LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele2 lage internet snelheid?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Barends

Tele2 lage internet snelheid?

Ongelezen bericht door Barends »

Ik heb een mobiel abonnement bij tele2 en het valt mij op dat mijn internetsnelheid erg laag is hij zou 14,4mb moeten wezen althans onder ideale omstandigheden maar ik haal niet eens 1mb.
Dit terwijl de zendmast van T-mobile 100 meter van onze woning staat en er is mij gezegd dat tele2 daar gebruik van maakt. Mijn vrouw heeft een T-mobile abonnement met een snelheid van 7,2mb en zij haalt dit met gemak.

Zijn hier mensen met dezelfde ervaring ? of tips

sjohie

Re: Tele2 lage internet snelheid?

Ongelezen bericht door sjohie »

Barends schreef:Ik heb een mobiel abonnement bij tele2 en het valt mij op dat mijn internetsnelheid erg laag is hij zou 14,4mb moeten wezen althans onder ideale omstandigheden maar ik haal niet eens 1mb.
Dit terwijl de zendmast van T-mobile 100 meter van onze woning staat en er is mij gezegd dat tele2 daar gebruik van maakt. Mijn vrouw heeft een T-mobile abonnement met een snelheid van 7,2mb en zij haalt dit met gemak.

Zijn hier mensen met dezelfde ervaring ? of tips
Er staat overal, ook in je voorwaarden, tot 14,4 mbit/s. :wink: Snelheidsbeperkende oorzaken kunnen zijn een pand met veel gewapend beton, en/of HR++ ramen (zit dun laagje metaal in) als de ontvangst binnen slecht is. Ook straalt zo'n GSM antenne niet recht naar beneden, maar in een soort van kom vorm om zich heen, bij gebrek aan een duidelijker omschrijving. Recht, of vlak, onder zo'n mast kan de ontvangst dus nog wel eens wat tegenvallen.

Overigens ben ik van T-mobile naar Tele2 gegaan, en ik merkte thuis een duidelijke verbetering qua snelheid.

Maar 1Mb is 8Mbit, dat scheelt een factor 8. Kan het ook zo zijn dat de app/smartphone waar je het op afleest die 2 door elkaar gebruikt?

encore

Ongelezen bericht door encore »

sjohie schreef:...Maar 1Mb is 8Mbit, dat scheelt een factor 8...
¿Que? Een megabyte, afgekort MB, is gelijk aan 1000 kilobytes ofwel 1.000.000 bytes. Een byte bestaat in deze context uit 8 bits. 1 MB is dus ongeveer 8 Mb..Is dat wat je bedoelt?

kaaskop 43

Ongelezen bericht door kaaskop 43 »

Er staat overal, ook in je voorwaarden, tot 14,4 mbit/s. :wink: Snelheidsbeperkende oorzaken kunnen zijn een pand met veel gewapend beton, en/of HR++ ramen (zit dun laagje metaal in) als de ontvangst binnen slecht is. Ook straalt zo'n GSM antenne niet recht naar beneden, maar in een soort van kom vorm om zich heen, bij gebrek aan een duidelijker omschrijving. Recht, of vlak, onder zo'n mast kan de ontvangst dus nog wel eens wat tegenvallen.

Overigens ben ik van T-mobile naar Tele2 gegaan, en ik merkte thuis een duidelijke verbetering qua snelheid.

Maar 1Mb is 8Mbit, dat scheelt een factor 8. Kan het ook zo zijn dat de app/smartphone waar je het op afleest die 2 door elkaar gebruikt?
De ts meld duidelijk dat zijn vrouw onder dezelfde condities wel een hogere snelheid haalt op hetzelfde netwerk van T-Mobile.
Dus ligt het aan Tele2, ik heb net even het Tele2 forum doorgelopen en het wemelt van de traagheidsklachten.
Dat jij een hogere snelheid bij Tele2 haalt dan bij T-Mobile lijkt mij dan ook een verzinsel Sjohie

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

kaaskop 43 schreef:

De ts meld duidelijk dat zijn vrouw onder dezelfde condities wel een hogere snelheid haalt op hetzelfde netwerk van T-Mobile.
Dus ligt het aan Tele2, ik heb net even het Tele2 forum doorgelopen en het wemelt van de traagheidsklachten.
Dat jij een hogere snelheid bij Tele2 haalt dan bij T-Mobile lijkt mij dan ook een verzinsel Sjohie

Waarom zou Sjohie iets verzinnen ???
Ik geloof de pennenvruchten van zo,n forum niet echt, alleen vermeende klagers pennen iets neer, komt op meerdere forums voor :)

Tele2 Webcare

Ongelezen bericht door Tele2 Webcare »

Hallo Barends,

Ik vind het erg vervelend om te horen dat je internetsnelheid niet naar wens is. Wij bieden tot-snelheden aan en kunnen deze snelheid dus niet garanderen. Daarnaast is je snelheid ook afhankelijk van meerdere factoren, bijvoorbeeld hoeveel mensen er tegelijk op het netwerk zitten. Ik raad je aan om je instellingen eens na te lopen met behulp van toestelhulp. http://www.tele2.nl/klantenservice/toestelhulp.html . Ik wil je ook vragen om je simkaart eens in een ander toestel te proberen. Je kan dan achterhalen of het aan je simkaart of aan je telefoon ligt.

Groetjes, Daniëlle

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tele2 Webcare schreef:Hallo Barends,

Ik vind het erg vervelend om te horen dat je internetsnelheid niet naar wens is. Wij bieden tot-snelheden aan en kunnen deze snelheid dus niet garanderen. Daarnaast is je snelheid ook afhankelijk van meerdere factoren, bijvoorbeeld hoeveel mensen er tegelijk op het netwerk zitten. Ik raad je aan om je instellingen eens na te lopen met behulp van toestelhulp. http://www.tele2.nl/klantenservice/toestelhulp.html . Ik wil je ook vragen om je simkaart eens in een ander toestel te proberen. Je kan dan achterhalen of het aan je simkaart of aan je telefoon ligt.

Groetjes, Daniëlle
Die tot snelheden zijn verzinsels van de internet providers. Ze zouden verboden moeten worden.
Als je bij de AH een pak suiker koopt van 1 kg ga je ook niet akkoord als er maar 125 gr in zit, maar je wel hetzelfde betaald als een ander met hetzelfde pak met 998 gr.
Het wordt tijd dat de misleiding van de klant een stopt en dat de echte eerlijke snelheden worden genoemd.

kaaskop 43

Die tot snelheden zijn verzinsels van de internet providers. Ze zouden verboden moeten worden.
Als je bij de AH een pak suiker koopt van 1 kg ga je ook niet akkoord als er maar 125 gr in zit, maar je wel hetzelfde betaald als een ander met hetzelfde pak met 998 gr.
Het wordt tijd dat de misleiding van de klant een stopt en dat de echte eerlijke snelheden worden genoemd.
Daar sluit ik me volledig bij aan, Tele2 webcare komt u maar met een goed antwoord!

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Die aangegeven “tot” snelheden zijn geen verzinsels van A(V)DSL providers. Door het specifiek vermelden van het woordje “tot” zou je het zelfs eerlijke voorlichting kunnen noemen. Dat (potentiële) klanten daar maar al te gemakkelijk overheen lezen, of dit woordje niet (willen) begrijpen, kun je, naar mijn bescheiden mening, niet de providers verwijten. Een (simpele) uitleg:

Dataverkeer over een telefoonlijn aanbieden is naar de huidige stand der techniek en databehoefte voor inmiddels velen (+digitaal internet +digitale tv +digitale telefonie, etc. etc.) een verouderde techniek. Over ADSL of VDSL praten we dan. Oorspronkelijk was de telefoonkabel helemaal niet bedoeld voor dit soort digitale (data)verkeer, maar het kon er wel mee. Deze verouderde techniek kent echter zijn beperkingen zoals de maximale snelheid van het dataverkeer. Zolang er nog niet zulke gigantische hoeveelheden dataverkeer over die telefoonlijn gingen, naast het echte telefoonverkeer, ging het allemaal nog wel. Naarmate de databehoefte en dus de hoeveelheid dataverkeer toeneemt loopt je tegen de beperkingen van de telefoonlijn aan. Men heeft met wat aanvullende technieken de datasnelheden nog wat “op kunnen pompen (VDSL)”, maar die uiterste beperking blijft, vanwege de toegepaste techniek.

Iedere telefoonabonnee is met zijn telefoonkabel aangesloten op een telefooncentrale. Dit aantal telefooncentrales is echter, in tegenstelling tot de (wijk)centrales van het “kabelverkeer”, beperkt. De “tot” snelheid die A(V)DSL providers aanbieden is de snelheid die op die telefooncentrale voor u aangeboden wordt. Vervolgens wordt over een telefoonkabel het dataverkeer getransporteerd naar de huisaansluiting van de abonnee. Die afstand van de huisaansluiting tot de telefooncentrale is dus voor iedere abonnee verschillend. Dat is soms zelfs enkele kilometers. Onder andere die (soms kilometers) afstand zorgt voor snelheidsverlies van het dataverkeer over de telefoonlijn. Daarnaast zijn er ook nog enkele andere factoren die de snelheid tussen huisaansluiting en telefooncentrale negatief beïnvloeden. Voor de A(V)DSL providers is het, door al die verschillende afstanden voor iedere abonnee, dus schier onmogelijk de werkelijke aan te bieden datasnelheid aan de abonnee vooraf op te geven. Wel zijn er enkele internetsites die een indicatie geven van de afstand tussen uw huis (op postcode) en de telefooncentrale. Daarbij staan ook soms grafiekjes hoeveel uw aangeboden “tot” snelheid ongeveer afneemt.

Anderzijds kan uw A(V)DSL aanbieder wel een signaalmeting doen tot aan uw modem. Hier moet u specifiek om vragen, maar zij zijn in het algemeen wel bereid zo’n meting voor u uit te voeren. Dit geeft een betere indicatie over de maximaal te behalen A(V)DSL datasnelheid bij u thuis.

Als u ca. 1.000 meter of minder van de telefooncentrale woont, dan kan uw provider u VDSL in plaats van het oudere ADSL aanbieden. Deze afstand beperking heeft waarschijnlijk ook te maken met het grotere verlies over de langere afstand als ca. 1.000 meter. VDSL heeft een hogere “tot” snelheid van dataverkeer als ADSL.

Wilt u desondanks een hogere snelheid van dataverkeer als de A(V)DSL providers u kunnen aanbieden dan kunnen zij dat niet, omdat de achterliggende techniek van de telefoonkabel dit simpelweg niet toestaat. U heeft, naar de huidige stand van de techniek, dan twee alternatieven: 1) Kabelaansluiting van UPC of Ziggo (monopolisten, met wijkcentrales, maar heeft weer andere nadelen), of 2) Glasvezel, als dit tot aan uw woning is aangelegd.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 23 apr 2014 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC

Vervolg:

Valse alternatieven zijn er ook, zoals:
1) Glasvezel tot aan de centrale en de rest met een koperdraadje (telefoonlijn) tot aan uw huis. U loopt dan min of meer tegen dezelfde beperkingen aan als met A(V)DSL. Dat trucje heeft KPN uitgeprobeerd, terwijl wel voor glasvezel betaald moest worden. Daar zijn ze inmiddels stevig op “afgerekend”. Glasvezelaansluiting is alleen glasvezelaansluiting als de glasvezeldraad tot aan uw woning is aangelegd.
2) CanalDigitaal. U denkt dataverkeer bij hen via de satelliet te krijgen? Vergeet het maar. Zij werken wat betreft dataverkeer nauw samen met de A(V)DSL aanbieder KPN. U krijgt dus gewoon A(V)DSL over een telefoondraad, net als bij de andere A(V)DSL aanbieders.

U ziet het. Internet, televisie, telefonie, alles digitaal, is een ingewikkelde bezigheid. Verdiep u, voordat u een beslissing neemt over wat u aanschaft of welk contract u verlengd eerst in de techniek, voordat u een beslissing neemt. Dat verdiepen in de techniek doet uw provider niet voor u, dat moet u zelf doen. De informatie is misschien wat summier, maar wel degelijk beschikbaar. Besluit u die moeite niet te nemen, dan moet u achteraf natuurlijk nooit de provider hiervan de schuld te geven omdat u te gemakkelijk over belangrijke zaken, als bijvoorbeeld het woordje “tot”, heen leest. U ziet maar hoe één eenvoudig woordje soms heel belangrijk kan zijn voor de uitkomst in de praktijk.

Overigens: ik ben geen provider en ik werk ook niet bij of voor een provider (voor het geval ik daar weer opmerkingen over krijg).

kaaskop 43

@breejkc
Mooi verhaal!
Alleen gaat het hier om een mobiel abbonement :mrgreen:

BreejKC

Dat had ik gezien, mijn beste Kaaskop. Mijn reactie was echter gericht op die van ons aller Olaf79 die, volgens mij, wel wat al te eenzijdig te keer gaat tegen de internetproviders. Iets van tegengewicht leek me wel op z'n plaats. Want, zoals bij veel zaken, alles heeft een andere kant, die ook wel eens belicht mag worden.

Uiteindelijk ging deze discussie helemaal niet meer over een te lage snelheid bij een mobiel abonnement. De discussie ging in de richting van providers die kennelijk bewust lagere snelheden zouden leveren als beloofd. Daarbij uit het oog verliezend dat de geachte klant ook zelf een verantwoordelijkheid heeft, door zich goed te informeren over de aangeboden techniek, alsmede de voor's en tegens(!) van een systeem waarvan hij/zij gebruik gaat maken.

Misschien was mijn antwoord wel dat, waar u zelf bij Tele2 Webcare om verzocht. Dat heb ik dan, als redelijk tevreden klant van Tele2, dan hierbij graag gegeven.

olaf79

BreejKC schreef:Die aangegeven “tot” snelheden zijn geen verzinsels van A(V)DSL providers. Door het specifiek vermelden van het woordje “tot” zou je het zelfs eerlijke voorlichting kunnen noemen. Dat (potentiële) klanten daar maar al te gemakkelijk overheen lezen, of dit woordje niet (willen) begrijpen, kun je, naar mijn bescheiden mening, niet de providers verwijten. Een (simpele) uitleg:.
Allemaal mooi en aardig maar aan de hand van postcode en huisnummer is bij ADSL vrij secuur te voorspellen wat de snelheid gaat worden. Het is dus niet een technische beperking maar pure onwil.

Een mobiele provider weet precies welke gsm masten hij heeft (of huurt) en welke apparatuur daar in hangt. Je kunt mensen met allerlei lovende teksten overhalen om heel veel geld voor 4g te betalen terwijl je weet dat een groot deel nooit die snelheid zal halen.

Als AH pakken suiker van 1 kg verkoopt terwijl er maar 200 gr in zit gaat niemand dat accepteren. Dus waarom wel voor mobiel internet. Het zou fijn zijn als de providers daarover eerlijk en transparant zouden zijn. Bovendien is 4g in nederland eigenlijk 3.9g en daar zouden ze ook eerlijk over moeten zijn.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Barends schreef:I
De zendmast is slechts een klein onderdeel van de hele keten. Tele2 gebruikt alleen het radionetwerk van T-Mobile. De rest van de infrastructuur hebben ze zelf (en daar wordt de uiteindelijke snelheid voor een groot deel bepaald. Afstand tot de zendmast en de snelheid van anderen zeggen dan niet zo veel.

BreejKC

Mijn beste Olaf79. Uw vergelijking met een pak suiker is geen eerlijke vergelijking. Met veel producten, zoals bijvoorbeeld een pak suiker, is het eenvoudig vrij exact aan te geven wat je wel of niet binnen een bepaalde verpakking kunt verwachten. Als inhoudsaanduiding op “uw” pak suiker staat daarom ook: 1 kg., geen: “tot” 1 kg. Dat maakt het verschil. Als in uw pak suiker, waarop “1 kg.” staat, inderdaad slechts 800 gram zou zitten, dan heeft u een punt. Op de pakken suiker die ik koop staat bij de inhoudsaanduiding nooit het woordje “tot” vermeldt.

Kennelijk begrijpt u het niet, wilt u het niet begrijpen, of kunt u het niet begrijpen. Dat laatste zou tragisch zijn. Lees mijn verhaal hiervoor nogmaals goed door. Rustig, rustig! Niet meteen emotioneel reageren. Is beter voor uw hart ook. Laat het even bezinken want het product / de materie waarover we het hebben is geheel anders. En nogmaals, ik blijf het zeggen, het woordje “tot” dat A(V)DSL providers, inderdaad bewust, gebruiken is cruciaal. Dit kleine woordje maakt ook het verschil tussen eerlijke en oneerlijke voorlichting. “Tot” betekent in dit geval: meer snelheid kunt u niet verwachten, mogelijk wel minder. Zo moet u het lezen. Hoe moeilijk dat soms voor sommigen te begrijpen is.

olaf79

BreejKC schreef:Mijn beste Olaf79. Uw vergelijking met een pak suiker is geen eerlijke vergelijking. Met veel producten, zoals bijvoorbeeld een pak suiker, is het eenvoudig vrij exact aan te geven wat je wel of niet binnen een bepaalde verpakking kunt verwachten. Als inhoudsaanduiding op “uw” pak suiker staat daarom ook: 1 kg., geen: “tot” 1 kg. Dat maakt het verschil. Als in uw pak suiker, waarop “1 kg.” staat, inderdaad slechts 800 gram zou zitten, dan heeft u een punt. Op de pakken suiker die ik koop staat bij de inhoudsaanduiding nooit het woordje “tot” vermeldt.

Kennelijk begrijpt u het niet, wilt u het niet begrijpen, of kunt u het niet begrijpen. Dat laatste zou tragisch zijn. Lees mijn verhaal hiervoor nogmaals goed door. Rustig, rustig! Niet meteen emotioneel reageren. Is beter voor uw hart ook. Laat het even bezinken want het product / de materie waarover we het hebben is geheel anders. En nogmaals, ik blijf het zeggen, het woordje “tot” dat A(V)DSL providers, inderdaad bewust, gebruiken is cruciaal. Dit kleine woordje maakt ook het verschil tussen eerlijke en oneerlijke voorlichting. “Tot” betekent in dit geval: meer snelheid kunt u niet verwachten, mogelijk wel minder. Zo moet u het lezen. Hoe moeilijk dat soms voor sommigen te begrijpen is.
Allemaal mooi en aardig, maar ik vind 7% van de beloofde snelheid wel erg mager.

kaaskop 43

Allemaal mooi en aardig, maar ik vind 7% van de beloofde snelheid wel erg mager.
Dat vind ik ook, als ik een abbonement afsluit voor 100mb/s wil ik deze ook bij benadering op de teller zien, volgens breej's redenering mag de provider hier dan net zo goed 5mb/s leveren, dacht het niet...

BreejKC

Nee, dat vindt BreejKC niet. Volgens mij zijn hier normen voor afgesproken. Als de geleverde snelheid bij de data-ontvanger aantoonbaar 40% onder de beloofde snelheid "tot" komt, mag volgens mij het leveringscontract ontbonden worden. Dit is ook de reden dat de provider de lijnsnelheid (bij bekabelde verbindingen) kan nameten, tot aan het modem.

Als de lagere snelheid echter veroorzaakt wordt door oorzaken buiten de schuld van de provider om (niet zijnde de afstand centrale - huisaansluiting) dan wordt het een andere zaak. Hier zit echter een discussiepunt. Sommige A(V)DSL ontvangers zitten op zo'n grote afstand van de telefooncentrale dat hun snelheid wel 40% minder is als de aangeboden snelheid "tot". Een alternatief als "Kabel van Ziggo, UPC of een andere kabelaar" hebben zij niet, nog glasvezel. Dan wordt het dus een keuze tussen langzaam internet of geen internet. Indien dit internet zo langzaam is dat het onder die "40% minder" norm komt, dan moet in overleg met de provider een financiële of andere oplossing gezocht worden. Komt zo'n oplossing er niet, dan staat de weg naar de Geschillencommissie altijd open.

Moraal van dit verhaal. Blijf in goed en redelijk contact met uw provider en zoek in goed overleg met elkaar naar een passende oplossing van het probleem.

Gesloten