LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo en misbruik economische machtspositie

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
SyBorg

Ziggo en misbruik economische machtspositie

Ongelezen bericht door SyBorg »

Een citaat van de site van NMA over economische machtspositie:

"Verbod van misbruik van economische machtspositie.... Het is verboden om misbruik te maken van een economische machtspositie. Voor deze bepalingen zijn een aantal begrippen relevant. Een onderneming heeft een economische machtspositie als deze over een zo'n sterke positie beschikt dat het bedrijf zich onafhankelijk van zijn concurrenten en afnemers kan gedragen. De onderneming kan bijvoorbeeld de prijzen (SyBorg: Of de dienstverlening... :( ) bepalen zonder rekening te houden met anderen.Er zijn diverse factoren die samen bepalen of een onderneming een economische machtspositie heeft. Een van deze factoren is het marktaandeel. Als de onderneming een marktaandeel heeft van meer dan 40% kan dat een indicatie zijn dat er sprake is van een machtspositie. Echter, het is niet alleen op basis van marktaandeel te zeggen of een onderneming een machtspositie heeft . Zelfs als een onderneming de enige aanbieder is op een markt kan het nog zo zijn dat zij geen machtspositie heeft. De onderneming kan namelijk concurrentiedruk voelen als andere bedrijven eenvoudig op de markt kunnen toetreden en kunnen concurreren. De enige aanbieder moet hier dan rekening mee houden. Zij kan zich niet onafhankelijk van deze (potentiële) concurrenten gedragen en heeft geen economische machtspositie. Misbruik: het hebben van een economische machtspositie is geen probleem onder de Mededingingswet. Misbruik daarvan wel. Als een onderneming een economische machtspositie heeft, mag deze onderneming niet andere 'uitbuiten' of 'uitsluiten'. Een onderneming met een economische machtspositie mag derhalve niet: koppelverkoop plegen. Dat wil zeggen producten die niets met elkaar te maken hebben als pakket verkopen. Nieuwkomers op de markt op een oneerlijke manier 'eruit werken', bijvoorbeeld door producten onder kostprijs aan te bieden. Excessieve prijzen voor haar producten vragen. Het verbod op misbruik van een economische machtspositie is er om de afnemers te beschermen. Dit is zo geregeld omdat u, als consument, niet of nauwelijks kunt overstappen naar een concurrent. Omdat u afhankelijk bent, willen wij voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van deze situatie".

Tot zover het citaat. Als consument ben ik van mening dat partijen als NMA, "Economische machtspositie" veel ruimer zou moeten interpreteren dan in bovenstaande tekst. Mag ik b.v. rekenen op de aanwezigheid van elementaire dienstverlening bij vragen en/of klachten? Ik denk dan b.v. aan bereikbaarheid via de diverse kanalen van het bedrijf, responsetijden en kwaliteit van het antwoord. Mag ik erop rekenen dat NMA fusievoorstellen in dat licht bekijkt en vraagt hoe dat in het nieuw op te richten bedrijf geregeld is VOORDAT er toestemming wordt gegeven? In de praktijk merk ik dat daar weinig of niks van terecht komt. Ik constateer dat ik als machteloze klant grof aan het kortste eind trek en moet gedogen dat Ziggo blijkbaar publicitair "strategische" keuzes maakt ten koste van elementaire dienstverlening. Wat b.v. geregeld is:
Televisiereclame avond in avond uit "Hallo ik ben Sicko...."
Het "pimpen" van de website met volstrekt onzinnige informatie (o.a. weer- en filemeldingen of de lesbische relatie van zus en me zo...). Ja. daar zat ik nou net op te wachten zeg... (kan je overal vandaan halen, heb ik Ziggo niet voor nodig).
Belangrijk zaken als toegang tot je persoonlijke gegevens werkt niet of de manier waarop in te loggen wordt niet of nauwelijks toegelicht, etc. etc. Email wordt niet beantwoordt, Telefonisch onbereikbaar....
Een dergelijke arrogante opstelling naar klanten kan alleen als het bedrijf een "economische machtspositie" bekleedt (klant kan immers toch niet weg...).

Mijn vraag: "Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de overheid niets van allerlei ellende (o.a. UPC) heeft geleerd en (blijkbaar blind) toestemming geeft voor het onstaan van dit soort reuzen"?

natas171

Re: Ziggo en misbruik economische machtspositie

Ongelezen bericht door natas171 »

volgens mij moet de NMA toestemming geven , ik vind het ook te zot dat grote fusies in nederland zomaar kunnen. Ziggo bestrijkt nou maar liefst ruim een kwart van nederland.. Dat vind ik heeeeeeeeeeel erg veel..

Misschien hebben ze wel steekpenningen gegeven aan bepaalde prominente personen..

Webcontact01

Ongelezen bericht door Webcontact01 »

Beste Ziggo-klanten,

Door het lezen van de reacties op dit forum begrijpen wij dat er op dit moment veel onvrede is over de geleverde diensten. Wij begrijpen ook dat onduidelijkheid veel onrust veroorzaakt. Dit zouden wij graag voor u willen wegnemen. We zitten momenteel midden in het proces van verkenning en afstemming. Dit brengt in een aantal gevallen startproblemen met zich mee.

Een logisch gevolg daarvan is dat u telefonisch contact zoekt met onze klantenservice. Door de toename van het aantal gesprekken zijn de wachttijden fors langer geworden dan normaal. Wij luisteren wel naar de signalen die u afgeeft. Zo is bijvoorbeeld het tarief van de klantenservice verlaagd van 0,10 eurocent naar 0,02 eurocent.

Wij doen er alles aan om de afstemmingsproblemen zo min mogelijk te laten doorwerken naar u als klant. Uw vertrouwen willen wij graag herstellen.
Wanneer uw klacht of storing tot op heden nog niet is opgelost, dan kunt u een e-mail sturen naar [email protected] met uw klantgegevens en als onderwerpregel "Webcare". Wij nemen dan uw klacht in behandeling.

Wellicht nemen wij met deze post niet alle onvrede bij u weg, maar bij alle medewerkers van Ziggo is de wil en inzet aanwezig om alle problemen zo snel en accuraat mogelijk op te lossen.

Met vriendelijk groet,

Het Ziggo Webteam.

sprokkel

Ongelezen bericht door sprokkel »

Beste Webcontact01,
Was het niet beter geweest alles zo voor te bereiden dat de klanten hier geen last van gekregen hadden, door iets goed voor te bereiden voorkom je een hoop ergenis, en even een tip wees eerlijk richting je klanten anders lopen ze massaal weg.

skippy

Ongelezen bericht door skippy »

eerlijkheid en de kabelbedrijven dat is iets wat echt niet samengaat.
enkele voorbeelden: multikabel- nu ziggo gratis bellen voor multikabel abonnees onderling nu niet meer alleen voor diegene die een 3 in1 bundel hebben , een extra termijn afschrijven om de betaling voor de eerste van de maand te laten plaats vinden. pas na aandringen van de consumentenbond dat deze overvalstactiek niet kan een excuusbrief.
dergelijke wijzigingen horen teminste 1 maand van te voren te worden doorgegeven. neem gratis digitale tv ieder weldenkend mens weet dat gratis niet bestaat dus moest er op een gegeven moment 1,95 euro per maand betaald worden dit bedrag is nu uiteraard hoger. en dan het versoberen van het analoge tv pakket zonder reden om de abonnees digitale tv door de strot te duwen.

Gesloten