Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
antimoon
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2024 19:09

Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door antimoon »

Vandaag zat ik op een veerboot tussen Denemarken en Noorwegen. Halverwege tijdens de tocht kreeg ik een bericht van KPN dat ik 80% van mij bundel buiten de EU had verbruikt. Kortom ik was bijna 50 euro kwijt. Hoe dan? Bij deze oversteek doen provider via de veerboot ( volgens) KPN zich voor als een netwerkprovider. Maar dan wel zonder mij als gebruiker te informeren met een bericht. Zoals wel gedaan wordt als je bijvoorbeeld het prijzige China binnenkomt. Hoe had ik dit kunnen weten, ik stond de hele tijd op het dek naar de zee te turen. Met dit nieuws liep ik naar binnen en vertelde het mijn vrouw en dochter. Mijn vrouw was haar hele bundel bij Hollandse Nieuwe zonder waarschuwing ook kwijtgeraakt. Mijn dochter had bij Simpel (misschien wel de goedkoopste) netjes een waarschuwing gekregen met een bericht dat ze roaming. KPN zegt dat ze niets verkeerd hebben gedaan en dat het mijn eigen schuld was. Het voelt voor mij als diefstal. Ik ga aan het einde van mijn contracttermijn over naar een andere netwerkprovider. Wellicht Simpel. Die 50 euro terugkrijgen wordt dus een lastig verhaal, mij de moeite niet waard, maar ik wil met dit bericht wel voorkomen dat meer Nederlanders gedupeerd worden met een domper aan het begin van de vakantie.

DeZevendeHenk
Berichten: 871
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

U mag dan naar de zee getuurd hebben maar uw telefoon heeft toch echt data verbruikt, en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel.
Waarom bent u trouwens €50 kwijt, kunt u niet rustig de maand uitzingen op de rest van de bundel?

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Natuurlijk hebben ze niets verkeerd gedaan. Ik ken dit al meer dan 25 jaar. Er wordt op allerlei manieren voor gewaarschuwd. Zowel bij de voorbereiding van reizen op cruises als veerboten. Via de providers wordt hier ook voor gewaarschuwd. Je kosten vallen nogal mee. Enkele jaren geleden ging menigeen voor honderden of duizenden de boot in. Toen ging internetgebruik via satellieten vaak tot 10 euro per minuut. Als je ooit met de auto door Zwitserland rijdt, dat is ook geen EU. Geen roaming like home! Dit geldt voor meerdere kleinere landjes binnen de EU.

NeoDutchio
Berichten: 12553
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Laatst een topic voor iemand die in Zwitserland me extra kosten verrast werd en nu u. Het lijkt mij logisch dat men vooraf bij het afsluiten van een overeenkomst gaat kijken wat de voorwaarden zijn en of het aanbod past bij de wensen.
Het is in ieder geval niet zo dat een klant blind alles kan doen en de ondernemer de klant bij het handje moet nemen.
Beschouw het als leergeld en kijk of er nog meer punten zijn die u niet weet en kan voorkomen.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

antimoon schreef:
09 jul 2024 20:27
Bij deze oversteek doen provider via de veerboot ( volgens) KPN zich voor als een netwerkprovider. Maar dan wel zonder mij als gebruiker te informeren met een bericht. Zoals wel gedaan wordt als je bijvoorbeeld het prijzige China binnenkomt.
....
KPN zegt dat ze niets verkeerd hebben gedaan en dat het mijn eigen schuld was. Het voelt voor mij als diefstal. Ik ga aan het einde van mijn contracttermijn over naar een andere netwerkprovider. Wellicht Simpel. Die 50 euro terugkrijgen wordt dus een lastig verhaal, mij de moeite niet waard, maar ik wil met dit bericht wel voorkomen dat meer Nederlanders gedupeerd worden met een domper aan het begin van de vakantie.
Het lijkt me dat KPN gewoon gelijk heeft. U kiest ervoor om roaming aan te laten staan terwijl u op vakantie bent. U telefoon verbind met de service die aangeboden wordt op de boot. En dan wilt u KPN verwijten dat u daarvan niet op de hoogte was?

Hoe moet de KPN weten dat u van plan was van Denemarken naar Noorwegen te gaan met een veerboot en gebruik wilde maken van roaming?

KPN site over roaming: https://www.kpn.com/beleef/blog/wat-is-roaming.htm
Roaming op zee of in de lucht: uitzetten
Reis je met het vliegtuig, cruiseschip of veerboot? Pas op! Op zee of in de lucht ben je vaak buiten de EU. Dan maakt je telefoon geen verbinding met een lokaal netwerk via zendmast, maar met een satelliet. En dat kost héél veel geld. Een kiekje via Whatsapp versturen kost je al gauw 10 euro. Dus als je met de boot of het vliegtuig gaat moet je roaming uitzetten en is wifi je vriend.
Als u denkt dat Simpel hier anders mee omgaat, dan raadt ik u aan eens goed de topics over Simpel door te lezen.

kuklos
Berichten: 10084
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door kuklos »

Dit is eerder een instelling in je telefoon die roaming aan laat staan en die je zelf kan uitzetten. Ik kan in het buitenland niet internetten (data dus) tenzij ik nadrukkelijk roaming aanzet in mijn telefoon.

Ivo.w
Berichten: 1809
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Thijs124 schreef:
10 jul 2024 09:42
Natuurlijk hebben ze niets verkeerd gedaan. Ik ken dit al meer dan 25 jaar. Er wordt op allerlei manieren voor gewaarschuwd. Zowel bij de voorbereiding van reizen op cruises als veerboten. Via de providers wordt hier ook voor gewaarschuwd. Je kosten vallen nogal mee. Enkele jaren geleden ging menigeen voor honderden of duizenden de boot in. Toen ging internetgebruik via satellieten vaak tot 10 euro per minuut. Als je ooit met de auto door Zwitserland rijdt, dat is ook geen EU. Geen roaming like home! Dit geldt voor meerdere kleinere landjes binnen de EU.
Bij de betere providers heb je in Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen wel degelijk "roaming like home".
Maar omdat die landen niet binnen de EU vallen, is "roaming like home" daar niet verplicht en proberen vooral budget maatschappijen daar een extra zakcentje aan roaming te verdienen.

Arizonakid
Berichten: 1228
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Inderdaad, bij Vodafone vallen Noorwegen en ook Zwitserland gewoon onder Europa, en kan je “gratis” roamen.

rwolters
Berichten: 1780
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik heb al van best veel ferry's gebruik gemaakt en overal wordt bij de ingang/receptiebalie aangegeven dat je gebruik maakt van het mobiele netwerk aan boord en dat de kosten hoog kunnen zijn. Ze hoeven zich in internationale wateren niet aan EU regels te houden. De keerzijde is dat je weer taxfree kunt inkopen. Om dezelfde reden (of dat echt goedkoper is hangt weer af met welk land je vergelijkt).

rvjapio
Berichten: 1023
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het is ook gewoon uw eigen schuld. Ik zit nooit op een veerboot maar ik weet al jaren dat de data bij bossen overboord vliegen als je er roaming aan laat staan. Dus die 'diefstal' heeft u echt alleen aan uzelf te wijten.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Arizonakid schreef:
10 jul 2024 20:32
Inderdaad, bij Vodafone vallen Noorwegen en ook Zwitserland gewoon onder Europa, en kan je “gratis” roamen.
Het gaat hier om roamen in internationale wateren op een boot met satelliet Internet.

16again
Berichten: 16356
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
10 jul 2024 22:03
Ik heb al van best veel ferry's gebruik gemaakt en overal wordt bij de ingang/receptiebalie aangegeven dat je gebruik maakt van het mobiele netwerk aan boord en dat de kosten hoog kunnen zijn. Ze hoeven zich in internationale wateren niet aan EU regels te houden.
Is er dan met de ferry maatschappij een overeenkomst om internetverbinding te leveren? Factuur krijgt TS immers van KPN.

angel1978
Berichten: 11249
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
11 jul 2024 11:23
rwolters schreef:
10 jul 2024 22:03
Ik heb al van best veel ferry's gebruik gemaakt en overal wordt bij de ingang/receptiebalie aangegeven dat je gebruik maakt van het mobiele netwerk aan boord en dat de kosten hoog kunnen zijn. Ze hoeven zich in internationale wateren niet aan EU regels te houden.
Is er dan met de ferry maatschappij een overeenkomst om internetverbinding te leveren? Factuur krijgt TS immers van KPN.
https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-int ... 0maritieme

Je hebt op land ook geen overeenkomst met de zendmast waar je gebruik van maakt. Je gebruikt het mobiele netwerk van KPN via de zendmast ( of op zee van de sattelietverbinding die fungeert als zendmast ) die binnen bereik is.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
11 jul 2024 11:23
Is er dan met de ferry maatschappij een overeenkomst om internetverbinding te leveren? Factuur krijgt TS immers van KPN.
Jazeker. Een klant van KPN kan gebruik maken van internetverbindingen op een Ferry of Cruiseschip. Hiervoor moet de klant op zijn telefoon roaming en mobiele data aanzetten en gebruik maken van het Internet terwijl dit via de satelliet verloopt.

KPN meldt dit ook op haar website in de artikelen waarin ze roaming uitleggen. Ook op de tarieven pagina over Europa wordt dit gemeldt:

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/b ... nen-eu.htm

In dik gedrukte letters staat er boven in de pagina ook:
Wil je extra kosten voorkomen door per ongeluk te roamen via een niet-EU-netwerk (in een grensbied) of via een niet-terrestrisch netwerk (zoals via een satelliet op schepen en vliegtuigen)? Zet dan voor de zekerheid je internet uit.
Verder staat er bij de tarieven:
Tarieven voor op reis met vliegtuig, veerboot of cruiseschip
Maak je binnen de EU gebruik van mobiel internet op de veerboot, het cruiseschip of in het vliegtuig? Dan gaat dat niet uit je abonnement en geldt er een satelliet of maritiem tarief. Dit kan oplopen tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in onderstaand overzicht die je kunt downloaden.
Tarieven:
Satelliet bellen 4,25 per minuut, gebeld worden 1,75 per minuut, SMS 0,75 cent, data 10 euro per MB.

rwolters
Berichten: 1780
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
11 jul 2024 11:23
rwolters schreef:
10 jul 2024 22:03
Ik heb al van best veel ferry's gebruik gemaakt en overal wordt bij de ingang/receptiebalie aangegeven dat je gebruik maakt van het mobiele netwerk aan boord en dat de kosten hoog kunnen zijn. Ze hoeven zich in internationale wateren niet aan EU regels te houden.
Is er dan met de ferry maatschappij een overeenkomst om internetverbinding te leveren? Factuur krijgt TS immers van KPN.
Als er een roamingovereenkomst tussen KPN en de roaming partner is wel. Je hebt toch ook geen overeenkomst met Proximus of Telenet als je in Belgie je telefoon gebruikt? Zou wat zijn dat je bij de grens eerst een contract moet afsluiten...

alfatrion
Berichten: 22023
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door alfatrion »

antimoon schreef:
09 jul 2024 20:27
Bij deze oversteek doen provider via de veerboot ( volgens) KPN zich voor als een netwerkprovider. Maar dan wel zonder mij als gebruiker te informeren met een bericht. Zoals wel gedaan wordt als je bijvoorbeeld het prijzige China binnenkomt. Hoe had ik dit kunnen weten, ik stond de hele tijd op het dek naar de zee te turen. Met dit nieuws liep ik naar binnen en vertelde het mijn vrouw en dochter. Mijn vrouw was haar hele bundel bij Hollandse Nieuwe zonder waarschuwing ook kwijtgeraakt. Mijn dochter had bij Simpel (misschien wel de goedkoopste) netjes een waarschuwing gekregen met een bericht dat ze roaming.
Ik begrijp dat KNP en Hollandse Nieuwe zich niet hebben gehouden aan de verplichting om een SMS te sturen met essentiële informatie. Zie:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/n ... ns-answers
Hoe beschermen de roamingregels mij tegen extra kosten als mijn mobiele telefoon verbinding maakt met een niet-terrestrisch netwerk?
Als u per boot of vliegtuig reist, kan uw telefoon automatisch verbinding maken met een niet-terrestrisch netwerk via satelliet. De roamingregels van de EU zijn alleen van toepassing op terrestrische mobiele netwerken. Om u te beschermen tegen verborgen kosten, moet u een sms ontvangen om u te waarschuwen dat uw telefoon verbinding heeft gemaakt met een dergelijk netwerk en om u te informeren over de prijzen. Als u uw telefoon blijft gebruiken of als er apps op uw telefoon blijven lopen die mobiele data gebruiken, en u 50 EUR aan extra kosten of een ander vooraf vastgesteld maximumbedrag bereikt, stoppen de mobiele diensten automatisch, tenzij u zelf iets anders hebt bepaald. Volgens de nieuwe regels moeten providers alle redelijke maatregelen nemen om hun klanten tegen extra kosten te beschermen. Het kan onder meer gaan om de mogelijkheid om af te zien van roaming op vliegtuigen en boten, of maatregelen inzake de werking van het netwerk om zo veel mogelijk prioriteit te geven aan terrestrische netwerken. Providers moeten roamende klanten informeren over de mogelijkheid om handmatig en onmiddellijk gebruik te maken van de opt-out van roaming op hun mobiele toestel, hetzij via de instellingen of door de vliegtuigmodus te activeren.
Dat maakt ook gelijk dat de forumgebruikers die hier KPN en Hollandse Nieuwe verdedigen, ongelijk hebben.

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Die verplichting om een sms te sturen geldt voor alle netwerken binnen de EU. Ze worden ook niet door KPN, Hollandse Nieuwe of Odido gestuurd maar door de betreffende roaming partner.
Voor de rest van de wereld gelden die EU regels niet. Veerboten en cruiseschepen gebruiken meestal dure Amerikaanse satelliet verbindingen.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Thijs124 schreef:
11 jul 2024 14:24
Die verplichting om een sms te sturen geldt voor alle netwerken binnen de EU. Ze worden ook niet door KPN, Hollandse Nieuwe of Odido gestuurd maar door de betreffende roaming partner.
Voor de rest van de wereld gelden die EU regels niet. Veerboten en cruiseschepen gebruiken meestal dure Amerikaanse satelliet verbindingen.
Exact. De sateliet dienst wordt aangeboden in internationale wateren.

Precies waarvoor KPN waarschuwt.

rwolters
Berichten: 1780
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
11 jul 2024 14:12
antimoon schreef:
09 jul 2024 20:27
Bij deze oversteek doen provider via de veerboot ( volgens) KPN zich voor als een netwerkprovider. Maar dan wel zonder mij als gebruiker te informeren met een bericht. Zoals wel gedaan wordt als je bijvoorbeeld het prijzige China binnenkomt. Hoe had ik dit kunnen weten, ik stond de hele tijd op het dek naar de zee te turen. Met dit nieuws liep ik naar binnen en vertelde het mijn vrouw en dochter. Mijn vrouw was haar hele bundel bij Hollandse Nieuwe zonder waarschuwing ook kwijtgeraakt. Mijn dochter had bij Simpel (misschien wel de goedkoopste) netjes een waarschuwing gekregen met een bericht dat ze roaming.
Ik begrijp dat KNP en Hollandse Nieuwe zich niet hebben gehouden aan de verplichting om een SMS te sturen met essentiële informatie. Zie:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/n ... ns-answers
Hoe beschermen de roamingregels mij tegen extra kosten als mijn mobiele telefoon verbinding maakt met een niet-terrestrisch netwerk?
Als u per boot of vliegtuig reist, kan uw telefoon automatisch verbinding maken met een niet-terrestrisch netwerk via satelliet. De roamingregels van de EU zijn alleen van toepassing op terrestrische mobiele netwerken. Om u te beschermen tegen verborgen kosten, moet u een sms ontvangen om u te waarschuwen dat uw telefoon verbinding heeft gemaakt met een dergelijk netwerk en om u te informeren over de prijzen. Als u uw telefoon blijft gebruiken of als er apps op uw telefoon blijven lopen die mobiele data gebruiken, en u 50 EUR aan extra kosten of een ander vooraf vastgesteld maximumbedrag bereikt, stoppen de mobiele diensten automatisch, tenzij u zelf iets anders hebt bepaald. Volgens de nieuwe regels moeten providers alle redelijke maatregelen nemen om hun klanten tegen extra kosten te beschermen. Het kan onder meer gaan om de mogelijkheid om af te zien van roaming op vliegtuigen en boten, of maatregelen inzake de werking van het netwerk om zo veel mogelijk prioriteit te geven aan terrestrische netwerken. Providers moeten roamende klanten informeren over de mogelijkheid om handmatig en onmiddellijk gebruik te maken van de opt-out van roaming op hun mobiele toestel, hetzij via de instellingen of door de vliegtuigmodus te activeren.
Dat maakt ook gelijk dat de forumgebruikers die hier KPN en Hollandse Nieuwe verdedigen, ongelijk hebben.
De kans is groter dat mensen de SMS hebben gemist. Zoals ik hierboven al heb geschreven heb ik regelmatig gebruik gemaakt van ferry's en daarnaast maak ik meerdere keren per maand gebruik van roaming in diverse landen en ik heb nog nooit geen SMS gehad. Het kan zomaar zijn dat iemand die binnenkomende SMS wegdrukt en vergeet dat die is ontvangen. (Bron: onderzoek wat ik gedaan heb voor enkele van mijn klanten (de providers in NL) die klantklachten hadden gehad dat SMS niet was ontvangen. In heel veel gevallen was de SMS gewoon geaccepteerd door de telefoon maar niet gelezen).

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Onbewust gebruik satelliettelefoon op veerboten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Die sms en worden door niet Europese roaming partners niet verstuurd. Dat is alleen binnen de EU verplicht.

Plaats reactie