LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetalen (vervolg op Bruynzeel)

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Mr.P.

Aanbetalen (vervolg op Bruynzeel)

Ongelezen bericht door Mr.P. »

Stel dat de keukenzaak toch failliet is gegaan, en je krijgt op de dag van aflevering geen spullen

Als keukenverkoper/leverancier volg ik de meeste discussies.
De kwestie aanbetaling is altijd een heet hangijzer.
In de reacties wordt veelal vanuit de positie van de koper gekeken.

Natuurlijk, gaat die keukenzaak failliet dan is het meestal fluiten naar je aanbetaling. Maar als je in de schoenen van de keukenzaak staat dan wil je ook wel zekerheid. Want stel er is niet aanbetaald en :
- de kopers in kwestie gaan scheiden en willen de keuken niet meer.
- de koper overlijdt voor de aflevering en de erven willen die (altijd te dure) keuken niet meer.
Dit zijn maar twee van de redenen die ik in mijn keukenloopbaan heb meegemaakt om een keuken niet meer te hoeven kopen.
En dat de keuken betaald moet zijn als de vrachtwagendeur opengaat heeft ook zo z'n reden. In veel nieuwbouwwoningen wordt de keuken direct na oplevering geplaats. Vaak wordt de keuken de dag voor montage geleverd. Maar heel veel woningen daar is de inboedel nog niet verzekerd, daar staat men gewoon niet bij stil. Wie betaald de keuken als deze gestolen wordt. (1x meegemaakt dat uit 11 woningen tegelijk de keuken was gestolen en er slechts 2 kopers verzekerd waren).

En inderdaad, zoals bovenstaand ook al stond, geld achterhouden als er iets niet goed is oke. Maar dan wel in verhouding tot hetgeen er nog moet gebeuren.

Een bankgarantie is inderdaad een optie.

Mr.P.

Onze eigen betalingsvoorwaarden :
25% bij opdracht, 50% uiterlijk 1 dag voor oplevering, 25% binnen 8 dagen na oplevering. Keuken niet compleet bij aflevering of niet correct bij aflevering dan kan de koper direct 500 euro in mindering brengen.
U begrijpt dat wij die 500 euro liever zelf houden :)

Plien

Re: Aanbetalen (vervolg op Bruynzeel)

Ongelezen bericht door Plien »

Wat de aanbetaling betreft; ik probeer ook vanuit de keukenzaak te kijken. Voor hen is het ook belangrijk om zekerheid te hebben dat een klant aan zijn betalingsverplichtingen zal voldoen.
En dan is een aanbetaling een goed middel. Dan weet je zeker dat de koper het serieus meent.
Allèèn heeft de klant niet de zekerheid dat hij bij een evt. faillissement deze aanbetaling terugkrijgt.

Mr. P,

Ik blijf uw betalingsvoorwaarden ( 25% voor levering), te riskant vinden. Dit van b.v €20,000.= blijft een hoog bedrag.
Dat kun je toch kwijtraken bij een evt. faillissement.
Die manier van betalen die ik gedaan heb(alles contant) was ook erg omslachtig.
Je moet het bedrag van de spaar- naar de betaalrekening overboeken, alles verdeeld over 2 dagen contant opnemen; dit omdat het bedrag zo hoog was dat je over de limiet heenkwam van wat je op èèn dag kan opnemen.
Heb toch voor deze manier gekozen door de vele faillissementen van keuken- en meubelzaken in mijn omgeving.
(De horrorverhalen van gedupeerden praten zich dan vanzelf rond. En het negatieve maakt toch veel indruk, dat is helaas niet anders):?

De enige logische optie lijkt mij dan een bankgarantie afgeven, zodat de winkel toch kan zien dat je kredietwaardig bent.
Maar geloof dat dit niet gebruikelijk is in de keukenverkoop.
Wat ik ervan gelezen heb speelt dit meer bij de huizenverkoop en bedrijven onderling.

Misschien goede zaak om dit meer gangbaar te maken?

Vr. groet,
Plien

Mr.P.

Helemaal mee eens. Een bankgarantie is een uitstekende oplossing. Maar veel mensen denken dat dit een kostbare zaak is.
Anderzijds zijn er ondernemers die geen buffer voldoende hebben. Dit omdat de keukenfabrikant ook prompte betaling vraagt na levering. Als je dan 20 keukens uitgeleverd krijgt is dat een fors bedrag om voor te financieren.

Hier kan nog veel en lang over gediscusieerd worden. Tenslotte moeten beide partijen er een goed gevoel over hebben.
Wat mij betreft is deze topic aan een einde.

Mr.P.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Mr. P.

Bij een scheiding of overlijden van de klant is er volgens jullie betalingsvoorwaarden "slechts" 25% aanbetaald.
De annuleringskosten zijn echter hoger dan die 25%.
Volgens CBW voorwaarden bedragen die kosten immers 30% of zelfs 50%.
Bij annulering moet de keukenwinkel nog steeds proberen dit verschil te verhalen!
Een reeds gedane aanbetaling zal bij scheiding/overlijden van de klant er veelal niet toe leiden dat men de keuken toch afneemt.

Diep triest hoe complete keukens ontvreemd worden in zo'n nieuwbouw wijk.
Ik hoop echter wel dat jullie de vooruitbetalende koper duidelijk maken dat zijn inboedelverzekering in moet gaan voordat de keuken wordt afgeleverd, anders zit de koper bij diefstal met de zwarte piet.

Is het trouwens niet zo dat de koper van het huis+keuken dit als een geheel koopt, en dat er een datum geldt waarop dit huis+keuken overgedragen wordt? In dat geval is de koper m.i. pas vanaf die datum verantwoordelijk. Tijdens de bouw van het huis kunnen ook van de aannemer goederen gestolen worden.
Het lijkt mij niet aan de koper om een inboedelverzekering te sluiten zodra de eerste paal de grond in gaat!

gastig

Ongelezen bericht door gastig »

Het is mij volslagen duidelijk dat de consument het liefst niets wil aanbetalen en dat de winkel het liefst 100% vooraf wil hebben.

Ik begrijp echter al die commotie niet.
Dit kan toch in onderling overleg tussen consument en verkoper worden afgesproken. Het is Plien ook gelukt!

Als een winkel blijft vasthouden aan een aanbetaling dan koop je daar gewoon geen keuken. Simpel zat. Er zijn meer dan genoeg aanbieders.
En als een consument blijft volhouden dat hij niet wil aanbetalen dan kun je als winkelier genoegen nemen met een bankgarantie, een lagere aanbetaling, geen aanbetaling OF besluiten geen zaken te willen doen met de consument.

Dit land gaat m.i. volledig kapot aan het feit dat we alles centraal willen regelen. Dit is toch geen discussie waard? Je koopt waar je je prettig voelt en als iets je niet bevalt dan koop je er niet.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Volgende link gevonden
http://devreugd-keukenmakelaar.nl/info.htm
Kan nuttig zijn voor iemand die wil kopen, maar het niet aandurft.

Scara

Ongelezen bericht door Scara »

Tja, ik vind persoonlijk niet dat dit forum is bedoelt voor reclame,
hoe goed ook bedoelt.

De kreten zijn allemaal erg mooi welke gebruikt worden,
maar vergeet niet, ook deze meneer leeft niet van de lucht.
Er zit voor de bemiddelaar altijd een provisie tussen van 5 tot 10 procent.
Dit had u zelf ook kunnen verdienen.

Neem goed de tijd.

gast286

Ongelezen bericht door gast286 »

He gast, ben jij mischien Jan de Vreugd zelf?
Een verse MvB die die arme consument geheel "belangeloos" zal beschermen tegen die grote boze keukenwereld.
Jan, ook raar dat jouw partime werkgever Menken werkbladen het goed vind dat je zijn klanten (de keukenspeciaalzaak) op jouw site door het slijk haalt.

gastig

Veel aanvragen via e-mail zal hij wel niet krijgen.
Zie zijn e-mail adres op contact gedeelte.
& is natuurlijk geen @

gastvrij

Ongelezen bericht door gastvrij »

Nee, ik ben een goedbedoelende gast.
Ik hoor van velen in mijn omgeving dat het hele keukengebeuren allemaal zo onoverzichtelijk is. Vond de oriëntatie-fase zelf ook best lastig.
En toen vond ik bij toeval deze site, en dacht .........heee!! ei van Columbusandaar de plaatsing van de link.
Had er nooit van gehoord, een keukenmakelaar. Zijn er daar meer van?

Geplaatst op: 25 Oct 2004 09:16
Dit was ik dus.

Mr.P.

Er zijn meer keukenmakelaars, maar weinig zijn echt onafhankelijk. Als ik de website van de genoemde bekijk dan is het daar niet anders.

Een onafhankelijk keukenmakelaar ontwerpt uw keuken panklaar waarna u er mee naar een of meerdere keukenzaken kunt gaan. Uiteraard zal hij u adviseren.
Diegenen die dit gratis doen krijgen provisie en zijn dus niet echt onafhankelijk.
Er zijn ook keukenmakelaars die u helpen bij de bezoeken aan showrooms, de geprekkenmet de adviseur en eventueel de onderhandelingsfase voor u doen.
Ook hier kan sprake zijn van belangenverstrengeling, maar wees eerlijk, hij moet ook leven.

Mr.P.

pippi

Ongelezen bericht door pippi »

Never nooit betaal ik meer aan voor een keuken!
Vorig jaar 25% aanbet. Zaak failliet!!!!
We MOESTEN aanbetalen omdat ze lid waren van het cbw dat is dus gelul.
Het cbw geeft je trouwens het geld niet terug maar een ander cbw aangesloten bedrijf moet jou korting geven ter hoogte van de gelede schade dus die legt er dan geld op toe

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Het cbw geeft je trouwens het geld niet terug maar een ander cbw aangesloten bedrijf moet jou korting geven ter hoogte van de gelede schade dus die legt er dan geld op toe
Die korting kan je altijd wel bedingen, dus je ben je aanbetaling gewoon kwijt.
Dit is zelfs te lezen op de site van het CBW:
http://www.cbw.org/column.php?articleid=993
Met andere woorden: de consument was zijn aanbetaling kwijt.

gastig

Die verhalen over de wassen neus van CBW kennen we nu wel.
Dus weer een topic verpest door een forumlezer die niet de moeite neemt om eerst te zoeken.

Tijd voor een slotje!

Gastvrij

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Nee, geen slotje, want dan "zakt"het topic weg.
Het is een onderwerp dat veel klanten aanspreekt. Voor jou, Gastig, is het w.s. allemaal nogal saai en achterhaald, maar hoor van veel mensen in mijn omgeving dat ze om dit soort redenen geen keuken durven te kopen.

:idea:

Gast

Tros Radar,

Gewoon een slotje en aat de topic maar wegzakken.

Als de consument er nu nog niet van overtuigd is wat er met de aanbetalingen kan gebeuren, kunnen we nog 100 topics openen, maar dat heeft dan ook geen enkele zin meer.

gastig

Beste Gastvrij,

Zeg ook niet dat het onbelangrijk is.
Maar er is een zoekfunctie op deze site.
Laat de mensen in jouw omgeving die gebruiken en ze kunnen alles lezen over aanbetalingen, faillissementen, wassen neuzen, sigaren uit eigen doos, CBW etc.

Mochten ze dan alsnog vragen hebben dan zijn er genoeg mensen uit de branche op deze site aanwezig om info te verschaffen.

Iemand die echter in een interessante discussie opeens tussendoor schreeuwt dat hij nooit meer aanbetaald en denkt dat een CBW lid er geld op toe legt als hij de keuken voor een failliete zaak aan een consument uitlevert is m.i. bezig deze topic te verpesten.

Vandaar mijn verzoek om een slotje!

keukenmakelaar

Ongelezen bericht door keukenmakelaar »

Hier bericht van Keukenmakelaar,
Met de bewering van U dat ik keukenspeciaalzaken door het slijk haal, slaat U de plank volledig mis. Ik help mensen die het niet zien zitten om alle keukenshowrooms af te lopen, om al die aanbiedingen, gratis apparatuur, etc, etc te vergelijken, sávonds thuis aan een onafhankelijk ontwerp met doelgerichte adviezen, die op hun maat gesneden zijn. En zoek voor hen het juiste keukenmerk, blad en apparatuur binnen hun budget. Voor die service vraag ik niets en doe daarna zaken met gerenommeerde keukenbedrijven die hun afspraken nakomen, waar niet hoeft te worden aanbetaald, waar kostenloos opzeggen (wel tot 5 weken voor levering) mogelijk is. Gelukkig voor mij zijn er nog steeds mensen die deze service op prijs stellen. De prijzenjagers kunnen misschien na veel moeite prijzen vergelijken voorwaarden vergelijken, veel gerij en gezoek, misschien als ze goed zoeken goedkoper terecht. Maar mensen worden er moe van om alles uit te spitten. Kijk maar op deze site.
Menken werkbladen heeft niets met mijn bedrijf te maken, maar staat wel op hoog op de lijst als gerenommeerd, betrouwbaar, kwalitatief hoogstaand bedrijf.
Degene die mij in verlegenheid wil brengen (durft natuurlijk naam niet te noemen) meld zich op [email protected], misschien kunnen wij als jij ook een gerenommeerd en betrouwbaar bedrijf bent zaken doen?

Gast

Keukenmakelaar is dus ook niet onafhankelijk. De zaak die hem het meeste betaald, mag voor "zijn" klant de keuken leveren!

gast286

Ongelezen bericht door gast286 »

Makelaar,

Ik wil jou helemaal niet in verlegenheid brengen, ik vind alleen dat je niet zuiver bezig bent.
Je pretendeert onafhankelijk te zijn en daar ageer ik tegen.
Je kan en mag zoiets niet beweren als je afspraken hebt gemaakt met door "jouw geselecteerde" showrooms.
Niets voor niets, toch??
Begrijp me niet verkeerd, ik heb daar niets op tegen, alleen de manier waarop je je presenteerd.

Ik heb ook nooit beweerd dat Menken iets met jouw bedrijf te maken heeft alleen dat jij wel wat met Menken te maken hebt.(Voel je het verschil??).

Gesloten