je gevonden dat je opgelicht bent door deze verkoper. Hij is wel kort actief wat niet voor hem spreekt maar oke...

Ik zie wel veel topics met oplichting met Blackberry's maar kan niet zo 1,2,3 de link leggen naar jouw advertentie..

charlottu

Ongelezen bericht door charlottu »

wat heb je gegoogled dan?

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

IP adres checken is absoluut nutteloos. Met een hotmail account of een dergelijk extern account ga je geen relevante informatie verkrijgen. De enige houvast die je bij een dergelijke situatie hebt is de naam en het rekeningnummer waar je het geld naar toe hebt overgemaakt.

Pindakaaspotje

JtC schreef:IP adres checken is absoluut nutteloos. Met een hotmail account of een dergelijk extern account ga je geen relevante informatie verkrijgen. De enige houvast die je bij een dergelijke situatie hebt is de naam en het rekeningnummer waar je het geld naar toe hebt overgemaakt.
jawel hoor... ook daar is het ip-adres uit te vissen waarvan het verstuurd is. Ook belangrijk voor justitie als ze een zaak rond willen krijgen.

JtC

Ik moet me verontschuldigen, het kan wel (schijnbaar). Maar dan, je hebt het ip adres. Dan weet je misschien wie de provider is. Dan moet de provider de info vrijgeven. En de politie moet natuurlijk de ernst van de zaak inzien om er achteraan te gaan. Dat doen ze ook niet zomaar 1 2 3. :)

AbidaaM

Ik ga morgen aangiften doen, hoewel zoals ik al eerder zei: niet denk dat het zin heeft.

Berenice

Ongelezen bericht door Berenice »

Maar waarom denk je precies dat je bent opgelicht ???

AbidaaM

Berenice schreef:Maar waarom denk je precies dat je bent opgelicht ???

Ten eerste zijn er meerdere mensen door de zelfde persoon opgelicht(zag ik later dus op google)
Ten tweede voordat ik het bedrag over had gemaakt kreeg ik contenu berichten van hem over hoe en wanneer ik moest betalen etc. maar vanaf het moment dat ik het bedrag over heb gemaakt krijg ik geen respons ook nu niet als ik iets vraag....

Pindakaaspotje

JtC schreef:Ik moet me verontschuldigen, het kan wel (schijnbaar). Maar dan, je hebt het ip adres. Dan weet je misschien wie de provider is. Dan moet de provider de info vrijgeven. En de politie moet natuurlijk de ernst van de zaak inzien om er achteraan te gaan. Dat doen ze ook niet zomaar 1 2 3. :)
bij veel aangiftes gebeurt het wel.. daarom is het van belang dat je je groepeert zodat er uiteindelijk vervolging plaatsvindt. Uiteraard kun je als het om een groot bedrag gaat ook zelf gaan procederen maar dat kost veel en levert weinig op.

Providers zullen idd pas die informatie geven als de rechter haar dwingt, maar dat is in het beginsel ook niet eens het belangrijkste. Om wie het gaat weet je al (bankgegevens), het is alleen een extra bewijs om aan te tonen dat het om dezelfde persoon gaat. (emailadressen/namen die de oplichter gebruikt te koppelen_

JtC

Het meest ideale zou natuurlijk zijn een bekende die werkzaam is bij de bank waar het bedrag naar toe is gegaan en deze informatie voor je kan opzoeken. Dan kun je daar natuurlijk persoonlijk, al dan niet als groepje, even een bezoekje brengen. :D

Gesloten