LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] storing concepts ict internet

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
basenjim

storing concepts ict internet

Ongelezen bericht door basenjim »

Al enkele weken kampt concepts ict met een glasvezelstoring.
Het belangrijkste kenmerk voor de gebruiker is dat het niet lukt een router te plaatsen. Dit betekent dus slechts één pc bedraad aansluiten (en je laptop, tablet, chromebook en NAS opbergen!!!)
Op dit moment kunnen ze deze storing nog steeds niet oplossen, maar ook niet aangeven wanneer eea wel opgelost wordt.

Ik wil graag weg bij concepts, maar dat mag pas nadat de storing 30 dagen!!!!!! heeft geduurd. Dat wordt mij tenminste verteld en staat idd in de algemene voorwaarden (mag dat echt????)

Mijn vraag: Wie heeft hetzelfde probleem en wie weet een oplossing????

Aanvulling: Concepts geeft dus zelf aan dat dat fout niet bij de klant ligt, maar bij reggefiber (zorgt voor het fysieke netwerk). Zij geven zelf aan dat het niets te maken heeft met mijn router, maar met hun netwerk.
Vandaar dat ik zoek naar lotgenoten of oplossingen om van mijn contract af te komen.

nb op hun site staat:

Storing Internet, Vast bellen en Interactieve TV via glasvezel (diverse locaties)

Datum: 22-06-2013

U kan op diverse locaties problemen ondervinden met het gebruik van Internet, Vast bellen en Interactieve TV via glasvezel. Het is niet bekend wanneer deze storing is opgelost. Zodra er een update is zullen we die hier plaatsen

Onze excuses voor het ongemak.
Laatst gewijzigd door basenjim op 03 jul 2013 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Re: storing concepts ict internet

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn vraag: Wie heeft hetzelfde probleem en wie weet een oplossing????
Wat is het probleem eigenlijk waarom ze geen router kunnen plaatsen ?
Als je 1 PC aan de praat krijgt lijkt me een router plaatsen nu niet het spannendste.
Wat heeft dat met een "glasvezelstoring" te maken ?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Koop voor een paar tientjes een goede router en plaats deze er zelf tussen. Als 1 PC bedraad werkt zou deze oplossing geen probleem moeten zijn.
Of je moet willen wachten tot zij het probleem voor je oplossen en dat heeft bijkbaar geen prioriteit.

devious

Ongelezen bericht door devious »

neen Dirkie. Een andere router ertussen gaat het probleem niet oplossen. Er zijn echt situaties waarin een router wordt afgewezen als 1e netwerk-machine...De oplossing is het klonen van de computer MAC, maar dat kan niet bij alle routers, of je PC als router gebruiken, maar dat kan dan weer niet bij alle computers.

Provider moet gewoon met een afdoende oplossing komen.

bprosman

Er zijn echt situaties waarin een router wordt afgewezen als 1e netwerk-machine...De oplossing is het klonen van de computer MAC
Dat zou TS gemakkelijk kunnen testen door een andere laptop/PC aan te koppelen, heeft hij/zij dan ook een werkende internet verbinding dan is dat in ieder geval het probleem niet (meer).
Overigens zijn er steeds minder providers die IP adressen uitdelen op een vast MAC adres. Het MAC adres van het MODEM koppelen aan de internet aansluiting is meer gebruikelijk, omdat zo ook de profielen voor de gebruiker geladen kunnen worden.
Provider moet gewoon met een afdoende oplossing komen.
Ben ook benieuwd wat nu (volgens de provider) het probleem is
Overigens lees ik in een ander draadje dat Concepts standaard geen (WiFi) router levert :
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 8&t=125761

devious

bprosman schreef:...
Dat zou TS gemakkelijk kunnen testen door een andere laptop/PC aan te koppelen, heeft hij/zij dan ook een werkende internet verbinding dan is dat in ieder geval het probleem niet (meer).
Overigens zijn er steeds minder providers die IP adressen uitdelen op een vast MAC adres. Het MAC adres van het MODEM koppelen aan de internet aansluiting is meer gebruikelijk, omdat zo ook de profielen voor de gebruiker geladen kunnen worden.
Je haalt hier aardig wat techniek door elkaar. Er worden nu door de storing alleen IP-nemers geaccepteerd nà de modem. IP-gevers niet. Dus een andere laptop/PC aankoppelen resulteert gewoon in een werkende internetverbinding. Een router aankoppelen wordt herkentvia de MAC als IP-gever en zal worden geblocked door de modem. De modem zelf heeft een IP van de provider..een WAN-IP en die zijn inderdaad steeds vaker dynamisch ipv statisch, maar heeft met het probleem niets te maken.
Maar goed, zoals ikaleerder zei: Ik ben geen IT-er :mrgreen:

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

devious schreef:
bprosman schreef:...
Je haalt hier aardig wat techniek door elkaar. Er worden nu door de storing alleen IP-nemers geaccepteerd nà de modem. IP-gevers niet. Dus een andere laptop/PC aankoppelen resulteert gewoon in een werkende internetverbinding. Een router aankoppelen wordt herkentvia de MAC als IP-gever en zal worden geblocked door de modem. De modem zelf heeft een IP van de provider..een WAN-IP en die zijn inderdaad steeds vaker dynamisch ipv statisch, maar heeft met het probleem niets te maken.
Maar goed, zoals ikaleerder zei: Ik ben geen IT-er :mrgreen:
Nog steeds snap ik het probleem niet. Als je zelf een router er tussen zet, zal het modem niet kunnen zien, dat dit een router is. Voor modem zal het slechts een IP-nemer (technische term is een DHCP Client). Pas aan de andere kant, zal dit een IP-gever (technische term is DHCP Server) worden.
Maar stel dat een IP-gever niet zou kunnen, geen probleem. Draadloos kunnen er meedere apparaten gekoppeld worden, dus het modem is een IP-gever. Schakel in de router de DHCP server uit en verbind de kabel van het modem met de eerste WAN-poort (niet de LAN poort). Je hebt nu een in plaats van een router een switch (of draadloos accespoint als er WiFi op zit). En dat is geen IP-gever meer. Probeer het eens zou ik zeggen en laat even weten of dit werkt.
En ter info: ik ben wel een IT-er maar ik weet niet of dat bij dit probleem iets uit zal maken :mrgreen:

bprosman

Je haalt hier aardig wat techniek door elkaar. Er worden nu door de storing alleen IP-nemers geaccepteerd nà de modem. IP-gevers niet. Dus een andere laptop/PC aankoppelen resulteert gewoon in een werkende internetverbinding.
Zoals Dirkie terecht opmerkt zal het de DHCP server van de provider het verschil niet (kunnen) zien tussen een PC of een router als DHCP client. Bekijk het frame maar eens van , DHCPDISCOVER of DHCPREQUEST daar zit geen "ik ben een PC" of "ik ben een router" info in.

En nogmaals, in een ander topic wordt gemeld dat Concepts helemaal geen routers levert (maar dus alleen een modem).
Op de "Veelgestelde vragen" pagina van Concepts staat ook "U dient zelf te zorgen voor een (draadloze) router".

devious

bprosman schreef:
Je haalt hier aardig wat techniek door elkaar. Er worden nu door de storing alleen IP-nemers geaccepteerd nà de modem. IP-gevers niet. Dus een andere laptop/PC aankoppelen resulteert gewoon in een werkende internetverbinding.
Zoals Dirkie terecht opmerkt zal het de DHCP server van de provider het verschil niet (kunnen) zien tussen een PC of een router als DHCP client. Bekijk het frame maar eens van , DHCPDISCOVER of DHCPREQUEST daar zit geen "ik ben een PC" of "ik ben een router" info in.

En nogmaals, in een ander topic wordt gemeld dat Concepts helemaal geen routers levert (maar dus alleen een modem).
Op de "Veelgestelde vragen" pagina van Concepts staat ook "U dient zelf te zorgen voor een (draadloze) router".
Nee, in de DHCP hebben de apparaten het niet over wat voor apparaat ze zijn. Dat is puur en alleen IP uitgifte. Discover, Request,Accept,Confirmation... dat is alles. Het probleem zit nu puur in de modem dat nu niet overweg kan met andere switches. UPC speelde ook met dat idee maar heeft het laten varen. Het is op te lossen, maar dat zou eigenlijk niet hoeven. Beetje flauw dat die provider dat niet erg hoor op de prio heeft staan. Technisch gezien is er niet eens sprake van contractbreuk oid. De modem doet zijn werk, het signaal is aanwezig. Alleen in het eigen domein loopt het niet meer, en dat is eigen verantwoordelijkheid.

bprosman

Het probleem zit nu puur in de modem dat nu niet overweg kan met andere switches.
Wie haalt er nu technieken door elkaar :wink: . Een switch is toch wel een ander apparaat dan een router.

devious

bprosman schreef:
Het probleem zit nu puur in de modem dat nu niet overweg kan met andere switches.
Wie haalt er nu technieken door elkaar :wink: . Een switch is toch wel een ander apparaat dan een router.
Oh ja? Dan mag je mij uitleggen wat precies een router is en wat in de volksmond een router wordt genoemd. Precies. Daar zit ook een switch in. En een hub.En een...
Maakt verder niet uit, hiermee wordt het probleem van TS niet opgelost.

bprosman

Oh ja? Dan mag je mij uitleggen wat precies een router is en wat in de volksmond een router wordt genoemd. Precies. Daar zit ook een switch in. En een hub.En een...
Er zit wel een switch in (of switch functionaliteit), geen hub ook dat zijn weer 2 verschillende functies.

Maar om even op TS terug te komen, ik ben nog steeds benieuwd wat er gebeurt al er een andere PC met ander MAC adres aangesloten wordt en wat nu het eigenlijke probleem is, "Het belangrijkste kenmerk voor de gebruiker is dat het niet lukt een router te plaatsen" , is wel erg vaag.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

devious schreef: Het probleem zit nu puur in de modem dat nu niet overweg kan met andere switches.
Je kan proberen te spelen spelen met handmatig full/half duplex settings op wan poort router, of gebruik van een kruiskabel indien je helemaal geen link krijgt (=Ethernet lampje brandt niet)

devious

16again schreef:
devious schreef: Het probleem zit nu puur in de modem dat nu niet overweg kan met andere switches.
Je kan proberen te spelen spelen met handmatig full/half duplex settings op wan poort router, of gebruik van een kruiskabel indien je helemaal geen link krijgt (=Ethernet lampje brandt niet)
Neen, staat helemaal los van dit probleem.
Er is ethernet aanwezig...server/modem werken tegen door foutieve profielen

16again

Ongelezen bericht door 16again »

devious schreef: Neen, staat helemaal los van dit probleem.
Er is ethernet aanwezig...server/modem werken tegen door foutieve profielen
Kun je me dan uitleggen waarom PC wel, en router niet werkt? Ik heb genoeg technische achtergrond,maar wil altijd verder leren....

devious

hmm, zonder al te technisch te worden gaat me dat niet lukken. Op chelloo.com staat een leuke uitleg. UPC wilde ook alleen computers aan het modem laten hangen zonder routers ertussen. Dat is in te stellen in het serverprofiel en zelfs in de firmware van de modi. Of dat hetzelfde is als het probleem van de TS weet ik uiteraard niet.

bprosman

UPC wilde ook alleen computers aan het modem laten hangen zonder routers ertussen.
Dat is wel heel lang geleden.
Misschien delen ze bij Concepts wel een IP adres uit op hostname zoals Ziggo en UPC 10 jaar geleden deden.

devious

bprosman schreef: Dat is wel heel lang geleden.
nog geen 12 maanden geleden...nou ja, ken je nagaan: vroegâh kon dat al! :lol:

bprosman

Heb je een linkje ?

devious

lol, nee... op dit machientje gaat me dat niet lukken.
chelloo.com en dan op het forum ergens zoeken

Gesloten