LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werving vriendenloterij

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
vuur15
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2009 23:36

Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door vuur15 »

Hierbij wil ik iedereen waarschuwen voor de Vriendenloterij en niet met hun in zee te gaan.
Het volgende is mij overkomen dat ik op 26 september 2011 ben gebeld door iemand die namens de Vriendenloterij belde.
De persoon bood mij gratis loten voor de maand oktober aan en deze waren geheel gratis.
Mijn man zei nog gratis bestaat niet maar de persoon aan de andere kant v.d. lijn hield vol dat het echt gratis was.
Ik heb nog gevraagd dat ik na oktober daarna niets meer met de Vriendenloerij te maken wilde hebben.
Neen het zou automatisch stoppen ze wilde nog wel het rekening hebben als ik prijs kreeg dat ze het geld dan daarop konden storten.
Maar vandaag 6 oktober 2011 ontvang ik een brief met onder het kopje onderwerp Uw deelname.
En uit de brief blijkt niets dat het automatisch stopt onderaan v.d. brief staat "Wilt u terug komen op uw beslissing? Dan kunt u ons dit tot 7 dagen na dagtekening 06-10-2011 van dit bericht telefonisch laten weten.
Op de brief staat nog een 0900 nummer kosten aan € 0,20 cpm.
Ik voel mij echt belazerd!!!! :oops:

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Je bent niet de enige. gelukkig heb je nog tijdig kunnen stoppen. Mij overkwam hetzelfde, alleen achteraf had ik de brief niet gelezen en daarna houden ze vast dat ik telefonisch akkoord ging om mee te doen en dat dit niet automatisch stopte. Terwijl ik ook nadrukkelijk werd gezegd dat dit eenmalig was en dat dit stopte na de gratis maand.

Zie dit als leergeld, ik heb nu schriftelijk opgezegd , maar ik kan echt niemand aanraden om telefonisch met de Vriendenloterij in zee te gaan.

Foija
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2006 19:28

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door Foija »

hier nog eentje, heb net gebeld met de vriendenloterij en volgens hun zijn mijn loten nu stopgezet.
ik heb nog gevraagd om een bevestiging hiervan en die zouden ze per mail sturen. Dus ben benieuwd

VriendenLoterij
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:02

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door VriendenLoterij »

Beste vuur15,

We hebben je een privebericht gestuurd.

Met vriendelijke groet,

team webcare

Will50
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 mar 2011 16:41

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door Will50 »

Beste webcare kennelijk leren jullie(Vriendenloterij) niet van zaken waarvoor jullie door de Recalame Code Commissie teruggevloten zijn. Jullie blijven maar steeds doorgaan met hetzelfde misselijke gedoe. BAH...
Ik hoop in ieder geval dat velen hier deze commissie inschakelen en ook de Consuwijzer.
Eens houdt het op hoop ik en worden zogenaamde goede doelen mogelijk iets gesteund met eerlijk vergaard geld.

JosephVos
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2006 09:44

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door JosephVos »

Ik ben ook opgelicht door de Vriendenloterij. Dit zijn vreselijke mensen. Ik werd gebeld door een "Ouderenbond" of zo en ik zou twee maanden gratis meespelen. Ik mocht zelfs twee gratis loten hebben. Het werd ook opgenomen. Ik zei dat het allemaal afhankelijk was of ik een afmeldbrief zou krijgen. Heel kort daarna werd er voor twee loten afgetrokken van mijn bankrekening. Storneren gaat echt niet lukken en de bank weigert het geld te storneren. Afmeldbrief niet ontvangen. Legaal gezien is er dus geen reden voor hun om geld van mijn rekening af te trekken. Ik heb al drie brieven verstuurd, maar ze reageren niet. Ben bang dat dit een maandenlang pijn in mijn portemonee gaat kosten. Het zijn echt oplichters, want je kunt je binnen 6 dagen wel telefonisch afmelden, maar dit zeggen ze niet. Natijd moet het per brief, maar dat helpt dus ook niet. Nu rest mij alleen te wachten tot het bedrag zo hoog oploopt dat ik mijn rechtsbijstand kan inschakelen. Ik overweeg een aanklacht bij de politie, maar daar heb ik ook geen hoop op.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JosephVos schreef:Storneren gaat echt niet lukken en de bank weigert het geld te storneren.
Dat kan kloppen inderdaad. Incasso's van kansspelen mogen niet gestorneerd worden.
Achterliggende gedachte is dat mensen dan wel zouden kunnen meespelen en direct na trekking als men niet gewonnen heeft het bedrag kunnen storneren, waarna de loterij achter hun geld aan moet gaan. Zie ook Wikipedia

Ook op de websites van veel banken is dit terug te vinden.
Storneren ABN Amro
Storneren ASN Bank
Storneren Rabobank
Storneren SNS Bank

Ik weet niet of dit gaat werken, maar u kunt eens aan uw bank vragen of het mogelijk is een selectieve blokkade te leggen op het bankrekeningnummer van de vriendenloterij, zodat er geen toekomstige afschrijvingen meer kunnen plaatsvinden. Ook kunt u informatie inwinnen over uw mogelijkheden en rechten bij juridisch loket (eerste advies meestal gratis) of Consuwijzer.

Will50
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 mar 2011 16:41

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door Will50 »

Ik heb, na de eerste illegale afschrijving door de vriendenloterij,onmiddellijk de bank daartoe opdracht gegeven en dit mogen zij niet weigeren.

Blokkeer hun rekening!!!!!!!!!!!

Het is gewoon van de zotte dat dergelijke loterijen gesteeund worden door de banken. !!!
Ik noem het in feite medeplichtigheid aan misleiding dan wel oplichting.!!!!

apekool56
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mar 2004 09:51

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door apekool56 »

Ik ben ook slachtoffer van de vriendenloterij, pfpfpfpf. Had een e-mail gehad dat ik binnen 7 dagen kon afzeggen, ja, ja. Ze bedoelden eigenlijk voor hunzelf dat het niet af te melden is, want telefonisch bereik je ze niet, want de lijn word afgebroken, omdat het te druk is. En via e-mail krijg je een telefoontje dat je echt moet bellen om af te melden, dit kan niet via e-mail, ja, ja. Is dit geen Colportage???? Ik ben nu al strondziek :twisted: van deze loterij en wat er ook gebeurd ik betaal niet. Ik heb dit geld gewoon niet en ze hebben mij gewoon misleid met het telefoontje, afschuwelijk.

Geertje64
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2011 14:30

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door Geertje64 »

Ook ik ben slachtoffer van de vriendenloterij.
Mij was ook gezegd dat na twee maanden gratis meespelen het zou stoppen als ik het pasje niet zou activeren. Nog gebeld toen het pasje binnenkwam en gebeld na mijn mail om door te geven dat ik niet verder wilde spelen.
Ondertussen gaan de afschrijvingen door kwam ik onlangs achter.
Nu is er een klacht richting hun onderweg via mail- brief en weer opgezegd.

Het zal mij benieuwen! Een zeer koude douche krijgen zij....wel jammer voor de goede doelen die ze steunen!

WHBarens
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 dec 2011 12:10

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door WHBarens »

ik heb hetzelfde meegemaakt en zou GRAAG willen weten hoe ik mijn geld voor december terug kan krijgen en hoe ik kan voorkomen dat ze gewoon door blijven gaan met geld afschrijven! Ik heb ze gemaild maar geen antwoord gekregen. Ik zet meteen ook mijn originele deelname met 1 lot stop natuurlijk.

Als jullie meelezen, van de webcare, zou het heel plezierig zijn als u hier een emailadres of telefoonnummer zou geven waar we onze grieven kwijt kunnen en waar dan ook iets positiefs mee gedaan gaat worden! Op deze manier zijn jullie straks nergens meer.
Ik ga het nu ook op Twitter zetten. Mensen doe mee, gewoon een tweet sturen met
#FAIL #vriendenloterij oneerlijke werving en geldafschrijving! en GEEN response op klachten!

bozejan
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2013 15:24

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door bozejan »

wat zijn jullie *** mensen heb 2 loterij's gekregen en bijde 15 euro gewonnen gelukkig niet een bestaande rekening nummer en na 10 minuten zoeken zie ik dit . Uw gewonnen geldbedrag wordt automatisch binnen 5 weken nadat de eerste incasso is afgeschreven overgemaakt op uw rekening. *** grappen ga iemand anders belazeren

SirDancelot
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2013 20:27

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door SirDancelot »

Ik heb net dit verhaal naar '[email protected]' gemaild.
Ben benieuwd...

Beste heer of mevrouw,

Middels dit schrijven wil ik de zeer dubieuze wervingsactiviteiten van de Vriendenloterij aan de kaak stellen.

Ik kreeg van verschillende kanten de afgelopen maand krasloten cadeau van de Vriendenloterij "Win je rijk".
Met daaronder de tekst:

Bedragen tot 10.000 netto.

Ontdek wat uw code waard is:
1. Heeft u een wincode gevonden?
2. Ga naar www.vriendenloterij.nl/rijk en activeer uw wincode
3. Speel mee met een (extra) lot in de VriendenLoterij en ontdek wat u wint.


De kaart ziet er uit als een ‘gratis’ kraslot en suggereert impliciet ook dat je meteen iets ‘gewonnen’ zou hebben.
Maar er blijkt uit deze kaart nergens dat je éérst een automatische incasso aan moet gaan van 11 Euro per trekking alvorens je überhaupt te weten komt wat je dan gewonnen zou hebben.

Na het krassen kwam er 'vanzelfsprekend' een wincode tevoorschijn bij alle 4 de kaarten.
Echter zijn ze zo slim dat je niet kan zien om welk bedrag het gaat.
Hiervoor moet je dus naar www.vriendenloterij.nl/rijk en daar je wincode activeren.
Na het activeren ben je er echter nog niet.
De volgende tekst verschijnt dan namelijk:

U weet het bijna..
Speel mee met een lot en ontdek direct wat u wint:

Gefeliciteerd! U heeft een wincode gevonden en dat betekent dat uw kaart gegarandeerd geld waard is.
Dat kan € 15,-, € 50,-, € 250,-, € 1.000,- of zelfs € 10.000,- NETTO zijn.
Speel mee met een lot à € 11,- per trekking en u weet het direct. Er zijn 14 trekkingen per jaar en u kunt opzeggen op ieder gewenst moment.


Nou had ik dit beter moeten lezen, want er staat dat ik dus minstens 11 euro kwijt ben om te zien wat ik gewonnen zou hebben.
Echter werd ik doordat de tekst begint met “Gefeliciteerd! U heeft een wincode gevonden en dat betekent dat uw kaart gegarandeerd geld waard is.” op het verkeerde been gezet.
Dit suggereert namelijk een onconditionele winst en niets bleek minder waard.

Dit is overigens in mijn optiek misleiding, want het lot is niet gegarandeerd geld waard.
Zonder acceptatie van de automatische incasso á 11 Euro per keer voor onbepaalde tijd is het immers NIETS waard!

Verder meld de tekst dat er 14 trekkingen per jaar zijn en dat je op kan zeggen op ieder moment.
Er staat echter NIET expliciet dat je een automatische incasso aangaat voor onbepaalde tijd!

Daaronder staat in het klein de tekst:

Ja, ik ben 18 jaar of ouder en ga meespelen met de VriendenLoterij.
De Loterij mag de inleg per (extra) lot per trekking van mijn rekening afschrijven.
Ik kan opzeggen wanneer ik wil en ga akkoord met het deelnemersreglement.


Nou staat er in de 2e zin weldegelijk dat ze van mijn rekening mogen afschrijven en dus is dit wederom een les voor mij betreffende alles GOED lezen.

Echter blijkt na een beetje googelen dat veel meer mensen in deze suggestieve aanpak trappen.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9&t=113034
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9&t=104630

Na het doorklikken volgt deze melding:

Uw gewonnen geldbedrag wordt automatisch binnen 5 weken nadat de eerste incasso is afgeschreven overgemaakt op uw rekening

Kortom, de prijs kost inderdaad minstens 11 euro, mits het idd lukt om meteen na de eerste incasso op te zeggen…

Enfin, ik wil dit ongedaan te maken en bel met de Vriendenloterij op nummer 020-5737507.
Daar kreeg ik een uiterst getrainde dame aan de lijn, die alsof het een bandje was mij vertelde dat ze alles zéér betreurde, maar dat ze niets voor me kon doen.
Ik zou het betaalde nummer moeten bellen en daar zouden ze me acuut kunnen helpen door alles ongedaan te maken.

Dus ik bel alsnog naar 09003001400

Om mij te kunnen helpen had de vrouw mijn rekeningnummer nodig.
Ik gaf dit langzaam en luid en duidelijk, maar toch vroeg ze tot wel 5 keer om het nummer om vervolgens met de vraag te komen wanneer ik mijn gegevens had opgegeven.
Ik gaf aan dat dit 15 minuten geleden is.
Hierop kwam meteen terug dat dat te vroeg was en dat ik morgen, of beter nog het einde van de week terug moest bellen.

Nou werk ik zelf in de ICT en weet ik dat dergelijke gegevens na invoer in de database er ook meteen weer uit op te vragen zijn.
Het heeft dus véél weg van tijdrekkerij en bewust dwarsbomen en dat lijkt mij ook logisch aangezien een automatische incasso ook ongeveer twee dagen nodig heeft om uitgevoerd te worden.

Nog belangrijker is dat hun stelling dat je kan opzeggen wanneer je wil ook niet juist is.
Dit kan pas ná een aantal dagen en ik durf te wedden dat dit altijd minstens ná de éérste incasso is!
Dan lijkt het mij dat ze dit ook expliciet dienen te melden!

Er blijkt ook een online opzeggingsformulier te zijn, welke verstopt zit achter de voor de hand liggende pagina https://www.vriendenloterij.nl/Opzeggen.htm waar géén melding wordt gemaakt van een opzegformulier.
Dit formulier is pas te vinden als je klikt op meer informatie. Dan kom je hier:
https://www.vriendenloterij.nl/Opzeggen ... oterij.htm

Echter kan je óók hier niet opzeggen vóór de eerste incasso.
Tot op dat moment werd mij alleen gemeld dat mijn mobiele nummer mijn lotnummer zou zijn.
Ook dit blijkt niet de hele waarheid.
Het lotnummer is je 06 nummer én twee letters, die pas via de éérste automatische incasso naar mij worden gecommuniceerd…

Ik stuur u dit relaas omdat ik deze partij bij u aan de kaak wil stellen.
Waarschijnlijk opereert de vriendenloterij langs of op de grenzen van de wet, maar van goed fatsoen is geen sprake en suggestie viert hoogtij!
Wilt u alstublieft ons behoeden tegen onze onoplettendheid en een dergelijke partij tot de orde roepen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ach, dat gaat al jaren zo. Zie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Postcode_Loterij

onder "kritiek en controverses"

SirDancelot
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2013 20:27

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door SirDancelot »

@Bob, dat kan wel zijn, maar vind je dat ik daarom maar niet in de pen moet klimmen? Wellicht gaat het ook al jaren zo omdat er te weinig verzet is...

IIG heb ik meteen reactie op mijn email, maar nog ff wachten op de folow-up:

Geachte heer X,

Hartelijk dank voor het melden van uw klacht over de Vriendenloterij. U geeft aan dat de wervingsactiviteiten van de Vriendenloterij misleidend zijn en vraagt aan de Kansspelautoriteit een onderzoek in te stellen.
Wij sturen uw klachtenformulier door naar de desbetreffende afdeling binnen de Kansspelautoriteit.
U ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie op uw klacht.

Met vriendelijke groet,

Publieksvoorlichting

VriendenLoterij
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:02

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door VriendenLoterij »

Beste SirDancelot,

We vinden het vervelend dat je deze ervaring hebt met onze Loterij.We zouden daarom graag (telefonisch) contact met je opnemen om het een en ander nader toe te lichten. Wil je daarvoor (via een privebericht) je gegevens (naam, postcode en telefoonummer) willen doorsturen?

Vriendelijke groet, Webcare Team VriendenLoterij

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

VriendenLoterij schreef:Beste SirDancelot,

We vinden het vervelend dat je deze ervaring hebt met onze Loterij.We zouden daarom graag (telefonisch) contact met je opnemen om het een en ander nader toe te lichten. Wil je daarvoor (via een privebericht) je gegevens (naam, postcode en telefoonummer) willen doorsturen?

Vriendelijke groet, Webcare Team VriendenLoterij

Joh jullie loterij wordt je gek van,als jullie nu eens stoppen met idd al die brieven en leuke reklame troep,kan er meer naar de goede doelen of naar de prijzen
Als men een lidmaatschap wil doen ze dat uit zich zelf ,jullie ,en dat durf ik echt te zeggen,luizen mensen erin...
Kijk of u prijs heeft ,grote kans dat iemand die niet ermee bekent is de hele mikmak invult en zo ineens lid is.of je wordt gebeld ook da nog,ik mag u feliciteren ,bla bla gratis lot vervolgens zit je er aan vast,,
Dus je kan praten als brugman,met die leuke loterij,annex postcode annex bankgiro ,maar het is pure laster soms....en maar drammen,,,


Nou met mij hoeft u geen contact te zoeken,tip denk dat75% vd enveloppen die verstuurd worden zo ongeopend kliko ingaan...zonde van het geld he.,

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@ SirDancelot

Je hebt volkomen gelijk met je actie en ik hoop dat het iets oplevert. Houd ons in elk geval op de hoogte. De Wikipedia informatie was bedoeld om je klacht in de bestaande context te plaatsen.

Damage control van de loterij kun je beter negeren. Dit forum is daar niet voor bedoeld.

melo/22
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2013 20:56

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door melo/22 »

De vriendenloterij heeft op 6 september 2x een bedrag van 22 euro afgeschreven van de bankrekening van mijn dochter, dit zou dan voor de maand augustus en september zijn. Ik ben super boos; zij doet helemaal niet mee met de vriendenloterij, (geen enkele ) heeft ook geen machtiging verleent of wat dan ook. alle brieven die op de deurmat vallen, gaan ook zo de ton in. Weg ermee.
Loterijen moeten helemaal geen jongeren lastig vallen met welk kansspel dan ook.
Dit is echt pure diefstal om zonder opdracht, geld van mensen hun bankrekening af te halen. Als iedereen dat gaat doen dan is het eind zoek. Ik wil dat geld terug hebben voor mijn dochter en wel super snel!!
Schande, dat is het.

VriendenLoterij
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:02

Re: Werving vriendenloterij

Ongelezen bericht door VriendenLoterij »

Beste melo/22,

Spijtig om te horen dat er onduidelijkheid is ontstaan over de deelname. Wil je ons via een privébericht de betreffende gegevens sturen? Dan kijken we graag voor je na op welke manier de aanmelding heeft plaatsgevonden en hoe we dit samen kunnen oplossen.

Vriendelijke groet,
Webcare Team VriendenLoterij

Gesloten