LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Phishing mail TNT Post?
Phishing mail TNT Post?
Beste leden van het radar forum, ik ben nieuw hier en ik kon dit onderwerp nog niet vinden.
Ook op google heb ik nog niets gevonden over deze vreemde mail.
Vrijdag morgen bleek ik 2 mails te hebben gekregen om 6:09 en om 6:36 s'morgens met de volgende inhoud:
Naam: TNT Post ([email protected])
Onderwerp Uw zending is toegekomen!
Beste Klant,
Uw zending is toegekomen op het uitreikingskantoor.
Uw referentie is: 3SABC176452835
Type: Pakket
Status: Niet-thuis
U kan onze site raadplegen om de status van uw zending op te vragen: (link naar een adres)
Gelieve het verzendbewijs af te drukken en te ondertekenen. U dient dit te tonen op het uitreikingskantoor: (link naar een .doc.exe bestand)
Bij problemen kunt u steeds contact met ons opnemen.
TNT Post klantenservice
Postbus 99180
8900 NA Leeuwarden
Deze mail vond ik erg vreemd, de volgende zaken kloppen niet: er is niemand aan de deur geweest, ik heb niets besteld waar een 3S code bij moet zitten, geen briefje in de brievenbus en een link naar een exe bestand ga ik niet openen.
Hierna ben ik naar het postkantoor gegaan, volgens de mevrouw achter de balie was de email echt maar het pakketje was er niet.
Ik moest op zaterdag nog maar eens terugkomen.
Een andere medewerker zei dat de bezorger nog in het winkelcentrum was en ergens bij de Jumbo was dat ik hem ook kon vragen over het pakketje.
Na gesproken te hebben met de bezorger bleek noch hij noch zijn collega een pakketje voor mij te hebben, daarbij bestond er volgens hem helemaal geen 3SABC code, en hij heeft ook een kopietje gemaakt van de email (die had ik afgedrukt en meegenomen) en hij ging het verder ook nog even uitzoeken.
Maar dit is nog niet alles, s'avonds toen mijn vriendin thuis was hadden we het over de e-mail en zei bleek op haar mail adres precies dezelfde mail te hebben gekregen met exact dezelfde 3S code.
Deze vreemde mail ziet er voor mij uit als phishing en ik wou graag weten of meer mensen deze mail hebben gekregen, en natuurlijk als waarschuwing voor valse mails.
Ook op google heb ik nog niets gevonden over deze vreemde mail.
Vrijdag morgen bleek ik 2 mails te hebben gekregen om 6:09 en om 6:36 s'morgens met de volgende inhoud:
Naam: TNT Post ([email protected])
Onderwerp Uw zending is toegekomen!
Beste Klant,
Uw zending is toegekomen op het uitreikingskantoor.
Uw referentie is: 3SABC176452835
Type: Pakket
Status: Niet-thuis
U kan onze site raadplegen om de status van uw zending op te vragen: (link naar een adres)
Gelieve het verzendbewijs af te drukken en te ondertekenen. U dient dit te tonen op het uitreikingskantoor: (link naar een .doc.exe bestand)
Bij problemen kunt u steeds contact met ons opnemen.
TNT Post klantenservice
Postbus 99180
8900 NA Leeuwarden
Deze mail vond ik erg vreemd, de volgende zaken kloppen niet: er is niemand aan de deur geweest, ik heb niets besteld waar een 3S code bij moet zitten, geen briefje in de brievenbus en een link naar een exe bestand ga ik niet openen.
Hierna ben ik naar het postkantoor gegaan, volgens de mevrouw achter de balie was de email echt maar het pakketje was er niet.
Ik moest op zaterdag nog maar eens terugkomen.
Een andere medewerker zei dat de bezorger nog in het winkelcentrum was en ergens bij de Jumbo was dat ik hem ook kon vragen over het pakketje.
Na gesproken te hebben met de bezorger bleek noch hij noch zijn collega een pakketje voor mij te hebben, daarbij bestond er volgens hem helemaal geen 3SABC code, en hij heeft ook een kopietje gemaakt van de email (die had ik afgedrukt en meegenomen) en hij ging het verder ook nog even uitzoeken.
Maar dit is nog niet alles, s'avonds toen mijn vriendin thuis was hadden we het over de e-mail en zei bleek op haar mail adres precies dezelfde mail te hebben gekregen met exact dezelfde 3S code.
Deze vreemde mail ziet er voor mij uit als phishing en ik wou graag weten of meer mensen deze mail hebben gekregen, en natuurlijk als waarschuwing voor valse mails.
-
Re: Phishing mail TNT Post?
Is valse mail en bedoeld om je op te lichten.
Dus zo snel mogelijk verwijderen heb je d'r geen last meer van en direct even als onveilig/spam/ongewenst instellen op je mailaccount..
Dus zo snel mogelijk verwijderen heb je d'r geen last meer van en direct even als onveilig/spam/ongewenst instellen op je mailaccount..
Heel goed Nederlands!Onderwerp Uw zending is toegekomen!
-
- Contacteer:
Valt onder de noemer - Nigeriaanse oplichters methodieken -
Google daar maar eens op......heb je enige weken leesplezier
Google daar maar eens op......heb je enige weken leesplezier
-
- Contacteer:
Dit is geen phishing of nigeriaanse oplichting.
Dit is een virus.
Hoezo?
Omdat Windows standaard extensies van bekende programma`s en bestanden (dus .exe, .com, .doc etc) verbergt, maar alleen de laatste - ziet de ontvanger normaal alleen bestand.doc staan - en denkt 'word document'. Maar, als je het vinkje weg haalt bij "verberg extensies van bekende bestanden" dan zie je 'bestand.doc.exe'.
Dubbelklik - en je bent besmet.
Daarbij - TNT weet toch niet wat je mailadres is?
Als er iets van een pakje zou zijn - dan krijg je zo`n oranje wit papiertje in de bus - en geen email.
Wissen dus, en niet meer over nadenken.
Dit is een virus.
Hoezo?
een doc.exe bestand is een trucje om mensen een bestand te laten uitvoeren (een .exe bestand) dat hun PC besmet. Of een virus, of een trojan, of een keylogger...(link naar een .doc.exe bestand)
Omdat Windows standaard extensies van bekende programma`s en bestanden (dus .exe, .com, .doc etc) verbergt, maar alleen de laatste - ziet de ontvanger normaal alleen bestand.doc staan - en denkt 'word document'. Maar, als je het vinkje weg haalt bij "verberg extensies van bekende bestanden" dan zie je 'bestand.doc.exe'.
Als er iets van een pakje zou zijn - dan krijg je zo`n oranje wit papiertje in de bus - en geen email.
-
- Contacteer:
Guardian72 schreef:Dit is geen phishing of nigeriaanse oplichting.
Dit is een virus.
Hoezo?
een doc.exe bestand is een trucje om mensen een bestand te laten uitvoeren (een .exe bestand) dat hun PC besmet. Of een virus, of een trojan, of een keylogger...(link naar een .doc.exe bestand)
En als je het bestandje wel aanklikt ben je dus - gephished - wat 9 van 10 door Nigerianen wordt gedaan.
Door wie denk je nou dat dit bestandje is verstuurd...door een phiser.
klikfruitjoy schreef:Ook op google heb ik nog niets gevonden over deze vreemde mail.
-
- Contacteer:
Kijk, u vraagt wij draaien........daar heb je de link en met phising bevestiging.
Tis wel creatief.
Tis wel creatief.
-
- Contacteer:
Ik geloof dat phishing meer is in de trant van 'wat is uw wachtwoord, creditcard nummer, pincode etc.'- die mensen dan zelf sturen - in antwoord op de 25 miljoen US$ die ze gaan krijgen als ze maar...Teunbosseman schreef: En als je het bestandje wel aanklikt ben je dus - gephished - wat 9 van 10 door Nigerianen wordt gedaan.
Door wie denk je nou dat dit bestandje is verstuurd...door een phiser.
Door zo`n virus geef je niet vrijwillig (al dan niet misleid) je gegevens...
Maar hoe dan ook - klik, en je bent de pineut.
(hij is er ook van UPS, FedEx en DHL - maar dan in het engels)
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties! Ik heb een paar reacties terug te vermelden, maar ik weet nu tenminste zeker dat dit een onveilige mail betreft, ik had overigens weer een TNT mail in mijn postvak die om 7 uur verstuurd zou zijn.
Heel ruw voorbeeld van zo'n mail waar je dan je gegevens naartoe moet sturen, waar je dus niet intrapt.
Bij het Belgische televisieprogramma Basta hadden ze toen contact opgenomen met zo'n phisher was wel grappig maar daar zag je wel hoe het precies werkte.
Volgens hun klopte het email adres, en TNT zou een nieuwe manier hebben van het melden van "niet thuis".
Namelijk als het pakketje niet kan worden bezorgd zou je een email krijgen dat je het op kan halen.
Ja, ik vond het zelf ook heel vreemd had er nog nooit van gehoord en inderdaad dat papiertje maar toen ik dat zei zeiden hun dat dat dus echt zou zijn.
Ook het email adres was volgens hun echt en de bijlage reageerde ze niet eens op.
Ik heb meerdere keren gezegd dat het een .doc.exe bestand was, en dat ik dit dus niet ging openen maar hier werd niet op geantwoord.
Dat de mail nep was had ik vrij snel in de gaten maar wat ik niet begrijp is dat TNT durft te beweren dat de mail echt is, dit vind ik een raadsel maar dat zal wel aan mij liggen.
Dat dacht ik zelf ook al, die mails krijg ik ook vaker bijvoorbeeld: help ik woon in Afrika en ik heb 2000 euro nodig om te kunnen verhuizen naar Nederland je krijgt het terug zodra ik weg ben +meer..Ik geloof dat phishing meer is in de trant van 'wat is uw wachtwoord, creditcard nummer, pincode etc.'- die mensen dan zelf sturen - in antwoord op de 25 miljoen US$ die ze gaan krijgen als ze maar...
Heel ruw voorbeeld van zo'n mail waar je dan je gegevens naartoe moet sturen, waar je dus niet intrapt.
Bij het Belgische televisieprogramma Basta hadden ze toen contact opgenomen met zo'n phisher was wel grappig maar daar zag je wel hoe het precies werkte.
Dit begreep ik niet helemaal van TNT uit, ik ben naar het postkantoor gegaan en volgens de mevrouw aan de balie EN de bezorger zou de email echt zijn.Daarbij - TNT weet toch niet wat je mailadres is?
Volgens hun klopte het email adres, en TNT zou een nieuwe manier hebben van het melden van "niet thuis".
Namelijk als het pakketje niet kan worden bezorgd zou je een email krijgen dat je het op kan halen.
Ja, ik vond het zelf ook heel vreemd had er nog nooit van gehoord en inderdaad dat papiertje maar toen ik dat zei zeiden hun dat dat dus echt zou zijn.
Ook het email adres was volgens hun echt en de bijlage reageerde ze niet eens op.
Ik heb meerdere keren gezegd dat het een .doc.exe bestand was, en dat ik dit dus niet ging openen maar hier werd niet op geantwoord.
Dat de mail nep was had ik vrij snel in de gaten maar wat ik niet begrijp is dat TNT durft te beweren dat de mail echt is, dit vind ik een raadsel maar dat zal wel aan mij liggen.
-
- Contacteer:
Ach waarom verbaasd het mij niet dat TNT medewerkers zeggen dat email adres wel klopt.....ze weten het gewoonweg niet en om niet voor aap te staan verzinnen ze wat ter plekke.
-
Als TNT je niet thuis treft, dan vind je een briefje in de bus waar je het pakketje op kunt halen. Dat gaat zeker niet via de mail, trouwens, hoe komt TNT dan aan je mailadres?
Het is hoe dan ook foute boel.
ja het is vreselijk voor ons om daar te werken
-
- Contacteer:
Guardian72 schreef:Ik geloof dat phishing meer is in de trant van 'wat is uw wachtwoord, creditcard nummer, pincode etc.'- die mensen dan zelf sturen - in antwoord op de 25 miljoen US$ die ze gaan krijgen als ze maar...
Door zo`n virus geef je niet vrijwillig (al dan niet misleid) je gegevens...Maar hoe dan ook - klik, en je bent de pineut.
(hij is er ook van UPS, FedEx en DHL - maar dan in het engels)
Tuurlijk geef je door een virus - niet vrijwillig - je gegevens, vandaar de phising.
Er zijn meerdere vormen van phising.......hengelen uit je brievenbus valt er ook onder, tis een algemene benaming.
Doe de phising iq test:
http://www.sonicwall.com/furl/phishing/
Dat heet...let's do the twist...methode.
Als het al kan dat je middels email een afhaalbericht krijgt zou ik zelf denken aan PayPal.witte angora schreef:Als TNT je niet thuis treft, dan vind je een briefje in de bus waar je het pakketje op kunt halen. Dat gaat zeker niet via de mail, trouwens, hoe komt TNT dan aan je mailadres?
Als je via PayPal betaald gaat alles via je email adres, hierin staan je adresgegevens enz.
Misschien klinkt het stom maar dat is het meest logische wat ik hierop zou kunnen bedenken.
-
- Contacteer:
fruitjoy schreef:Als het al kan dat je middels email een afhaalbericht krijgt zou ik zelf denken aan PayPal.witte angora schreef:Als TNT je niet thuis treft, dan vind je een briefje in de bus waar je het pakketje op kunt halen. Dat gaat zeker niet via de mail, trouwens, hoe komt TNT dan aan je mailadres?
Als je via PayPal betaald gaat alles via je email adres, hierin staan je adresgegevens enz.
Misschien klinkt het stom maar dat is het meest logische wat ik hierop zou kunnen bedenken.
Mwah, klinkt niet onaannemelijk. Maar dan zou toch ook ideal e.d. ermee te maken kunnen hebben.
Anyway, blijft oppassen.
Dan nog. Alleen de verkoper heeft dan het emailadres, TNT niet.fruitjoy schreef:Als het al kan dat je middels email een afhaalbericht krijgt zou ik zelf denken aan PayPal.witte angora schreef:Als TNT je niet thuis treft, dan vind je een briefje in de bus waar je het pakketje op kunt halen. Dat gaat zeker niet via de mail, trouwens, hoe komt TNT dan aan je mailadres?
Dat klopt, en daarom begrijp ik niet waarom 2 medewerkers van TNT allebei durven te beweren dat dit mogelijk is, en dat dit een nieuw systeem is van TNT.GJvdZ schreef:Dan nog. Alleen de verkoper heeft dan het emailadres, TNT niet.fruitjoy schreef:Als het al kan dat je middels email een afhaalbericht krijgt zou ik zelf denken aan PayPal.witte angora schreef:Als TNT je niet thuis treft, dan vind je een briefje in de bus waar je het pakketje op kunt halen. Dat gaat zeker niet via de mail, trouwens, hoe komt TNT dan aan je mailadres?
De bezorger heeft zelfs het hoofdkantoor gebeld en hij vermelde erbij "het nieuwe systeem met email melding bij niet thuis"
Dit vind ik verwarrend, ze gaan toch niet zomaar iets zeggen wat niet waar is?