LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone internetverbinding zonder roaming

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
donselaar

Vodafone internetverbinding zonder roaming

Ongelezen bericht door donselaar »

Ik maak regelmatig gebruik van Internet in het buitenland. Het is mij echter opgevallen dat mijn telefoon soms Internetverbinding maakt in het buitenland terwijl roaming niet aan staat. Afgelopen zomer is dit weer gebeurd en heb ik ter plekke een screenshot gemaakt waarop duidelijk te zien is dat roaming uit staat en er toch een verbinding is. Hiervoor zijn ook kosten in rekening gebracht (2 euro).

Vodafone bleek helaas niet in staat om überhaupt het probleem te begrijpen (kwamen iedere keer tot de conclusie dat er verbinding was gemaakt, hetgeen ik ook niet ontken) en gaven mij direct de schuld (ik zou niet met een telefoon overweg kunnen). Uiteindelijk ben ik naar de geschillencommissie gestapt waarop ik een schikkingsvoorstel heb ontvangen waarin Vodafone toch de kosten vergoed (coulance regeling). Helaas wordt het probleem nu dus niet verder uitgezocht door Vodafone en zullen naar mijn mening waarschijnlijk veel meer mensen ten onrechte kosten maken.

Ik heb Vodafone gevraagd om een onafhankelijke partij in te schakelen om te onderzoeken of er fouten worden gemaakt bij de facturering, maar hierop wil Vodafone niet ingaan. Wellicht kan Radar op dit punt hulp bieden.

angel1978

Re: Vodafone internetverbinding zonder roaming

Ongelezen bericht door angel1978 »

Heb je roaming uitgezet op je toestel ? Of heb je dit gedaan in je profiel bij Vodafone ( voor zover mogelijk ) ?

Als je dit op je toestel hebt gedaan, dan kun je Vodafone toch lastig verwijten dat dit niet goed gaat ( zij zijn niet verantwoordelijk voor je toestel ).

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

donselaar schreef:Ik maak regelmatig gebruik van Internet in het buitenland. Het is mij echter opgevallen dat mijn telefoon soms Internetverbinding maakt in het buitenland terwijl roaming niet aan staat. Afgelopen zomer is dit weer gebeurd en heb ik ter plekke een screenshot gemaakt waarop duidelijk te zien is dat roaming uit staat en er toch een verbinding is. Hiervoor zijn ook kosten in rekening gebracht (2 euro).

Vodafone bleek helaas niet in staat om überhaupt het probleem te begrijpen (kwamen iedere keer tot de conclusie dat er verbinding was gemaakt, hetgeen ik ook niet ontken) en gaven mij direct de schuld (ik zou niet met een telefoon overweg kunnen). Uiteindelijk ben ik naar de geschillencommissie gestapt waarop ik een schikkingsvoorstel heb ontvangen waarin Vodafone toch de kosten vergoed (coulance regeling). Helaas wordt het probleem nu dus niet verder uitgezocht door Vodafone en zullen naar mijn mening waarschijnlijk veel meer mensen ten onrechte kosten maken.

Ik heb Vodafone gevraagd om een onafhankelijke partij in te schakelen om te onderzoeken of er fouten worden gemaakt bij de facturering, maar hierop wil Vodafone niet ingaan. Wellicht kan Radar op dit punt hulp bieden.
Welk buitenland gaat het precies om? Als je een bundel hebt voor roaming binnen de EU, en je zit op een Grieks eiland nabij Turkije, kan je telefoon daar een Turks netwerk pakken, want roaming staat aan op de telefoon, maar Turkije valt níet binnen de EU-bundel van Vodafone. Dat zijn dan dus extra kosten, buiten je bundel.

donselaar

Dank voor de reactie. Het ging in dit geval om Slovenië. Ik heb het ook een keer eerder in Zambia gehad. Het ging met dus niet zo zeer om de kosten (die werden ook onder Slovenië en dus een voordeelland geregistreerd), maar om het feit dat er een Internetverbinding tot stand werd gebracht terwijl roaming uit stond.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

donselaar schreef:Ik maak regelmatig gebruik van Internet in het buitenland. Het is mij echter opgevallen dat mijn telefoon soms Internetverbinding maakt in het buitenland terwijl roaming niet aan staat. Afgelopen zomer is dit weer gebeurd en heb ik ter plekke een screenshot gemaakt waarop duidelijk te zien is dat roaming uit staat en er toch een verbinding is. Hiervoor zijn ook kosten in rekening gebracht (2 euro).
Als ik het zo lees, dan maakt TS regelmatig gebruik van internet in het buitenland door roaming tijdelijk aan te zetten. Er is echter een betere methode als je dit wil doen, namelijk door data aan en uit te zetten. Het effect is gelijk, alleen de instelling is harder dan roaming aan en uit te zetten. En op een Android toestel staat het vinkje voor data meestal boven het vinkje voor roaming, dus het gaat net zo snel.

angel1978

donselaar schreef:Dank voor de reactie. Het ging in dit geval om Slovenië. Ik heb het ook een keer eerder in Zambia gehad. Het ging met dus niet zo zeer om de kosten (die werden ook onder Slovenië en dus een voordeelland geregistreerd), maar om het feit dat er een Internetverbinding tot stand werd gebracht terwijl roaming uit stond.
maar nogmaals: op het toestel of in je profiel bij Vodafone ?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ drikje
Idd ik doe dat ook altijd als ik dat wil en is veel sneller en je weet zeker ,gaat goed( bij mij wel )
Ik had bv vakantie zat grens met duitsland,soms even boodschappen doen,duitsland zette ik het uit,
Ik heb de vodafone dagbundel 2 euro pd internetten,bellen 20 min etc,prima,maar niey voor ff paar boodschappen...

Ging perfect en volgens mij zat ik zo dicht bij de grens dat ze ned paal gebruikte,soms gingen we echt shoppen aachen en dan liet ik hem wel aan,en nooit gerekend( ook goed :wink: )

Ik denk dat het moeilijk aan te tonen is dat je je toestel echt uitgeschakeld heb,wat iemand hier al zei..

Succes,ben wel benieuwd hoe het afloopt.

donselaar

Ah excuus, op het toestel. Ik ben er inderdaad ook achtergekomen dat het uitzetten van het hele mobiele Internet op de telefoon wel werkt (en bovendien beter is voor de batterij). Echter staat hier niets over in de voorwaarden van Vodafone. Het lijkt mij ook logischer dat Vodafone zelf met dit advies komt en dat ze aangeven dat het roamingknopje puur voor de sier is.

angel1978

donselaar schreef:Ah excuus, op het toestel. Ik ben er inderdaad ook achtergekomen dat het uitzetten van het hele mobiele Internet op de telefoon wel werkt (en bovendien beter is voor de batterij). Echter staat hier niets over in de voorwaarden van Vodafone. Het lijkt mij ook logischer dat Vodafone zelf met dit advies komt en dat ze aangeven dat het roamingknopje puur voor de sier is.
Vodafone gaat toch niet over dat knopje ?
Blijkbaar werkt die knop op de telefoon niet goed, maar daarvoor kun je Vodafone niet aanspreken. Hiervoor zul je in overleg moeten met de leverancier ( en evt. fabrikant ) van de telefoon.

donselaar

Nou ik heb de telefoon via Vodafone gekocht dus daarmee zijn zij volgens mij wel aansprakelijk. Het is ook nog maar de vraag of het knopje zelf niet juist werkt of dat de lokale mast in Slovenië een fout heeft gemaakt met het detecteren of dat er iets anders mis is gegaan, maar dat zou dus mooi zijn als Vodafone het had uitgezocht. Voor nu heb ik dus uiteindelijk wel m'n geld teruggekregen, maar is het vooral belangrijk dat het knopje Mobiel Internet wordt gebruikt ipv Roaming. Daarnaast is het belangrijk dat klanten de rekening regelmatig checken op onregelmatigheden.

angel1978

donselaar schreef:Nou ik heb de telefoon via Vodafone gekocht dus daarmee zijn zij volgens mij wel aansprakelijk.
De winkel met de webshop idd. Maar dan moet je met hen de discussie aan of de telefoon werkt zoals het hoort en niet met de provider die de roamingkosten in rekening brengt. Het lijkt me logisch dat die er niets van snapt.
Het is ook nog maar de vraag of het knopje zelf niet juist werkt of dat de lokale mast in Slovenië een fout heeft gemaakt met het detecteren of dat er iets anders mis is gegaan, maar dat zou dus mooi zijn als Vodafone het had uitgezocht.
Het lijkt me niet dat de lokale mast deze controle uitvoert. Het lijkt me dat de telefoon sowieso geen verbinding moet maken. Als dat toch gebeurt is dit dus een telefoonprobleem.
Voor nu heb ik dus uiteindelijk wel m'n geld teruggekregen, maar is het vooral belangrijk dat het knopje Mobiel Internet wordt gebruikt ipv Roaming. Daarnaast is het belangrijk dat klanten de rekening regelmatig checken op onregelmatigheden.
Daar ben ik 't wel mee eens. Overigens kan het knopje roaming prima werken ( maar dat ligt dus aan de telefoon, niet aan de provider ). De Optie mobiel internet is echter wel een veel veiligere. Ook bieden sommige providers de optie aan om roaming gewoon uit te zetten in het profiel. Als die optie er is, is dat nog wel de beste.

bokkel

Ongelezen bericht door bokkel »

Wat nu erg handig is om te weten:
Roaming (Engels voor rondzwerven) is een algemene term in de draadloze telecommunicatie waarbij een bepaalde dienst wordt voortgezet hoewel de gebruiker zich niet in het netwerk bevindt waarin deze geregistreerd staat...bron
Dus het geld ook gewoon voor je gewone telefonie-verbinding. Ben je ergens waar je geen Vodafone-verbinding meer hebt gaat je telefoon automatisch roamen. En dat kost dus geld.

Verder vind ik het maar vreemd dat je het probleem al via de Geschillencommissie hebt laten behandelen en daarna alsnog gaat zeuren om een oplossing ergens voor. Bemoeien met bedrijfsvoering is niet voor een klant, en vandaar ook dat Voda na het terugbetalen klaar is met het hele verhaal. En ook ik ben van mening dat het aan jezelf ligt in dit geval. Je begrijpt de techniek niet, dus dan maak je makkelijker fouten. En dat ligt niet aan de provider.

RinkieGroningen

Ongelezen bericht door RinkieGroningen »

Graag kom ik na drie maanden terug op dit onderwerp.

Ben al jaren Vodafone-klant en heb vorig jaar juni via de Klantenservice van Vodafone opnieuw een abonnement afgesloten met een nieuw toestel, een Samsung Galaxy S4. Dat toestel is toegestuurd door Vodafone en ik heb met Vodafone de meerprijs voor dit toestel afgerekend.

1. = T.a.v. het toestel. Ik heb een abonnement bij Vodafone afgesloten en heb mijn telefoon toch niet bij Samsung gekocht? Kortom als er een probleem met het toestel is, moet Vodafone dat volgens mij oplossen en heb ik als klant van Vodafone niets met Samsung te maken. Of zie ik dit fout?

T.a.v. het onderstaande probleem meldde Vodafone al, dat het een hardware/telefoon probleem zou kunnen zijn en als dat blijkt, ik dan bij Samsung een klacht zou moeten indienen. Daar ben ik het dus niet mee eens.

2. = Roaming
Met mijn vorige toestel (S3) gebruikte ik ook al de Reisbundel à € 2,00. Ging ik (even) over de grens, dan had ik roaming altijd uit staan. Wou ik bellen, sms-en of internetten, dan zette ik roaming even aan. Belde etc. en daarna roaming weer uit. De maand erop werd er dan netjes op de factuur per dag € 2,00 afgerekend. En stond de roaming uit en startte ik iets op de telefoon op, dan kreeg ik de melding dat er geen communicatie mogelijk was.

Met mijn nieuwe toestel werkt dat blijkbaar niet zo. Afgelopen jaar werd er een aantal keren € 2,00 in rekening gebracht, terwijl ik zeker wist dat roaming uitstond. Heb het toen laten zitten.
Afgelopen maand reed ik vanaf Nieuweschans door Duitsland naar het zuiden over de A31 richting Ahaus en vandaar de Achterhoek in. Dit keer was ik er extra kien op. Roaming stond 100%/absoluut uit! (Staat altijd uit en ik heb het thuis in Groningen voor vertrek nog gecontroleerd). En verdraaid, een dag later zag ik al dat ik kosten buiten mijn bundel had van € 2,00.

En die € 2,00 verscheen dus ook op de factuur. Precies rond het moment dat ik bij Groningen de grens over ging en in de Achterhoek, was er dataverkeer geweest. In de Achterhoek heb ik in Eibergen mijn telefoon gebruikt en op de factuur zie je ook dat ik eerst in Nederland iets doe, dan schakelt de telefoon blijkbaar om naar een zendmast in Duitsland en direct erna weer een omschakeling naar een Nederlandse zendmast. Ik ben in Nederland, heb de roaming uitstaan en vervolgens schakelt de telefoon wel degelijk over naar een buitenlandse zendmast.

3. = Probleem
Hoe kan ik nu bewijzen dat de roaming uitstond? Dat kan ik dus niet. Heb wel contact gehad met de Klantenservice en op hun advies ben ik ook bij de Smartphonecrew in Groningen geweest. Die wisten het ook niet en daarna weer contact met de Vodafone-Klantenservice gehad. Toen werd gezegd dat het wel degelijk zou kunnen en dat de oorzaak een SIM-kaartprobleem kan zijn of een hardware = telefoonprobleem. Advies was : SIM-kaart omwisselen en de Smartphonecrew de software opnieuw laten installeren (heb trouwens alle S4-updates steeds uitgevoerd).
Toen ik daarop zei dat als ik beide gelijktijdig zou laten uitvoeren ik dus ook niet kan bewijzen dat het of een SIM-kaartprobleem of hardware-telefoonprobleem zou zijn, viel de andere kant even stil. De medewerker was niet bereid de nu onterechte kosten al te crediteren.

4. = Ik ga door
Ik kom regelmatig in Duitsland en het probleem zal zich dus ook blijven voordoen. Ik vind het van de zotte dat ik nu en de roaming moet uitzetten en ook de mobiele gegevensservices al kilometers voor de grens hard moet uitzetten om zeker te weten dat er geen onterechte kosten ontstaan. Dat ik dus niet zou kunnen internetten met mijn S4 wanneer ik in de buurt van de grens ben.

Ik laat het er niet bij zitten en stap eventueel ook naar de Geschillencommissie (goeie tip). Hebben jullie nog adviezen?

P.S. Vele malen onterecht € 2,00 maakt een heleboel geld!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij zit de spraakverwarring in de definitie van roaming. Roaming houdt in dat er van een 'vreemd' netwerk gebruik wordt gemaakt. Als je dat uit zet, dan betekent dat alleen dat er geen gebruik wordt gemaakt van een niet-vodafone netwerk. Dus in het buitenland wordt er bijvoorbeeld geen gebruik van een t-mobile netwerk als vodafone niet bereikbaar is. Maar er wordt dus wel gewoon van het vodafone netwerk gebruik gemaakt. Ook als dat een buitenlands netwerk is.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

donselaar schreef:Ah excuus, op het toestel. Ik ben er inderdaad ook achtergekomen dat het uitzetten van het hele mobiele Internet op de telefoon wel werkt (en bovendien beter is voor de batterij). Echter staat hier niets over in de voorwaarden van Vodafone. Het lijkt mij ook logischer dat Vodafone zelf met dit advies komt en dat ze aangeven dat het roamingknopje puur voor de sier is.
Waarom moet Vodafone jou vertellen hoe je toestel werkt. Als ze daar eenmaal aan gaan beginnen is de volgende "eis" van de consument dat ze voor ieder toestel precies uitleggen hoe het moet, en krijg je algemene voorwaarden van meer dan 200 bladzijden.... En dan gaan consumenten weer zeuren dat ze dat niet allemaal kunnen gaan doorlezen en dat Vodafone alsnog de schuld krijgt. Radar en Kassa vinden dat dan weer een prima onderwerp om de providers op te hangen (alles voor de kijkcijfers tenslotte).

Gesloten