Constantinus schreef:Achteraf wijsheid is de makkelijkste wijsheid.
Vooraf wijsheid is iets moeilijker en gelukkig houdt de wetgever daar sterk rekening mee teneinde de consument te beschermen tegen onredelijk beperkende bepalingen.
Als die 5 jaar garantie standaard was, had je gelijk.
Echter heb je standaard geen recht op 5 jaar garantie, maar op 2 jaar.
Om voor die 3 jaar extra garantie in aanmerking te komen dien je apart in te schrijven.
Staat toch duidelijk op de website van Whirlpool.
Of je moet zo ontzettend kippig zijn dat je dat niet kunt lezen.
Constantinus schreef:
Vooraf wijsheid is iets moeilijker en gelukkig houdt de wetgever daar sterk rekening mee teneinde de consument te beschermen tegen onredelijk beperkende bepalingen.
Hier is helemaal geen spraken van onredelijke beperkende bepalingen.
De wetgever mag best harder optreden tegen consumenten die verdommen te lezen en hun daarom niet in bescherming moeten nemen.
Het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat iemand niets niet wist, omdat die persoon verdomd om te lezen.
Het punt is: kon die persoon redelijkerwijs het weten? Het antwoord is: ja. Alleen nam die persoon die informatie niet tot zich. Dan moet die persoon daar de consequenties ervan ondergaan.
Dat jij een verkeerd beeld hebt gekregen, komt ook door de onjuiste informatie die de verkoper je gegeven heeft. Dan nog hoeft de fabrikant daar geen rekening mee te houden.
In dit geval staat de fabrikant compleet in zijn recht.
In beginsel zou je de verkoper daarop kunnen aanspreken. Die heeft immers 5 jaar garantie beloofd. Hij beloofde iets wat de fabrikant niet na zal of kunnen komen.
Het probleem nu is dat je zeer moeilijk kunt bewijzen dat je volgens de verkoper recht op 5 jaar garantie hebt, dit omdat in de papieren die je gekregen hebt 2 jaar garantie aangeven en na registratie binnen 30 dagen na aankoop bij de fabrikant 5 jaar garantie.