| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wie staat in zijn recht?!
-
Petrajansen89
Wie staat in zijn recht?!
Vanaf december maken wij gebruik van een andere internetprovider (VODAFONE).
Dit omdat onze vorige provider (TWEAK) niet de diensten leverde die zij moest leveren (telefonie werkte niet) en haar klantenservice ronduit onvoldoende was.
TWEAK sommeert ons de door hun in bruikleen gegeven router en tv-box terug te sturen. Dit begrijpen wij volkomen en zijn wij contractueel verplicht.
Echter in de overeenkomst wordt nergens vermeldt dat wij voor de kosten van het terugsturen moeten opdraaien en daarbij willen wij als (betalende) verzendende partij NIET verantwoordelijk zijn voor eventuele schade tijdens transport.
Nu geeft TWEAK aan dat wij de verzendkosten moeten betalen en dat zij anders de volledige aanschafkosten in rekening zullen gaan brengen.
Wij geven aan dat wij de spullen conform overeenkomst willen terugsturen, maar dat TWEAK de kosten moet dragen (en dus de transportrisico's).
Wie heeft er gelijk ?!
algemene voorwaarden tweak : http://www.tweak.nl/voorwaarden.html (artikel 5.4)
Dit omdat onze vorige provider (TWEAK) niet de diensten leverde die zij moest leveren (telefonie werkte niet) en haar klantenservice ronduit onvoldoende was.
TWEAK sommeert ons de door hun in bruikleen gegeven router en tv-box terug te sturen. Dit begrijpen wij volkomen en zijn wij contractueel verplicht.
Echter in de overeenkomst wordt nergens vermeldt dat wij voor de kosten van het terugsturen moeten opdraaien en daarbij willen wij als (betalende) verzendende partij NIET verantwoordelijk zijn voor eventuele schade tijdens transport.
Nu geeft TWEAK aan dat wij de verzendkosten moeten betalen en dat zij anders de volledige aanschafkosten in rekening zullen gaan brengen.
Wij geven aan dat wij de spullen conform overeenkomst willen terugsturen, maar dat TWEAK de kosten moet dragen (en dus de transportrisico's).
Wie heeft er gelijk ?!
algemene voorwaarden tweak : http://www.tweak.nl/voorwaarden.html (artikel 5.4)
Re: Wie staat in zijn recht?!
Inpakken in een doos, en sticker er op met het adres. Afleveren bij het postkantoor, kosten zijn voor Tweak. Bonnetje goed bewaren.
Wanneer u een apparaat naar ons retour wil sturen kan dat op naar het onderstaande adres. Geef bij uw verzending altijd uw klantnummer en/of adresinformatie op zodat wij kunnen achterhalen bij wie het apparaat vandaan komt.
Tweak
Postbus 60270
1320 AH
Almere
Retourzendingen naar ons antwoordnummer zijn niet toegestaan. Indien wij uw retourzending via ons antwoordnummer binnenkrijgen zullen wij deze op de reguliere wijze verwerken en brengen wij eenmalig € 25,- administratiekosten in rekening.
Tweak
Postbus 60270
1320 AH
Almere
Retourzendingen naar ons antwoordnummer zijn niet toegestaan. Indien wij uw retourzending via ons antwoordnummer binnenkrijgen zullen wij deze op de reguliere wijze verwerken en brengen wij eenmalig € 25,- administratiekosten in rekening.
Het zijn bruikleen apparaten, dus kosten zijn niet voor jou TS. Het is geen retourzending.
Is dat een dreigement? Of staat dat in je voorwaarden?Retourzendingen naar ons antwoordnummer zijn niet toegestaan. Indien wij uw retourzending via ons antwoordnummer binnenkrijgen zullen wij deze op de reguliere wijze verwerken en brengen wij eenmalig € 25,- administratiekosten in rekening.
Rim69
Waarom zou de ander voor de kosten moeten opdraaien voor iets wat uw plicht is? Ik zou het product maar aangetekend versturen. Vooraf een foto maken ter bewijs voor hoe u het product heeft aanboden aan de postbode.Petrajansen89 schreef:TWEAK sommeert ons de door hun in bruikleen gegeven router en tv-box terug te sturen. Dit begrijpen wij volkomen en zijn wij contractueel verplicht.
Het is de plicht van TS omdat tweak een wanprestatie leverde en TS daarom het contract mocht ontbinden, vind dat toch een ander geval dan een reguliere retourzending na een opzegging.alfatrion schreef:Waarom zou de ander voor de kosten moeten opdraaien voor iets wat uw plicht is? Ik zou het product maar aangetekend versturen. Vooraf een foto maken ter bewijs voor hoe u het product heeft aanboden aan de postbode.Petrajansen89 schreef:TWEAK sommeert ons de door hun in bruikleen gegeven router en tv-box terug te sturen. Dit begrijpen wij volkomen en zijn wij contractueel verplicht.
-
Petrajansen89
Wij snappen dat de producten retour moeten aan TWEAK, immers waren deze in bruikleen.
Echter waren deze producten WEL noodzakelijk, dus geen luxe, om gebruik te kunnen maken van televisiediensten (settopbox) en telefonie (de router met voip ondersteuning).
Gedurende de overeenkomst hebben we abonnementsgelden betaald, conform de overeenkomst.
We willen de producten retour sturen, conform de overeenkomst.
Desalniettemin staat nergens vermeld dat wij deze kosten moeten betalen.....
Alle andere providers (die ik ken) gebruiken retourdozen, antwoordnummers etc.
Kortom:
De providers betalen het transport en dragen de risico's bij het verzenden en dat lijkt niet voor niets te zijn (jurisprudentie, consumentenrecht....), anders zouden ze dat toch niet ALLEMAAL doen.
Ter info:
Wij zijn alle vertrouwen in TWEAK kwijt, naast de telefoniediensten, die niet werkten, zoals ze zouden moeten werken, hebben zij ook een ronduit belabberde klantenservice die je aan het lijntje houdt en onwaarheden verkondigd.
Vandaar dit topic.....
Echter waren deze producten WEL noodzakelijk, dus geen luxe, om gebruik te kunnen maken van televisiediensten (settopbox) en telefonie (de router met voip ondersteuning).
Gedurende de overeenkomst hebben we abonnementsgelden betaald, conform de overeenkomst.
Alle andere providers (die ik ken) gebruiken retourdozen, antwoordnummers etc.
Kortom:
De providers betalen het transport en dragen de risico's bij het verzenden en dat lijkt niet voor niets te zijn (jurisprudentie, consumentenrecht....), anders zouden ze dat toch niet ALLEMAAL doen.
Ter info:
Wij zijn alle vertrouwen in TWEAK kwijt, naast de telefoniediensten, die niet werkten, zoals ze zouden moeten werken, hebben zij ook een ronduit belabberde klantenservice die je aan het lijntje houdt en onwaarheden verkondigd.
Vandaar dit topic.....
Aan de andere kant staat dus ook nergens vermeldt dat u die kosten niet hoeft te betalen, verder staat dus wel op internet het stukje wat rim69 plaatste:Petrajansen89 schreef: Gedurende de overeenkomst hebben we abonnementsgelden betaald, conform de overeenkomst.
.
Daarentegen stuurt u het volgensmij niet terug na het gewoon uitdienen van uw contract, maar na klachten over de dienstverlening, waarin tweak zijn deel van de overeenkomst niet heeft kunnen nakomen.Rim69 schreef:Wanneer u een apparaat naar ons retour wil sturen kan dat op naar het onderstaande adres. Geef bij uw verzending altijd uw klantnummer en/of adresinformatie op zodat wij kunnen achterhalen bij wie het apparaat vandaan komt.
Tweak
Postbus 60270
1320 AH
Almere
Consumentenrecht? Dat houd in dat u bij een retourprocedure de kosten voor verzending dient te betalen, als de verzending naar u kosteloos was. Daarnaast is het ook bij verzending via een retourdoos nig steeds de verantwoordelijkheid van de verzender, de verzender draagt altijd het risico van de verzending een retourdoos of een antwoordnummer verlegt dit recht niet naar de ontvanger. De reourdoos kan ook gevuld worden met stenen, en geloof me, dat gebeurt.Petrajansen89 schreef: Alle andere providers (die ik ken) gebruiken retourdozen, antwoordnummers etc.
Kortom:
Welke jurisprudentie doelt u op? Heeft u arresten die hier al op zijn ingegaan? Dan zou ik die graag lezen
-
Petrajansen89
@berndv
We zitten niet op 1 lijn, want ik vraag juist of hier jurisprudentie o.i.d. over is.
Als ik die al had gevonden, was ik het topic niet gestart
Ter info:
Ik retourneer geen goederen (een verkeerd bestelde broek van de WEHKAMP o.i.d.
).
Ik wil juist iets terugsturen dat ik als onderdeel van een overeenkomst ter leen heb gekregen.
Ik heb er niet om gevraagd, misschien wilde ik het zelfs niet gebruiken, maar we moesten het wel gebruiken, omdat we anders de diensten niet konden afnemen.
Ter info 2:
Zodra u een poststicker laat afdrukken met daarop uw adres en u stuurt die sticker op naar mij en vraagt mij deze sticker op een doos te plakken en deze doos naar u te sturen, dan bent u verantwoordelijk voor de staat van de doos tijdens het transport.
Lees: transportschade is voor uw rekening !!
Desondanks geldt natuurlijk dat ik wel verantwoordelijk gesteld kan worden voor het opsturen van bijv. een kapotte router
En dat lijkt mij logisch.....
En dat is (nogmaals) ook niet mijn intentie.
Ter info 3:
Het vertrouwen in TWEAK is dusdanig gedaald (tot ver beneden het vriespunt), dat ik (misschien ten onrechte) verwacht dat ze gaan zeggen dat het pakket kapot is aangekomen.
We zitten niet op 1 lijn, want ik vraag juist of hier jurisprudentie o.i.d. over is.
Als ik die al had gevonden, was ik het topic niet gestart
Ter info:
Ik retourneer geen goederen (een verkeerd bestelde broek van de WEHKAMP o.i.d.
Ik wil juist iets terugsturen dat ik als onderdeel van een overeenkomst ter leen heb gekregen.
Ik heb er niet om gevraagd, misschien wilde ik het zelfs niet gebruiken, maar we moesten het wel gebruiken, omdat we anders de diensten niet konden afnemen.
Ter info 2:
Zodra u een poststicker laat afdrukken met daarop uw adres en u stuurt die sticker op naar mij en vraagt mij deze sticker op een doos te plakken en deze doos naar u te sturen, dan bent u verantwoordelijk voor de staat van de doos tijdens het transport.
Desondanks geldt natuurlijk dat ik wel verantwoordelijk gesteld kan worden voor het opsturen van bijv. een kapotte router
En dat lijkt mij logisch.....
En dat is (nogmaals) ook niet mijn intentie.
Ter info 3:
Het vertrouwen in TWEAK is dusdanig gedaald (tot ver beneden het vriespunt), dat ik (misschien ten onrechte) verwacht dat ze gaan zeggen dat het pakket kapot is aangekomen.
Betaal die € 6,75 voor een pakketzegel en **** niet zo.
Dat had ik dan verkeerd begrepenPetrajansen89 schreef:@berndv
Als ik die al had gevonden, was ik het topic niet gestart![]()
Dit volg ik even niet, als "de provider" een retoursticker voor u afdrukt, of retourdoos toezend, wordt daarmee meteen de verantwoordelijkheid verschoven, waardeoordeel ontvanger dus de verantwoordelijkheid draagt voor de verzending? Weer wat geleerdPetrajansen89 schreef: Ter info 2:
Heeft u deze zaak al eens voorgelegd bij het juridisch loket? Eerste consult is altijd gratis.
En let niet teveel op roned, neem aan dat het niet alleen die 6,75 is, maar ook het principe.
-
Petrajansen89
@berndv
De provider verstuurt gewoon wat naar zichzelf, zodra deze een retourdoos/ retoursticker aan mij verstrekt.
En is dientengevolge verantwoordelijk voor het transport (red. evt. transportschade dient opgelost te worden tussen POSTBEZORGER en VERZENDER).
@roned70 en berdv
Inderdaad lijkt dit op gezeur in de luwte en dat is het misschien ook, echter gaat het om het principe gecombineerd met mijn wantrouwen jegens TWEAK.
TWEAK heeft gedurende de looptijd geen/berperkt telefoniediensten geleverd en eveneens een maand lang geen internetdiensten geleverd. Desondanks hebben ze deze toch in rekening gebracht en op geen enkele wijze lijkt een tegemoetkoming mogelijk....
Dus vandaar....
De provider verstuurt gewoon wat naar zichzelf, zodra deze een retourdoos/ retoursticker aan mij verstrekt.
En is dientengevolge verantwoordelijk voor het transport (red. evt. transportschade dient opgelost te worden tussen POSTBEZORGER en VERZENDER).
@roned70 en berdv
Inderdaad lijkt dit op gezeur in de luwte en dat is het misschien ook, echter gaat het om het principe gecombineerd met mijn wantrouwen jegens TWEAK.
TWEAK heeft gedurende de looptijd geen/berperkt telefoniediensten geleverd en eveneens een maand lang geen internetdiensten geleverd. Desondanks hebben ze deze toch in rekening gebracht en op geen enkele wijze lijkt een tegemoetkoming mogelijk....
Dus vandaar....
Dat bijna iedereen dit doet wil nog niet zeggen dat ze het doen omdat het verplicht zou zijn.Petrajansen89 schreef:De providers betalen het transport en dragen de risico's bij het verzenden en dat lijkt niet voor niets te zijn (jurisprudentie, consumentenrecht....), anders zouden ze dat toch niet ALLEMAAL doen.
Daar heb je een punt, moet de verkoper wel in verzuim zijn.berndv schreef:Het is de plicht van TS omdat tweak een wanprestatie leverde en TS daarom het contract mocht ontbinden, vind dat toch een ander geval dan een reguliere retourzending na een opzegging.
Dat zie ik niet. Als er een wanprestatie gepleegd dan is het niet rekening brengen van verzending heeft geen verzachtende omstandigheid. Het herroepingsrecht omvat het recht om de verzendkosten heen terug te krijgen. De verzendkosten terug waren dan sowieso als voor de koper.berndv schreef:Consumentenrecht? Dat houd in dat u bij een retourprocedure de kosten voor verzending dient te betalen, als de verzending naar u kosteloos was.
Op het moment dat een ander voorschrijft hoe een product verzonden moet worden, dan neemt deze daarmee ook het risico van achteruitgang op zich.berndv schreef:Dit volg ik even niet, als "de provider" een retoursticker voor u afdrukt, of retourdoos toezend, wordt daarmee meteen de verantwoordelijkheid verschoven, waardeoordeel ontvanger dus de verantwoordelijkheid draagt voor de verzending? Weer wat geleerd![]()
Dit snap ik echt niet. U wilde van een dienst gebruik maken, maar misschien wel niet van de daarvoor noodzakelijke apparatuur. Maar zonder die apparatuur kon U de dienst toch ook niet gebruikenPetrajansen89 schreef:Ter info:
Ik zou zeggen: inpakken in de originele verpakking (die U natuurlijk bewaard hebt omdat U wist dat U het geleend had en dus ooit terug zou moeten sturen), want dit was ook goed genoeg toen het naar U verstuurd werd,€ 6,75 betalen voor een pakketzegel en terug sturen. Al dit gedoe hier kost al meer dan het terugsturen.
Je kunt hier lang over blijven bakkeleien, maar levert je niets op. Uw 'angst voor' wordt vooral gevoed door uw gevoel tov Tweak vanuit uw onvrede over geleverde diensten.
In artikel 6 staat dat bij een defect het app opgestuurd kan worden, maar dat verzendkosten voor de consument is. Ga er dan mar gevoeglijk vanuit dat dit ook geldt bij retourzenden tgv einde contract.
Maak voordat u het app inpakt even goede foto's van alle kanten, zodat daar geen misverstand over kan gaan bestaan. Pakketten tot 10 kg hebben een vast verzendbedrag. Draai om de originele doos nog even van dat radiatorfolie (die je schuim alsook met luchtbulletjes hebt) en daarom heen een vuilniszak. Zo wordt het app beschermd tegen harde schokken. dan nog even koeieletters ' breekbaar' er op schrijven. Meer kunt u niet doen. Sticker met adres er op en versturen. Eventueel maakt u van de wijze van ingepakt hebben ook nog foto's, als dit uw gemoedsrust ten goede komt.
Bewijs van verzenden krijgt u middels de barcode. Bewaar die goed.
In artikel 6 staat dat bij een defect het app opgestuurd kan worden, maar dat verzendkosten voor de consument is. Ga er dan mar gevoeglijk vanuit dat dit ook geldt bij retourzenden tgv einde contract.
Maak voordat u het app inpakt even goede foto's van alle kanten, zodat daar geen misverstand over kan gaan bestaan. Pakketten tot 10 kg hebben een vast verzendbedrag. Draai om de originele doos nog even van dat radiatorfolie (die je schuim alsook met luchtbulletjes hebt) en daarom heen een vuilniszak. Zo wordt het app beschermd tegen harde schokken. dan nog even koeieletters ' breekbaar' er op schrijven. Meer kunt u niet doen. Sticker met adres er op en versturen. Eventueel maakt u van de wijze van ingepakt hebben ook nog foto's, als dit uw gemoedsrust ten goede komt.
Bewijs van verzenden krijgt u middels de barcode. Bewaar die goed.