LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oplichting via marktplaats en Western Union

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
opgelichte alex

oplichting via marktplaats en Western Union

Ongelezen bericht door opgelichte alex »

Dit is het verhaal: bestel iets via marktplaats of iets dergelijks, zoals een gsm of in mijn geval concertkaarten, je krijgt na wat heen en weer gemail uiteindelijk een aardig persoon aan de lijn die verteld je: Maak het geld over via western union, dit is veilig, want dat kan ik alleen met mijn identiteitsbewijs ophalen, en geeft vervolgens zijn gegevens (incl ID nummer) en gsm nummer. Vervolgens haalt hij het geld op met een valse ID, en naar je spullen kan je fluiten!

Ik ben dus OOK opgelicht op marktplaats door Laurens Jonkman uit Drachten a.k.a Mike de Haan a.k.a Dennis Hatzmann en ga zo maar door! Hij gebruikte het gsm nummer 06-42528655 (zie voor alle verhalen: www.internetoplichting.nl)

Precies hetzelfde verhaal, bij mij ging het om een heleboel kaarten voor concerten (voor 420 euro) en heb betaald via Western Union.

Een van mijn vragen is: Heeft die kerel valse identiteitsbewijzen of vraagt Western Union er niet naar ofzo?

En is dit dan niet te verhalen op Western Union, want het is hun fout dat de identiteit niet (goed) gecontroleerd wordt! Ik heb nog aan de balie van de Postbank gevraagd: kan diegene die het geld komt halen ALLEEN het geld meekrijgen als hij zich identificeert?

Vraag 2: Kunnen we niet kijken op de videofilm van de Western Union alwaar het geld wordt opgehaald? Ik neem aan dat hier camera's hangen!

Heeft iemand wat aan die telefoonnummers en IP-adressen? Of is dit een prepay-gsm?

Ik heb al zijn mailtjes nog heeft iemand hier wat aan voor bijv. zijn IP?

Ik ga morgen aangifte doen, hebben anderen dit ook gedaan, en zo ja, wat doet de politie hieraan?

Laten we er met zn allen wat aan doen om die kerel koste wat kost te pakken!!!!
Kunt u mij verder helpen???

MVG Alex Vliege [email protected]

Gast

Re: oplichting via marktplaats en Western Union

Ongelezen bericht door Gast »

Tja marktplaats.

Gast

Re: oplichting via marktplaats en Western Union

Ongelezen bericht door Gast »

Als hij niet van spoofing gebruik heeft gemaalt dan kan je nog wat doen met een IP.
De Provider is dan wel te vinden maar om achter zijn adres te komen is weer een ander verhaal .

TG
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2004 16:22

Re: oplichting via marktplaats en Western Union

Ongelezen bericht door TG »

Wat is z'n ip adres ?
mischien kunnen we hem traceren...

Gast

Re: oplichting via marktplaats en Western Union

Ongelezen bericht door Gast »

Als reactie op je opmerkingen over Western Union:

WU zal niet snel helpen om de identiteit van deze persoon te achterhalen. WU lijdt immers geen schade en is ook geen partij in de transactie die jij hebt met de 'verkoper'. Kortom: WU kan er niets aan doen en weet ook niet wat er precies wordt betaald met de transfer die zij uitvoeren.

Inderdaad zul je je moeten richten op het IP-adres dat in de header van het e-mailbericht is vermeld en, indien mogelijk, via aangifte bij de politite bij de provider van de 'verkoper' achterhalen wie het is.

Gast

Re: oplichting via marktplaats en Western Union

Ongelezen bericht door Gast »

Aangifte doen zal je niet helpen. Dit soort dingen heeft geen prioriteit bij de Politie. Ik betwijfel of ze je aangifte zelfs willen opnemen. En wat nu als je de knaap weet te achterhalen? Naar de politie gaan? Zelfde verhaal! Civielrechtelijke procedure opstarten en vele duizenden Euro's spenderen om je geld te krijgen? Je krijgt je bewijslast nooit rond!

Gast

Re: oplichting via marktplaats en Western Union

Ongelezen bericht door Gast »

hoezo geen aangifte opnemen, de politie is verplicht om ieder aangifte op te nemen. Ze kunnen een verzoek doen om op een rustig tijdstip terug te komen, maar als jij dat niet wil, dan moet de aangifte zsm worden opgenomen.!!

en het beste kan je inderdaad lotgenoten zoeken, en de beste man proberen te traceren en dan persoonlijk je geld gaan terughalen, hierbij moet je niet te ver gaan, want voor eigen rechter spelen mag niet, iets in de minne schikken mag wel

Gesloten