Simpel stopt met 2g

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Noise
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2023 09:49

Re: Simpel stopt met 2g

Ongelezen bericht door Noise »

Beste Limlander40,

Hopelijk is uw probleem inmiddels opgelost.
Om uw vraag te beantwoorden: Ik denk zeker dat u rechten heeft.

Volgens mij staat het vrij duidelijk in de Telecommunicatiewet onder artikel 7.2, lid 1: https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/ ... Artikel7.2
"Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:

a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst, niet zijnde een nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst, de eindgebruiker de mogelijkheid om de tussen hen gesloten overeenkomst kosteloos te beëindigen, en

b. stelt de aanbieder de eindgebruiker op genoegzame wijze en op een duurzame drager op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de tussen hen gesloten overeenkomst kosteloos te beëindigen binnen een maand na de kennisgeving."

In de Staatscourant 2016 48517 staat een toelichting https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 48517.html
Daar staat, bijna onderaan het document, bij "Toelichting bij artikel 6, lid 1, voordelige wijziging valt niet onder de reikwijdte van 7.2 Tw" hoe de ACM aankijkt tegen wet:

46: In aanvulling hierop is ACM van oordeel dat een abonnee zijn overeenkomst wel kosteloos moet kunnen beëindigen wanneer een wijziging uit meerdere aanpassingen bestaat en minimaal één (deel) van de wijzigingen als niet aantoonbaar voordelig kan worden beschouwd voor enige abonnee. Hetzelfde geldt naar het oordeel van ACM als de som van de wijzigingen per saldo aantoonbaar in het voordeel zijn van de abonnee; een negatieve wijziging van een beding kan niet worden gecompenseerd door een andere positieve wijziging van een beding.

47: Gezien bovenstaande is ACM van oordeel dat artikel 7.2 van de Tw van toepassing is op iedere wijziging van de voor de abonnee van belang zijnde punten van de overeenkomst die niet aantoonbaar in het voordeel is van de abonnee. Dit betekent dat wanneer een aanbieder een eenzijdige wijziging wil doorvoeren in een beding van de overeenkomst, die niet aantoonbaar in het voordeel is van de abonnee, de abonnee het recht heeft om de overeenkomst te beëindigen. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt naar de aard of omvang van de voorgenomen wijziging.

Tot slot heeft de ACM in de paper "5G en de Autoriteit Consument en Markt" duidelijk aangegeven hoe zij aankijkt tegen deze specifieke situatie.
https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... de_acm.pdf
Dit staat op de laastst pagina te vinden:
"T-Mobile heeft ervoor gekozen om het 2G netwerk aan het eind van 2020 te stoppen. Dit betekent dat de toestellen die alleen op 2G werken, geen gebruik meer kunnen maken van het netwerk. De consument moet goed geïnformeerd worden door de aanbieders over dergelijke wijzigingen en tijdig worden voorzien van de mogelijkheid om het contract kosteloos te beëindigen. De ACM hecht er belang aan om een soepele overgang van oudere technologie naar 5G voor de consument te ondersteunen. Dit zal de ACM onder meer doen via de gebruikelijke kanalen zoals ConsuWijzer."

Hopelijk kunt u hier iets mee.

Plaats reactie