LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verkeerde incasso door Online
Verkeerde incasso door Online
Op 8 mei 2013 werd door internetprovider Online een bedrag van 42,20 euro afgeschreven van mijn rekening, terwijl ik helemaal geen klant bij ze ben.
Ik was op dat moment ziek en toen ik de foutieve afschrijving op internetbankieren zag, was het te laat om het bedrag zelf terug te halen.
Begin juli ben ik begonnen met bellen naar Online om het geld terug te vragen. Inmiddels zijn we een half jaar en minstens 10 telefoongesprekken van minimaal 10 minuten verder en is het geld nog steeds niet teruggestort.
Het sterk ingekorte verhaal:
- Er werd op 8 mei 2013 een bedrag van 42,20 euro van mijn rekening afgeschreven door Online, terwijl ik geen klant ben van Online.
- Ik belde Online.
- Er was een foutief bankrekening genoteerd bij een nieuwe klant van Online (het mijne dus). Het geld zou worden teruggestort.
- Ik ontving niets en belde weer.
- Men kon het bedrag niet terugstorten want mijn bankrekeningnummer was niet bekend. Men had intussen het juiste bankrekeningnummer bij het klantnummer gezet en de oude gegevens van de afschrijving kon men niet meer terughalen. Of ik maar even een kopie van het afschrift per reguliere post wilde opsturen.
- Ik stuurde de kopie op en wachtte....
- Ik belde Online weer en hoorde dat de informatie naar de boekhouding was gestuurd. Ik zou het geld op korte termijn ontvangen. Ik wachtte....
- Ik belde Online weer en hoorde dat hun betaling was teruggekomen omdat men een verkeerde naam had gebruikt. Mijn rekening staat namelijk op naam van mijn bedrijfje.
- Ik gaf hen de juiste informatie en wachtte....
- Ik belde Online weer en hoorde dat hun betaling was teruggekomen omdat er geen IBAN nummer bij vermeld stond. Ik gaf hen het volledige bankrekeningnummer. Het geld zou worden teruggestort.
- Ik kreeg een telefoontje van de Klantenservice van Online dat ze het geld niet konden storten omdat het dossier was afgesloten. Of ik maar zo vriendelijk wilde zijn een kopie van mijn paspoort en mijn bankpas te sturen. Toen ik vroeg naar welk emailadres ik dat moest sturen, werd mij verteld dat ik dat niet per email kon doen, maar met de reguliere post moest sturen.
- Toen knapte er iets bij me en geheel tegen mijn gewoonte heb ik met de opmerking dat ik het spuugzat was, de verbinding verbroken.
Ik was op dat moment ziek en toen ik de foutieve afschrijving op internetbankieren zag, was het te laat om het bedrag zelf terug te halen.
Begin juli ben ik begonnen met bellen naar Online om het geld terug te vragen. Inmiddels zijn we een half jaar en minstens 10 telefoongesprekken van minimaal 10 minuten verder en is het geld nog steeds niet teruggestort.
Het sterk ingekorte verhaal:
- Er werd op 8 mei 2013 een bedrag van 42,20 euro van mijn rekening afgeschreven door Online, terwijl ik geen klant ben van Online.
- Ik belde Online.
- Er was een foutief bankrekening genoteerd bij een nieuwe klant van Online (het mijne dus). Het geld zou worden teruggestort.
- Ik ontving niets en belde weer.
- Men kon het bedrag niet terugstorten want mijn bankrekeningnummer was niet bekend. Men had intussen het juiste bankrekeningnummer bij het klantnummer gezet en de oude gegevens van de afschrijving kon men niet meer terughalen. Of ik maar even een kopie van het afschrift per reguliere post wilde opsturen.
- Ik stuurde de kopie op en wachtte....
- Ik belde Online weer en hoorde dat de informatie naar de boekhouding was gestuurd. Ik zou het geld op korte termijn ontvangen. Ik wachtte....
- Ik belde Online weer en hoorde dat hun betaling was teruggekomen omdat men een verkeerde naam had gebruikt. Mijn rekening staat namelijk op naam van mijn bedrijfje.
- Ik gaf hen de juiste informatie en wachtte....
- Ik belde Online weer en hoorde dat hun betaling was teruggekomen omdat er geen IBAN nummer bij vermeld stond. Ik gaf hen het volledige bankrekeningnummer. Het geld zou worden teruggestort.
- Ik kreeg een telefoontje van de Klantenservice van Online dat ze het geld niet konden storten omdat het dossier was afgesloten. Of ik maar zo vriendelijk wilde zijn een kopie van mijn paspoort en mijn bankpas te sturen. Toen ik vroeg naar welk emailadres ik dat moest sturen, werd mij verteld dat ik dat niet per email kon doen, maar met de reguliere post moest sturen.
- Toen knapte er iets bij me en geheel tegen mijn gewoonte heb ik met de opmerking dat ik het spuugzat was, de verbinding verbroken.
Re: Verkeerde incasso door Online
Je doet veel te moeilijk, laat Online er verder buiten en handel zelf.
Melding onterechte incasso doen bij je bank.
Incasso's die ouder zijn dan 56 dagen maar minder oud dan 13 maanden kunnen pas na een "Melding onterechte incasso" met opgave van de reden aan de bank worden teruggeboekt. Dit is een regeling van Currence waar de banken zich aan moeten houden.
Melding onterechte incasso doen bij je bank.
Incasso's die ouder zijn dan 56 dagen maar minder oud dan 13 maanden kunnen pas na een "Melding onterechte incasso" met opgave van de reden aan de bank worden teruggeboekt. Dit is een regeling van Currence waar de banken zich aan moeten houden.
Re: Verkeerde incasso door Online
en via een melding op Klachtenkompas reageert de Klachtenafdeling toch goed. En via
[email protected] kun je gewoon je mail met foto's sturen. Je hebt helaas de pech gehad dat je een stel mensen aan de telefoon trof die geen idee hebben hoe je een stukje service kunt verlenen. Regeltjes naleven en orders opvolgen kunnen ze dan wel..
Overigens heb je nu ook nog eens recht op wettelijke rente. Dus als je wil gaan etteren...
[email protected] kun je gewoon je mail met foto's sturen. Je hebt helaas de pech gehad dat je een stel mensen aan de telefoon trof die geen idee hebben hoe je een stukje service kunt verlenen. Regeltjes naleven en orders opvolgen kunnen ze dan wel..
Overigens heb je nu ook nog eens recht op wettelijke rente. Dus als je wil gaan etteren...
Re: Verkeerde incasso door Online
@ Prolix
Ik wil niet etteren. Ik wil gewoon mijn eigen geld terug. Die rente hoef ik niet, maar ik heb hen wel verteld dat ik héél erg zou waarderen als ze mij de telefoonkosten zouden terugbetalen. Het nummer dat ik steeds moet bellen is een betaalde service, dus reken maar uit hoeveel minstens 100 belminuten tegen een paar dubbeltjes per minuut me hebben gekost. En het gaat me ook om het principe!
Ik heb inmiddels via het contactformulier op de website van mijn bank gevraagd hoe ik de "melding onterechte incasso" kan doen waar Jolijn het over had. Op de website van de bank zelf kon ik daar niets over vinden.
Ik wil niet etteren. Ik wil gewoon mijn eigen geld terug. Die rente hoef ik niet, maar ik heb hen wel verteld dat ik héél erg zou waarderen als ze mij de telefoonkosten zouden terugbetalen. Het nummer dat ik steeds moet bellen is een betaalde service, dus reken maar uit hoeveel minstens 100 belminuten tegen een paar dubbeltjes per minuut me hebben gekost. En het gaat me ook om het principe!
Ik heb inmiddels via het contactformulier op de website van mijn bank gevraagd hoe ik de "melding onterechte incasso" kan doen waar Jolijn het over had. Op de website van de bank zelf kon ik daar niets over vinden.
Re: Verkeerde incasso door Online
ajkleinv schreef:@ Prolix
Ik wil niet etteren. Ik wil gewoon mijn eigen geld terug. Die rente hoef ik niet, maar ik heb hen wel verteld dat ik héél erg zou waarderen als ze mij de telefoonkosten zouden terugbetalen. Het nummer dat ik steeds moet bellen is een betaalde service, dus reken maar uit hoeveel minstens 100 belminuten tegen een paar dubbeltjes per minuut me hebben gekost. En het gaat me ook om het principe!
Ik heb inmiddels via het contactformulier op de website van mijn bank gevraagd hoe ik de "melding onterechte incasso" kan doen waar Jolijn het over had. Op de website van de bank zelf kon ik daar niets over vinden.
En dat is welke bank?
Re: Verkeerde incasso door Online
Je staat in je recht om te gaan etteren. Ze doen het namelijk andersom ook. het interesseert niemand iets daar of jij je geld wel of niet hebt en niemand die even een tandje bijzet. Jammer.
Met kopieën van je gespecificeerde telefoonfactuur waarop die telefoonjte naar Online staan kun je een mail sturen naar [email protected] . Doe je verhaal en zeg dat je de kosten graag teruggestort ziet. Zet er ook je telefoonnummer bij opdat je gebeld kunt worden. En vertel de persoon dat de creditering beter even door het Klachtenteam moet laten nakijken. Dan heb je dat geld zo terug.
Met kopieën van je gespecificeerde telefoonfactuur waarop die telefoonjte naar Online staan kun je een mail sturen naar [email protected] . Doe je verhaal en zeg dat je de kosten graag teruggestort ziet. Zet er ook je telefoonnummer bij opdat je gebeld kunt worden. En vertel de persoon dat de creditering beter even door het Klachtenteam moet laten nakijken. Dan heb je dat geld zo terug.
Re: Verkeerde incasso door Online
Het heeft een paar weken en een paar mailtjes en telefoontjes gekost, maar mijn bank heeft uiteindelijk het geld voor me teruggehaald. Natuurlijk geen compensatie voor alle gemaakte telefoonkosten, maar ik ben al lang blij dat het eindelijk is opgelost.
Voor mij in ieder geval nóóóóóóit Online!
Voor mij in ieder geval nóóóóóóit Online!
Re: Verkeerde incasso door Online
zou je in zo'n geval geen aangifte kunnen doen van diefstal? Uiteindelijk heeft Online zonder dat ze daartoe door jou gemachtigd waren, geld van je rekening gestolen.
Re: Verkeerde incasso door Online
Diefstal..is het niet. Maar zoals Prolix al tweemaal aangaf hier: terugetteren. Je gespecificeerde telefoonrekening opsturen, door het Klachtenteam laten behandelen. Komt het allemaal goed. Maar je moet het dan wel doen.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23
Re: Verkeerde incasso door Online
Gisteren ook een incasso ontdekt van online.nl terwijl ik ook geen klant van hun ben.
Gelukkig goed op tijd dus direct terug laten halen.
Dat er een fout kan worden gemaakt met automatische incasso is iets dat je niet kunt voorkomen, maar een bedrijf die dit overkomt dient goed vastgelegde procedures hebben en service leveren. Helaas is dit met menig bedrijf een probleem.
Gelukkig goed op tijd dus direct terug laten halen.
Dat er een fout kan worden gemaakt met automatische incasso is iets dat je niet kunt voorkomen, maar een bedrijf die dit overkomt dient goed vastgelegde procedures hebben en service leveren. Helaas is dit met menig bedrijf een probleem.
Re: Verkeerde incasso door Online
Ja, en nee. Als iemand bewust een een abo neemt en dan bewust een foutief rekeningnummer opgheeft, dan kan die dienst daar niets tegen doen. Nog gekker is de regelgeving mbt de incasso's. In Utrecht horen die namelijk allemaal gecontroleerd te worden op correctheid ( naam/adres/banknr/handtekening) maar dat gebeurt totaal niet. Dus ja, de crimineel wordt het hier wel erg gemakkelijk gemaakt...Hoeft overigens geen crimineel te zijn, kan ook een schrijffout zijn...rienvangemert schreef:Gisteren ook een incasso ontdekt van online.nl terwijl ik ook geen klant van hun ben.
Gelukkig goed op tijd dus direct terug laten halen.
Dat er een fout kan worden gemaakt met automatische incasso is iets dat je niet kunt voorkomen, maar een bedrijf die dit overkomt dient goed vastgelegde procedures hebben en service leveren. Helaas is dit met menig bedrijf een probleem.