LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarshuwing brief van telfort surf&email

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
telfort klant

waarshuwing brief van telfort surf&email

Ongelezen bericht door telfort klant »

Ik heb sinds 4 maanden Unlimited surf en email(mobiel internet) abonnement afgesloten bij Telfort.

Maar na 1 maand heb ik mijn "eerste waarschuwing"gekregen omdat ik 1200mb had gebruikt en ik moest mijn internet gebruik aanpassen.

Ik ben gelijk naar het klantenservies gebeld 40min voor15cpm aan het telefoneren geweest, en de hele discussie ging wat betekend onbeperkt interneten, uiteindelijk heb ik van de klantenservice van Telfort gehoord de reden dat ik ik een waarschuwing brief heb ontvangen is omdat ik boven 1 gig data had gebruik en daardoor heb ik een waarschuwing brief gekregen.

Ik heb in de maanden daarna mijn internet gedraag aangepast zodat ik niet boven 1gig uitkwam. Maar ik heb weer een waarschuwing brief ontvangen dat ik 800mb gebruik heb.

Bij deze stuur ik jullie de Fair policy voorwaarden zodat jullie ook mee kunnen lezen.
Bij deze verzoek ik jullie om mij wijs te maken of ik gelijk heb of Telfort.

14.10. FAIR USE: Voor het gebruik van Telfort unlimited, Telfort mobiel internet onbeperkt en Surf &Mail onbeperkt bundel hanteert Telfort een Fair Use Policy (FUP). Dit houdt in dat geen vaste limiet wordt gesteld op de hoeveelheid bel-, of dataverkeer dat Contractant mag gebruiken.
Dit houdt tevens in dat Telfort de Contractant bij regelmatig niet-normaal, oneigenlijk dan wel excessief gebruik zal informeren en sommeren het gebruik aan te passen. De Diensten

Ik bij de eerste waarschuwing al naar klanten servies gebeld en gehoord, als boven 1 g krijg ik een waarschuwing. Daardoor heb goed opgelet dat ik niet boven 1 gig uit kom

zijn voor persoonlijk en privé gebruik en Normaal Gebruik (mobiel bel- of data verkeer geïnitieerd van een mobiel toestel of modem). Ieder ander gebruik van Telfort unlimited,Telfort mobiel internet onbeperkt of Surf & Mail onbeperkt bundel zoals gebruik van SIM box of GSM box; langdurig openstaan van een verbinding (bijvoorbeeld voor gebruik als babyfoon,
radio of download verbinding); gebruik voor commerciële doelen zoals doorverkoop van de Dienst; gebruik door derden; gebruik van de Simkaart in meer dan twee verschillende mobiele telefoontoestellen, computers of andere Apparatuur is niet toegestaan. Tevens is gebruik dat overbelasting of andere schade aan het Netwerk veroorzaakt en gebruik waarbij Contractant regelmatig significant meer belt of data verbruikt dan de gemiddelde klant vanTelfort unlimited, Telfort mobiel internet onbeperkt of Surf & Mail onbeperkt bundel niet toegestaan. Indien Contractant het gebruik niet aanpast nadat Telfort daarom heeft verzocht,
heeft Telfort het recht om maatregelen te nemen waaronder een verbruikslimiet stellen, de Dienst buiten gebruik te stellen of de Overeenkomst te ontbinden waarbij Telfort aanspraak
kan maken op de vaste kosten van de nog resterende minimumduur van de Overeenkomst
waarbij Contractant geen rechten kan ontlenen aan enige voorgaande toegekende kortingen.

D1RK

Re: waarshuwing brief van telfort surf&email

Ongelezen bericht door D1RK »

U tekende vooraf en had het ook kunnen lezen.

Deze regels zijn lastig maar vele die veel gebruiken komen er mee in aanraking en krijgen om dit op te lossen een duurder abbotje aangeboden die niet online in de reclame staat.

Begrijp U nu waarom ik de grote als KPN, Tele2 en Telfort niet wilde?

freggel

Ongelezen bericht door freggel »

Unlimited Surf & Mail is inderdaad wat speculatief. Maar bedrog is het niet.

Je kan met 1 GB aan data bij wijze van spreke onbeperkt surfen en mailen op je mobiel. En streaming tv/audio valt daar dus niet onder. Sterker nog KPN brengt 25 ct/min in rekening voor streaming diensten. Naar mijn ervaring is T-mobile flexibeler, maar die limiteren de bandbreedte, waar andere providers dit niet doen.

Eigenlijk ook niet zo gek als je ziet dat bandbreedte op het mobiele net vele malen duurder is dan via de vaste kabel.
Het verbruik waar jij op doelt is meer in het profiel van Mobiele UMTS kaarten/dongels, waarbij je ongeveer 50 euro voor een unlimited abonnement betaald.

Dus het is wel jammer voor je, maar weinig keus. Dus nog even wachten totdat grootverbruik van mobiel internet ook echt voordelig wordt.

telfort klant

Ongelezen bericht door telfort klant »

Door deze twee reactie en ook de discussies die ik met pare mensen gehad heb, ben ik tot conclusie gekomen om voorlopig mijn abonnement op te zeggen.

Ik denk dat ik moet wachten tot dat Nederlandse mobiel internet providers wakker worden dat wij in 2008 bijna 2009 wonen en ze moeten begrijpen dat je tegenwoordig eigenlijk heel snel door je 30 mb'etjes door ben. Ik denk zelfs dat ze niet eens wakker willen worden omdat het hun heel veel geld kost.
Tot de volgende eeuw dan.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Deze fair use regels zijn in strijd met de wet. Ten eerste is de naam van het product dus danig dat op z'n zachts gezegd de suggestie wordt gewekt dat er helemaal geen limieten worden gehanteerd. Om daar in de AV op terug te komen is niet netjes. Ten tweede heeft de provider informatie weg gelaten uit de fair use policy die voor de consument van belang zijn om een geïnformeerd besluit te nemen. (Er is een limiet maar die vertellen ze lekker niet.) Beide punten afzonderlijk maken dat de provider zich schuldig maakt aan een oneerlijke handelspraktijk.

jvanderstad

Ongelezen bericht door jvanderstad »

Ik en 2 kennissen hebben ook deze brief ontvangen, in mijn geval heb ik dus 492 mb verbruikt.

Toen ik mijn abbo afsloot werd mij door de verkoop afdeling verteld verteld dat indien ik onder de 1 gig dataverkeer bleef er geen probleem was.

daarnaast is - vind ik - 500 mb in 1 maand niet zo heel veel, ik maak normaal gebruik van mijn verbinding, 16 mb per dag is naar mijn inzien normaal internetgebruik!

joostUS

Ongelezen bericht door joostUS »

Even een waarschuwing aan iedereen. Ik heb vandaag ook zo'n brief binnengekregen. Ik gebruik mijn telefoon vooral voor e-mails waarbij veel word documenten en powerpoints zitten. Zonder enige info vooraf kreeg ik een laatste waarschuwing van Telfort.. Het taalgebruik is zeer klantonvriendelijk...

Conclusie: Fair User Policy voor telfort is 48MB per maand!!!! Ja 48MB! Je mag hier 10 a 15% boven zitten.

Let aub op voordat je dit abonnement afsluit..

Telfort LIMITED!

Florimon

Ongelezen bericht door Florimon »

Me too :(
Vandaag 11-2 een brief ontvangen die begint met

"Geachte heer van Putte,
Onlangs hebben wij u verzocht om uw gebruik van Telfort surf mail unlimited aan te passen. U heeft hier niet aan voldaan. Daarom is dit de laatste waarschuwing voor het incorrect gebruiken van Telfort surf mail unlimited."

En dat terwijl ik echt helemaal geen eerdere waarschuwing heb gehad !
De brief gaat verder met

"Het aantal MB's dat u heeft gebruikt bedroeg 282 MB. Het gemiddelde gebruik was 48 MB."

Nou, toen heb ik dus maar even mijn voorgaande facturen bekeken bij telfort.nl, en inderdaad, sinds dat ik (medio vorig jaar) mijn nieuwe toestel heb, een HTC Touch Diamond, zit ik gemiddeld op 280 Mb per maand. Daarvoor, met mijn oude Sony Ericsson K800i, op zo'n 30 MB per maand.
Voor mijn gevoel maak ik helemaal niet veel gebruik van internet - ik heb mijn email zo ingesteld dat 'ie elk kwartier checkt (maar ik ontvang niet veel mail, en bijlagen worden niet automatisch gedownload); ik heb in de RSS-reader zo'n 10 feeds die elke 3 uur automatisch worden ververst, en 's avonds dan klik ik af en toe door op de links in de news posts, om het volledige artikel m.b.v. de Opera browser te lezen. Verder download ik geen bestanden, en gebruik ik mijn telefoon ook niet als modem i.c.m. een laptop.
Tsja 't kan aan mij liggen maar 48 MB/maand vind ik wel erg weinig! Da's 1.6 MB per dag! Op een nieuwere telefoon zoals de HTC Diamond, met een scherm van 640x480 en de Opera browser die min-of-meer gewone webpagina's kan tonen, zit je daar dan dus zo aan, met alle plaatjes, stylesheets, javascript die geladen worden.

Verder vraag ik me af hoe ze dat gemiddelde berekenen: is dat op basis van een gewoon gemiddelde van alle gebruikers, of op basis van een soort gemiddeld gebruikers-profiel? Ik weet even de juiste statistische termen niet, maar het volgende extreme voorbeeld maakt hopelijk duidelijk wat ik bedoel: stel er zijn 15 gebruikers, 10 daarvan hebben elk 100MB gebruikt, en de overige 5 elk 1 MB. Het 'gewone' gemiddelde is dan 1005/15 = 67MB, wat inhoudt dat zelfs met een marge van 15% (67*1.15 = 77MB), iedereen met 100MB oftewel de meerderheid van de gebruikers, dus boven de FUP zit !

O ja en dan nog even hoe de brief afsluit:
"Als u uw gebruik niet per direct aanpast naar normaal gebruik, wordt uw aansluiting buiten gebruik gesteld. U ontvangt hierover geen bericht. U bent dan verplicht de abonnementskosten van de resterende minimumperiode van uw overeenkomst te voldoen."
WTF??? wordt mijn aansluiting buiten gebruik gesteld? Da's toch zeker een grapje? Als ik boven mijn FUP zit van surf & mail "unlimited" dan geeft dat ze ineens het recht om mij ook het bellen onmogelijk te maken? Of bedoelen ze dat ze mijn surf & mail abonnement dan mogen beeindigen? Ik hoop het laatste, maar dat hadden ze dan wel even duidelijk mogen maken in die brief.

Ik ben sinds 2003 abonnee bij Telfort, maar als die FUP blijft staan op 48MB/maand, en de klantenservice dit soort brieven blijft sturen, dan ga ik toch echt op zoek naar een andere operator. Heeft iemand nog suggesties voor een provider die wel ruimere FUP's hanteert, en/of deze ook openbaar maakt ?

Nettaj

Ongelezen bericht door Nettaj »

Ik ook :( :roll: :(

Precies hetzelfde als hiervoor of boven geschreven ik citeer:

Het aantal MB dat u heeft gebruikt bedroeg 3097 MB.Het gemiddelde gebruik was 48 MB.U heeft dus aanzienlijk meer gebruikt dan het gemiddelde.

Nou kan ik dat achteraf wel verklaren,heb een tijdje in het ziekenhuis gelegen waar geen WIFI hotspot was voor gast gebruik,dus heb ik mijn telefoon als WIFI spot ingesteld voor mijn laptop vandaar het hoge gebruik.Maar inderdaad hoe komen ze aan het gemiddeld gebruik? en wanneer worden ze eens wakker dat we in een IT tijdperk leven?het gebruik zal alleen maar meer worden door de consument in dit E tijdperk!En ik vind dat ze op zijn minst de consument anders in moeten lichten,dan hoe ze het nu doen met de standaard brief die ze nu versturen,niet echt klantvriendelijk!

Hyperforce

Ongelezen bericht door Hyperforce »

Ik heb net ook een brief ontvangen van Telfort voor ditzelfde abonement.
Het gaat hier over de smartphone van mijn zus. Vorige maand heeft zij 2500 MB data gebruikt. Dit is de eerste brief die wij hebben ontvangen van Telfort. Al is dit meteen al wel de laatste waarschuwing. Zoals andere mensen het beschrijven is de brief in een heel dreigende toon geschreven.

Ik heb met 3 medewerkers van Telfort gesproken om opheldering over deze brief te krijgen.

Ten eerste is dit het hoogste abbonement dat Telfort aan haar klanten aanbied.
Het heet SURF & MAIL ONBEPERKT en daardoor gaat men er bij het kopen vanuit dat de service dus inderdaad niet aan een download limiet onderheven is. Dit is een leugen.

Er staat namelijk een clausule in het contract genaamd het FAIR USE POLICY.
Volgens de medewerkers van Telfort is deze clausule bedoelt om het gebruik van de smartphone en service als MODEM tegen te gaan. Volgens de medewerkers van Telfort word het gemiddelde datagebruik per maand van alle klanten van deze service genomen als limiet (voor de volgende maand).

Er staat echter nergens schriftelijk aangegeven (niet in het contract of op hun site) hoe hoog deze limiet daadwerkelijk is (over het algemeen of op welk moment).
Bij het vragen naar de datalimiet kreeg ik van de 3 heren bij de klantenservice dan ook 3 verschillende antwoorden.

De eerste heer vertelde mij dat de Fair Use Policy al bij 250 MB wordt overtreden.
De tweede heer zei dat dit gebeurde bij ongeveer 2000 MB. De derde heer heeft het nog even gecontroleerd en kwam aan met het gemiddelde gebruik in APRIL 2011, welke 1200 MB per maand bedroeg.

Mij werd ook verteld dat na het overschrijden van deze limiet er 2 brieven zouden worden gestuurd. Als het misbruik van de service door zou gaan na de 2de brief dan zou bij de derde brief de internet verbinding van het abonnement worden afgesloten (dus niet het mobiel bellen), en voor iedere maand die het abonnement resteerde moet 10 euro worden betaald. Dus zouden er nog 12 maanden aan het abonnement resteren dan moet er pronto 120 euro aan afkoop som aan Telfort worden overgemaakt.

Er is echter nergens aangegeven, en geen van de 3 heren bij Telfort kon mij vertellen hoeveel data er over het gemiddelde gebruik heen mag worden gegaan.
De 1ste heer zei 1 Gigabyte.
Telfort heeft daarnaast ook geen methode voor de gebruiker om hun dataverbruik te controleren. Hiervoor moest dan maar een 3rd party applicatie voor worden gedownload.

Alle 3 de heren vertelden mij dat mijn zus maar beter geen streaming (youtube) of online bel service (skype) moest gebruiken om te voorkomen dat ze werd afgesloten. Want SURF & MAIL ONBEPERKT, was dan ook uitsluitend bedoelt voor ONBEPERKT SURFEN EN MAILEN, maar niet streamen of online telefoneren. Terwijl dit nergens in het contract wordt vermeld.

Alles samengevat, de FAIR USE POLICY van Telfort is alles behalve FAIR.
De Data limiet die aan de gebruiker word opgelegd is wazig en de actuele limiet is niet te controleren.

Daarnaast zijn er ook geen duidelijke regels opgesteld die stellen wanneer een klant daadwerkelijk zal worden afgesloten.

Er is geen door Telfort ondersteunde methode voor de klant om het actuele dataverbruik te controleren.

Telfort claimt de gebruiker 2 waarschuwings brieven te sturen al hebben wij er maar 1 ontvangen.

Volgens de helpdesk van telfort is de FAIR USE POLICY ontworpen om het gebruik van Telefoons als MODEM tegen te gaan, maar in de realiteit houd de Clausule in dat streamen van videos, of het bellen met bijv. Skype kan worden bestraft.

Omdat de regels zeer vaag zijn zorgt dit er voor dat klanten niet weten hoeveel data ze hebben verbruikt, hoeveel zij nog mogen verbruiken, en bij hoeveel dataverbruik zei door de Fair Use Policy zullen worden afgesloten. Dit alles om met het dreigement van afsluiting en een boete te voorkomen dat klanten services zoals Skype of Youtube gebruiken.

Deze misstanden moeten aan de kaak worden gesteld, Ik hoop dan ook dat RADAR hier verder onderzoek naar kan doen.

Gesloten