Beste mensen, onlangs hebben we een nieuwe keuken gekocht. Dus ook een nieuwe afzuigkap. Hier dient een luchtafvoerbuis aangesloten te worden van een diameter van 150 mm. De luchtavoerbuis die er momenteel ligt, heeft een diameter van 100 mm (=vroeger standaard maat). We hebben een verlaagd plafond. Daar de ruimte tussen het verlaagd plafond en het werkelijke plafond, te krap is, zijn we niet in staat om de 100 mm luchtafvoerbuis te vervangen door de 150 mm afvoerbuis. Een rechthoekige buis (220 x 90 mm) is vanwege gecomliceerde redenen ook niet mogelijk. Het plafond verder verlagen willen we eigenlijk ook niet.
Vandaar de volgende vragen:
1. In hoeverre is het mogelijk/wenselijk om met een koppelstuk te werken waardoor de 150 mm luchtafvoerbuis overgaat in de 100 mm luchtafvoerbuis? Maakt de afzuigkap dan meer lawaai? Functioneert de afzuiging dan nog wel goed?
2. Een andere optie is recirculatie met behulp van koolstoffilters. Functioneert dit systeem goed? Via dit systeem worden wel de geurtjes en de vetten uit de lucht gehaald, maar niet het vocht. Vormt dit vocht een probleem in de keuken? Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie reactie.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Afzuigkap
Re: Afzuigkap
Je kan ook 125mm gebruiken. Dan is het verschil minder groot van 150 naar 125. Ik heb voor mezelf een tijd op internet gezocht, maar heb nog nooit een verloopstuk gezien van 150 naar 100.
En ja, geluid gaat omhoog en capaciteit neemt zwaar af als je naar 100 gaat.
Recirculatie heb ik nu, voor ons werkt dit niet. Geur blijft hangen en zijwand is helemaal 'gaar' doordat de lucht hierna toe blaast.
Ik zal kijken of een 125buis gebruiken of toch een vlakke.
En ja, geluid gaat omhoog en capaciteit neemt zwaar af als je naar 100 gaat.
Recirculatie heb ik nu, voor ons werkt dit niet. Geur blijft hangen en zijwand is helemaal 'gaar' doordat de lucht hierna toe blaast.
Ik zal kijken of een 125buis gebruiken of toch een vlakke.
Re: Afzuigkap
Is het een idee (ik weet niet of het kan) om in plaats van één buis van 10, twee parallele buizen van 10 te nemen? Misschien dat je die in het verlaagde plafond wel kwijt kunt, omdat je ze natuurlijk niet precies langs de zelfde route hoeft te leiden. Als er bv. balken of andere dingen in de weg zitten, waardoor die 22 cm niet past, dan zou er misschien wel plaats kunnen zijn voor twee buizen van 10?
(Misschien dat het wel helemaal niet kan, hoor, maar ik gooi het toch maar even op het forum.)
(Misschien dat het wel helemaal niet kan, hoor, maar ik gooi het toch maar even op het forum.)