Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 aug 2024 13:20
Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
We hebben bij Simpel een bundel van 15Gb met een plafond ingesteld. We zitten in het buitenland en zien opeens mobiel dataverbruik van ongeveer 7,5Gb tussen 0.00 en 6.00 in de nacht.
Voor zover we weten, hebben we op dat moment geen internet verbruikt, films gekeken, updates gedaan.
Bij de specificaties van Simpel zien wel tussen 0.00 en 6.00 twee verbruiken staan, 0,56Mb en 7353,39Mb.
We hebben telefonisch en per WhatsApp contact opgenomen. Telefonisch krijgen we direct het verhaal dat we dan veel data verbruikt hebben en een extra bundel moeten aanschaffen. Een verklaring voor twee verschillende dataverbruiken hebben ze niet; ze zullen ons na het weekend terugbellen. Dat we een datamananager kunnen installeren om het verbruik na te gaan. Dat ze niet weten welke apps we gebruiken om het datagebruik in te schatten.
Via WhatsApp krijgen we bericht dat er geen ticket is aangemaakt en weer de algemene verklaringen dat ze geen datagebruik mogen controleren vanwege de privacy. Dat we een verbruiksmanager kunnen installeren.
We zijn nog niet teruggebeld maar dat verwacht ik ook niet als er geen ticket is aangemaakt. Simpel geeft aan dat het onze schuld is. Misschien is dat zo, maar wie zegt dat er geen foutje gemaakt is bij Simpel. We hebben nog meer soortgelijke meldingen gezien.
Moeten wij Simpel dan op hun "blauwe ogen" geloven? Als we zelf iets verkeerd gedaan hebben, dan is het gewoon pech. Maar dit geeft me toch het gevoel vogelvrij te zijn en aan de grillen van de providers overgeleverd te zijn.
Welke ervaringen hebben anderen? Wat kunnen we hiermee? Weet iemand wat de reden van twee vermeldde internetverbruiken kan zijn?
Voor zover we weten, hebben we op dat moment geen internet verbruikt, films gekeken, updates gedaan.
Bij de specificaties van Simpel zien wel tussen 0.00 en 6.00 twee verbruiken staan, 0,56Mb en 7353,39Mb.
We hebben telefonisch en per WhatsApp contact opgenomen. Telefonisch krijgen we direct het verhaal dat we dan veel data verbruikt hebben en een extra bundel moeten aanschaffen. Een verklaring voor twee verschillende dataverbruiken hebben ze niet; ze zullen ons na het weekend terugbellen. Dat we een datamananager kunnen installeren om het verbruik na te gaan. Dat ze niet weten welke apps we gebruiken om het datagebruik in te schatten.
Via WhatsApp krijgen we bericht dat er geen ticket is aangemaakt en weer de algemene verklaringen dat ze geen datagebruik mogen controleren vanwege de privacy. Dat we een verbruiksmanager kunnen installeren.
We zijn nog niet teruggebeld maar dat verwacht ik ook niet als er geen ticket is aangemaakt. Simpel geeft aan dat het onze schuld is. Misschien is dat zo, maar wie zegt dat er geen foutje gemaakt is bij Simpel. We hebben nog meer soortgelijke meldingen gezien.
Moeten wij Simpel dan op hun "blauwe ogen" geloven? Als we zelf iets verkeerd gedaan hebben, dan is het gewoon pech. Maar dit geeft me toch het gevoel vogelvrij te zijn en aan de grillen van de providers overgeleverd te zijn.
Welke ervaringen hebben anderen? Wat kunnen we hiermee? Weet iemand wat de reden van twee vermeldde internetverbruiken kan zijn?
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Misschien heeft je telefoon een stevige update binnen gehaald ofzo.
Het antwoord van Simple is terecht: gelukkig (!) kunnen zij niet zien waaraan jij je data besteedt, dat is echt je eigen verantwoordelijkheid.
Het antwoord van Simple is terecht: gelukkig (!) kunnen zij niet zien waaraan jij je data besteedt, dat is echt je eigen verantwoordelijkheid.
sjohie
vindt dit leuk
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Bij een Android toestel kan je via Instellingen > Verbindingen > Data verbruik het verbruik per app zien. Ik gok dat iOS ook wel zoiets heeft.
Wat geeft de telefoon aan over het verbruik?
Wat geeft de telefoon aan over het verbruik?
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Het zou natuurlijk ook later doorgegeven data kunnen zijn. Dus al eerder verbruikt, maar pas later doorgegeven door de buitenlandse provider. Dat gebeurt vaker. Dan kan het dus voorkomen dat je een bericht krijgt dat je 50 van de bundel verbruikt hebt, maar al op bijvoorbeeld 70% zit.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Je kunt lokaal op je telefoon zien welke app data heeft verbruikt en daar moet je het mee doen, sterker daar heeft iedereen het ook altijd mee gedaan. Geen telefoonprovider heeft je ooit kunnen vertellen of je je data met YouTube of Spotify hebt verbruikt.
De hoeveelheid is overigens zo veel dat muziek, navigatie of een update niet in de buurt komen en je eigenlijk uitkomt bij een download van beeldmateriaal.
De hoeveelheid is overigens zo veel dat muziek, navigatie of een update niet in de buurt komen en je eigenlijk uitkomt bij een download van beeldmateriaal.
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
De CDR's en/of de Diameter requests bevatten timestamps en de datavolumes. Ongeacht wanneer je het krijgt kan je het gewoon op de juiste dag en tijd rapporteren.Nijogeth schreef: ↑12 aug 2024 18:24Het zou natuurlijk ook later doorgegeven data kunnen zijn. Dus al eerder verbruikt, maar pas later doorgegeven door de buitenlandse provider. Dat gebeurt vaker. Dan kan het dus voorkomen dat je een bericht krijgt dat je 50 van de bundel verbruikt hebt, maar al op bijvoorbeeld 70% zit.
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
7,5 Gb aan dataverbruik in 6 uurtjes. Dat kan natuurlijk nooit. De tip is al gegeven, lees je telefoon even uit, dan weet je waar je deze data aan verstookt hebt.....
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 aug 2024 13:20
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Bedankt voor alle reacties.
Natuurlijk ben ik blij dat een provider niet zomaar alles mag monitoren.
We hebben bij de apps gekeken hoeveel data verbruikt is, maar kan iemand aangeven of je dat ook per app over een bepaalde periode kunt zien?
We zijn trouwens vanmorgen toch nog gebeld en hebben uit coulance toch nog 3Gb cadeau gekregen. Dat wilde ik hier ook even vermelden!
Natuurlijk ben ik blij dat een provider niet zomaar alles mag monitoren.
We hebben bij de apps gekeken hoeveel data verbruikt is, maar kan iemand aangeven of je dat ook per app over een bepaalde periode kunt zien?
We zijn trouwens vanmorgen toch nog gebeld en hebben uit coulance toch nog 3Gb cadeau gekregen. Dat wilde ik hier ook even vermelden!
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Op mijn Android telefoon kan ik het tot drie maanden terug zien:
Instellingen - Verbindingen - Gegevensgebruik - Gebruik mobiele gegevens.
Dan staat er bovenin een dropdownmenu om de maand te kiezen. Daaronder voor de gekozen maand een grafiek van het totaal en een lijst per app.
Instellingen - Verbindingen - Gegevensgebruik - Gebruik mobiele gegevens.
Dan staat er bovenin een dropdownmenu om de maand te kiezen. Daaronder voor de gekozen maand een grafiek van het totaal en een lijst per app.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 aug 2024 13:20
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Het probleem is dan ik dan alleen van de afgelopen paar uur wil inzien. We hebben met hotspots ook vanaf een andere telefoon data verbruikt. Dus moet je het heel precies kunnen instellen.
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Als je via een andere hotspot data binnen haalt ga je bij de kleinste storing meteen automatisch via je eigen simkaart data gebruiken. Linksom of rechtsom, ze verzinnen het niet, die data is echt gebruikt. Tijdens het gebruiken van een hotspot altijd mobiele data uitschakelen.
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
In hetzelfde scherm van @erthanax kun je ook een waarschuwing instellen (factuurcyclus en gegevenswaarschuwing). Daarnaast kun je ook nog een gegevenslimiet instellen.Eric Romein schreef: ↑13 aug 2024 16:41Het probleem is dan ik dan alleen van de afgelopen paar uur wil inzien. We hebben met hotspots ook vanaf een andere telefoon data verbruikt. Dus moet je het heel precies kunnen instellen.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Dat kan wel maar dan moet je een app installeren die dat laat zien. Standaard kan ik het mijn Android niet zover inzoomen.Eric Romein schreef: ↑13 aug 2024 16:41Het probleem is dan ik dan alleen van de afgelopen paar uur wil inzien.
Iets van "My Data Manager" maar er zijn er veel meer.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 aug 2024 09:22
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Ook ik heb dezelfde ervaring met Simpel gehad 2 jaar geleden in mijn caravan in Friesland. Ik moest €800 betalen wegens gebruik mobiel internet buiten de bundel. De opgevraagde lijst laat zien dat dat is gebeurd terwijl ik sliep. Verantwoording werd van de hand gewezen. Een andere stunt van Simpel was dat ze een simkaart met mijn telefoonnummer naar Utrecht hadden gestuurd, ik had ineens een anderenaam etc, Toen ik belde en een nieuwe simkaart bestelde is ook deze naar Utrecht gestuurd. Ik kon twee simkaarten betalen, terwijl buiten mijn schuld een enorme stommiteit door hen is begaan. De derde simkaart kreeg ik "uit coulance" gratis, ik ben inmiddels bij een andere provider.
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Terecht. je hebt die data immers gewoon verbruikt.Mariska1952 schreef: ↑14 aug 2024 10:15Ook ik heb dezelfde ervaring met Simpel gehad 2 jaar geleden in mijn caravan in Friesland. Ik moest €800 betalen wegens gebruik mobiel internet buiten de bundel. De opgevraagde lijst laat zien dat dat is gebeurd terwijl ik sliep. Verantwoording werd van de hand gewezen.
En dat heeft dan weer niets met het topiconderwerp te maken.Mariska1952 schreef: ↑14 aug 2024 10:15Een andere stunt van Simpel was dat ze een simkaart met mijn telefoonnummer naar Utrecht hadden gestuurd, ik had ineens een anderenaam etc, Toen ik belde en een nieuwe simkaart bestelde is ook deze naar Utrecht gestuurd. Ik kon twee simkaarten betalen, terwijl buiten mijn schuld een enorme stommiteit door hen is begaan. De derde simkaart kreeg ik "uit coulance" gratis, ik ben inmiddels bij een andere provider.
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Oh kan wel hoor, als je zeg in Tidal alles op max quality zet, en even flink wat albums voor offline gebruik gaat zitten downloaden, red je dit wel. Of zeg wat offline navigatie in google maps. Sommige apps zijn ook tientallen MB's, en een spelletje wat ik speel, Hay Day, haalt grote kwartaalupdates binnen het spel zelf op, dus om de appstore heen,
In veel van die gevallen moet je wel wat waarschuwende vinkjes weghalen/negeren. En zoals al gezegd, als die hotspot een hikje heeft, en je hebt roaming (nog) aanstaan, is het zeer wel plausibel dat de app in kwestie daar vrolijk op door gaat.
Ook een leuke en notoire die elk jaar voorbij komt op de fora, is gebruik van mobiele data op een ferry of het oostelijke strand van Rhodos, in het eerste geval ga je vaak een deel door internationale wateren (Corsica) en betaal je iets van een euro/MB, want dat gaat ineens via de satteliet dan. En in het tweede geval kan je zomaar gaan roamen op een Turkse mast, en niet alle providers rekenen Turkije tot de EU (-bundel).
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Wat zeg je?sjohie schreef: ↑14 aug 2024 12:16Ook een leuke en notoire die elk jaar voorbij komt op de fora, is gebruik van mobiele data op een ferry of het oostelijke strand van Rhodos, in het eerste geval ga je vaak een deel door internationale wateren (Corsica) en betaal je iets van een euro/MB, want dat gaat ineens via de satteliet dan. En in het tweede geval kan je zomaar gaan roamen op een Turkse mast, en niet alle providers rekenen Turkije tot de EU (-bundel).
sjohie
vindt dit leuk
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Zo te lezen heeft er geen overschrijding van de bundel plaats gevonden omdat u van de 15 Gb bundel in een korte tijd 7,5 Gb aan data heeft verbruikt dan resteert nog 7,5 Gb die binnen de bundel valt.
Simpel de provider kan niet achterhalen waar dat hoge data verbruik aan te wijten is want u bent in bezit van de telefoon en dient Simpel houdt wat u allemaal met de telefoon doet niet bij en dat is maar goed ook.
Thijs124 zou weleens gelijk kunnen hebben want als de telefoon die als mobiele hotspot fungeert de verbinding verbreekt gaat u telefoon data verbruiken en zeker als apps op de achtergrond mee blijven draaien.
Simpel de provider kan niet achterhalen waar dat hoge data verbruik aan te wijten is want u bent in bezit van de telefoon en dient Simpel houdt wat u allemaal met de telefoon doet niet bij en dat is maar goed ook.
Thijs124 zou weleens gelijk kunnen hebben want als de telefoon die als mobiele hotspot fungeert de verbinding verbreekt gaat u telefoon data verbruiken en zeker als apps op de achtergrond mee blijven draaien.
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Als je schrikt van de hoge data in het buitenland, kun je overwegen om in de nacht de vliegtuigstand in te schakelen.
Meldt dit wel aan het thuisfront.
Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Wijzelf doen dit al jaren in het buitenland en weten dat het datagebruik alleen van de dagelijkse verbindingen zijn.
NO SURPRISES.
Meldt dit wel aan het thuisfront.
Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Wijzelf doen dit al jaren in het buitenland en weten dat het datagebruik alleen van de dagelijkse verbindingen zijn.
NO SURPRISES.
Re: Plotseling hoog mobiel datagebruik in buitenland
Klinkt als een bekend fenomeen, spookdata, heb ik ook een paar jaren geleden meegemaakt in Spanje.
Gelijk na aankomst begon het, zag het alleen de dag erna pas.
Alles stopte zoals ik had aangegeven, maar handig is anders.
HollandsNieuwe (VF) kon ook niet aangeven waaraan dat lag, zij en alle anderen verstoppen zich achter de regelgeving, zelfs als je hen toestemming wilt geven doen ze niets.
Het was ook nergens terug te vinden op mijn toestel, zoals gezegd spookdata en het is er nog steeds dus.
Succes verder, maar ik vrees dat je gewoon moet dokken, zou wel even me extra verdiepen in de opties en goed instellen opdat dit niet meer kan gebeuren
Gelijk na aankomst begon het, zag het alleen de dag erna pas.
Alles stopte zoals ik had aangegeven, maar handig is anders.
HollandsNieuwe (VF) kon ook niet aangeven waaraan dat lag, zij en alle anderen verstoppen zich achter de regelgeving, zelfs als je hen toestemming wilt geven doen ze niets.
Het was ook nergens terug te vinden op mijn toestel, zoals gezegd spookdata en het is er nog steeds dus.
Succes verder, maar ik vrees dat je gewoon moet dokken, zou wel even me extra verdiepen in de opties en goed instellen opdat dit niet meer kan gebeuren