LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
radarmike
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 apr 2008 20:34

Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door radarmike »

In onze nieuwe keuken krijgen we een nieuwe afzuigkap met een eigen motor en afvoer. Nu vraag ik mij af of we de 2 huidige aanzuigpunten van de mechanische ventilatie moeten dichtmaken (wand gaan ze nog stucen) of dat ze moeten blijven zoals ze zijn? persoonlijk ben ik die 2 lelijke dingen liever kwijt dan rijk...

Wie heeft hier ervaring mee en kan hierover advies geven?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

De mechanische ventilatie is berekend op de ventilatie van het gehele huis. Derhalve zou ik de 2 gaten niet dichtmaken, slechts 1.

De ventilatie heeft dus puur een praktisch nut. Of u zou moeten kunnen voorzien in een gedegen "natuurlijke-ventilatie" door suskasten of iets dergelijks.

Estetisch zou u de mechanische ventilatie ook in de keuken kunnen verwerken. Gekleurd rooster in zijwand, plafondblende....enz..

siemens
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:33

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door siemens »

Warschijnlijk is er 1 bedoelt om een motorloze afzuigkap op aan te sluiten deze kan dan weggewerkt worden ander zou ik niet dicht maken
anders krijg je in de winder problemen met de vocht huishouding .Het kan ook zijn dat er 1 is voor de lucht toevoer.Dus oppassen met dicht stoppen , ze zijn er niet voor niets in gemaakt.

joeptoep
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2008 01:17

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door joeptoep »

Volgens mij is het zoals zelfstandigste aangeeft. 1 kun je dichtmaken maar niet allebei. Daar is de ventilatie niet op berekend.

radarmike
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 apr 2008 20:34

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door radarmike »

Alvast bedankt voor jullie antwoorden...

Toch blijf ik met een vraag zitten...is het niet zo dat de afzuigkap de lucht van de MV terug kan zuigen? en ik in theorie de lucht van de WC in mijn keuken kan aanzuigen? Had ook ergens gehoord dat MV in combinatie met een afzuigkap bouwtechnisch ook niet is toegestaan...

Door deze gedachte overweeg ik nog om ze allebei dicht te laten maken en de afspraak met de stucadoor komt dichterbij......

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

DikkeBertha
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 nov 2006 20:08

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door DikkeBertha »

De afzuigkap haalt het vocht niet weg, alleen de geurtjes. Bovendien verstoor je de hele luchthuishouding als je die dingen dicht maakt. Voor zover ik heb begrepen wordt de afvoerkap wel op een van die punten aangesloten, maar heeft de afvoer van de afvoerkap aan de bovenzijde sleuven (het is dus geen geheel gesloten afvoer).De lucht die de afvoerkap wegzuigt wordt opgezogen door het MV-punt, het teveel wordt uitgeblazen via die sleuven in de afvoer.

Ach ik *** ook maar wat.

radarmike
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 apr 2008 20:34

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door radarmike »

Nee, het is gelukkkig! geen re-circulatie kap...afzuigkap heeft een eigen motor en eigen afvoer naar buiten en wordt zeker niet aangesloten op een van de MV gaten.

Mijn huidige MV is een eigen systeem voor de zolder, badkamer, toilet en keuken. In de keuken zitten op een afstand van 1 meter twee aanzuigventielen.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Ik zou ze niet weghalen, het mag gewoonweg niet volgens Bouwbesluit.
Als er in een ruimte een kooktoestel staat, moet er 21 liter/sec. afgezogen worden (en ook toegevoerd) in die ruimte + het aantal liters/sec. voor je verblijfsgebied (of ruimte)
Een afzuigkap voor de keuken wordt NIET meegeteld in de ventilatieberekening.

De capaciteit van een MV is volgens mij trouwens een stuk lager dan die van een afzuigkap, dus je hoeft er niet op te rekenen dat de MV lucht van de afzuigkap terug gaat trekken.

Wat niet wenselijk is, is een afzuigkap op een MV met WTW aan te sluiten, maar dat is een heel ander verhaal.
Een motorloze afzuigkap kun je wel op een gewone MV-box aansluiten, een afzuigkap met motor uiteraard niet...

Duidelijk?

Mocht je de roosters niet mooi vinden, er zijn genoeg "mooiere" roosters verkrijgbaar in de handel dan de standaard MV-roosters

radarmike
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 apr 2008 20:34

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door radarmike »

Blijf nog met een vraag zitten..

De afzuigkap heeft een groter vermogen dan de MV..dan is hij toch juist daarom in staat om de luchtstroom van de MV terug te trekken?

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door 16again »

De afzuigkap en de MV zorgen beide voor een onderdruk, en gaan elkaar tegenwerken.
Zolang er voldoende luchtstroom van buiten naar binnen is (open ramen, roosters etc) is die onderdruk te verwaarlozen, en functioneren MV en afzuigkap naar behoren.
Stop je echter alles dicht, dan kan de sterkere afzuigkap lucht uit de MV "terugzuigen",

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door Chief »

Ik heb gewoon het gat gedicht, en ik ben er blij mee :D
Ten eerste die vieze vette rand om het plastic afdekkapje ben ik kwijt.
En mijn douche is nu schimmelvrij, omdat de boel nu beter afzuigt.
Ik heb altijd roosters openstaan in keuken en woonkamer, en volgens mij moet dit voldoende zijn. Sterker nog ik ben ook de knop kwijt van de mechanische ventilatie in mijn keuken.
Ze hebben netjes de draadjes aan elkaar verbonden, zodat het ding altijd aan staat achterwand erover en weer een lelijk ding weg.

(b)engeltje
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:51

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door (b)engeltje »

ja en je GIW garantie, mocht je een nieuwbouwwoning hebben :lol:

alle adviezen in de wind geslagen van alle heren/dames met verstand van keukens en ventilatie...

mijn idee is : je bent gewoon een .!. door het af te dichten maar goed in de loop van de jaren ga je dat vast begrijpen ...

ik hoop dat de hygiene in badkamer/toilet nog stabiel blijft ...

het stof, de bactieren etc... kunnen in ieder geval lekker groeien voornamelijk op je gestucte afdekdop in de keuken, have fun :roll:

joeptoep
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 aug 2008 01:17

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door joeptoep »

Wat Chief gedaan heeft is een gevaar voor de gezondheid n zou direkt aangepast moeten worden want dit kan absoluut niet

330
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2008 12:20

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door 330 »

Ook ik heb straks hetzelfde 'probleem'. Er zijn ook 2 aanzuigpunten aanwezig en ik heb gekozen voor een afzuigkap met motor met afvoer naar buiten icm een verlaagde plafond.
Is het beter om beide open te laten? Maar zoals boven gezegd is een bestemd voor een recirculatie afzuigkap. Dus als ik 1 ga dichtmaken hoe weet ik welke ik moet dichtdoen?

radarmike
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 apr 2008 20:34

Re: Afzuigkap met motor - Mechanische Ventilatie dichtmaken?

Ongelezen bericht door radarmike »

Hallo 330,

Wat nou het beste is om te doen is mij nog steeds onduidelijk ondanks alle goedbedoelde maar soms niet of slecht onderbouwde antwoorden....inmiddels is de hele verbouwing afgerond en kan ik wel mijn ervaringen met je delen.

Ik heb beide gaten dichtgemaakt
Ik heb totaal geen problemen en ook de vochtigheid in de kamer en ventiliatie is vooralsnog geen probleem en ziet er allemaal keurig uit.
De ventilatie op de andere verdiepingen is er merkbaar op vooruit gegaan.

Ik durf in mijn geval ook te wedden dat als ik de gaten niet had dichtgemaakt en er gaat iemand naar de WC...dat de afzuigkap de lucht uit de WC had aangezogen...worst case scenario zou die mischien zelfs de Co2 van de CV ketel terug kunnen zuigen...

En vanzelfsprekend is normale ventiliatie, raampje open, essentieel.

Succes

Gesloten