LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
R1200C
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2011 11:03

Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door R1200C »

Al dik twee jaar geleden hebben we onze site inclusief domeinnaam verhuisd van de ene provider naar de andere.

Vorig jaar stuurde de provider facturen en hebben we betaald nadat we nogmaals hebben aangegeven dat we het abonnement hadden opgezegd. Dit jaar geen factuur meer gezien tot er deze week ineens een mail kwam met daarin een aanmaning van een incassobureau.

Daar netjes op geantwoord dat wij van mening zijn dat we al lang geen klant meer zijn en dat we het vreemd vonden dat we deze keer geen factuur in de mail hebben gezien maar meteen een aanmaning kregen.

De incassomedewerker zegt nu tegen ons dat wij de bevestigingsbrief maar moeten laten zien die van de provider gekregen zouden hebben "conform de algemene voorwaarden van die provider".

Nu heb ik de vraag waarom wij moeten bewijzen dat zij hun werk hebben gedaan. Waarbij ik overigens in hun voorwaarden helemaal niets kan vinden van een schriftelijke bevestiging van de opzegging.

Weet iemand of dit bewijs door ons geleverd moet worden of dat het incassobureau er van uit gaat dat wij dom genoeg zijn om hier niet even in te duiken? Het liefst met een verwijzing naar een juridische onderbouwing die ik kan gebruiken in de communicatie met het incassobureau.

Groeten,

Joost

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Weet iemand of dit bewijs door ons geleverd moet worden of dat het incassobureau er van uit gaat dat wij dom genoeg zijn om hier niet even in te duiken? Het liefst met een verwijzing naar een juridische onderbouwing die ik kan gebruiken in de communicatie met het incassobureau.
De bewijslast ligt bij jullie.

Je hebt immers een contract en wil dit beeindigen, waarbij jij de andere contractpartij hiervan op de hoogte moet stellen.

Normaalgesproken vraag je dan ook een bevestiging van de opzegging zodat de toestand waarin jullei zijn beland niet optreedt.
Als je geen bevestiging krijgt stuur je alsnog een aangetekende brief, en dat is op zich ook zonder een bevestiging van de contractpartij voldoende bewijs.
Bevestiging kun je ook per e-mail vragen en krijgen, wat ook een voldoende bewijs is.

Als je dat niet hebt, kun je nu altijd nog een kopie van de originele opzegging sturen, maar je hebt dan kans dat de contractpartij aangeeft dit document nooit te hebben ontvangen.

R1200C
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2011 11:03

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door R1200C »

Ik snap natuurlijk wel dat je sterker staat met een brief maar het feit dat ze alle medewerking verlenen aan het verhuizen van de hele boel zonder boe of bah zou toch op zijn minst een teken kunnen zijn dat er iets in de relatie is veranderd. Zo makkelijk verhuis je nou ook weer niet een domeinnaam zonder papierwerk...

Maar goed, krijg net een mail dat ze ons gemaild zouden hebben. Daar kan ik dan weer helemaal niets van vinden (zowel voor als na de datum die ze noemen heb ik wel nieuwsbrieven van ze, waar we elke keer op reageerden met de melding dat we geen klant meer waren). Dus ik heb ze maar een bewijs gevraagd dat de mail correct is afgeleverd.

Ben het gezeik eigenlijk al beu en als dit veel verder blijft etteren betaal ik wel. Al was het maar om er van af te zijn. Stop ik mijn energie wel in leuke dingen...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door ciske »

Ben het gezeik eigenlijk al beu en als dit veel verder blijft etteren betaal ik wel. Al was het maar om er van af te zijn. Stop ik mijn energie wel in leuke dingen...
snap dat je er van baalt ,maar als je in je recht staat zou je wel gek zijn om te gaan betalen.

R1200C
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2011 11:03

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door R1200C »

Dat is ook zo, maar ik heb eerder een keer maanden energie gestopt in een klant die niet wilde betalen. Is zelfs voor de rechter gekomen, uiteindelijk gewonnen maar het ging toen om een paar honderd euro en eerlijk gezegd is een goede nachtrust en een stuk(je) minder stress me ook wat waard.

Nu gaat het om honderd euro of zo. Als ik hier een jurist bij moet halen om het op te lossen ga ik in ieder geval in het begin meer betalen en is het maar de vraag wat de rechter (want daar zal het dan wel weer op uit draaien) uiteindelijk gaat zeggen.

Dat is het nadeel van conflicten tussen prive personen en bedrijven. De laatste zit er niet emotioneel in...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

R1200C schreef:Ben het gezeik eigenlijk al beu en als dit veel verder blijft etteren betaal ik wel. Al was het maar om er van af te zijn. Stop ik mijn energie wel in leuke dingen...
Stop dan wel nog een beetje energie in een aangetekende opzegging zodat je wel kunt bewijzen dat er opgezegd is. Anders blijven ze die rekening iedere keer sturen omdat je toch wel betaald en geen zin hebt in gezeik.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door ciske »

aangetekende brief willen ze ook nog wel eens ontkennen , tis lastig , maar alsnog ik zou als ik gelijk had niet betalen .

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:aangetekende brief willen ze ook nog wel eens ontkennen , tis lastig , maar alsnog ik zou als ik gelijk had niet betalen .
Klopt, maar dan kun je het wel laten aankomen op een incasso en dagvaarding die je dan hoogstwaarschijnlijk zal winnen.

Nu is dat iets meer onzeker omdat ze altijd kunnen aanvoeren dat ze geen opzegging in wat voor vorm dan ook hebben ontvangen. Een argument dat voor TS zou kunnen pleiten is de verhuizing van de domeinnaam; logisch dat er dan ook opgezegd wordt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

aangetekende brief willen ze ook nog wel eens ontkennen , tis lastig , maar alsnog ik zou als ik gelijk had niet betalen
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken.

De bewijslast ligt toch echt bij TS, en daar kan de tegenpartij van profiteren.

( is er bij de communicatie over de verhuizing niks te vinden waaruit afgeleid kan worden dat het contract is opgezegd ?)

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door ciske »

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken.

De bewijslast ligt toch echt bij TS, en daar kan de tegenpartij van profiteren.
kan best wel zijn dat jij dat vindt ,maar alsnog als iemand zeker weet dat die gelijk heeft , dan ken die beter doorgaan , en ik zelf ben er van overtuigd dat TS gelijk heeft.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

kan best wel zijn dat jij dat vindt ,maar alsnog als iemand zeker weet dat die gelijk heeft , dan ken die beter doorgaan , en ik zelf ben er van overtuigd dat TS gelijk heeft.
Slecht advies. Als TS straks niks heeft wat kan dienen als een bewijs van opzegging, zal hij bij de rechtbank op hoge kosten uitkomen.
En dan, dan heeft TS nog helemaal niks bereikt. Gelijk heeft ook een economisch waarde.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door ciske »

Leo The Emperor schreef:
kan best wel zijn dat jij dat vindt ,maar alsnog als iemand zeker weet dat die gelijk heeft , dan ken die beter doorgaan , en ik zelf ben er van overtuigd dat TS gelijk heeft.
Slecht advies. Als TS straks niks heeft wat kan dienen als een bewijs van opzegging, zal hij bij de rechtbank op hoge kosten uitkomen.
En dan, dan heeft TS nog helemaal niks bereikt. Gelijk heeft ook een economisch waarde.

alsnog vind jij dat, als TS gelijk heeft komt heus de waarheid wel boven tafel, beetje meer vertrouwen in de mens hebben zou je sieren.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alsnog vind jij dat, als TS gelijk heeft komt heus de waarheid wel boven tafel, beetje meer vertrouwen in de mens hebben zou je sieren.
ja hoor, wake up

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door Henri42 »

De bewijslast ligt bij de opzeggende partij, zie de uitspraken bij gelijksoortige casussen, schriftelijk opzeggen met een bevestiging. NOOIT TELEFONISCH of via MAIL :wink:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door ciske »

Henri42 schreef:De bewijslast ligt bij de opzeggende partij, zie de uitspraken bij gelijksoortige casussen, schriftelijk opzeggen met een bevestiging. NOOIT TELEFONISCH of via MAIL :wink:

Onzin, telefonisch opzeggen is voldoende , alleen hoor je dan een brief te krijgen.

R1200C
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2011 11:03

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door R1200C »

We hebben het probleem afgesloten door overeen te komen de oorspronkelijke factuur te betalen. Nu is het wel even goed opletten dat ze een bevestiging sturen anders staan we er over een tijdje op de stoep met juridische ondersteuning en is het wel feest...

Maar goed, voor iets meer dan 80 euro hebben we ons een hoop onrust bespaard. Zie het als een soort van leergeld en een reden om geen zaken meer te doen met deze provider.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door ciske »

Als jij daar vrede mee hebt , dan is dat toch goed? zorg wel dat je bewijs krijgt dat je het betaald hebt.

MAXIEM

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

In principe kun je op elke denkbare wijze opzeggen (het opzeggen van een overeenkomst is juridisch gezien vormvrij), maar de opzegger dient er wel voor te zorgen, dat hij indien nodig kan bewijzen dat hij de overeenkomst tijdig heeft opgezegd.

Maxiem.

emailbob
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:20

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door emailbob »

ciske schreef:
Henri42 schreef:De bewijslast ligt bij de opzeggende partij, zie de uitspraken bij gelijksoortige casussen, schriftelijk opzeggen met een bevestiging. NOOIT TELEFONISCH of via MAIL :wink:

Neem het gesprek op. Kies een internetdienst die je de gespreksopname per mail stuurt. Kost een fractie van wat een aangetekende brief kost. Bij onenigheid stuur je de opname door. Geen discussie meer mogelijk.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waar ligt de bewijslast bij opzegging?

Ongelezen bericht door ciske »

emailbob schreef:
ciske schreef:
Henri42 schreef:De bewijslast ligt bij de opzeggende partij, zie de uitspraken bij gelijksoortige casussen, schriftelijk opzeggen met een bevestiging. NOOIT TELEFONISCH of via MAIL :wink:

Neem het gesprek op. Kies een internetdienst die je de gespreksopname per mail stuurt. Kost een fractie van wat een aangetekende brief kost. Bij onenigheid stuur je de opname door. Geen discussie meer mogelijk.

je quote is verkeerd , dat is niet mijn tekst.

Gesloten