LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webshop in het Nederlands, producten uit China. Oplichting?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Johannes Sch

Webshop in het Nederlands, producten uit China. Oplichting?

Ongelezen bericht door Johannes Sch »

Ik ben de dupe geworden van internetoplichting, en alle partijen waar ik aanklop geven niet thuis. Ofwel als je wilt oplichten dan volgt hieronder de beschrijving, hoe je dat moet doen. Ik zeg dit, omdat het recht/beleid niet dicht is.

BESCHRIJVING VOORVAL
Door te googlen op van Bommel schoenen kwam ik bij http://www.mijnbamboefiets.nl . Een website met .NL, in het Nederlands, maar met een vreemde naam. Ik gegoogled op ervaringen. Er was wel wat bekend uit het verleden, maar de samenhang met schoenen begreep ik niet, maar geen negatieve berichten. Vervolgens betaald voor 3 paar schoenen, met VISA card (260 euro). Maar kreeg geen bevestiging naar mijn email. Toen dacht ik het al, oplichting. Een maand later een pakketje bij AH (namens PostNL waar medewerkers met bevoegdheden vanuit de Douane hebben). Tussendoor moest ik douane aangeven of ik een pakketje uit het buitenland verwachtte (gelukkig in die tijd maar 1 aankoop via internet gedaan). Ik mocht het niet openmaken, voordat ik de tax van 74 euro betaalde. Betaalde en vervolgens was ik genept met schoenen van nog geen 5 euro. Achteraf heb ik de oudeigenaar van de website gebeld en gezegd dat ie waarschijnlijk wel wat telefoontjes kan verwachten. Het blijkt dat deze vorige eigenaar er eerlijke business deed en de oplichters hebben die ervaringen gebruikt. Het pakket kwam uit China.

DOEL
1) Ik wil duidelijk maken dat het beleid dusdanig is dat buitenlandse oplichters met een .NL website vogelvrij zijn in relatie tot oplichting.
2) mensen behoeden om bij http://www.mijnbamboefiets.nl
3) een les voor iedereen hoe je kan beoordelen of je in het Nederlands recht valt of niet.
4) mijn geld terug (deel van de oplichters: 260 euro en deel van de taks: 74 euro)

PARTIJEN EN HUN UITZONDERLIJKE AFSCHUIFMENTALITEIT
1) POLITIE: direct naar politie door gereden, maar deze gaven aan dat aangifte geen enkele zin had, omdat oplichting vanuit het buitenland niet behandeld wordt. Ik werd wel verwezen naar hun website, maar daar staat niets bijzonders op, behalve http://www.consuwijzer.nl (met als doel 2) en 3).
2) CONSUWIJZER: aan de voorkant hoort iemand je verhaal aan en vervolgens wordt je tussen 9 en 13u teruggebeld, waarna de info wordt genoteerd, maar er wordt vooral duidelijk aangegeven dat ik niets hoeft te verwachten, alles met een heel juridische inslag. En er wordt zeker niet teruggekoppeld, dat als nadruk. Ik dacht wat heb ik nu aan deze club. Er wordt ook duidelijk gemaakt dat je altijd moet kijken of er een KvK nr op de website staat en dat staat volgens hun heel duidelijk op http://www.consuwijzer.nl . Ik heb aangegeven dat het handig is om te weten, maar dat het handig zou zijn om actief dit mensen duidelijk te maken. Mijn ervaring is met alle instanties, dat het vooral gericht is op indekken en zeker geen verwachtingen tonen, wat uiteindelijk de klantvriendelijkheid hevig verstoord.
3) VISACARD: na 1 maand het betwist (een formulier ingevuld), alles digitaal verstuurd. Twee dagen later een mailtje dat ze het terugstorten, er van uitgaande dat het onrechtmatig is. Ik stond hier versteld van. Als dit de normale gang van zaken is, dan ga ik heel veel waarde hechten aan een creditcard.
4) PostNL/Douane: per post alles verzameld van boven met een begeleidende brief om te zorgen dat ik mijn tax weer terug krijg. Het lijkt mij logisch dat ik geen tax betaal voor iets dat ik niet gekregen heb (en ik mocht het ook niet van te voren controleren). Eigenlijk zou dit recht er wettelijk moeten komen dat je voordat je betaald eerst controleert of dat je krijgt waarvoor je betaald hebt, zodat je in ieder geval geen taks hoeft te betalen. Overal zegt men dat de verzender de eigenaar is, maar bij openen is de ontvanger de eigenaar en PostNL is nergens verantwoordelijk voor. Eigenlijk zou er een terugstuurregeling moeten komen. Alle documenten moesten per post naar PostNL verstuurd worden (of ze lopen achter, of ze willen nog wat verdienen aan de postzegels).
5) rechtbijstandverzekering: beginfase: waarschijnlijk doen ze niets, omdat het buiten de EU is, dat blijkt dan later in de voorwaarden te staan. Ofwel als je een rechtbijstandverzekering neemt en je hebt veel te maken buiten de EU, dan is het handig om hier rekening mee te houden.

Klaas Jan

Re: Webshop in het Nederlands, producten uit China. Oplichting?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Johannes, onlangs dezelfde ervaring gehad. Verkeerd jack geleverd gekregen, ineens 'wisselkoersen' bovenop het afgerekende bedrag, terugsturen kon wel maar dan op mijn eigen kosten enzovoort.
En hele 'leuke' mailwisseling gehad met ene 'Nina' in Hong Kong. Terwijl de webshop toch echt in Winterswijk zou moeten zitten..... We hebben ons een breuk gelachen om de mailberichten van de webshop. En uiteindelijk de stekker uit de conversatie getrokken en het geld bij VISA Cards snel teruggekregen. Achteraf had ik als ervaren webshopper meer op mijn intuïtie af moeten gaan en niks moeten bestellen. Als je alleen al kijkt naar de (ontbrekende algemene) voorwaarden dan weet je eigenlijk al genoeg.
Maar nu zit ik met een Adidas jack met het embleem van de Duitse voetbalbond erop...

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Johannes Sch schreef:Ik ben de dupe geworden van internetoplichting, en alle partijen waar ik aanklop geven niet thuis. Ofwel als je wilt oplichten dan volgt hieronder de beschrijving, hoe je dat moet doen. Ik zeg dit, omdat het recht/beleid niet dicht is.

BESCHRIJVING VOORVAL
Door te googlen op van Bommel schoenen kwam ik bij http://www.mijnbamboefiets.nl . Een website met .NL, in het Nederlands, maar met een vreemde naam. Ik gegoogled op ervaringen. Er was wel wat bekend uit het verleden, maar de samenhang met schoenen begreep ik niet, maar geen negatieve berichten. Vervolgens betaald voor 3 paar schoenen, met VISA card (260 euro). Maar kreeg geen bevestiging naar mijn email. Toen dacht ik het al, oplichting. Een maand later een pakketje bij AH (namens PostNL waar medewerkers met bevoegdheden vanuit de Douane hebben). Tussendoor moest ik douane aangeven of ik een pakketje uit het buitenland verwachtte (gelukkig in die tijd maar 1 aankoop via internet gedaan). Ik mocht het niet openmaken, voordat ik de tax van 74 euro betaalde. Betaalde en vervolgens was ik genept met schoenen van nog geen 5 euro. Achteraf heb ik de oudeigenaar van de website gebeld en gezegd dat ie waarschijnlijk wel wat telefoontjes kan verwachten. Het blijkt dat deze vorige eigenaar er eerlijke business deed en de oplichters hebben die ervaringen gebruikt. Het pakket kwam uit China.

DOEL
1) Ik wil duidelijk maken dat het beleid dusdanig is dat buitenlandse oplichters met een .NL website vogelvrij zijn in relatie tot oplichting.
2) mensen behoeden om bij http://www.mijnbamboefiets.nl
3) een les voor iedereen hoe je kan beoordelen of je in het Nederlands recht valt of niet.
4) mijn geld terug (deel van de oplichters: 260 euro en deel van de taks: 74 euro)
bedankt voor waarschuwing nummer 25 :D

Mensen op een consumentenforum waarschuwen voor malafide websites is heel handig, maar ik heb het al vaker gezegd. Zo lang er geen bewustwording is bij veel consumenten, blijven dit soort oplichters bestaan. Dit is niet de eerste. Ik heb al een park in utrecht voorbij zien komen waar ze zogenaamd schoenen verkochten. Een website van een Nederlandstalige zanger, ook verkoper van schoenen, laatst ook nog een gastouderbureau. En zelfs een tandarts in Estland of een andere baltische staat.

Dit zijn waarschijnlijk sites waarvan het abonnement afloopt en die snel opgekocht worden door buitenlandse malafide handelaren, hoewel handelaren nogal groot uitgedrukt is, maar soms wordt er ook nog wel eens wat geleverd.

Even heel hard gezegd hoor, maar als je een malafide webshop niet kunt onderscheiden van een legitieme webshop, gooi dan zo snel mogelijk die creditcard de deur uit en doe aub geen aankopen meer op internet. Deze site rammelt aan alle kanten. Een website die in de naam iets van bamboefiets heeft, zul je over het algemeen niet gauw een paar schoenen kopen. Ik ga ook meestal niet naar de fietsenmaker als ik een brood moet halen, dan ga ik naar de bakker, of de supermarkt.

Om u even een voorbeeld te geven van hoe uw privacy beschermd wordt door deze site, dit is wat ze onder hun privacyverklaring hebben staan:
Consumentenbescherming

Wij nemen privacy . We zullen lubwymóg controle gebruiken voor alle betekent dat de informatie verzameld in overeenstemming met de wet en in overeenstemming met de wet op de gegevensbescherming van 1998 . Hij gebruikte vertrouwelijk door het personeel en alle transacties dat u deze pagina zult aantrekken verzameld . Uw naam zal niet worden toegevoegd aan de lijst en wij deze informatie aan derden zonder toestemming van de klant .
Maar men zal blij zijn met de door u verstrekte gegevens, inclusief uw creditcard, hier zal dankbaar gebruik van gemaakt worden. Ik hoop trouwens dat u voor uw e-mail een ander wachtwoord gebruikt dan welke u heeft ingegeven voor deze site toen u uw account aanmaakte? Veel mensen gebruiken 1 en hetzelfde wachtwoord voor alles, en dat weten ze, dus geheid dat ze ook zullen proberen om in uw mail te komen.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

deze site is in dezelfde stijl als die in het topic van laatst, die met het gastouderbureau.

'huis' ipv home
en bij contact alleen een invulformulier, geen adresgegevens, tel nr e.d.

zoals gezegd, als je niet kunt zien dat deze site nep is, ga dan liever naar een echte winkel.

Klaas Jan

berndv schreef:Maar men zal blij zijn met de door u verstrekte gegevens, inclusief uw creditcard, hier zal dankbaar gebruik van gemaakt worden
Betalen met een creditcard gaat via een beveiligde omgeving buiten de webshop om. Net als betalen via de bank met Ideal.
Een creditcard heeft als voordeel dat je een betaling kunt betwisten en je geld terug kunt halen via de creditcardmaatschappij.
Ik mag hopen dat VISA verder geen betalingsverkeer meer via de webshop die Johannes noemt laat lopen.

berndv

Klaas Jan schreef:
berndv schreef:Maar men zal blij zijn met de door u verstrekte gegevens, inclusief uw creditcard, hier zal dankbaar gebruik van gemaakt worden
Betalen met een creditcard gaat via een beveiligde omgeving buiten de webshop om. Net als betalen via de bank met Ideal.
Een creditcard heeft als voordeel dat je een betaling kunt betwisten en je geld terug kunt halen via de creditcardmaatschappij.
Ik mag hopen dat VISA verder geen betalingsverkeer meer via de webshop die Johannes noemt laat lopen.
normaliter verloopt dit inderdaad via een beveiligde verbinding, daar mag je tenminste van uit gaan. Ik meen van een eerder topic over deze werkwijze dat het gaat via een betaalprovider in singapore, dat gaan ze volgensmij allemaal. Dit is al een tijdje aan de gang en Visa laat dit gewoon doorgaan, de betaalprovider zal wellicht ook gebruikt worden door zaken die wel door de beugel kunnen.

En je kunt gelukkig altijd je betaling betwisten. Maar helaas zou dit niet nodig moeten zijn. Ik hoop echt dat er een keer een stuk bewustwording komt bij de gemiddelde consument. Zo lang mensen nog steeds zo onzorgvuldig omgaan met hun internetaankopen en niet kijken met welk bedrijf ze zaken doen, zullen deze boeven bezig blijven.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Sowieso overtreed vrijwel elke webshop de NL wet. Vooruitbetaling van 100% is namelijk helemaal niet toegestaan.

Daarnaast waarom komt er geen waarborgfonds voor dit soort malafide bedrijven. Bij elke transactie 10 cent erop door de klant en 10 cent door de shop en het fonds is in een paar maanden gevuld.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Sowieso overtreed vrijwel elke webshop de NL wet. Vooruitbetaling van 100% is namelijk helemaal niet toegestaan.
Eens voor zover het betrekking heeft op Nederlandse webshops. Voor buitenlandse webshops die dmv "direct fullfillment" aan de vraag voldoen geldt dit uiteraard niet, de consument gaat immers een transactie in het buitenland aan volgens de daar geldende wet- en regelgeving.
Daarnaast waarom komt er geen waarborgfonds voor dit soort malafide bedrijven. Bij elke transactie 10 cent erop door de klant en 10 cent door de shop en het fonds is in een paar maanden gevuld.
Een "waarborgfonds voor malafide bedrijven" lijkt mij een anomalie. We hebben wel waarborgfondsen voor bedrijven die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen maar dat hoeven niet altijd malafide bedrijven te zijn.

In het geval van webshops lijkt mij eerder voor de hand te liggen dat mensen zich ervan vergewissen dat het bedrijf tenminste de minimale zaken op de website heeft staan en dat men iets bewuster wordt van het inherente risico van aankopen buiten de EU. Dat een .NL webdomein niet altijd betekent dat het om een Nederlands bedrijf gaat, is nog steeds niet bij iedereen bekend blijkbaar. Voorlichting, voorlichting, voorlichting lijkt mij eerder de aangewezen weg in plaats van een systeem waarbij malafide bedrijfjes in China gaan profiteren van een garantiefonds meded betaald door hun slachtoffers en bonafide concullegas.

berndv

olaf79 schreef:Daarnaast waarom komt er geen waarborgfonds voor dit soort malafide bedrijven. Bij elke transactie 10 cent erop door de klant en 10 cent door de shop en het fonds is in een paar maanden gevuld.
op zich een leuk plan, maar de malafide shops gaan daar natuurlijk zelf niet aan meewerken. Dus dat betekent dat de goede shops gaan betalen voor een waarborgfonds waarmee feitelijk de oplichting in stand wordt gehouden. De markt stelt dan de benadeelden schadeloos en de malafide webshops kunnen door blijven gaan met hun praktijken.

Zo lang mensen gewoon niet uitkijken waar ze hun geld en persoonsgegevens aan geven, zal dit in stand worden gehouden. Mensen blijven goedgelovig als het gaat om een mooi uitziende shop, zijn mensen al gauw geneigd om niet meer verder te kijken en meteen een zak met geld te overhandigen. Blijkbaar hebben jaren van waarschuwingen nog steeds niet geholpen. Daarom blijven er ook mensen die in phishing-mails trappen. Zo lang die bewustwording er niet is, zullen kwaadwillende zich willen verrijken aan nietsvermoedende en goedgelovige consumenten.

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

olaf79 schreef:Daarnaast waarom komt er geen waarborgfonds voor dit soort malafide bedrijven. Bij elke transactie 10 cent erop door de klant en 10 cent door de shop en het fonds is in een paar maanden gevuld.
Laten we hopen dat dit er nooit komt. Daarmee benadeel je de eerlijke verkoper en oplettende koper en bevoordeel je de "malafide" verkoper en onoplettende verkoper.

Laat de onoplettende verkoper er maar voor opdraaien. Deze heeft immers een informatieplicht en als je bij dergelijke webwinkels iets koopt zonder dat je überhaupt weet waar deze webwinkel is gevestigd, heb je niet voldaan aan de informatieplicht.

Johannes Sch zal de volgende keer vast beter opletten en heeft dus hopelijk van zijn fouten geleerd.

Klaas Jan

berndv schreef:normaliter verloopt dit inderdaad via een beveiligde verbinding, daar mag je tenminste van uit gaan. Ik meen van een eerder topic over deze werkwijze dat het gaat via een betaalprovider in singapore, dat gaan ze volgensmij allemaal. Dit is al een tijdje aan de gang en Visa laat dit gewoon doorgaan, de betaalprovider zal wellicht ook gebruikt worden door zaken die wel door de beugel kunnen.
Hallo @berndv, dat gaat bij VISA altijd op dezelfde manier waarbij je een betaling autoriseert via een beveiligde omgeving Verified By Visa.
Behalve de beveiligde omgeving zijn daar ook slechts de laatste vier cijfers van je credit card te zien.
Inderdaad, ook van mij mag VISA gelijk de stekker uit dit soort sites trekken.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

Ik heb ook een keer mijn geld i.v.m. niet levering via VISA terug gehaald. Ze doen dit, maat er werd wel bijgezegd dat ze het gingen onderzoeken. Ik ben hierna nogmaals in het gelijk gesteld omdat de webshop niet op hun vragen reageerde.
Wat nu als bamboefiets wel reageert? ze hebben ten slotte wel iets geleverd. ( en misschien was de naam van de Chinese schoenmaker wel van Bommel)

Woody-Ellen

Ongelezen bericht door Woody-Ellen »

Ik betaal de laatste tijd steeds vaker met Paypal. Ze zijn veel strenger dan creditcards als het aankomt op gesjoemel. laatst een akkefietje met een chinees bedrijf. In eerste instantie gaven ze niet thuis en toen een klacht ingediend via Paypal. Binnen 5 minuten antwoord en alles was geregeld. Bij credit card maatschapijen niet altijd de indruk dat ze aan mijn kant staan.

Gesloten