LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Facturen en UPC! Gaat dat ooit goed?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
juan1979

Facturen en UPC! Gaat dat ooit goed?

Ongelezen bericht door juan1979 »

Ik heb per 15 mei mijn diensten (internet, digitale tv) bij UPC opgezegd omdat ik verhuisd ben naar een regio buiten het dekkingsgebied van UPC.
Alles was netjes afgehandeld totdat ik een factuur van UPC kreeg.

Te betalen na opzegging.

Er staat volgens hun een rekening open van €49,94. Dit blijkt voor de periode van juni te zijn. UPC schrijft nl. een maand van te voren het geld af. Ik heb de incasso terug laten draaien en kreeg daarom dus de brief van UPC met het dreigement dat het overgedragen wordt aan de incasso dienst . Ik heb vandaag contact gehad met de klantenservice om te verifieren of het inderdaad om de periode juni gaat en dit bleek het geval.
Doordat het "systeem" van UPC geen rekening houdt met verhuizingen en de facturen automatisch gegenereerd worden, werd mij doodleuk verteld dat ik het "gewoon" dien te betalen, omdat ik anders de incasso dienst op mijn dak krijg en de kosten daarvan ook moet betalen. Waar het op neer komt, is dat ik voor een periode waarvan ik GEEN gebruik heb gemaakt van de diensten van UPC het bedrag moet voorschieten, omdat hun "systeem" nou eenmaal zo werkt en dan hopen dat UPC het geld terugstort. Ik vind dit principieel onaanvaardbaar. :evil:
Enig advies wat ik hiermee moet ?

Met vriendelijke groet,

Juan

agro

Re: Facturen en UPC! Gaat dat ooit goed?

Ongelezen bericht door agro »

Als upc bevestigd heeft dat abonnement per mei is beeindigd hoef je niks te doen, zorg dat je dit goed bewaard.
Je kan eventueel 1x aan antwoordnummer schrijven (bij voorkeur Leeuwarden een postzegel is dan niet nodig) met kopie van bevestiging dat abonnement is beeindigd.

Als later eventueel rechtszaak komt overleg kopie aan rechter en de zaak zal dan afgedaan zijn.

juan1979

Ongelezen bericht door juan1979 »

@Agro,

Bedankt voor het advies. Ik zal alle stukken opzoeken.
Ik blijf het wel een gedoe vinden. Alsof ik niks beters te doen heb.
Je wordt er soms wel moe van.

IkBenJan

Ongelezen bericht door IkBenJan »

Juan, wat je ook doet, het zal er wel op uitdraaien dat je vroeg of laat toch een incassobureau over de vloer krijgt. In de algemene voorwaarden van de overeenkomst is opgenomen dat de abonnee de kosten van de incasso in rekening gebracht krijgt.
Daarom is het heel belangrijk dat je verifieert dat je echt zwart op wit hebt staan dat de overeenkomst beëindigd is. Want geen overeenkomst, geen betalingsverplichting, en dus ook geen noodzaak voor een incassoprocedure. Maar dat moet je vroeg of laat wel aan de kantonrechter kunnen laten zien.

Dus, heb je een brief van UPC met daarin de tekst "Bij deze bevestigen we de beëindiging van de overeenkomst per..." of iets dergelijks dan hoef je dus helemaal niets te doen. Het is niet aan jou om de fout van 'het systeem' van UPC recht te breiën. Op een brief van een incassobureau zou ik straks wel even netjes reageren en vertellen hoe de vork in de steel zit. Uit eigen ervaring weet ik dat reageren naar UPC volkomen zinloze tijdverspilling is, maar een incassobureau is wel genegen om de zaken netjes te bekijken en stuurt een ontvangstbevestiging. Dat ook het incassobureau bij UPC dan met jouw reactie aan een dichte deur klopt is niet jouw probleem. Voor de rechter is jouw reactie naar het incassobureu gelijk aan een reactie naar UPC, waarmee je goede wil om de rechtzaak te voorkomen voldoende duidelijk is gemaakt, en je dus voor 39 cent voor de postzegel klaar bent en UPC de proceskosten mag betalen.

Alles hangt of staat dus met wat jij in je bezit hebt t.a.v. de beëindiging van het abonnement, en daarmee het tijdstip tot waar je betalingsverplichtingen hebt. Aan wat er in de telefoontjes is gezegd heb je helemaal niks, dat kan een kantonrechter niet zien. Ook niet de bevestiging dat de kosten voor de maand juni zijn. Om helemaal safe te zijn moet je dus ook je betalingen tot en met mei kunnen overleggen, en dan kan je weer rustig slapen.

Gesloten