LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telfort ADSL 20 Mbps traag: <10 Mbps

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
jan80

Telfort ADSL 20 Mbps traag: <10 Mbps

Ongelezen bericht door jan80 »

Hallo,

Sinds kort zijn we verhuisd naar Leeuwarden. Onze Telfort 20 Mbps ADSL verbinding is met ons mee verhuisd. Helaas is onze snelheid gehalveerd.

Overzicht snelheden:

Huidig adres (Leeuwarden): 8,6 Mbps - afstand tot centrale 1770 meter
Vorig adres (Sneek): 16,8 Mbps - afstand tot centrale 350 meter
Vorig adres (Sneek): 16,8 Mbps - afstand tot centrale 1633 meter

Na contact met de helpdesk van Telfort wijten zij de traagheid aan de afstand tot de wijk centrale. Helaas konden ze niet ons voorlaatste adres in de computer terugvinden, ik weet nog wat de snelheid toen was.

Naar mijn mening heeft dit niets te maken met de afstand. Misschien met het aantal aansluitingen, hoewel de meester mensen in Leeuwarden UPC kabelinternet hebben.
Ik vermoed dat een grotere stad ook mee capaciteit heeft met betrekking tot het aantal aansluitingen.

De helpdeskmedewerker heeft instellingen nagekeken en zag dat alles goed stond. Ik vertrouw natuurlijk op zijn eerlijkheid, ik heb geen reden daaraan twijfelen.

De afstanden tot de wijkcentrale heb ik opgezocht via http://www.speedtest.nl.

We zijn niet te spreken over het verschil in snelheid, doch kan de helpdesk mij hier niet verder mee helpen. Naar mijn mening is een theoretisch snelheidsverschil van meer dan 50 procent niet acceptabel.

We zien geen oplossing voor dit probleem. Over circa 1 jaar is bij ons in de straat de mogelijkheid voor een glasvezel aansluiting. Daar moeten we maar op wachten denk ik..

Heeft iemand een suggestie?

Telfort webcare
verified

Re: Telfort ADSL 20 Mbps traag: <10 Mbps

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

Zou u uw oude en nieuwe postcode/huisnummer combinatie in onze postcodecheck kunnen invoeren?
Na het invoeren krijgt u een overzicht van de mogelijke abonnementen en bijbehorende snelheid. Als u op de link "tot 20 Mb/s" klikt, krijgt u een popup met de geschatte snelheid.

Deze geschatte snelheid is gebaseerd op de afstand tot de wijkcentrale welke middels lijnsegmenten wordt berekend. De postcodecheck van speedtest.nl rekent met de hemelsbrede afstand, wat een zeer vertekend beeld kan geven.

Wouter

jan80

Beste Wouter,

Bedankt voor je berichtje.

Ik heb gedaan wat je me vroeg. Dit zijn de resultaten:

Huidige postcode: 7 - 10 Mbps
Vorige postcode: 15 - 20 Mbps
Postcode daarvoor: 6 - 8 Mbps

En toch, waar het systeem 6-8 aangeeft, haalden we 16.

Jan

Telfort webcare
verified

U bent dus tweemaal verhuisd, de eerste keer binnen Sneek en nu naar Leeuwarden?
Wat is de huidige snelheid volgens uw modem? U kunt dit via de statuspagina van de webinterface achterhalen.

Wouter

jan80

Klopt.

Dit zijn de waarden in het modem:
DSL Up 9603 kbps / 1014 kbps

Jan

Telfort webcare
verified

Snelheid valt dus mooi binnen de snelheidsvoorspelling van onze website. Had u dit voor het doorgeven van de verhuizing niet gecontroleerd?

Graag ontvang ik uw postcode en huisnummer in een privebericht om de lijn uitgebreid door te meten. Aan de uploadsnelheid te zien verwacht ik echter niet dat er nog veel meer in zit.

Hugo

jan80

Beste Hugo,

Bedankt voor je bericht.

De snelheid valt inderdaad binnen de waarden volgens de website.

Ik vraag me echter wel af hoeveel klanten de snelheid gaan meten voor ze gaan verhuizen. Als de klant überhaupt al weet dat dat kan! Ik wist het niet.. Dit kan ook komen doordat ik klant ben van de tijd toen het het nog Speedlinq heette. Ik ben geloof dat ik al weer zeven jaar klant ben..

Ik stuur een bericht met mijn postcode en huisnummer, zoals je vraagt in je reply. En inderdaad, ik verwacht er ook niets van. De helpdesk heeft enkele weken geleden ook de lijn al doorgemeten.

Toch waardeer ik je inzet!

Groet, Jan

Telfort webcare
verified

Ik heb de instellingen van uw verbinding nog ietsje kunnen optimaliseren.
U trainde tot vanmorgen in op 9.603Mbit down, 1.014Mbit down. Deze hebben we nu naar 10.683Mbit down, 1.062Mbit up weten te krijgen.
Dit is wel het uiterste wat we uit de verbinding kunnen krijgen en hoop dat u hiermee ondanks alles toch tevreden kunt zijn.

Hugo

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

wel vreemd dat het modem up wel maximaal intraint en down niet. Aangezien het Adsl is, is het logisch dat je verschil tussen up en down hebt, maar als je max 1 mbit down hebt en 20 mbit up, en down traint maximaal in en up maar op 50% lijkt me toch dat telfort het niet helemaal lekker heeft.

jan80

@Berndv,
Ik snap je punt niet.

Nadat Telfort achteraf wel iets voor me heeft kunnen betekenen met betrekking tot de snelheid, downloadt ik met 9,6 Mbps (volgens DUmeter).
Dat is, precies zoals hierboven staat beschreven, 1 Mbps hoger dan voorheen. De uploadsnelheid is gelijk gebleven: 1 Mbps, dit is zoals vermeld in de voorwaarden.

@Telfort Webcare:
Ik ben zeer benieuwd naar de manier waarop jullie nu wel de snelheid omhoog kregen. De helpdesk kon me eerder niet helpen, en nu is gebleken dat er meer door de lijn geperst kan worden.

Willen jullie hier laten weten hoe dit toch kon worden opgeschroeft? Een technisch verhaal is welkom..

Groet, Jan

Telfort webcare
verified

@Berndv,

De uploadfrequenties zitten voorin het DSL spectrum en wordt daarom altijd volledig gehaald. In dit geval is dat 1Mbit. Daarna is het afhankelijk van de demping hoeveel er van het downloadspectrum overblijft. De demping wordt grotendeels bepaald door kabellengte en eventuele extra weerstand door lassen en vertakkingen in de kabelbundel.

Zo ziet een DSL frequentiespectrum van een korte lijn eruit:

Afbeelding
Upload = groen
Download = blauw

Zo ziet het spectrum van een lange lijn eruit:

Afbeelding

U ziet ook hier weer de volledige upload gehaald worden maar het downloadspectrum vlakt al snel af. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger de frequentie van het signaal. Hoe langer de lijn, hoe lager frequentie dient te zijn om het signaal onbeschadigd te kunnen transporteren.

Van het volledige zendvermogen wordt een gedeelte gereserveerd om (kortstondige) verstoringen op te kunnen vangen zonder direct de gehele verbinding te verliezen. Dit noemt men de ruismarge.

In het geval van Jan80 stond de ruismarge in de centrale ingesteld op 9dB, in het modem staat dit aangegeven als Signal to Noise Ratio, oftewel SNR.
Hoe hoger de ruismarge, hoe stabieler de verbinding. Dit gaat echter wel ten koste van een stukje snelheid. Om het stukje extra snelheid te realiseren heb ik de ruismarge aangepast van 9dB naar 7dB.

Hugo

jan80

Hugo,

Bedankt voor de medewerking en de uitleg.

Wat mij betreft kan er een slotje op dit topic.

Groet, Jan

Telfort webcare
verified

Graag gedaan hoor! :)

Hugo

Dekseldopje

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Kijk, dat is dus weer een plus voor de behulpzaamheid van Telfort support. Hopeljk lezen anderen mensen deze topic ook. Niet altijd is service van een provider slecht.

Toont tevens weer aan dat de Webcare geen bot is o.i.d.
Laatst gewijzigd door Dekseldopje op 18 nov 2010 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jan80

Dekseldopje schreef:...Tele2 support.
Van wie??
Eerst even goed lezen, Dekseldopje!!

Dekseldopje

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Telfort webcare schreef:@Berndv,

De uploadfrequenties zitten voorin het DSL spectrum en wordt daarom altijd volledig gehaald. In dit geval is dat 1Mbit. Daarna is het afhankelijk van de demping hoeveel er van het downloadspectrum overblijft. De demping wordt grotendeels bepaald door kabellengte en eventuele extra weerstand door lassen en vertakkingen in de kabelbundel.

Zo ziet een DSL frequentiespectrum van een korte lijn eruit:

Afbeelding
Upload = groen
Download = blauw

Zo ziet het spectrum van een lange lijn eruit:

Afbeelding

U ziet ook hier weer de volledige upload gehaald worden maar het downloadspectrum vlakt al snel af. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger de frequentie van het signaal. Hoe langer de lijn, hoe lager frequentie dient te zijn om het signaal onbeschadigd te kunnen transporteren.

Van het volledige zendvermogen wordt een gedeelte gereserveerd om (kortstondige) verstoringen op te kunnen vangen zonder direct de gehele verbinding te verliezen. Dit noemt men de ruismarge.

In het geval van Jan80 stond de ruismarge in de centrale ingesteld op 9dB, in het modem staat dit aangegeven als Signal to Noise Ratio, oftewel SNR.
Hoe hoger de ruismarge, hoe stabieler de verbinding. Dit gaat echter wel ten koste van een stukje snelheid. Om het stukje extra snelheid te realiseren heb ik de ruismarge aangepast van 9dB naar 7dB.

Hugo

Die dus....

Telfort webcare
verified

Jan80 bedoelt dat ik voor Telfort werk en niet voor Tele2 :wink:

Hugo

berndv

@Hugo,

Bedankt voor je verhelderende uitleg. Wist dit niet, dus maakt voor mij ook weer veel duidelijk.

berndv

@Hugo,

Bedankt voor je verhelderende uitleg. Wist dit niet, dus maakt voor mij ook weer veel duidelijk.

Gesloten