LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [waarschuwing] Voor alle domeinnaam houders

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
smilie

[waarschuwing] Voor alle domeinnaam houders

Ongelezen bericht door smilie »

Beste dames en heren van de Tros forum,

deze waarschuwing is voor alle mensen welke een of meerdere domeinnamen geregistreerd hebben / gebruiken.

Er is momenteel een bedrijf, opgericht in maart 2013 (!) onder naam van 'Domein Regulatie Benelux' (http://drbenelux.nl) welke agressief domeinnaam houders benaderd. Ze bellen (en wellicht ook mailen) willekeurige domeinnaam houders met de verkoop verhaal dat ze domeinnaam registratie bij hun kunnen onderbrengen. Echter, in de verkoop verhaal 'verkopen' ze ook informatie dat indien domeinnaam houders niet binnen 48 uur reageren, dat hun domeinnaam vrij wordt gegeven en dat iedereen hun domeinnaam kan wegkapen. Dit is uiterste onzin.

Hun 'business' model (voor zover je dat kan zo noemen) is om onwetende klanten bang te maken waardoor ze toestemming krijgen om domeinnaam weg te verhuizen. Hierdoor krijgen ze dergelijke domeinnaam houders in macht door middel van hun domeinnaam over te nemen. In vervolg kunnen ze veel geld vragen om domeinnaam registratie voort te zetten. En dan niet te spreken over alle (diepgaande) technische ellende van niet meer werkende website en e-mail onder de domeinnaam.

Mocht je dus een of meerdere domeinnamen al hebben en mocht je door Domein Regulatie Benelux benaderd worden, gewoon negeren. Je domeinnaam blijft waar je deze oorspronkelijk geregistreerd / vastgelegd hebt en er is niks aan de hand. Mocht er alsnog enige twijfel ontstaan, neem dan contact met de hosting partij waar je domeinnaam in eerste instantie geregistreerd hebt.

GJvdZ

Re: [waarschuwing] Voor alle domeinnaam houders

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mensen die zover gaan om eigen domeinnamen te registreren (en daarop website te zetten) zullen toch wel slim genoeg zijn om zich niet te laten omlullen door zo'n bedrijf?

smilie

GJvdZ schreef:Mensen die zover gaan om eigen domeinnamen te registreren (en daarop website te zetten) zullen toch wel slim genoeg zijn om zich niet te laten omlullen door zo'n bedrijf?
Ik werk inmiddels meer dan 10 jaar binnen hosting branche; je wilt niet weten hoe veel zowel particulieren als ondernemers er zijn welke nog steeds wel erin trappen :(

Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;-)

smilie

Aanvullende info, ze werken ook onder de naam "Domeinregulatie Nederland" / http://domeinregulatie.nl/

Ze vragen niet meer en niet minder dan 200 euro voor een domeinnaam per jaar :) Iets wat normaal gesproken tussen 1,95 p/j tot 12 euro per jaar kost!

devious

Ongelezen bericht door devious »

briljante AV schreef: ...
5.1. In opdracht van de opdrachtgever vraagt DR Benelux de domeinnaam aan. DR Benelux voert de domeinregistratie uit op de tenaamstelling zoals door de opdrachtgever is opgegeven. De opdrachtgever wordt de houder van de domeinnaam en niet DR Benelux, de opdrachtgever heeft daarmee gebruiksrecht op de domeinnaam.
...
10.1. De registratie geldt voor een jaar. Indien de opdrachtgever de registratie wenst te verlengen, dan dient de opdrachtgever de factuur voor het volgende jaar van de registratie tijdig te betalen. Deze factuur wordt voor het verstrijken van het jaar via de e-mail naar de opdrachtgever gestuurd. Betaalt de opdrachtgever deze factuur niet tijdig, dan neemt DR Benelux aan dat de opdrachtgever de registratie niet verlengd wenst te hebben. In een dergelijk geval zal DR Benelux de opheffing van de registratie aan de registrerende instantie doorgeven. Na deze opheffing kunnen derden de domeinnaam registeren...
Da's raar. Het is jouw domein en je kunt ermee doen en laten wat je wilt...Staat in 5.1
Maar in 10.1 staat dat ze het annuleren als je niet betaalt na een jaar, maar dat recht hebben ze volgens 5.1 niet.. Vreemd hoor...

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Da's raar. Het is jouw domein en je kunt ermee doen en laten wat je wilt...Staat in 5.1
Maar in 10.1 staat dat ze het annuleren als je niet betaalt na een jaar, maar dat recht hebben ze volgens 5.1 niet.. Vreemd hoor...
Wat ze vaak doen is ze verhuizen het van provider en zetten het meteen op hun naam zodat zij eigenaar worden en jij het voor een belachelijk bedrag terug kunt huren.

devious

hmm, maar dat is fraude sinds een paar jaar. Vroegah kon dat inderdaad. Dan moest je een mail sturen naar info@domeinnaam en als er dan niet werd gereageerd binnen twee weken kon je het op je eigen naam laten schrijven. Dat is gelukkig aangepast, nu zijn er dus weer andere oplichters. Ik blijf het overigens maar dom vinden als je er zo intrapt hoor.

discoman

Ongelezen bericht door discoman »

Nou vandaag ook benaderd door www.registratie-dienst.nl oftewel DrBenelux.

Ze zijn zelfs gepikeerd als je vraagt of ze niet een ordinaire domeinnaam-verkoper zijn. Hilarisch. Bij deze mensen, niet intrappen!

devious

Het zijn geen domeinnaam-verkopers. Het is een tussenpersoon voor hosting.

Alsof je naar de AH gaat en je eigen boodschappen pas kunt meenemen als je de karduwer het bedrag plus 100 euri hebt betaald.
Hun diensten zijn volslagen onnodig maar er zijn denk ik genoeg mensen die dat niet weten. Helaas. Beetje meer gezond verstand gebruiken.

mikesies

Ongelezen bericht door mikesies »

Wij zijn helaas ook een keer opgelicht door dit bedrijf en ook nog een keer bijna, de facturen liggen hier nog maar worden niet betaald. Ik zit al jaren in de webbusiness dus daar ligt het niet aan, maar ze weten het mooi in te pakken aan de telefoon.

Mij werd verteld dat iemand onze bedrijfsnaam als .net domein geprobeerd had te registreren. De vraag was of we hier toestemming voor gaven of dat we hem zelf wilden registreren. Dat uiteindelijk gedaan voor 70 euro, 5 jaar registratie. Acceptabele prijs, maar nu staan we blijkbaar wel op een lijstje welwillende klanten. Vervolgens werden we een half jaar later weer gebeld, door een ander bedrijf (zelfde eigenaar) met hetzelfde verhaal. Nu ging het echter om een minimale registratie van 10 jaar en de prijs was 300! euro. Ook geaccepteerd maar nooit de factuur betaald.

Het domein is wel geregistreerd, maar niet op onze naam. Het bedrijf bestaat inmiddels niet meer. De factuur wordt wel nog steeds gestuurd en herinnert, door DrBenelux.

Het is niet een probleem van gezond verstand zoals devious vertelt, het probleem is dat het gewoon heel goed ingepakt wordt. Er stond mij namelijk bij dat ik met iemand van SIDN gesproken had en omdat het maar om 70 euro ging heb ik het maar geaccepteerd.

Ik lees dit verhaal overal op internet en het ook dat zo'n 40.000 mensen benaderd zijn vorig jaar.

Frank445

Ongelezen bericht door Frank445 »

Dank voor dit bericht.

devious

SIDN is alleen verantwoordelijk voor de.nl domeinen.
Zoals ik al zei: eerst ff nadenken.

Ron,2

Ongelezen bericht door Ron,2 »

Waarschuwing!!!

DRBenelux is nog steeds actief, ze benaderen je telefonisch om voor 10 jaar een internet adres vast te leggen, vervolgens doen ze niets anders dan een vette rekening sturen en daarna starten de telefonische aanmaningen zonder dat er een prestatie geleverd is. Het 10 jaar vastleggen van een internet adres is onzin.

Pas op!!! doet dit niet, de ergenis is groot en het is puur acquisitiefraude

lady68

Ongelezen bericht door lady68 »

ik ben er dus ingetrapt :oops: en nu? ik heb eerst telefonisch akkoord gegeven, later kwam ik aan het nadenken en ben gaan checken op internet, en kwam er toen achter . ik heb een mail gestuurd met annulering, geen antwoord op gekregen. nu 2 maand later bellen ze of ik de factuur wil betalen, want anders halen ze .com eraf en dus geen doorlink naar website. ik weet dat dit niet erg is. ook gaan ze het doorsturen naar incasso , mijn vraag is: stel dat ze het doorsturen naar een incasso , moet ik het dan wel betalen of kan ik dit ook gewoon laten liggen. wat zou ik nog meer kunnen doen tegen hun?
mogen dit soort bedrijven dit maar zo doen? of zijn ze strafrechtelijk bezig?

ik zou graag jullie hulp willen hebben.

devious

ja, het is fraude. Negeren dus.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

lady68 schreef:ik ben er dus ingetrapt :oops: en nu? ik heb eerst telefonisch akkoord gegeven, later kwam ik aan het nadenken en ben gaan checken op internet, en kwam er toen achter . ik heb een mail gestuurd met annulering, geen antwoord op gekregen. nu 2 maand later bellen ze of ik de factuur wil betalen, want anders halen ze .com eraf en dus geen doorlink naar website. ik weet dat dit niet erg is. ook gaan ze het doorsturen naar incasso , mijn vraag is: stel dat ze het doorsturen naar een incasso , moet ik het dan wel betalen of kan ik dit ook gewoon laten liggen. wat zou ik nog meer kunnen doen tegen hun?

Als je particulier bent (en dat ben je want je zit op een consumentenforum), dan is hier sprake van colportage en aangezien de colporteur zich niet aan de regels heeft gehouden is er niet eens een overeenkomst tot stand gekomen. Je hebt dus helemaal geen verplichtingen aan dit bedrijf. Als zij pogingen blijven doen om tot incasseren over te gaan van een onverschuldigd bedrag, plegen zij een misdrijf (oplichting, intimidatie). Gewoon negeren is waarschijnlijk het beste.

olaf79

olaf79 schreef:
lady68 schreef:ik ben er dus ingetrapt :oops: en nu? ik heb eerst telefonisch akkoord gegeven, later kwam ik aan het nadenken en ben gaan checken op internet, en kwam er toen achter . ik heb een mail gestuurd met annulering, geen antwoord op gekregen. nu 2 maand later bellen ze of ik de factuur wil betalen, want anders halen ze .com eraf en dus geen doorlink naar website. ik weet dat dit niet erg is. ook gaan ze het doorsturen naar incasso , mijn vraag is: stel dat ze het doorsturen naar een incasso , moet ik het dan wel betalen of kan ik dit ook gewoon laten liggen. wat zou ik nog meer kunnen doen tegen hun?

Als je particulier bent (en dat ben je want je zit op een consumentenforum), dan is hier sprake van de wet verkoop op afstand en aangezien de verkoper zich niet aan de regels heeft gehouden is er niet eens een overeenkomst tot stand gekomen. Je hebt dus helemaal geen verplichtingen aan dit bedrijf. Als zij pogingen blijven doen om tot incasseren over te gaan van een onverschuldigd bedrag, plegen zij een misdrijf (oplichting, intimidatie). Gewoon negeren is waarschijnlijk het beste.

lady68

Ongelezen bericht door lady68 »

dank je voor jullie antwoord.
maar nou stond er in de voorwaarden, dat als je toezegt, telefonisch of via mail, je eraan vastzit. maar als ze onder valse voorwendselen werken dan zit ik toch nergens aan vast?

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Laat maar komen, ze kunnen nooit zonder mijn toestemming domein namen overzetten.
Daarnaast heeft mijn domein isp een mooi overaicht van hoe de status van domein namen is.

Mijn isp heeft een auth code , die heb je nodig als je ene domein naam wilt verhuizen.
En ik mag hopen dat het bij elke domain isp het zelfde is. zonder die code kunnen ze niks verhuizen !!

olaf79

lady68 schreef:dank je voor jullie antwoord.
maar nou stond er in de voorwaarden, dat als je toezegt, telefonisch of via mail, je eraan vastzit. maar als ze onder valse voorwendselen werken dan zit ik toch nergens aan vast?
Is het zakelijk of prive. Prive moet een telefonische verkoop altijd schriftelijk bevestigd worden.

Gesloten