LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afzuigkap met recirculatie VS mechanische ventilatie.

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
martingaus

Afzuigkap met recirculatie VS mechanische ventilatie.

Ongelezen bericht door martingaus »

In onze nieuwe keuken willen wij een afzuigkap met recirculatie. Hierdoor geen "buis "door de keuken naar buiten. Noot : natuurlijk direct de beste oplossing.

Nu hebben we momenteel in het huis mechanische ventilatie. In badkamer , toilet en keuken. Deze trekt nog geen vloeitje uit je handen en alles luchtjes dwalen de keuken in. Wat dat betreft straks vooruitgang.

Nu is mijn vraag wat te doen met mijn opening van de ventilatie.

Dicht maken - verhouding is zoek, of is dit geen probleem.
Aansluiten op de deze afzuigkap ( 3 snelheden ) kan dit....
Afsluiten met een rooster, zodat hij nog steeds lucht afzuigt.

Wie kan mij van advies voorzien,

Mvg Martin

witte angora

Re: Afzuigkap met recirculatie VS mechanische ventilatie.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou persoonlijk voor de derde optie kiezen. Vergeet niet dat de mechanische installatie (veel stelt het inderdaad niet voor, ik heb hem permanent op stand 2 staan om enigszins resultaat te hebben) bijzonder nauwkeurig af is gesteld. Als je één van de gaten dichtspijkert kom je denk ik niet goed uit met het hele systeem.

Het gaat trouwens, als het goed is, niet alleen om het verwijderen van etensluchtjes, maar ook om het verversen van de lucht in de woning. Als je dat ventilatiegat afsluit dan is er in feite ook geen ventilatie, dus ook geen verse lucht, in je keuken meer. Optie 1 valt dus per definitie al af.

Optie 2 ook, want je nieuwe afzuigkap heeft in feite een motor. Als je daarmee lucht in de mechanische ventilatie blaast slaat de boel ook een beetje op tilt denk ik.

Hopelijk heb ik je vraag hiermee beantwoord. Eventueel kun je de fabrikant van de mechanische ventilatie nog gedetailleerder advies vragen, maar het zal niet afwijken van wat ik net geschreven heb.

Succes ermee.

legoleek

Ongelezen bericht door legoleek »

Je gaf het zelf aan, buis naar buiten is het best (koofje timmeren, spotjes er in = leuke oplossing)
Het gat dicht maken raad ik ernstig af. Een recicrulatie kap filtert de lucht maar NIET de kookdampen (=vocht) ondanks dat je het niet ziet dat zo'n mech.afzuigunit werkt, doet het wel degelijk iets.
De kans dat je schimmelvorming(dus baterien etc.etc) krijgt is dus wel degelijk aanwezig. Tenzij je natuurlijk een raam of deur naar buiten open zet (lekker als het zomer is, maar de afgelopen weken is het geen pretje)

aparaten

Ongelezen bericht door aparaten »

Mocht je in een appartement zitten (zoals ik) waar je géén gat naar buiten mag maken dan is misschien de Atag Centrallogic afzuigkap een oplossing. Dit een een combinatie kap met motor welke op de centrale afzuiging wordt aangesloten, het overschot blaast die via de koolstoffilter naar buiten zodat de centrale afzuiging niet ontregelt wordt.

Itho HR kap is ook een oplossing voor centrale afzuiging met een rookgordijn, alleen heb ik daar wat mindere ervaringen over gelezen omdat de werking weer afhankelijk is van de afzuigcapaciteit van de centrale afzuiging.

Gesloten