"Verbod van misbruik van economische machtspositie.... Het is verboden om misbruik te maken van een economische machtspositie. Voor deze bepalingen zijn een aantal begrippen relevant. Een onderneming heeft een economische machtspositie als deze over een zo'n sterke positie beschikt dat het bedrijf zich onafhankelijk van zijn concurrenten en afnemers kan gedragen. De onderneming kan bijvoorbeeld de prijzen (SyBorg: Of de dienstverlening...
Tot zover het citaat. Als consument ben ik van mening dat partijen als NMA, "Economische machtspositie" veel ruimer zou moeten interpreteren dan in bovenstaande tekst. Mag ik b.v. rekenen op de aanwezigheid van elementaire dienstverlening bij vragen en/of klachten? Ik denk dan b.v. aan bereikbaarheid via de diverse kanalen van het bedrijf, responsetijden en kwaliteit van het antwoord. Mag ik erop rekenen dat NMA fusievoorstellen in dat licht bekijkt en vraagt hoe dat in het nieuw op te richten bedrijf geregeld is VOORDAT er toestemming wordt gegeven? In de praktijk merk ik dat daar weinig of niks van terecht komt. Ik constateer dat ik als machteloze klant grof aan het kortste eind trek en moet gedogen dat Ziggo blijkbaar publicitair "strategische" keuzes maakt ten koste van elementaire dienstverlening. Wat b.v. geregeld is:
Televisiereclame avond in avond uit "Hallo ik ben Sicko...."
Het "pimpen" van de website met volstrekt onzinnige informatie (o.a. weer- en filemeldingen of de lesbische relatie van zus en me zo...). Ja. daar zat ik nou net op te wachten zeg... (kan je overal vandaan halen, heb ik Ziggo niet voor nodig).
Belangrijk zaken als toegang tot je persoonlijke gegevens werkt niet of de manier waarop in te loggen wordt niet of nauwelijks toegelicht, etc. etc. Email wordt niet beantwoordt, Telefonisch onbereikbaar....
Een dergelijke arrogante opstelling naar klanten kan alleen als het bedrijf een "economische machtspositie" bekleedt (klant kan immers toch niet weg...).
Mijn vraag: "Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de overheid niets van allerlei ellende (o.a. UPC) heeft geleerd en (blijkbaar blind) toestemming geeft voor het onstaan van dit soort reuzen"?