Kunnen jullie me vertellen of je internet provider in Nederland je mag verplichten om hun router te gebruiken om hun diensten af te nemen? Tot voor kort kon je bij Telfort DSL je eigen router gebruiken in combinatie met een telefoonaansluiting (SIP). Nu gaat Telfort per 1 augustus hun netwerk aanpassen. Hierdoor wordt je verplicht, als je via Telfort wilt blijven bellen om de geleverde router te gebruiken omdat het wachtwoord van je telefoon aansluiting niet meer wordt vrijgegeven.
Persoonlijk vind ik dit nogal een achteruitgang, mede doordat de router nou niet echt geweldig is. De argumenten om de consument verplicht de geleverde router te laten gebruiken i.c.m. telefonie stellen eigenlijk niet zo veel voor (als je het mij vraagt):
1. Dit is een manier om misbruik van gebruikersgegevens tegen te gaan.
2. De SIP-gegevens worden automatisch ingeladen in het Telfort-modem: dit zorgt ervoor dat Bellen Thuis altijd gemakkelijk zelf te installeren is.
Bron: https://forum.telfort.nl/vast-bellen-27 ... post498407
Conclusie is eigenlijk dat je het maar aanneemt zoals het is of je maakt dat je weg komt... Punt daarbij is alleen dat er (veel) meer providers zijn die je dwingen om hun apparatuur te gebruiken... Vind dat een erg vreemde zaak.
Volgens iemand op het zojuist genoemde forum (zie hierboven) zou het niet eens mogen wat Telfort (en KPN) doet:
Code: Selecteer alles
E.e.a is wettelijk niet toegestaan. Je hebt het recht op je voip gegevens. Zie :
“(5) Voor de toegang tot het internet moeten de eindgebruikers vrij kunnen kiezen uit verscheidene soorten eindapparatuur als gedefinieerd in Richtlijn 2008/63/EG van de Commissie (4). Aanbieders van internettoegangsdiensten mogen geen beperkingen opleggen op het gebruik van op het net aan te sluiten eindapparatuur buiten die welke in overeenstemming met het Unierecht door de fabrikanten of distributeurs van eindapparatuur worden opgelegd.”
In de Telecomwet staat: “Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt ervoor dat randapparaten die voldoen aan de voorschriften, bedoeld in artikel 5, op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten.”
http://wetten.overheid.nl/BWBR0021037/2014-02-01
Bron: http://tweakers.net/nieuws/104769/duits ... chten.html
Tevens loopt er een initiatief dit de discussie ook aan gaat:
https://fsfe.org/activities/routers/routers.nl.html
Nu zullen de meeste Internet gebruikers geen problemen hebben met een routers zoals je provider die geeft. Wil je echter meer / anders (soms alleen maar omdat het kan) of omdat je de apparatuur van je provider niet vertrouwd, dan kun je eigenlijk geen kant (meer) op als je Telfort klant bent en je niet allemaal toeters en bellen uit de kast wilt halen om een alternatief voor elkaar te krijgen.
Ben benieuwd naar jullie mening en input.