| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Op hoeveel mbit heb je recht?
Op hoeveel mbit heb je recht?
Hallo,
Ik ben recent gewisseld van internetprovider. Ik had eerst online, deze bood me maximaal 20mbit aan en ik ontving 15mbit. Ik weet dat dit komt door afstand van de centrale en vind dit ook normaal. Nu ben ik gegaan naar Telfort, zij bieden tot maximaal 30mbit aan. Ik ontvang echter slechts 10mbit. Ik ging er van uit dat je normaal gezien toch wel rond de 70% moet ontvangen. Ik ontvang nu 33% van het maximum. (met kabel en de interactieve tv uit!). De upload snelheid bedraagt 0,8mbit. Dit is 27 procent van het maximum.
Ik ben er ook achter gekomen dat ADSL maar tot 20mbit gaat, dit maakt het verhaal nog vager gezien ze echt zeggen dat ze maximaal 30mbit leveren.
Ik ging me het volgende afvragen:
Hoever kan een provider hier in gaan, heb ik met 1mbit ook geen recht van spreken? Is er een wettelijk minimum percentage waar je recht op hebt?
Mijn excuses ik weet dat dit vaker is behandeld maar kon het zo snel niet vinden.
Ik ben recent gewisseld van internetprovider. Ik had eerst online, deze bood me maximaal 20mbit aan en ik ontving 15mbit. Ik weet dat dit komt door afstand van de centrale en vind dit ook normaal. Nu ben ik gegaan naar Telfort, zij bieden tot maximaal 30mbit aan. Ik ontvang echter slechts 10mbit. Ik ging er van uit dat je normaal gezien toch wel rond de 70% moet ontvangen. Ik ontvang nu 33% van het maximum. (met kabel en de interactieve tv uit!). De upload snelheid bedraagt 0,8mbit. Dit is 27 procent van het maximum.
Ik ben er ook achter gekomen dat ADSL maar tot 20mbit gaat, dit maakt het verhaal nog vager gezien ze echt zeggen dat ze maximaal 30mbit leveren.
Ik ging me het volgende afvragen:
Hoever kan een provider hier in gaan, heb ik met 1mbit ook geen recht van spreken? Is er een wettelijk minimum percentage waar je recht op hebt?
Mijn excuses ik weet dat dit vaker is behandeld maar kon het zo snel niet vinden.
Re: Op hoeveel mbit heb je recht?
Nee. Je enige houvast zijn de contractvoorwaarden waar je zelf mee akkoord bent gegaan.schaapje schreef:Is er een wettelijk minimum percentage waar je recht op hebt?
Op de site bij Telfort staat....geen gegarandeerde snelheid, overheen gekeken?
Klopt, je had de zoekfunctie moeten gebruiken.Mijn excuses ik weet dat dit vaker is behandeld maar kon het zo snel niet vinden.
Alle provider geven aan, dat de snelheid maximaal .......MBit is.
D.w.z. dat er ook lagere snelheden kunnen geleverd worden.
Online en jouw voorbeeld van Telfort spreken dan voor zich.
-
Bob Schurkjens
Gewoon even contact opnemen met Telfort om te vragen of ze de kraan iets verder willen opendraaien.
Ik heb hier trouwens een Online 20 mb/s abo dat volgens Ziggo speedtest tussen de 19 en 21 mb/s haalt.
Ik heb hier trouwens een Online 20 mb/s abo dat volgens Ziggo speedtest tussen de 19 en 21 mb/s haalt.
Ik weet dat de snelheid de maximale snelheid is, dat zeg ik ook in mijn eerste post. Ik vroeg me alleen af of er ook een minimum is. Iets wat geleverd moet worden. (bijvoorbeeld 50 procent van het maximum). Ik weet ook dat de snelheid niet gegarandeerd is maar... hoe kan je dan houvast hebben? Ik was me bewust van een lagere snelheid dan de maximum maar ik vind 1/3 van de maximale snelheid wel erg weinig.
Verder snap ik niet dat ze 30mbit aan kunnen bieden gezien adsl maximaal 20mbit kan halen.
Verder snap ik niet dat ze 30mbit aan kunnen bieden gezien adsl maximaal 20mbit kan halen.
Een abo van 20 MB bij Online, is niet gezegd, dat je ook daadwerkelijk 20 MB haalt.Bob Schurkjens schreef:Gewoon even contact opnemen met Telfort om te vragen of ze de kraan iets verder willen opendraaien.
Ook hier geld TOT 20 MB.
Voor zover dat serieus bedoeld was: die moeite kun je je besparen, kansloze missie.Bob Schurkjens schreef:Gewoon even contact opnemen met Telfort om te vragen of ze de kraan iets verder willen opendraaien.
Je hebt geen houvast. Het enige wat je kunt doen als je niet tevreden bent is het contract uitzitten en dan overstappen.schaapje schreef:hoe kan je dan houvast hebben?
Moderne versies van ADSL kunnen wel hogere snelheden halen. Ik heb zelf sinds kort een abonnement bij tele2 waarbij de belofte max. 50 mbit is en in de praktijk zit de snelheid rond de 30 mbit.schaapje schreef:Verder snap ik niet dat ze 30mbit aan kunnen bieden gezien adsl maximaal 20mbit kan halen.
Moderne versie bedoel je ADSL2.klaas1978 schreef: Moderne versies van ADSL kunnen wel hogere snelheden halen. Ik heb zelf sinds kort een abonnement bij tele2 waarbij de belofte max. 50 mbit is en in de praktijk zit de snelheid rond de 30 mbit.
Deze is nog niet overal beschikbaar, dus moet de mensen van gewone ADSL het mee doen, wat er aangeboden wordt.
Gebruik Kabel.
Ziggo heeft vanaf vandaag 60 MB snelheid, maar ook dit klopt niet, want de snelheid is maar 59,6 MB.
Dit staat niet geregeld in de telecommunicatiewet, zodat je terug moet vallen op algemene wettelijke normen.schaapje schreef:Hoever kan een provider hier in gaan, heb ik met 1mbit ook geen recht van spreken? Is er een wettelijk minimum percentage waar je recht op hebt?
Daarbij is het belangrijk om door te hebben dat de kernprestatie die overeengekomen is om een internetverbinding te leveren met een snelheid van 20mb. Het woord maximaal vormt een beding uit algemene voorwaarden. Dergelijke bedingen mogen niet onredelijk bezwarend zijn.
Als er 20mb overeengekomen is terwijl er in werkelijk maar 1mb geleverd wordt, dan levert de provider een wanprestatie. Mocht de provider in die situatie bescherming ontlenen aan een dergelijk beding, dan kan de klant dit gemakkelijk vernietigen.
Een relatief veilige ondergrens is de capaciteit van het volgende abonnement. Stel dat een provider een abonnement heeft van 10mb en 20mb, de kernprestatie 20mb is terwijl de provider maar 8mb kan leveren dan zal de provider zich zeer waarschijnlijk niet kunnen beroepen op een woord als maximaal.
Belangrijk is om hierover schriftelijk te klagen. Met 33% heb je m.i. een zaak die kans van slagen heeft.
Als de provider schermt met 20 MB en kan maar 8 MB leveren, kan de klant terug naar het abo van max 10 MB.Een relatief veilige ondergrens is de capaciteit van het volgende abonnement. Stel dat een provider een abonnement heeft van 10mb en 20mb, de kernprestatie 20mb is terwijl de provider maar 8mb kan leveren dan zal de provider zich zeer waarschijnlijk niet kunnen beroepen op een woord als maximaal.
Belangrijk is om hierover schriftelijk te klagen. Met 33% heb je m.i. een zaak die kans van slagen heeft.
Dus wordt het aangepast.
De kans van slagen is niet noodzakelijk, als het zo wordt opgelost.
Trouwens m.i., hebben wij al vaker gelezen, ofwel het achteraf niet zo was.
Dankjewel voor de reacties, helaas is er op mijn postcode enkel een 8mbit en 30mbit abonnement. Overstappen zou ik niet willen ik ben bang dat ik dan maar 3mbit krijg. Ik ga kijken hoeveel het kost om naar de geschillencommissie te gaan, maar zal eerst gaan klagen bij telfort... wie weet:p Of nog beter er reageert morgen iemand van telfort webcare die zelf al een schikking wilt maken.
Laatst gewijzigd door schaapje op 02 okt 2012 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga eerst naar het juridisch loket, en stel je vraag daar, voor je voor verrassingen komt te staan.schaapje schreef:Dankjewel voor de reacties, helaas is er op mijn postcode enkel een 8mbit en 30mbit abonnement. Overstappen zou ik niet willen ik ben bang dat ik dan maar 3mbit krijg. Ik ga kijken hoeveel het kost om naar de geschillencommissie te gaan, maar zal eerst gaan klagen bij telfort... wie weet:p
Dan weet je het uit eerste hand.
schaapje schreef:Dankjewel voor de reacties, helaas is er op mijn postcode enkel een 8mbit en 30mbit abonnement. Overstappen zou ik niet willen ik ben bang dat ik dan maar 3mbit krijg. Ik ga kijken hoeveel het kost om naar de geschillencommissie te gaan, maar zal eerst gaan klagen bij telfort... wie weet:p
Misschien weet Hugo van Telfort je wel te helpen, die komt hier vaker.
Ja ik wacht morgen even af en hoop op een reactie van Hugo of iemand anders van Telfort. Heel erg bedankt allen=)
Misschien zelf het initiatief nemen en een PB sturen:schaapje schreef:Ja ik wacht morgen even af en hoop op een reactie van Hugo of iemand anders van Telfort. Heel erg bedankt allen=)
http://forum.www.trosradar.nl/memberlis ... e&u=108287
In jou geval, gezien de snelheden, ligt er in de centrale waar jij woont adsl1 en vdsl. Vdsl kan zelfs een nog hogere snelheid dan die 30 mbit. Het nadeel aan vdsl is dat het verlies per meter vele malen hoger ligt dan bij adsl 1 en 2. Waar je met adsl na 3 kilometer nog een redelijke snelheid haalt, gaat de vdsl snelheid na 1 km al behoorlijk naar beneden.schaapje schreef:Dankjewel voor de reacties, helaas is er op mijn postcode enkel een 8mbit en 30mbit abonnement. Overstappen zou ik niet willen ik ben bang dat ik dan maar 3mbit krijg. Ik ga kijken hoeveel het kost om naar de geschillencommissie te gaan, maar zal eerst gaan klagen bij telfort... wie weet:p Of nog beter er reageert morgen iemand van telfort webcare die zelf al een schikking wilt maken.
Dankje nevermind, stom van me. Ik ga meteen een PM sturen. Draadloos is de snelheid trouwens 8/9 mbit..
Dankje nog voor de info bern, ik zit volgens speedtest.nl 1137meter van de centrale (tilburg centrum). Dan zou het data verlies mee moeten vallen dacht ik...
Dankje nog voor de info bern, ik zit volgens speedtest.nl 1137meter van de centrale (tilburg centrum). Dan zou het data verlies mee moeten vallen dacht ik...
Draadloos zegt alleen wat over je eigen WiFi netwerk? Maar goed, ADSL en VDSL zijn technisch simpelweg zo, dat de afstand tot de centrale een grote bepalende factor is. Wil je dat niet, dan is er grote delen van Nederland internet via de kabel via Ziggo en UPC, waar ik bij Ziggo ~85% haal van de beloofde snelheid, en dat is minus de tcp/ip overhead en effecten van de kabels etc, wel ongeveer het reeële maximum wat hen betreft. Dan is er nog glasvezel, die komen afhankelijk van de provider tot ~90% van de beloofde snelheid.
Vdsl 1 zou na die afstand nog een snelheid van theoretisch een 20 mbit moeten hebben. Hierin wordt dan alleen de afstand meegenomen, hierbij komt ook nog de kwailiteit van het koperwerk in de grond. Als ik jou snelheid van 15 mbit op adsl2 neem, kom ik daar op een afstand uit die gelijk staat aan 2,5 tot 3 km.
Heb het zelf ook gehad met Tele2, heb daar de 50 mbit toen genomen, kwam niet boven de 20 uit. Volgens de vergelijkingssites was mijn afstand tot de centrale 900 meter, volgens de lijnmeting die Tele2 heeft laten uitvoeren, was de werkelijke afstand van de koperkabels 1950 meter. Gevolg was, ontbinden.
Heb het zelf ook gehad met Tele2, heb daar de 50 mbit toen genomen, kwam niet boven de 20 uit. Volgens de vergelijkingssites was mijn afstand tot de centrale 900 meter, volgens de lijnmeting die Tele2 heeft laten uitvoeren, was de werkelijke afstand van de koperkabels 1950 meter. Gevolg was, ontbinden.