LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
nolensvolens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2010 10:09

Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door nolensvolens »

Als ik mijn uitslagen van de postcode loterij wil zien wordt mij vriendelijk gevraagd het gebruik van cookies door de postcode loterij toe te staan. Maar de vriendelijkheid is een brute facade als je dat niet wilt toestaan, want er blijkt n.l. geen mogelijkheid te zijn het verzoek te weigeren. Als je het niet accepteert kun je ook niet bij de uitslag-gegevens: je reinste chantage-maatregel die een grote organisatie als de postcode-loterij niet zou mogen afdwingen. Ik heb dus ook ernstige kanttekeningen bij het privacy-beleid, dat ik nu dus ook niet meer serieus kan nemen. Als ik de uitslag wil zien zijn er in feite helemaal geen cookies nodig; dus de chantage slaat dan ook nergens op en is een onzinnige eis die naar het laat aanzien juist mijn privacy bedreigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

U bent ook niet verplicht mee te spelen.

nolensvolens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2010 10:09

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door nolensvolens »

Daar gaat het niet om, ik speel mee en wil de uitslagen zien zonder gechanteerd te worden cookies toe te laten, die in feite niet eens nodig zijn.

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

lekker belangrijk duizenden cookies heb je en dan zeuren om deze ene ppfff

accepteren en dan verwijderen...

MAXIEM

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

nolensvolens

Je zou kontakt kunnen opnemen met Consuwijzer. Mogelijk kun je via hen hierover bij de juiste instantie een klacht indienen.

Maxiem.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Is de website de enige manier om de uitslagen de raadplegen ?
De website van de pcl waarschuwt tenminste vele sites plaatsen cookies zonder dat u het weet. U kunt ze ook weer verwijderen na het bezoek.

liefkleinkonijntje
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2012 15:53

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door liefkleinkonijntje »

vogels schreef:
nolensvolens schreef:Daar gaat het niet om, ik speel mee en wil de uitslagen zien zonder gechanteerd te worden cookies toe te laten, die in feite niet eens nodig zijn.
Heb even gekeken op hun site en moet je helemaal gelijk geven. De hele site is onbereikbaar zolang je niet op 'akkoord' klikt voor die cookies. Gewoon belachelijk.
Toch is het op zich niet belachelijk.
Veel websites kunnen draaien door middel van reclame. Zonder die reclame wordt het zeer lastig om de website voor de bezoeker kosteloos te laten draaien. Vallen die reclame inkomsten weg, dan zal de bezoeker ervoor moeten betalen.

Ik ben ook van mening dat dergelijke zaken niet bij de website's zelf thuishoren, maar bij de internet browsers.

Daarnaast: niet iedere cookie valt onder die wetgeving. Cookies die nodig zijn om de website te laten werken en cookies die nodig zijn om de gebruikersnaam en wachtwoord te laten onthouden vallen daar niet onder. Voor die cookies hoeft de gebruiker geen toestemming te geven en mogen ook zonder toestemming van de gebruiker op de computer geïnstalleerd worden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:
Veel websites kunnen draaien door middel van reclame. Zonder die reclame wordt het zeer lastig om de website voor de bezoeker kosteloos te laten draaien.
We hebben het hier over de PCL, miljoenen komen daar jaarlijks binnen en die gaan echt niet allemaal naar goede doelen.
Tuurlijk niet ze moeten ook prijzen betalen.

nolensvolens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2010 10:09

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door nolensvolens »

SHS_Inc schreef:lekker belangrijk duizenden cookies heb je en dan zeuren om deze ene ppfff
accepteren en dan verwijderen...
Het gaat om het aanpakken van het gedrag van websites, alle websites worden n.l. wettelijk verplicht te vragen cookies te mogen plaatsen, als er vervolgens door de PCL gevraagd wordt dat te accepteren is dat een dictaat, want er wordt geen alternatief geboden.
Emmy75 schreef:Is de website de enige manier om de uitslagen de raadplegen ?
De website van de pcl waarschuwt tenminste vele sites plaatsen cookies zonder dat u het weet. U kunt ze ook weer verwijderen na het bezoek.
Ik zou jullie aanraden eens te proberen op de een of andere manier de uitslagen te bekijken, zonder de Cookies te accepteren!
MAXIEM schreef:nolensvolens
Je zou kontakt kunnen opnemen met Consuwijzer. Mogelijk kun je via hen hierover bij de juiste instantie een klacht indienen.
Maxiem.
Ik heb een klacht via klacht.nl ingediend

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor diegenen die hier weer privacy moord en brand lopen te schreeuwen en qua cookies wel de melk hebben horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt :? .
De reden dat de site van de postcodeloterij dit vraagt is omdat dit tegenwoordig verplicht is vanwege de nieuwe cookie wetgeving (overigens... het gros van de partijen wat het hier mee eens is heeft zelf een website die niet aan deze voorwaarden voldoet).
die in feite niet eens nodig zijn.
Dat zijn ze vaak wel, vooral de grotere sites (met duizenden bezoekers per uur) gebruiken zogenaamde "Load-balancers" en daarbij een cookie om er dmv een Session-ID er voor te zorgen dat je bij de zelfde server uitkomt gedurende je bezoek.
die naar het laat aanzien juist mijn privacy bedreigd.
Welnu... wat betreft postcodeloterij.... eens krijgen welke ontzettend gevaarlijke "privacy violating" informatie er nu opgeslagen wordt :



Code: Selecteer alles

# Netscape HTTP Cookie File
# http://www.netscape.com/newsref/std/cookie_spec.html
# This is a generated file! 
www.postcodeloterij.nl	FALSE	/	FALSE	1370584169	cDiscl	cookies_ok
.postcodeloterij.nl	TRUE	/	FALSE	1370584169	cDiscl	cookies_ok
Juist... er wordt opgeslagen dat u cookies toestaat, dat is alles !!
Laatst gewijzigd door bprosman op 07 jun 2012 08:23, 2 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door crazyme »

nolensvolens schreef:Als ik mijn uitslagen van de postcode loterij wil zien wordt mij vriendelijk gevraagd het gebruik van cookies door de postcode loterij toe te staan. Maar de vriendelijkheid is een brute facade als je dat niet wilt toestaan, want er blijkt n.l. geen mogelijkheid te zijn het verzoek te weigeren. Als je het niet accepteert kun je ook niet bij de uitslag-gegevens: je reinste chantage-maatregel die een grote organisatie als de postcode-loterij niet zou mogen afdwingen. Ik heb dus ook ernstige kanttekeningen bij het privacy-beleid, dat ik nu dus ook niet meer serieus kan nemen. Als ik de uitslag wil zien zijn er in feite helemaal geen cookies nodig; dus de chantage slaat dan ook nergens op en is een onzinnige eis die naar het laat aanzien juist mijn privacy bedreigd.
De wetgeving sluit niet aan bij de praktijk.

Cookies worden door vrijwel elke -beetje geavanceerde- site gebruikt en niet alleen voor reclame. Vooral voor gebruiksgemak. Je kunt ze als sitebeheerder niet zomaar uitschakelen (net als je niet zomaar een onderdeel uit een motor kunt halen)
Toch loop je het risico op torenhoge boetes.

Om dat risico uit te sluiten zie je dit soort kromme oplossingen. Kijk ook maar naar http://www.fok.nl

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door crazyme »

liefkleinkonijntje schreef:
Ik ben ook van mening dat dergelijke zaken niet bij de website's zelf thuishoren, maar bij de internet browsers.
Dat is een betere oplossing.

Browser : Cookie plaatsen, einde bezoek site, cookie verwijderen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door bprosman »

Fok.nl het zelfde... het enige wat wordt opgeslagen is het feit dat je cookies toestaat en het session ID wat nodig is voor de load-balancers :

Code: Selecteer alles

.fok.nl	TRUE	/	FALSE	2123524800	allowallcookies	1
.fok.nl	TRUE	/	FALSE	0	replique_init_session	2577de12f133b1760df5c8ad5a1a557a

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door bprosman »

Browser : Cookie plaatsen, einde bezoek site, cookie verwijderen.
Niet handig, want dan moet je dat per site bij gaan houden, van sommige sites wil ik namelijk wel dat er sommige zaken van mij onthouden worden.
Als je dat niet wil kun je in je browser zowiezo nu al je cookies weggooien.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door angel1978 »

bprosman schreef:
Browser : Cookie plaatsen, einde bezoek site, cookie verwijderen.
Niet handig, want dan moet je dat per site bij gaan houden, van sommige sites wil ik namelijk wel dat er sommige zaken van mij onthouden worden.
Als je dat niet wil kun je in je browser zowiezo nu al je cookies weggooien.
En wat nu als iemand de browser afsluit ? Wie haalt dan de cookie weg ( de browser niet, die is net afgesloten ).
Wat bij een computercrash ?
Blijven de cookies dan oneindig staan ?

Krijgen we daar weer gezeur over..

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door bprosman »

@Crazyme,

IE heeft de "Delete browser history on exit" al een tijdje :wink:

Dirkie
Berichten: 2940
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door Dirkie »

nolensvolens schreef:Als ik mijn uitslagen van de postcode loterij wil zien wordt mij vriendelijk gevraagd het gebruik van cookies door de postcode loterij toe te staan. Maar de vriendelijkheid is een brute facade als je dat niet wilt toestaan, want er blijkt n.l. geen mogelijkheid te zijn het verzoek te weigeren. Als je het niet accepteert kun je ook niet bij de uitslag-gegevens: je reinste chantage-maatregel die een grote organisatie als de postcode-loterij niet zou mogen afdwingen. Ik heb dus ook ernstige kanttekeningen bij het privacy-beleid, dat ik nu dus ook niet meer serieus kan nemen. Als ik de uitslag wil zien zijn er in feite helemaal geen cookies nodig; dus de chantage slaat dan ook nergens op en is een onzinnige eis die naar het laat aanzien juist mijn privacy bedreigd.
Is er eindelijk een organisatie die zich netjes aan de wet houd en vraagt of ze cookies mogen gebruiken, is het weer niet goed :mrgreen:
Maar misschien een tip: zoek eens op internet naar InPrivate Navigatie. En als je dat doet, zoek dan meteen even op, hoe je de browser default in deze mode kan starten.

Overigens wel een leuk topic titel :wink:

geba
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2012 09:42

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door geba »

Agressieve Nationale Postcode Loterij
Ik ben het helemaal met crazy me eens. Ik speelde mee, maar heb de deelname aan de Nationale Postcode Loterij opgezegd. Ik krijg nu nog steeds regelmatig e-mail. Dat wil ik stopzetten, maar het is niet mogelijk direct opde e-mail te reageren. Dat moet via de website. Maar als ik die probeer te openen moet ik eerst cookies accepteren voordat ik verder kan gaan. Ik vind dit een veel te aggresieve manier om mensen te benaderen. Ook het opzeggen van de deelname was een vervelende klus. Het moest via de telefoon. Alle gegevens werden opgenomen en de telefonist bleef maar aandringen om toch maar te blijven meedoen. Ik hoop serieus dat hier aandacht voor gevraagd wordt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Sorry maar ik vind die hele wetgeving een gedrocht. Binnenkort worden we gek gegooid tijdens het surfen dat de betreffende website cookies plaatst en men daar toestemming voor moet geven. Al dat onnozel extra geklik om even iets simpels op te zoeken. Dan is het nog maar de vraag of een website die de melding niet maakt ook daadwerkelijk geen cookies plaatst.

Leuk die Nederlandse wetgeving, maar dan moeten we met zijn allen vooral alleen Nederlandse sites bezoeken. Het lijkt me een beetje onhaalbaar dat wij als Nederland de hele wereld opleggen waar ze aan moeten voldoen. De Opta roeptoetert dan misschien wel dat het voor de hele wereld geldt en dat iedere buitenlandse site een waarschuwing in het Nederlands moet krijgen als een Nederlander de site bezoekt. Hoe denken ze nu werkelijk dit ook in de praktijk op te leggen en te handhaven ?

De Opta kan onmogelijk genoeg mankracht hebben om alles te controleren, laat staan dat ze de mogelijkheid hebben om buitenlandse bedrijven hiervoor te beboeten. Ach ze kunnen de boete misschien ook nog wel opleggen, maar hoe willen ze die gaan innen dan. Misschien lost het wel de werkloosheid in een klap op in Nederland. Maar uitvoerbaar is zoiets totaal niet.

Dan neemt een site als de pcl maatregelen om aan de nieuwe wetgeving te willen voldoen en dan deugt het ook weer niet. Zij waarschuwen tenminste nog als een van de weinigen. Bij veel sites krijgt men ze ongemerkt door de strot gedouwd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gebruik van Cookies door strot geduwd door postcode loterij!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:
Browser : Cookie plaatsen, einde bezoek site, cookie verwijderen.
Niet handig, want dan moet je dat per site bij gaan houden, van sommige sites wil ik namelijk wel dat er sommige zaken van mij onthouden worden.
Als je dat niet wil kun je in je browser zowiezo nu al je cookies weggooien.
Ach dan kunnen we weer zeuren dat iedere keer tig omwegen gemaakt moeten worden.

Gesloten