Dit stond vandaag te lezen op webwereld.nl :
Telfort erkent structurele problemen vaste telefonie
Dinsdag 7 oktober 2008, 16:21 - De al maanden durende storingen bij de vaste telefonie van Telfort zijn te wijten aan softwareproblemen op de voipservers. Collectieve compensatie komt echter nicht in Frage.
Door Andreas Udo de Haes
Dual-play klanten van prijsvechter Telfort worden al maanden geplaagd door herhaaldelijke uitval van en mankementen aan de vaste telefoniedienst die via het internet loopt (Voice over IP). Ook vandaag was het weer mis. Op de website van Telfort zelf wordt de afgelopen tijd regelmatig melding gemaakt van storingen, die telkens weer de status 'opgelost' krijgen, om uren of dagen later weer op te treden.
30+ storingen
Diverse internetfora bieden meer inzicht in de frequentie van de interrupties en de frustraties er over. Soms ligt de telefoondienst helemaal plat, dan weer kunnen klanten wel gebeld worden maar zelf niet bellen of omgekeerd, andere keren worden gesprekken onverklaarbaar na seconden of minuten afgebroken. Door de talloze foutmeldingen gaan abonnees in arren moede aan hun modem rommelen, wat soms lijkt te helpen, al wordt het door Telfort afgeraden.
Forumlid 'reload' maakt een opsomming van ruim 30 telefoniestoringen sinds mei van dit jaar, en ene 'postzegel' meldt: "Hier ook logfile vol error's maar wat vervelender is dat ik een gedeelte van mijn websites ook niet meer kan bereiken ondanks dat de server up is en de sitecheck gewoon OK aan geef. Surfen en Bellen van Telfort is gewoon een hel de laatste maanden!"
Hans68 op een ander forum heeft het helemaal gehad: "wat een enorme bagger zooi die telfort ,weer geen telefoon , ik weet nu wel zeker dat ik ga kijken naar een betere provider, dit is niet meer normaal." Anderen melden dat ze inmiddels de Geschillencommissie hebben ingeschakeld.
Voipserversoftware
Nadat Telfort eerder sprak van incidenten erkent het bedrijf tegenover Webwereld dat de ip-telefonieproblemen structureel zijn. Een woordvoerster zegt: "We hebben de laatste tijd problemen met de software van onze voipservers. We werken samen met de leverancier aan een oplossing, maar de grondoorzaak is nog steeds niet bekend."
En er is nog geen eind in zicht. "Door de werkzaamheden kan het zijn dat ook de komende tijd nog meer kortstondige storingen optreden, maar we werken aan een oplossing. Binnenkort moet het echt stabiel zijn."
Geen collectieve compensatie
Telfort overweegt niet om haar vaste belabonnees en bloc te compenseren voor de talloze interrupties, zoals bijvoorbeeld XS4All in juni van dit jaar deed na een langdurige netwerkstoring. "Klanten compenseren voor geleden schade doen we in principe alleen op individuele basis", aldus de zegsvrouw van Telfort.
Bron:
www.webwereld.nl
Nu maar hopen dat het ECHT!! opgelost wordt!