Op 25 oktober hebben we het volledige bedrag voor de keuken besteld. En op 1 november zijn ze inderdaad begonnen met monteren. Hier bleken helaas meerdere zaken foutief:
- Diepvries en koelkast ontbraken;
Werkblad is beschadigd bij montage;
Keukenkasten openen vanaf onpraktische zijde;
Plinten beschadigd;
Zijpanelen keuken niet de juiste afmeting;
Schade op de spoelbak;
Spoelbak lekt want niet goed gekit;
Vaatwasser ziet er anders uit dan online en de bestelbon terwijl het typenummer wel hetzelfde is.
Een deel hiervan zou per direct en met spoed opnieuw worden besteld en hersteld.
Het gesprek begint hier al een beetje naar te worden. Zo geeft KS aan dat ze de keukenkasten zo hebben besteld omdat wij dit wilden en dat wij liegen. Daarnaast kunnen ze niets doen aan de vaatwasser omdat het typenummer hetzelfde is. Ik zou hiervoor naar de fabrikant moeten. En de 8 weken wachttijd moet ik zonder schadevergoeding voor lief nemen, want ze lossen het toch op voor mij? In de tussentijd kan ik geen gebruik maken van de keuken: want de spoelbak lekt en niets is gekit. Ik heb geen noodkeuken gekregen omdat alle apparatuur werkend achtergelaten zou zijn. Maar ik krijg ook niet de garantie dat ik nieuwe onderdelen krijg mocht er schade door de lekkende gootsteen of door hun manier van achterlaten ontstaan. Ondanks dat ik heb aangegeven dat ik overal secuur omga want ik ben nog minder gebaat als ik ook nog moet wachten op nieuwe kastjes.
Er wordt geen begrip getoond vanuit KS, en de toon waarop de medewerkers communiceren is op zijn zachtst: zéér klant onvriendelijk. Ik werk als leidinggevende en heb ook gewerkt met mensen met (zware) psychische diagnoses. Ik kan dus echt wel wat hebben en ik weet ook wat normale communicatie is. Toch is het KS gelukt om mij te laten huilen aan de telefoon. Later heb ik wel via een andere collega indirecte excuses ontvangen. Uiteindelijk ervoor gekozen om alles af te wachten. Ook zodat het probleem niet groter zou worden en de bereidheid om onze keuken af te maken zou blijven.
Na 10 (!) weken wachten is alles aangekomen en kan 9 januari alles geplaatst worden. Je kan je voorstellen hoe enthousiast wij waren dat alles eindelijk voorbij was. Echter is letterlijk alles wat na is besteld opnieuw foutief!:
- Een van de werkbladen is op de verkeerde dikte geleverd
Een van de werkbladen is überhaupt niet besteld
De achterwanden zijn met verkeerde afmetingen geleverd
De spoelbak is verkeerd besteld
De zijpanelen hebben de verkeerde afmetingen en zijn nog eens te weinig
De keukenkasten blijken de eerste keer verkeerd gemonteerd te zijn
KS is wel voornemens om het op te lossen. Ze komen 1 week later om de keuken volledig te demonteren en opnieuw correct te monteren. Aan de hand hiervan wordt er opnieuw gemeten en wordt alles opnieuw besteld. Misschien fijn, maar dit betekend dat ik na volgende week waarschijnlijk opnieuw 10 weken moet wachten op de levering hiervan! Dan ben ik minimaal 5 maanden verder zonder een keuken te hebben.
KS is helaas niet CBW erkend. Hierdoor kunnen we niet naar een geschillencommissie. Ik heb geen rechtsbijstand en ik kom ook niet in aanmerking voor gratis rechtshulp vanuit bijvoorbeeld de gemeente.
Ik ben op zoek naar een advocaat maar inmiddels 3 partijen verder. Op het moment dat ze horen dat we geen rechtsbijstand hebben, hebben ze opeens geen tijd meer. Daarnaast eten wij nu dagelijks bij familie en vrienden. Omdat dit geen aantoonbare schade is zou er niets te verhalen zijn.
Ondertussen heb ik ook contact gehad met de fabrikant van de vaatwasser. Ik ben een paar keer door de fabrikant en KS heen en weer gewezen. Uiteindelijk heeft de fabrikant gezegd dat de verkopende partij de koop moet ontbinden in dit geval. Dit is bevestigd in een gratis gesprek met het juridisch loket. Echter geeft KS aan dat ze de koop niet kunnen ontbinden en dat ze geen producten terug nemen. Ik krijg mijn geld niet terug en ik mag ook niet (met eventueel bijbetalen) kijken naar een andere vaatwasser.
Er zijn veel meer stappen tussendoor geweest met zowel de fabrikant van de vaatwasser als de keukenleverancier. Maar om dit bericht niet langer te maken dan het al is heb ik de belangrijkste punten geprobeerd te benoemen. Ik weet letterlijk niet meer wat ik kan doen. Ik voel me als consument echt zwaar genaaid. Heeft iemand tips? Ervaring met een soortgelijke situatie? Of kan ik hier inderdaad niets mee en moet ik gewoon janken in een hoekje? Help!