LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Chello en "Overmatig Datagebruik"
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Wiro67 dat is een hele goede keus bij telebyte heb je echt nergens last van hij is mischien wel wat duurder maar voor kwaliteit betaal je.
En Neptunes jij loopt echt overal compuserve te promoten he.
En Neptunes jij loopt echt overal compuserve te promoten he.
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Ik zie dat deze mails uit maart gedateerd zijn. Nu nog sturen ze deze onproffesionele mails naar mij. In een eerde reactie op deze topic stond vermeld dat UPC de datalimiet zou verzoepelen maar goed ik mag niet meer dan 2 GB downloaden per maand. Is dat verzoepelen?
Radar alsjeblieft doe hier wat aan!
Radar alsjeblieft doe hier wat aan!
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Mag ik je dan wijzen op de regels van Chello?scriptkiddy schreef:
En misschien moet ik voor alle mensen die niet zo thuis zijn in de wondere wereld der computers, en die zijn hier talrijk heb ik al gemerkt, even uitleggen wat een zachte download limiet is.
Het houdt in dat je niet, na overschreiding van de limiet, afgesloten wordt, of meer moet gaan betalen. Een zchte limiet houdt in dat je snelheid wordt aangepast, zodat je alleen nog een (klein) beetje kan surfen e.d.
http://www.upc.nl/pdf/Algemene_Voorwaarden_chello.pdf
2. Indien de Klant waarschuwingen negeert kan UPC onder meer de volgende maatregelen, al dan niet tijdelijk, nemen: een limiet voor gegevensverkeer instellen, de Klant in een andere categorie plaatsen, het beëindigen van delen van de dienst en kosten in rekening brengen voor het gebruik van extra bandbreedte. UPC stelt de Klant van zo’n verandering op de hoogte.
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Aansluitend bij de anderen is het inderdaad zeer vreemd dat je jarenlang vaste klant bent bij Chello en als dank voor dat jarenlange abbonnement van wat nu Chello Classic heet krijg je er per december 2004 gratis een datalimiet bij. Nieuwe klanten worden verwelkomt met leuke aanbiedingen, maar bestaande klanten mogen opeens niet meer gewoon gebruik maken van internet.
Voorheen had chello nog een leuke site waar je je eigen up- en download snelheden kon meten. Daar kon je ook zien hoeveel mensen er in hetzelfde segment zaten te surfen. Nu woon ik in zo'n klein dorp en in mijn segment waren maar liefst 2 gebruiker, /me en mijn buurman. Inmiddels zullen er wel wat meer zijn, maar dan nog is het gebruik minimaal.
Het gestelde limiet is op basis van "fair use" zo wordt gesteld in de E-mail. Als ik al het materiaal van Chello nalees kom ik nergens een omschrijving tegen welke dit onderbouwt. Sterker nog, in alle stukken die ik gelezen heb staat voor de abbonnementen onder Chello Classic duidelijk aangegeven wat de limiet is. Voor zowel Chello Classic als Chello Plus wordt hier geen melding van gemaakt, dus geen datalimiet. Afleidend uit de E-mails zou bij Chello Classic "fair use" vergelijkbaar zijn aan 8Gb per maand. Bij 5 x 8Gb zou de snelheid teruggebracht worden naar een 56kb verbinding.
Nu kan ik echt Chello niet meer volgen. Tot voorheen had ik een 1Mb verbinding en mocht ik zoveel gebruiken als ik wilde, nu heb ik maar liefst een 4Mb verbinding maar mag ik slechts 8Gb per maand gebruiken. Het versturen van presentaties kan ik dus al bijna niet meer thuis doen, laat staan het laten afdrukken van foto's bij bijvoorbeeld de Hema.
Mag Chello deze wijziging eigenlijk wel doorvoeren?
Gezien het aantal reacties zou ik dit onderwerp graag behandeld zien!
In afwachting van reacties,
Richard.
Voorheen had chello nog een leuke site waar je je eigen up- en download snelheden kon meten. Daar kon je ook zien hoeveel mensen er in hetzelfde segment zaten te surfen. Nu woon ik in zo'n klein dorp en in mijn segment waren maar liefst 2 gebruiker, /me en mijn buurman. Inmiddels zullen er wel wat meer zijn, maar dan nog is het gebruik minimaal.
Het gestelde limiet is op basis van "fair use" zo wordt gesteld in de E-mail. Als ik al het materiaal van Chello nalees kom ik nergens een omschrijving tegen welke dit onderbouwt. Sterker nog, in alle stukken die ik gelezen heb staat voor de abbonnementen onder Chello Classic duidelijk aangegeven wat de limiet is. Voor zowel Chello Classic als Chello Plus wordt hier geen melding van gemaakt, dus geen datalimiet. Afleidend uit de E-mails zou bij Chello Classic "fair use" vergelijkbaar zijn aan 8Gb per maand. Bij 5 x 8Gb zou de snelheid teruggebracht worden naar een 56kb verbinding.
Nu kan ik echt Chello niet meer volgen. Tot voorheen had ik een 1Mb verbinding en mocht ik zoveel gebruiken als ik wilde, nu heb ik maar liefst een 4Mb verbinding maar mag ik slechts 8Gb per maand gebruiken. Het versturen van presentaties kan ik dus al bijna niet meer thuis doen, laat staan het laten afdrukken van foto's bij bijvoorbeeld de Hema.
Mag Chello deze wijziging eigenlijk wel doorvoeren?
Gezien het aantal reacties zou ik dit onderwerp graag behandeld zien!
In afwachting van reacties,
Richard.
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
mag die rare Neptunes weg???? de ene keer zit ie te reageren dat ie zo gelukkig is met Chello, de volgende keren zit ie reclame te maken voor andere providers....
En ehh Neptunes, Chello heeft zelf geen technisch personeel in dienst hoor, huren ze in
En ehh Neptunes, Chello heeft zelf geen technisch personeel in dienst hoor, huren ze in
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Of ze het wel of niet mogen maakt in dit land helaas niets uit. Wie doet of kan er iets tegen doen? Bedrijven als UPC mogen dingen doen waarvoor jij en ik de bak in zounden gaan...
Ik ben overigens wel blij met de reacties van neptunus.
Hakk98
Ik ben overigens wel blij met de reacties van neptunus.
Hakk98
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Ja hier hetzelfde probleem...
Wij zijn zo onderhand ook al 4 jaar lid en hebben dus chello classic, waar je al redelijk voor betaald lijkt mij.
en nee je hebt geen datalimiet, maaaar als je meer dan 40 gig verbruikt binnen een maand dan wordt de stop er automatisch opgezet!
Mijn zusje en ik zijn fan van een band die alleen in Azie bekend is, dus optredens en interviews etc. downloaden we allemaal in goede kwaliteit video's, dus veel mb's.
Mijn zus heeft ook een forum waar ze dit voor haar members weer kan uploaden om hun blij te maken.....maar dit wordt telkens beperkt door het datalimiet. Wij hebben dus nog nogal veel nodig.
Daarnaast downloaden we anime en aziatische series (not licensed) die hier dus nooit van z'n levensdagen uitkomen en vaak ook niet op internetshops. Maar zolang je dit download, kunnen anderen de mb's die je al gedownload hebben, ook bij je downloaden. Wat dus dubbele, of meer, mb's kost.
Ik ben nu al 3 maanden bezig om een serie van 16 afleveringen te downloaden, omdat we anders absoluut niet uitkomen met het "onbeperkte" dataverkeer van chello classic!
Toch maar eens naar een andere provider kijken!
De laatste paar jaar ging het goed met onze chello verbinding, dus niks van "om onze chello classic gebruikers optimaal gebruik te laten maken van internet, mag je niet overmatig bandwidth verbruiken..etc"
Het is nu juist de laatste paar maanden dat we telkens internet moeten resetten of dat het telkens uit de lucht is (storing).
Ja, wij kunnen er optimaal gebruik van maken! T_T
En niks van; neem een duurder pakket, die is voor gamers geven ze zelf aan en dat zijn we niet! En dat is ook veel te duur! En dan hebben de internetters ineens geen last meer van het extra datagebruik!?
Wij zijn zo onderhand ook al 4 jaar lid en hebben dus chello classic, waar je al redelijk voor betaald lijkt mij.
en nee je hebt geen datalimiet, maaaar als je meer dan 40 gig verbruikt binnen een maand dan wordt de stop er automatisch opgezet!
Mijn zusje en ik zijn fan van een band die alleen in Azie bekend is, dus optredens en interviews etc. downloaden we allemaal in goede kwaliteit video's, dus veel mb's.
Mijn zus heeft ook een forum waar ze dit voor haar members weer kan uploaden om hun blij te maken.....maar dit wordt telkens beperkt door het datalimiet. Wij hebben dus nog nogal veel nodig.
Daarnaast downloaden we anime en aziatische series (not licensed) die hier dus nooit van z'n levensdagen uitkomen en vaak ook niet op internetshops. Maar zolang je dit download, kunnen anderen de mb's die je al gedownload hebben, ook bij je downloaden. Wat dus dubbele, of meer, mb's kost.
Ik ben nu al 3 maanden bezig om een serie van 16 afleveringen te downloaden, omdat we anders absoluut niet uitkomen met het "onbeperkte" dataverkeer van chello classic!
Toch maar eens naar een andere provider kijken!
De laatste paar jaar ging het goed met onze chello verbinding, dus niks van "om onze chello classic gebruikers optimaal gebruik te laten maken van internet, mag je niet overmatig bandwidth verbruiken..etc"
Het is nu juist de laatste paar maanden dat we telkens internet moeten resetten of dat het telkens uit de lucht is (storing).
Ja, wij kunnen er optimaal gebruik van maken! T_T
En niks van; neem een duurder pakket, die is voor gamers geven ze zelf aan en dat zijn we niet! En dat is ook veel te duur! En dan hebben de internetters ineens geen last meer van het extra datagebruik!?
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Grappig feit: gemiddeld heeft een chello klant slechts 5 gig/maand aan verkeer. Gemiddeld!
In mijn tijd waren deze brieven vrij zeldzaam (werden toen ook nog per post verstuurd). Deze klanten (en het waren er welgeteld 500 geloof ik), hadden ieder meer verkeer dan 100 gig/maand.
Nog een grappig feit: ik heb ondertussen ook eenzelfde waarschuwing gehad. Niet dat ik dat onterecht vind. ik had dag en nacht mijn computer aan om verschillende dingen te downloaden.
De 250 mb opmerking snap ik niet.
"En wat blijkt: Over de eerste 21 dagen was mijn verbruik 27GB. Per dag komt dat neer op nog geen 1.3GB. Tja, dat is een constante stroom van nog geen 16 kB/sec!! Hoezo overmatig dataverbruik?
Ga maar eens wat videostreams bekijken van 300 kb/sec (=37.5 kB/sec)"
Ga dat maar eens 24/7 doen voor 3 weken. slap argument. 16 kb/sec non-stop maand na maand is gewoon veel meer dan een gemiddelde gebruiker en ik kan ook zeker snappen dat je relatief veel capaciteit opslokt.
"- Chello koopt te weinig bandbreedte in, zeker geld te weinig. "
que? chello bezit het kabelnetwerk, jawel, de kabels die onder de grond ligt, van inkopen van bandbreedte is zover ik kan bedenken geen sprake.
"Chello wil iedereen die meer doet dan surfen het veel te dure Plus pakket van ?79,95 opdringen. "
Dan doe je ook VEEL en dan bedoel ik VEEL meer dan alleen surfen.
"Chello heeft een datalimiet ingevoerd maar houdt die angstvallig geheim omdat het in strijd is met hun eigen voorwaarden. "
Nog steeds de fair use policy. als chello ziet dat anderen last beginnen te krijgen van overmatig dataverkeer (non stop programma's, spellen en films downloaden is nu eenmaal niet iets dat iedereen doen) hebben ze het recht daar een halt toe te roepen.
Inderdaad, sommige mensen kunnen ongelimiteerd downloaden, simpelweg omdat ze niet anderen voor de voeten lopen (bijvoorbeeld als je maar met enkelen op een wijkkast zit). Anderen hebben die luxe niet, vooral als je in een grote stad woont. daar moet nu eenmaal meer gedeeld worden, maakt niet uit hoeveel servers ze er neerzetten.
In mijn tijd waren deze brieven vrij zeldzaam (werden toen ook nog per post verstuurd). Deze klanten (en het waren er welgeteld 500 geloof ik), hadden ieder meer verkeer dan 100 gig/maand.
Nog een grappig feit: ik heb ondertussen ook eenzelfde waarschuwing gehad. Niet dat ik dat onterecht vind. ik had dag en nacht mijn computer aan om verschillende dingen te downloaden.
De 250 mb opmerking snap ik niet.
"En wat blijkt: Over de eerste 21 dagen was mijn verbruik 27GB. Per dag komt dat neer op nog geen 1.3GB. Tja, dat is een constante stroom van nog geen 16 kB/sec!! Hoezo overmatig dataverbruik?
Ga maar eens wat videostreams bekijken van 300 kb/sec (=37.5 kB/sec)"
Ga dat maar eens 24/7 doen voor 3 weken. slap argument. 16 kb/sec non-stop maand na maand is gewoon veel meer dan een gemiddelde gebruiker en ik kan ook zeker snappen dat je relatief veel capaciteit opslokt.
"- Chello koopt te weinig bandbreedte in, zeker geld te weinig. "
que? chello bezit het kabelnetwerk, jawel, de kabels die onder de grond ligt, van inkopen van bandbreedte is zover ik kan bedenken geen sprake.
"Chello wil iedereen die meer doet dan surfen het veel te dure Plus pakket van ?79,95 opdringen. "
Dan doe je ook VEEL en dan bedoel ik VEEL meer dan alleen surfen.
"Chello heeft een datalimiet ingevoerd maar houdt die angstvallig geheim omdat het in strijd is met hun eigen voorwaarden. "
Nog steeds de fair use policy. als chello ziet dat anderen last beginnen te krijgen van overmatig dataverkeer (non stop programma's, spellen en films downloaden is nu eenmaal niet iets dat iedereen doen) hebben ze het recht daar een halt toe te roepen.
Inderdaad, sommige mensen kunnen ongelimiteerd downloaden, simpelweg omdat ze niet anderen voor de voeten lopen (bijvoorbeeld als je maar met enkelen op een wijkkast zit). Anderen hebben die luxe niet, vooral als je in een grote stad woont. daar moet nu eenmaal meer gedeeld worden, maakt niet uit hoeveel servers ze er neerzetten.
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Deze maand na 6 dagen al op een telefoonsnelheid gezet omdat ik teveel data had verbruikt. Moet je na gaan 6 dagen, wel bieden ze me zoals bij iedereen een snellere en hogere datalimiet aan. Snap het hele idee niet want sneller betekent dat ik maar een paar dagen extra zou kunnen krijgen hierdoor. Als Chello/UPC niet wil dat mensen zoveel datagebruik hebben moeten ze gewoon alles weer terug zetten op het oude en nooit meer verhogen en proberen zoveel mogelijk de boel te knijpen.
Dan zijn ze ook zo iedereen kwijt want die uittocht is al reeds begonnen (bron:www.chelloo.com)
Dan zijn ze ook zo iedereen kwijt want die uittocht is al reeds begonnen (bron:www.chelloo.com)
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Heb ook vandaag een bericht gehad met overmatig dataverbruik.
Moest er wel om lachen, dat je iets doet waar geen afspraken van zijn, althans niet in mijn contract.
Heb al ruim 4 jaar chello, in het begin was het erg slecht maar toch de moet erin gehouden dat het beter zou worden, wat na lange tijd eindelijk ook gebeurde.
Maar nu een paar jaar later dat ik eindelijk eens waar hebben voor mijn geld, krijg je dit.
Een limit op je verbruik, en dat als dank voor je volhouden.
Ben het er niet mee eens omdat je nergens de data kunt achterhalen die je mag verbruiken.
De limit van een classic abonnement ligt op 8 GB werd mij vermeld in de brief, maar waar kan ik dat terug vinden.
Dat staat zeker niet op hun eigen webside, alleen maar je verbruik en dat je er op moet letten.
Maar waar moet ik op letten als je dat niet duidelijk weet ???
Een programmaatje van de webside chello underground "dataverbruik chello" heb ik geinstalleerd op mijn computer om het een beetje in de gaten te houden.
Maar helaas, daar heb je niets aan als je deze lage limitten mag hebben.
Als je veel surft met een beetje download en online gamed zit je er zo aan, want alles is data.
Hoop dat we op deze manier eindelijk met hulp van allen eens een uitspraak kunnen krijgen van UPC om eens maximum datalimitten te geven zodat iedereen weet waar hij of zij zich aan kan houden.
En dan dit nog, fair use policy. als chello ziet dat anderen last beginnen te krijgen van overmatig dataverkeer (non stop programma's, spellen en films downloaden) hebben ze het recht daar een halt toe te roepen.
Hoezo een halt toe roepen, naar wie wordt er gekeken dan, en hoe kan je zien dat anderen er last van hebben.
Als ik zelf deze capaciteit kan halen, hoe kan een ander er dan last van hebben, we zitten immers op dezelfde wijkkast.
Hier begrijp ik helemaal niets van.
Gegroet icecubeman
Moest er wel om lachen, dat je iets doet waar geen afspraken van zijn, althans niet in mijn contract.
Heb al ruim 4 jaar chello, in het begin was het erg slecht maar toch de moet erin gehouden dat het beter zou worden, wat na lange tijd eindelijk ook gebeurde.
Maar nu een paar jaar later dat ik eindelijk eens waar hebben voor mijn geld, krijg je dit.
Een limit op je verbruik, en dat als dank voor je volhouden.
Ben het er niet mee eens omdat je nergens de data kunt achterhalen die je mag verbruiken.
De limit van een classic abonnement ligt op 8 GB werd mij vermeld in de brief, maar waar kan ik dat terug vinden.
Dat staat zeker niet op hun eigen webside, alleen maar je verbruik en dat je er op moet letten.
Maar waar moet ik op letten als je dat niet duidelijk weet ???
Een programmaatje van de webside chello underground "dataverbruik chello" heb ik geinstalleerd op mijn computer om het een beetje in de gaten te houden.
Maar helaas, daar heb je niets aan als je deze lage limitten mag hebben.
Als je veel surft met een beetje download en online gamed zit je er zo aan, want alles is data.
Hoop dat we op deze manier eindelijk met hulp van allen eens een uitspraak kunnen krijgen van UPC om eens maximum datalimitten te geven zodat iedereen weet waar hij of zij zich aan kan houden.
En dan dit nog, fair use policy. als chello ziet dat anderen last beginnen te krijgen van overmatig dataverkeer (non stop programma's, spellen en films downloaden) hebben ze het recht daar een halt toe te roepen.
Hoezo een halt toe roepen, naar wie wordt er gekeken dan, en hoe kan je zien dat anderen er last van hebben.
Als ik zelf deze capaciteit kan halen, hoe kan een ander er dan last van hebben, we zitten immers op dezelfde wijkkast.
Hier begrijp ik helemaal niets van.
Gegroet icecubeman
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
ik krijg ernstig het idee dat deze zogenaamde ex-medewerker helemaal geen EX is...Inderdaad, sommige mensen kunnen ongelimiteerd downloaden, simpelweg omdat ze niet anderen voor de voeten lopen (bijvoorbeeld als je maar met enkelen op een wijkkast zit). Anderen hebben die luxe niet, vooral als je in een grote stad woont. daar moet nu eenmaal meer gedeeld worden, maakt niet uit hoeveel servers ze er neerzetten.
Alles wat UPC?Chello zegt klopt volgens deze gup, alleen moet je zelf wel ff nakijken hoe het ook al weer zat met die data-limiet, want volgens jouw verhaal krijgt iemand in de grote stad eerder een mailtje dan iemand op het platte land, maar daar klopt dus nix van, al jaren gaan dezelfde mailtjes de deur uit waarin staat dat het gemiddelde 8GB is (classic), wel knap van UPC dat dat zo constant is......
Het komt er gewoon op neer dat ze geen klanten willen hebben die erg veel data verbruiken en die liever zien overstappen naar concurenten...
Als er nu al mensen zijn die op dag 6 aan hun data limiet zitten lijkt me toch echt dat de data limiet van geen kant klopt
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
oh ik verzeker je dat ik een ex ben. Vergelijk mijn posts maar met de persoon die er nog wel werkt. Ik heb op dit forum zat negatieve uitlatingen gedaan over UPC/Chello. Echter ben ik niet zo negatief over sommige aspecten als anderen, simpelweg omdat ik het ook vanaf de andere kant heb kunnen zien. Ikzelf ben op het moment ook gecapt maar dat doet er niet echt toe. Ik weet dat ik teveel gedownload heb en accepteer dat.
"want volgens jouw verhaal krijgt iemand in de grote stad eerder een mailtje dan iemand op het platte land, maar daar klopt dus nix van,"
Maar het is toch wel logisch? Iemand die op het platteland heeft minder buren die last van extreem dataverkeer kunnen hebben, vergeleken in een stad waar al het verkeer over dezelfde kabel moet, die daat ondertussen niet meer op berekend is.
"al jaren gaan dezelfde mailtjes de deur uit waarin staat dat het gemiddelde 8GB is (classic), wel knap van UPC dat dat zo constant is...... "
In mijn tijd (rond 1999/2000 of zo) was dit 5 gig. Men gaat vooruit. Het gemiddelde is slechts een indicatie hoe overmatig iemands dataverkeer is.
"Het komt er gewoon op neer dat ze geen klanten willen hebben die erg veel data verbruiken en die liever zien overstappen naar concurenten... "
Natuurlijk! welke ISP niet? Deze klanten kosten immers relatief meer. Ik weet niet of er sprake is van een winst/verlies marge bij een bepaalde datastroom, maar ik betwijfel het. Komt er waarschijnlijk op neer dat UPC geen zin heeft meer capaciteit te kopen voor de 5% van de klanten Die het nodig vinden meer dan 1 gig per dag binnen te halen. Ik vind dat begrijpelijk. Fijn is anders, ook voor mijzelf, maar ik kan er begrip voor opbrengen.
"want volgens jouw verhaal krijgt iemand in de grote stad eerder een mailtje dan iemand op het platte land, maar daar klopt dus nix van,"
Maar het is toch wel logisch? Iemand die op het platteland heeft minder buren die last van extreem dataverkeer kunnen hebben, vergeleken in een stad waar al het verkeer over dezelfde kabel moet, die daat ondertussen niet meer op berekend is.
"al jaren gaan dezelfde mailtjes de deur uit waarin staat dat het gemiddelde 8GB is (classic), wel knap van UPC dat dat zo constant is...... "
In mijn tijd (rond 1999/2000 of zo) was dit 5 gig. Men gaat vooruit. Het gemiddelde is slechts een indicatie hoe overmatig iemands dataverkeer is.
"Het komt er gewoon op neer dat ze geen klanten willen hebben die erg veel data verbruiken en die liever zien overstappen naar concurenten... "
Natuurlijk! welke ISP niet? Deze klanten kosten immers relatief meer. Ik weet niet of er sprake is van een winst/verlies marge bij een bepaalde datastroom, maar ik betwijfel het. Komt er waarschijnlijk op neer dat UPC geen zin heeft meer capaciteit te kopen voor de 5% van de klanten Die het nodig vinden meer dan 1 gig per dag binnen te halen. Ik vind dat begrijpelijk. Fijn is anders, ook voor mijzelf, maar ik kan er begrip voor opbrengen.
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
UPC: hoge marges tv en internet
Gepubliceerd op vrijdag 21 januari 2005
UPC behaalt in Nederland hoge winsten met aanbod van kabeltelevisie en internet. Casema verlaagt tarieven.
In een interview met zakenkrant Financial Times zegt John Malone, sinds de volledige overname van UGC door Liberty Media vorige week de baas over UPC, dat Nederland het beste voorbeeld is van een lucratieve kabeltelevisiemarkt.
Terwijl nog niet zo lang geleden UPC naar de rechtbank toog om abonnementen op kabel-tv duurder te kunnen maken, blijkt nu dat de oorzaak daarvan bepaald niet was gelegen in dreigende verliezen.
Zonder zich in te houden zegt Malone, na Murdoch nu 's werelds tweede grootste mediatycoon, dat marges met aanbod van televisie over de kabel in Nederland 'erg hoog' zijn. Dat komt daar het volgens Malone hier een nutsdienst is, met andere woorden: een monopolie.
Maar ook de bruto winstmarges op aanbod van dataverkeer (zoals internettoegang) na verloop van tijd, nadat aanvangsverliezen geteld zijn, in de 75 tot 80 procent belopen.
Nu de dichtheid aan breedband internetverbindingen zo hoog is, kan UPC telefonie over internet aanbieden, wederom een dienst met grote perspectieven volgens Malone. De FT vroeg hem niet hoe dat nu moet met Priority Telecom, de UPC-zuster die met aanbod van gewone telefonie nog verliezen maakt.
Het lijkt me dus dat UPC ook wel eens iets mag teruggeven aan de klant!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Jij (en UPC ook) ziet één ding over het hoofd. De klanten met veel dataverkeer zijn de mensen die veel computergebruik hebben. De mensen die zo af en toe eens een mailtje of een receptje van internet halen zijn juist ook de mensen die geregeld aan je helpdesk hangen. Mensen met een verbruik van 100 gig zal je niet zo vaak tegen komen aan de lijn. De vraag die zich daarbij opdoet is: welke klant kost je meer, de beller of de downloader? Ook staat niet elke klant op zichzelf. Als tante Truus het internet op wil omdat ze wil msn-en met de kleinkinderen, denk je niet dat die aan de 100 gig-verbruiker zal vragen hoe ze op internet komt? En zal die UPC aanraden terwijl hij net opgezegd heeft omdat hij naar 48k gezet is vanwege de limiet overschrijding, ookal weet hij dat tante truus nog niet de 0,2 gig gaat halen? De overblijvende mensen zijn goed voor veel helpdeskverkeer, bekenden met een beetje kennis weigeren zo langzamerhand mensen met hun UPC aansluiting te helpen, en de wachttijden nemen toe. Potentiële klanten die om zich heenvragen horen nu slechte verhalen van zowel de klanten met weinig verbruik, als van (inmiddels ex-)klanten met veel verbruik. Slecht nieuws plant zich ook nog eens veel sneller voort dan goed nieuws, do the math. UPC snijdt zo in zijn eigen vlees, en bouwt aan een naam waar ze nooit meer overheen komen. En dat alles ten koste van..., ja hoe duur is dat data verkeer nou helemaal?"Het komt er gewoon op neer dat ze geen klanten willen hebben die erg veel data verbruiken en die liever zien overstappen naar concurenten... "
Natuurlijk! welke ISP niet? Deze klanten kosten immers relatief meer.
Zelf ben ik ex-klant van UPC, spookrekeningslachtoffer. Komend weekend heb ik een weekendje met 7 vrienden, waarvan 2 met Chello, waarvan bij 1 de mailwisseling over dit weekendje bounct. Hoe denk jij dat UPC ter sprake gaat komen, en hoeveel van ons denk je dat er volgend jaar als we weer zo'n weekendje hebben nog UPC hebben, en wat de 5 UPC-lozen van ons na dit weekend op verjaardagen over UPC te vertellen zullen hebben? Zonder er specifiek op uit te zijn zal hier een olievlekwerking vanuit gaan, waar geen UPC call-centre of promotie-actie doorheen zal komen. De engelsen hebben hier een krachtige onvertaalbare term voor: Pennywise, poundfoolish.
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Pennie is wijs en het gekke pond wordt euro.Pennywise, poundfoolish.
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Klopt dus niet, ongeacht waar je zit en hoeveel mensen er over dat stukje kabel heengaat, het gemiddelde blijft hetzelfde, voor classic is dat 8 GB, bij 5 keer deze hoeveelheid zit je dus over hun limiet heen. Of je nu de enige bent die in je dorp gebruik maakt ervan of met 100 man over één lijntje moet.Ex-chellohelpdesk schreef:
"want volgens jouw verhaal krijgt iemand in de grote stad eerder een mailtje dan iemand op het platte land, maar daar klopt dus nix van,"
Maar het is toch wel logisch? Iemand die op het platteland heeft minder buren die last van extreem dataverkeer kunnen hebben, vergeleken in een stad waar al het verkeer over dezelfde kabel moet, die daat ondertussen niet meer op berekend is.
Wat ik graag beantwoord zou willen zien is hoe je dit kan verklaren:
bij 5 maal 8 GB loopt mijn buurt het risico hinder te ondervinden van mijn internetgebruik. Echter wanneer ik over dezelfde lijn een duurder abonnement neem, hebben ze ineens geen last er meer van, want dan mag ik 2 keer zoveel downloaden....
Wat is er op magische wijze veranderd aan de kabel door mij 20 euro meer in rekening te brengen? Hoe komt het dat men dan geen last meer heeft van mijn downloadgedrag?
Grappig ja, want wie verteld mij dat dat een feit is? Verbruikersstanden van Gas of Electriciteit worden door een wettelijk geijkte meter gemeten, maar mijn up/down -load word gemeten door uiterst dubieuze software die de ene dag zegt dat ik 2200 mb deze maand verbruikt hebt en de andere dag 38 GB gedownd zou hebben. Wie verteld mij dat dat klopt?Ex-chellohelpdesk schreef:
Grappig feit: gemiddeld heeft een chello klant slechts 5 gig/maand aan verkeer. Gemiddeld!
En dan nog eens het gemiddelde, gemiddelde chello classic gebruik is 8 GB, vreemd, dan zijn er waarschijnlijk een hoop classic-gebruikers die totaal geen gebruik maken van een abonnement van 60 euro. Hoe anders verklaar je dat er veel mensen gecapt worden op 5 keer het gemiddelde gebruik? Dan moeten er dus mensen zijn die bijna niets gebruiken toch? Ik hecht weinig waarde aan een stelling die beweert dat men 60 euro betaald om mail op te halen, deze mensen nemen telefoon-internet of een chello light abbotje of zo....
Waar kan men controleren hoeveel een groep gebruikers daadwerkelijk verbruikt? Nergens... waarom niet? Omdat Chello de cijfers dusdanig manipuleert dat de uitkomst ten alle tijden hun eigen fictieve getallen zijn en niet de werkelijke getallen.
Misschien een gekke vraag, maar wanneer ik een auto lease, bepaalt het leasebedrijf waar ik heen ga rijden? Nee dus, onbeperkt internetten bepaald dat men mij niet restricties op hoort te leggen. Als men zo graag een klant wil hebben die alleen maar mail ophaalt dan moet men alle vormen afschaffen en gewoon alleen een lite abbo houden, maar om de één of andere reden heeft men alleen maar interesse in die 20 euro voor het plus abonnement.Ex-chellohelpdesk schreef:
"Chello wil iedereen die meer doet dan surfen het veel te dure Plus pakket van ?79,95 opdringen. "
Dan doe je ook VEEL en dan bedoel ik VEEL meer dan alleen surfen.
Nogmaals, hoe komt het dat wanneer ik 20 euro meer betaal, deze overlast spontaan verdwijnt?Ex-chellohelpdesk schreef:
Nog steeds de fair use policy. als chello ziet dat anderen last beginnen te krijgen van overmatig dataverkeer (non stop programma's, spellen en films downloaden is nu eenmaal niet iets dat iedereen doen) hebben ze het recht daar een halt toe te roepen.
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Misschien een nog betere vraag aan Chello en onze helpdeskmedewerker is:Wat ik graag beantwoord zou willen zien is hoe je dit kan verklaren:
bij 5 maal 8 GB loopt mijn buurt het risico hinder te ondervinden van mijn internetgebruik. Echter wanneer ik over dezelfde lijn een duurder abonnement neem, hebben ze ineens geen last er meer van, want dan mag ik 2 keer zoveel downloaden....
Stel ik ben een heavy downloder, en ik jaag mijn dl limiet er in 6 dagen doorheen, ben ik in die 6 dagen niet tot last voor mijn buurtbewoners????
Is een beetje vreemd, dus als ik dagelijks 3GB dl ben ik tot last in mijn omgeving, maar als ik 7GB per dag dl gedurende die eerste dagen ben ik pas tot last van de buurt na die 6 dagen??????????????
Ach Chello is er trots op dat ze een dikke 30 euro per klant (classic) per maand winst maken, maar hebben ondertussen niet door dat er steeds meer klanten a 30 euro per maand weglopen......
en het leuke is dat de klanten die weglopen ineens meer centjes overhouden in hun portemonnee
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Geen provider in Nederland gaat zo voortvarend te werk wat betreft het aan banden leggen van excessief dataverbruik als Chello. De UPC-dochter maakt, net als veel andere breedbandaanbieders, gebruik van een zogenoemde fair use policy.
Hierbij is geen sprake van een expliciete datalimiet. Dit wil echter niet zeggen dat abonnees onbeperkt hun gang kunnen gaan. Integendeel; sinds kort maakt Chello melding van duidelijke bovengrenzen. Wie daar teveel bovenkomt, kan een waarschuwing verwachten. Uiteindelijk gaat Chello dan over tot het afknijpen van de breedbandpijp tot een zielig datastroompje van 64 Kbps.
Het gemiddelde verbruik van Chello Plus is volgens Chello 27 GB per maand. Als iemand meer dan drie keer het gemiddelde verbruikt (dus 81 GB per maand), wordt hij afgeknepen voor het resterende deel van de maand.
Bij dit duurste pakket van Chello zitten de fanatiekste downloaders. "80 GB per maand is helemaal niets", zo zegt een van hen tegenover WebWereld. "Op Nederlandse nieuwsgroepen alleen al worden er per dag zo'n zestig nieuwe films aangeboden van per stuk zo'n 5 GB. En dan heb ik het nog niet eens over alle muziek, games en software." Deze persoon, die anoniem wil blijven, heeft dan ook al te maken gehad met de maatregelen van de providers.
Bij andere abonnementen ligt de grens vanzelfsprekend lager. Zo is het gemiddeld verbruik van Chello Classic 8 GB per maand. Hier hanteert de kabelaar een bovengrens van vijf keer het gemiddelde, dus 40 GB per maand. UPC waarschuwt twee keer per mail als het verbruik richting deze hoeveelheid gaat. Bij het derde mailtje geeft UPC zijn klant kennis van de snelheidsbeperking.
Een woordvoerder van UPC benadrukt dat het om een zeer kleine groep gaat die zich schuldig maakt aan bovenmatig verbruik: minder dan 1 procent van het totaal aantal abonnees. "Zij verbruiken zoveel dat anderen er last van krijgen."
Hee helpdeskje die was in oktober, en ehhhhh is volgens mij nog niet echt veranderd dat gemiddelde
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30
Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"
Grappig, heb je het weer, anderen krijgen er last van... maar met 20 euro extra mag je 2 keer zoveel last veroorzaken dan met een classic abo... Vreemd hoor, anderen krijgen echt op de vreemdste manieren last van je... bij 40gb met classic en met 80 gb met een plus abo...Een woordvoerder van UPC benadrukt dat het om een zeer kleine groep gaat die zich schuldig maakt aan bovenmatig verbruik: minder dan 1 procent van het totaal aantal abonnees. "Zij verbruiken zoveel dat anderen er last van krijgen."
Gaat het zeker over een heel andere kabel heen, net als groene stroom zeker