LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] KPN Fon ongevraahd aan
KPN Fon ongevraahd aan
KPN heeft haar Internetklanten onlangs een brief gestuurd waarin KPN Fon aangekondigd wordt.
Fon geeft klanten de mogelijkheid om 'wereldwijd' via alle FON steunpunten te kunnen Internetten, via WiFi.
Wat de meeste klanten zich niet realiseren, is dat KPN deze Fon-optie ONGEVRAAGD aan zet.
Dit heeft tot gevolg dat de klant, zonder dat te weten, een bepaalde hoeveelheid bandbreedte van zijn verbinding inlevert en dat andere klanten gebruik kunnen maken van die bandbreedte, via uw WiFi router.
Om zelf gebruik te kunnen maken van FON moet de klant zich aanmelden. Als hij géén gebruik wil maken van Fon, moet hij zich afmelden. Dat laatste gaat echter niet zonder je eerst AAN te melden.
Voor het gemak heeft KPN de geografische gegevens van AL haar internetklanten doorgegeven aan FON, waarmee FON uw Internetaansluiting op een kaart publiceert. Ook al bent u er zelf achter dat Fon aangezet was en heeft u het uit gezet, u staat op de Fon-kaart tot de klant zich Aanmeldt en vervolgens Afmeldt.
Om Fon door de strot te drukken heeft KPN in Juni overigens aanvullende voorwaarden op haar website gepubliceerd, zonder de klanten daar over in te lichten.
Fon geeft klanten de mogelijkheid om 'wereldwijd' via alle FON steunpunten te kunnen Internetten, via WiFi.
Wat de meeste klanten zich niet realiseren, is dat KPN deze Fon-optie ONGEVRAAGD aan zet.
Dit heeft tot gevolg dat de klant, zonder dat te weten, een bepaalde hoeveelheid bandbreedte van zijn verbinding inlevert en dat andere klanten gebruik kunnen maken van die bandbreedte, via uw WiFi router.
Om zelf gebruik te kunnen maken van FON moet de klant zich aanmelden. Als hij géén gebruik wil maken van Fon, moet hij zich afmelden. Dat laatste gaat echter niet zonder je eerst AAN te melden.
Voor het gemak heeft KPN de geografische gegevens van AL haar internetklanten doorgegeven aan FON, waarmee FON uw Internetaansluiting op een kaart publiceert. Ook al bent u er zelf achter dat Fon aangezet was en heeft u het uit gezet, u staat op de Fon-kaart tot de klant zich Aanmeldt en vervolgens Afmeldt.
Om Fon door de strot te drukken heeft KPN in Juni overigens aanvullende voorwaarden op haar website gepubliceerd, zonder de klanten daar over in te lichten.
Re: KPN Fon ongevraahd aan
Grote en grote BS. Je houdt gewoon de bandbreedte die bij je abo hoort. Daarnaast komt er een EXTRA lijn met EXTRA bandbreedte speciaal en alleen voor FON. Doe eerst je huiswerk voordat je begint te huilen hier. Vreselijk.AdMaster schreef:...Wat de meeste klanten zich niet realiseren, is dat KPN deze Fon-optie ONGEVRAAGD aan zet.
Dit heeft tot gevolg dat de klant, zonder dat te weten, een bepaalde hoeveelheid bandbreedte van zijn verbinding inlevert en dat andere klanten gebruik kunnen maken van die bandbreedte, via uw WiFi router....
Zo ging het ook bij Ziggo en UPC toen ze voor hun eigen gebruikers Wifi steunpunten/hotspots mogelijk maakten. Standaard staat het aan. Echter om als Ziggo of UPC klant hier gebruik van te kunnen maken moest je je aanmelden. Overigens bestond en bestaat er ook de mogelijkheid om het uit te zetten. Wat betekent, schakel je jouw hotspot/steunpunt uit, dan kun je zelf geen gebruik van maken van andermans hotspot. Het principe werkt dus twee kanten op!
Het mooie van KPN en FON is dat je er zelfs in het buitenland gebruik van kunt maken. Mits....
Het is een erg mooie service! Ben er zelfs wel wat jaloers op als UPC gebruiker.
Overigens gaat het noch bij UPC, Ziggo of KPN ten koste van je eigen bandbreedte!
Encore heeft het al toegelicht.
Het mooie van KPN en FON is dat je er zelfs in het buitenland gebruik van kunt maken. Mits....
Het is een erg mooie service! Ben er zelfs wel wat jaloers op als UPC gebruiker.
Overigens gaat het noch bij UPC, Ziggo of KPN ten koste van je eigen bandbreedte!
Maar ook jij ( en ik ) als UPC-er kan gewoon op FON meeliften hoor. Verbinding maken kan sowieso en dan via portal op {OK} en dan kun je. Ik heb alleen geen ervaring met het onderweg WiFi-en. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat enorm succesvol is. Tenzij je loopt, door een woonwijk.Shine schreef:...Het mooie van KPN en FON is dat je er zelfs in het buitenland gebruik van kunt maken. Mits....
Op DSL lijntjes is het niet ongebruikelijk dat je de snelheid al niet haalt, als er nog bandbreedte voor WiFi gast netwerken van af gaat, wordt dit echt niet beter.encore schreef:Grote en grote BS. Je houdt gewoon de bandbreedte die bij je abo hoort. Daarnaast komt er een EXTRA lijn met EXTRA bandbreedte speciaal en alleen voor FON.AdMaster schreef:...Wat de meeste klanten zich niet realiseren, is dat KPN deze Fon-optie ONGEVRAAGD aan zet.
Dit heeft tot gevolg dat de klant, zonder dat te weten, een bepaalde hoeveelheid bandbreedte van zijn verbinding inlevert en dat andere klanten gebruik kunnen maken van die bandbreedte, via uw WiFi router....
Bij DSL komt wordt er echt geen extra lijn (=nieuw koper aderpaar) bij
Euh, ik kom alleen KPN FON-netwerken tegen bij glasvezel-aansluitingen. Bieden ze de FON service ook aan bij xDSL-aansluitingen? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. In buitengebieden is dat al niet te doen.16again schreef: Op DSL lijntjes is het niet ongebruikelijk dat je de snelheid al niet haalt, als er nog bandbreedte voor WiFi gast netwerken van af gaat, wordt dit echt niet beter.
Bij DSL komt wordt er echt geen extra lijn (=nieuw koper aderpaar) bij
Overigens bedoelde ik niet letterlijk een extra lijn, maar een figuurlijke extra lijn. Ze maken wel gebruik van 2 extra sporen, maar dan zou ik ook dat hele verhaal moeten gaan uitleggen wat een "spoor" is.
KPN verwacht eind dit jaar 1 miljoen FON aansluitingen te hebben.encore schreef:Euh, ik kom alleen KPN FON-netwerken tegen bij glasvezel-aansluitingen. Bieden ze de FON service ook aan bij xDSL-aansluitingen? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. In buitengebieden is dat al niet te doen.
Ik betwijfel of er zoveel glasvezel aansluitingen zijn
Volgens Reggefiber, nog wel wat meer dan 1 miljoen ook..16again schreef:KPN verwacht eind dit jaar 1 miljoen FON aansluitingen te hebben.encore schreef:Euh, ik kom alleen KPN FON-netwerken tegen bij glasvezel-aansluitingen. Bieden ze de FON service ook aan bij xDSL-aansluitingen? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. In buitengebieden is dat al niet te doen.
Reggefiber verzorgt het glasnetwerk voor meer dan tien providers.sjohie schreef:Volgens Reggefiber, nog wel wat meer dan 1 miljoen ook..16again schreef:KPN verwacht eind dit jaar 1 miljoen FON aansluitingen te hebben.
1 miljoen reggefiber aansluitingen betekent dus niet dat KPN 1 miljoen glasvezel aansluitngen heeft!
Drie keer raden wie de meer dan 50% aandelen heeft in Reggefiber1 miljoen reggefiber aansluitingen betekent dus niet dat KPN 1 miljoen glasvezel aansluitngen heeft!
Al heeft KPN alle reggefiber aandelen, dan wil dat nog niet zeggen dat de andere providers op het reggefiber network ook meedoen aan het KPN FON netwerk!encore schreef:Drie keer raden wie de meer dan 50% aandelen heeft in Reggefiber1 miljoen reggefiber aansluitingen betekent dus niet dat KPN 1 miljoen glasvezel aansluitngen heeft!
dàt klopt. Maar KPN klopt zichzelf nogal graag op het borstje
De prognose van Reggefiber, zoals je kan zien in mijn link, was 3,5 miljoen aansluitingen in 2017, en al 1,45 miljoen gerealiseerde aansluitingen in 2012. Nu , ~8 maanden in 2014, zal dat ergens rond de 2 miljoen zitten lijkt me. Gezien het feit dat KPN grootaandeelhouder is, lijkt me dat ze >50% van die aansluitingen wel moeten kunnen bedienen, nog los van andere glasvezelnetwerken waar ze op kunnen leveren (Rabobank is bijvoorbeeld ook actief in het aanleggen van glasvezel), en dus die 1 miljoen wel zouden moeten kunnen halen. Zeker als ze de xDSL aansluitingen er ook nog bij tellen. En bij een goede vDSL aansluiting is die 2 mbit down geen probleem, enkel bij de klanten die verder van de centrale afzitten zal het een probleem geven qua capaciteit, maar daarvoor is er volgens mij de opt-out mogelijkheid.16again schreef:Reggefiber verzorgt het glasnetwerk voor meer dan tien providers.sjohie schreef:Volgens Reggefiber, nog wel wat meer dan 1 miljoen ook..16again schreef:KPN verwacht eind dit jaar 1 miljoen FON aansluitingen te hebben.
1 miljoen reggefiber aansluitingen betekent dus niet dat KPN 1 miljoen glasvezel aansluitngen heeft!
Overigens gaan er vermoedens in de industrie dat KPN van plan is de uitrol van glasvezel wat op een lager pitje wil zetten, en eerst in gaat zetten op hun VDSL diensten/netwerk.
De discussie gaat hier opeens over glasvezel. Volgens mij heeft Fon niets met glasvezel te maken.
Bij ons in de buurt heeft ook iemand Fon en in ons dorp ligt geen glasvezel maar alleen kabel van Ziggo en de oude telefoonkabels van KPN.
Ik ben het met de topicstarter eens. Het gaat niet zozeer over het feit of het handig is of niet maar dat het je gewoon door de strot wordt geduwd en dat je het niet zelf kan beheren. Ziggo heeft iets soortgelijks maar dat kan je zelf in -of uitschakelen. Wel zo eerlijk.
Ik zit bij een KPN dochter en heb nog geen Fon maar ik heb geen zin om verplicht mijn internet beschikbaar te moeten stellen voor de buurt of toevallige passanten. Daarvoor zijn mijn abonnementskosten te hoog.
Als KPN goede sier wil maken dan moet ze die kosten maar voor eigen rekening nemen.
Misschien kunnen ze eens een keer wat coulanter zijn en niet altijd het onderste uit de kast willen halen.
Ze bieden weinig kwaliteit voor heel veel geld en als het kon stapte ik heel snel over naar Ziggo.
Bij ons in de buurt heeft ook iemand Fon en in ons dorp ligt geen glasvezel maar alleen kabel van Ziggo en de oude telefoonkabels van KPN.
Ik ben het met de topicstarter eens. Het gaat niet zozeer over het feit of het handig is of niet maar dat het je gewoon door de strot wordt geduwd en dat je het niet zelf kan beheren. Ziggo heeft iets soortgelijks maar dat kan je zelf in -of uitschakelen. Wel zo eerlijk.
Ik zit bij een KPN dochter en heb nog geen Fon maar ik heb geen zin om verplicht mijn internet beschikbaar te moeten stellen voor de buurt of toevallige passanten. Daarvoor zijn mijn abonnementskosten te hoog.
Als KPN goede sier wil maken dan moet ze die kosten maar voor eigen rekening nemen.
Misschien kunnen ze eens een keer wat coulanter zijn en niet altijd het onderste uit de kast willen halen.
Ze bieden weinig kwaliteit voor heel veel geld en als het kon stapte ik heel snel over naar Ziggo.