LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op hoeveel mbit heb je recht?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
alfatrion

Re: Op hoeveel mbit heb je recht?

Ongelezen bericht door alfatrion »

nevermind schreef:Als de provider schermt met 20 MB en kan maar 8 MB leveren, kan de klant terug naar het abo van max 10 MB.
Daar is natuurlijk niets mee mis als de klant daar tevreden mee is.
nevermind schreef:Trouwens m.i., hebben wij al vaker gelezen, ofwel het achteraf niet zo was. :wink:
Ik pretendeer niet altijd gelijk te hebben. Ik houd me aanbevolen als je externe bronnen hebt.

schaapje

Ongelezen bericht door schaapje »

Ik had heel snel gepost na teleurstellende internet resultaten, hier nog even een net totaal overzicht van wat er aan de hand is plus een update van nog meer narigheid...

Het abonnement wat we via Telfort hebben besteld is 30mbit internet + interactieve tv met een aantal HD zenders.

1. De internetsnelheid bekabeld zit op 11mbit nu gemeten via speedtest.net
2. De draadloze internetsnelheid zit tussen de 8 en de 9 mbit. gemeten via speedtest.net

Er komt nu bij dat wanneer ik de tv gebruik de internetsnelheid verder keldert.

1. De snelheid is niet of nauwelijks anders voor kabel/wifi.
2. De snelheid bij een niet HD zender daalt tot 5,6mbit. gemeten via speedtest.net
3. De snelheid bij een HD zender daalt tot 1,8mbit. gemeten via speedtest.net

De afstand tot de centrale is volgens speedtest.nl 1137 meter.

Snelheden van speedtest.nl gemeten in kbyte/sec komen redelijk overeen met speedtest.net

Ik heb Hugo van Telfort al een PM gestuurd, en wacht zijn reactie af. Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de moeite en mocht iemand het idee hebben dat ik wat belangrijks ben vergeten hoor ik dat graag.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Als je na het uitdienen van het contract wilt wisselen, kan je beter naar een kabel aansluiting gaan, dan heb je de beloofde snelheid.
Suc6

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb Hugo van Telfort al een PM gestuurd, en wacht zijn reactie af
Zeer verstandig, Hugo komt vrij eerlijk over.
Ik pretendeer niet altijd gelijk te hebben. Ik houd me aanbevolen als je externe bronnen hebt.
Jij blijft ook altijd aan de gang he Alfa? Misschien eens vaker nadenken.

Telfort webcare
verified
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

Hoor ik hier mijn naam? ;)

@schaapje,

Vervelend dat de snelheid van uw verbinding niet aan uw verwachting voldoet. U heeft mij wel een privebericht gestuurd, echter mis ik de belangrijkste informatie; uw postcode en huisnummer. Graag ontvang ik deze alsnog, zodat ik uw verbinding kan onderzoeken.

Hugo

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

schaapje schreef:2. De draadloze internetsnelheid zit tussen de 8 en de 9 mbit. gemeten via speedtest.net
Dat is redelijk normaal. De snelheid van een standaard ethernet kaart is 100mb en draadloos is standaard ongeveer een elfde daarvan. Er zijn natuurlijk wel snellere oplossingen.

ciske

Telfort webcare schreef:Hoor ik hier mijn naam? ;)

@schaapje,

Vervelend dat de snelheid van uw verbinding niet aan uw verwachting voldoet. U heeft mij wel een privebericht gestuurd, echter mis ik de belangrijkste informatie; uw postcode en huisnummer. Graag ontvang ik deze alsnog, zodat ik uw verbinding kan onderzoeken.

Hugo

Doe je best eens Hugo :lol:

schaapje

Heb vanmiddag alles doorgegeven dus nu nog wachten op het bericht;)

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

schaapje schreef:Ik ging er van uit dat je normaal gezien toch wel rond de 70% moet ontvangen.
Waarom?

ciske

schaapje schreef:Heb vanmiddag alles doorgegeven dus nu nog wachten op het bericht;)
Dan zal je morgen wel antwoord krijgen.

Telfort webcare
verified
Contacteer:

schaapje schreef:Hallo,

Ik ben recent gewisseld van internetprovider. Ik had eerst online, deze bood me maximaal 20mbit aan en ik ontving 15mbit. Ik weet dat dit komt door afstand van de centrale en vind dit ook normaal. Nu ben ik gegaan naar Telfort, zij bieden tot maximaal 30mbit aan. Ik ontvang echter slechts 10mbit. Ik ging er van uit dat je normaal gezien toch wel rond de 70% moet ontvangen. Ik ontvang nu 33% van het maximum. (met kabel en de interactieve tv uit!). De upload snelheid bedraagt 0,8mbit. Dit is 27 procent van het maximum.

Ik ben er ook achter gekomen dat ADSL maar tot 20mbit gaat, dit maakt het verhaal nog vager gezien ze echt zeggen dat ze maximaal 30mbit leveren.

Ik ging me het volgende afvragen:

Hoever kan een provider hier in gaan, heb ik met 1mbit ook geen recht van spreken? Is er een wettelijk minimum percentage waar je recht op hebt?

Mijn excuses ik weet dat dit vaker is behandeld maar kon het zo snel niet vinden.
Inmiddels heb ik uw gegevens ontvangen en kan ik uw situatie toelichten. Door de kosten die wij maken om een DSL verbinding + hardware op te leveren wordt er het eerste jaar nauwelijks winst gemaakt. Het is dus ook in ons belang dat onze klanten tevreden zijn. Een product en dienstverlening die aan uw verwachting voldoet of deze zelfs overtreft, heeft daar een zeer groot aandeel in.

Een belangrijk onderdeel van deze verwachting is de snelheid. Telfort heeft 3 abonnementen; Internet Instap met een snelheid tot 8Mb, Internet Standaard gaat tot 30Mb en Internet Extra tot 50Mb.
Om een reële verwachting te scheppen geeft onze postcodecheck bij iedere nieuwe aanvraag of verlenging een verwachte snelheid voor dat specifieke adres. Voor u is dit:

Afbeelding

Als u daar op het woord snelheid klikt krijgt u tevens deze pop-over:

Afbeelding

Dat beantwoord uw vraag of u recht heeft op een bepaalde snelheid. Dat is dus niet het geval, echter willen wij dat u tevreden bent, dus zijn wij er helemaal niet bij gebaat om ons achter regels te verstoppen of u een lagere snelheid te leveren dan we zouden kunnen. De snelheid moet gewoon voldoen aan uw verwachting.

Via ADSL zijn er snelheden mogelijk tot 20Mb, over VDSL is dat tot 50Mb. Internet Standaard leveren zowel over ADSL als VDSL, waar mogelijk over VDSL. Op uw adres is zoals u aan de verwachte snelheid kunt zien geen VDSL dekking en bent u net als bij uw vorige provider ook bij Telfort opgeleverd over ADSL. De snelheid is daardoor vergelijkbaar.

U haalt momenteel 15Mb, de snelheid zal (automatisch) binnen 8 dagen nog 1Mb klimmen naar de maximaal haalbare waarde voor uw adres; 16Mb.

Afbeelding

Omdat uw adres nog niet eerder op een KPN DSLAM (DSL centrale) aangesloten heeft gezeten is de verwachte snelheid (10Mb) alleen gebaseerd op lijnlengte en is daarom zeer conservatief. Binnen 3 weken wordt de verwachte snelheid in de postcodecheck database bijgewerkt op basis van uw behaalde snelheid.

Ik ben benieuwd hoe het komt dat u zo'n 30Mb verwachte. Hoe heeft dit misvertand in verwachting kunnen ontstaan? Heeft u deze verwachte snelheid over het hoofd gezien? Of heeft iemand anders hetabonnement voor u aangevraagd en was u daardoor niet op de hoogte van de verwachte snelheid?

VDSL zit voor uw adres wel in de pijplijn! De straatkast op Commelinplein 12 staat op de planning om dit kwartaal omgebouwd te worden naar een VDSL straatkast:

Afbeelding

Uw lijn loopt nu ook al door deze kast, maar dat is op dit moment nog een soort simpele patchkast. Na de ombouw is deze kast voorzien van een VDSL DSLAM, koeling/verwarming, stroom en een glasvezel aansluiting. Uw lijn wordt dan aangesloten op deze DSLAM en daardoor neemt uw lijnlengte aanzienlijk af waardoor hoge snelheden mogelijk zijn. Deze kast zit op zo'n 100 meter van uw adres, de volledige 50Mbit zal dan leverbaar zijn op uw adres.

U kunt in de gaten houden of deze kast al is opgeleverd door onze postcodeheck in de gaten te houden. Geeft deze een verwachte snelheid aan van 45+Mb dan is de kast opgeleverd. Als u mij dan weer een seintje geeft migreer ik uw lijn naar die straatkast. Uw abonnement blijft ongewijzigd dus de maximumsnelheid zal dan 30Mb zijn. Om naar 50Mb te gaan kunt u op dat moment via MijnTelfort upgraden naar Internet Extra.

Hugo
Laatst gewijzigd door Telfort webcare op 04 okt 2012 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje

Allereerst heel erg bedankt voor de moeite die je hebt gestoken in mijn probleem, het is allemaal duidelijk uitgelegd nu.

Hoe het komt dat ik dacht dat het 30mbit zou zijn?

Dit dacht ik niet, ik verwachte vanwege afstand tot de centrale wat minder (zo rond de 22-26mbit), ik was er me er bewust van dat 30mbit het maximum was en dat ik deze snelheid niet zou krijgen.

Ik had alle providers met elkaar vergeleken eerst, daar had ik wel tijd ingestoken. Toen kwam telfort er uiteindelijk uit en heb ik meteen dat abbonement gekozen, het is mij niet opgevallen dat er maximaal 10mbit stond ondanks dat het best duidelijk was. Dit is een stomme fout van mijn kant waar Telfort niet veel aan kan verbeteren.

Wat ik moeilijker kan vinden is de regels waarin telfort uitlegt dat de internetsnelheid door interactieve tv wordt afgeknepen. Dit kan ik enkel vinden bij veelgestelde vragen onderaan. Dit zou misschien nog iets duidelijker vermeld kunnen worden.

Verder ben ik erg blij met het feit dat er binnenkort sneller internet komt. Ik zal nog van me laten horen. Nogmaals bedankt voor de moeite, wanneer elke klacht zo werd afgehandeld zou de klantenservice van Telfort van een 3 naar een 9/10 gaan.

Mocht u dit nog lezen vandaag, dan kunt u de installateur afbellen. Alles is hier al netjes aangesloten, het is niet mijn bedoeling telfort op onnodige kosten te jagen. Ik wil hem best een kopje koffie aanbieden alleen hij kan hier niks meer voor mij betekenen, dankzij u duidelijke uitleg.

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

alfatrion schreef:
schaapje schreef:2. De draadloze internetsnelheid zit tussen de 8 en de 9 mbit. gemeten via speedtest.net
Dat is redelijk normaal. De snelheid van een standaard ethernet kaart is 100mb en draadloos is standaard ongeveer een elfde daarvan. Er zijn natuurlijk wel snellere oplossingen.
Dat klopt niet, dat is volledig afhankelijk van je apparatuur. Een modern modem haalt makkelijk 150Mbit draadloos. Ook is 300Mbit haalbaar. De nieuwste Fritzbox gaat zelfs al tot 450MBit, al is er nog niet veel hardware beschikbaar die dat ook ondersteunt.

Een VDSL verbinding die maar 10 Mbit haalt, is belachelijk. Voordat een provider je VDSL levert, doet hij eerst onderzoek naar je lijn. Is je lijn te slecht of te ver van de centrale, dan levert de provider je ADSL2 (max 20) of in het ergste geval ADSL (max 8). Een VDSL verbinding opleveren met 10MBit is heel vreemd en ik kan me haast niet voorstellen dat dat werkelijk het geval is. Wellicht heb je hier last van dynamisch lijnmanagement? We zullen maar op Webcare wachten, die moeten het vrij makkelijk kunnen uitzoeken.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

wiseger schreef:
alfatrion schreef:
Dat klopt niet, dat is volledig afhankelijk van je apparatuur. Een modern modem haalt makkelijk 150Mbit draadloos. Ook is 300Mbit haalbaar. De nieuwste Fritzbox gaat zelfs al tot 450MBit, al is er nog niet veel hardware beschikbaar die dat ook ondersteunt.

Een VDSL verbinding die maar 10 Mbit haalt, is belachelijk. Voordat een provider je VDSL levert, doet hij eerst onderzoek naar je lijn. Is je lijn te slecht of te ver van de centrale, dan levert de provider je ADSL2 (max 20) of in het ergste geval ADSL (max 8). Een VDSL verbinding opleveren met 10MBit is heel vreemd en ik kan me haast niet voorstellen dat dat werkelijk het geval is. Wellicht heb je hier last van dynamisch lijnmanagement? We zullen maar op Webcare wachten, die moeten het vrij makkelijk kunnen uitzoeken.
Sorry hoor, maar heb je die hele post van webcare, inclussief foto's en tabellen over het hoofd gezien ofzo? Er wordt duidelijk aangegeven dat TS nu 15 heeft, zsm naar 16 gaat. Dit omdat de wijkkast nog geen vdsl heeft, maar wel dit jaar gaat krijgen.

Verder wat betreft draadloos heb je gelijk hoor. Maximaal 54mbit bij een g-netwerk, geloof dat die oude telfort modems daar nog mee werken, en bij N gaat de snelheid nog vele malen hoger, beginnend bij 150 mbit, in de ideale situatie.

wiseger

@berndv

Ja die post van webcare stond er bij mij nog niet op, beetje vreemd want hij is meer dan een uur ouder dan mijn reactie. Webcare legt het allemaal helder en duidelijk uit, geen spelt tussen te krijgen.

Enige wat nog waard is om te vermelden, een HD TV kanaal kost je 8MBit om te kijken, een SD kanaal 4Mbit. Televisie heeft dus weinig zin als je ADSL hebt, dan is het of TV kijken of internetten maar niet samen.

nevermind

Wisenger, het is opgelost hoor. :mrgreen:

schaapje schreef:Allereerst heel erg bedankt voor de moeite die je hebt gestoken in mijn probleem, het is allemaal duidelijk uitgelegd nu.

Hoe het komt dat ik dacht dat het 30mbit zou zijn?

Dit dacht ik niet, ik verwachte vanwege afstand tot de centrale wat minder (zo rond de 22-26mbit), ik was er me er bewust van dat 30mbit het maximum was en dat ik deze snelheid niet zou krijgen.

Ik had alle providers met elkaar vergeleken eerst, daar had ik wel tijd ingestoken. Toen kwam telfort er uiteindelijk uit en heb ik meteen dat abbonement gekozen, het is mij niet opgevallen dat er maximaal 10mbit stond ondanks dat het best duidelijk was. Dit is een stomme fout van mijn kant waar Telfort niet veel aan kan verbeteren.

Wat ik moeilijker kan vinden is de regels waarin telfort uitlegt dat de internetsnelheid door interactieve tv wordt afgeknepen. Dit kan ik enkel vinden bij veelgestelde vragen onderaan. Dit zou misschien nog iets duidelijker vermeld kunnen worden.

Verder ben ik erg blij met het feit dat er binnenkort sneller internet komt. Ik zal nog van me laten horen. Nogmaals bedankt voor de moeite, wanneer elke klacht zo werd afgehandeld zou de klantenservice van Telfort van een 3 naar een 9/10 gaan.

Mocht u dit nog lezen vandaag, dan kunt u de installateur afbellen. Alles is hier al netjes aangesloten, het is niet mijn bedoeling telfort op onnodige kosten te jagen. Ik wil hem best een kopje koffie aanbieden alleen hij kan hier niks meer voor mij betekenen, dankzij u duidelijke uitleg.

wiseger

@nevermind

Ja dat is duidelijk, goede, heldere uitleg van de webcare. Als alle bedrijven zo gaan beginnen, kunnen we de forums wel sluiten.

nevermind

wiseger schreef:@nevermind

Ja dat is duidelijk, goede, heldere uitleg van de webcare. Als alle bedrijven zo gaan beginnen, kunnen we de forums wel sluiten.
Prima, dan hoef je niet verder te gaan met jouw uitleg! :wink:

wiseger

Die conclusie had ik al getrokken, zie mijn eerder posting n.a.v. de attente berndv. Om e.e.a. reden liep mijn browser achter (werd niet ververst met het uitgebreidde verhaal van de Webcare.)

Het gebruik van de bandbreedte door de televisie van een extraatje van mijn kant, die ontbrak toch nog of zie ik nog een posting over het hoofd?

Telfort webcare
verified
Contacteer:

schaapje schreef:Allereerst heel erg bedankt voor de moeite die je hebt gestoken in mijn probleem, het is allemaal duidelijk uitgelegd nu.
Heel graag gedaan!
schaapje schreef:Hoe het komt dat ik dacht dat het 30mbit zou zijn?

Duidelijk, bedankt voor de toelichting.
schaapje schreef:Wat ik moeilijker kan vinden is de regels waarin telfort uitlegt dat de internetsnelheid door interactieve tv wordt afgeknepen. Dit kan ik enkel vinden bij veelgestelde vragen onderaan. Dit zou misschien nog iets duidelijker vermeld kunnen worden.
Op deze pagina vindt u daar iets over in de veelgestelde vragen:

Afbeelding

Wat wiseger terecht aanvult klopt; een HD stream is zo'n 8Mb, een SD stream 4Mb. Voor internetten en bellen houdt Telfort een marge aan van 2Mb. Interactieve TV met HD zenders in het basispakket leveren we dus vanaf 10Mb.
Surfen en mailen is met 2Mb nog vlot te doen, als u TV kijkt is de downloadsnelheid uiteraard wel lager. Als u geen TV kijkt is de volledige bandbreedte beschikbaar.
schaapje schreef:Verder ben ik erg blij met het feit dat er binnenkort sneller internet komt. Ik zal nog van me laten horen.
Prima, u weet mij nu te vinden! Omzetten naar de straatkast duurt van aanvraag tot oplevering zo'n 1,5 week.
schaapje schreef:Nogmaals bedankt voor de moeite, wanneer elke klacht zo werd afgehandeld zou de klantenservice van Telfort van een 3 naar een 9/10 gaan.
Ik ben blij dat ik e.e.a. heb kunnen ophelderen, nogmaals graag gedaan. De verbinding ziet er prima uit dus ik heb contact opgenomen met GUIDION en de afspraak geannuleerd.

@wiseger,

Ook u bedankt voor de leuke reacties!
berndv schreef:Verder wat betreft draadloos heb je gelijk hoor. Maximaal 54mbit bij een g-netwerk, geloof dat die oude telfort modems daar nog mee werken, en bij N gaat de snelheid nog vele malen hoger, beginnend bij 150 mbit, in de ideale situatie.
ZyXEL 2602HW-D1A / D3A = Wireless b+g tot 54Mbit (zilver)
ZyXEL 2601HN-F1 = Wireless b/g/N/ tot 150Mbit (wit)
ZyXEL 2812HNU-F1 = Wireless b/g/N tot 300Mbit (wit)

We leveren al een tijdje uitsluitend de 2812HNU-F1 bij nieuwe aansluitingen en verlengingen. De WiFi prestaties ontvangen we heel weinig klachten over. In een test met 27 modem/routers van de Consumentenbond is onze 2812HNU-F1 als beste uit de test gekomen. Vooral WiFi resultaten vielen op, in positieve zin. Consumentenbond site is wel alleen voor leden, een gedeelte van de uitslag staat ook op onze site.

@schaapje,

Ik vermoed niet dat u een probleem heeft met WiFi. Een variatie van 1Mb bij een test via Speedtest.net sluipt er zo in, dat is niet de beste methode om dit te testen. Een betere test is een download van een testbestand van onze FTP-server.
Voor een goede test moet de TV ontvanger uit en zorgt u ervoor dat andere programma's / diensten op dat moment geen bandbreedte gebruiken. (Programma/Windows updates, torrent/p2p downloads op de achtergrond e.d.) Voor de zekerheid kunt u controleren of uw draadloze netwerkkaart voorzien is van de meest recente drivers.

Hugo

Gesloten