LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afzuigkap

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
grwn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2009 07:47

Afzuigkap

Ongelezen bericht door grwn »

Hallo

Ook wij zijn bezig met het uitwerken van onze nieuwe keuken. Aangezien we met een kookeiland willen gaan werken lopen we tegen het 'probleem' afzuigkap aan. We zijn reeds bij een tweetal keukenwinkels geweest en krijgen hier verschillende adviezen. Misschien kunnen jullie ons verder helpen. Om geen discussie te krijgen over de keukenwinkels of die goed of niet goed zijn heb ik de namen hiervan maar even weggelaten.

We hebben de keuze uit 3 soorten afzuigkappen:
1. Hangende afzuigkap
2. Afzuigkap verwerkt in plafond (evt dmv kolf)
3. Verzonken afzuigkap in aanrechtblad (weet iemand toevallig van welk merk deze zijn? ik ben het vergeten)

Volgens 1 adviseur had optie 3 de voorkeur en hadden we zelf de mogelijkheid om motor buiten de keuken te plaatsten en de buizen te verwerken in de vloer om geen kastruimte te verliezen.
Een adviseur bij een andere winkel had voorkeur voor optie 2, maar dan zou het in een kolf ingebouwd moeten worden. Ook in dit geval zou het mogelijk zijn de motor naar buiten te brengen (zouden de buren daar blij mee zijn?).

Wat zijn jullie meningen van de verschillende opties? Niet alleen prijstechnisch maar ook de voor/nadelen van de verschillende opties.

Aangezien de bouw nog moet beginnen, hebben we nu nog alle mogelijkheden om aanpassingen te maken in bouwtekening van keuken.

Alvast bedankt voor uw reacties
Groet Grwn

Emi
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2009 14:44

Re: Afzuigkap

Ongelezen bericht door Emi »

Uiteindelijk gaat het erom dat de afzuigkap goed functioneert binnen de bestaande ruimte. Hoe sterk moet de afzuigkap zijn ? En verandert de manier van monteren iets aan de capaciteit van het apparaat ?

Wat ons vertelt is: Itho is een goed merk voor afzuigkappen.

Hopelijk heb je hier wat aan - zoveel verstand heb ik er ook niet van :)
Groetjes
Emi

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Afzuigkap

Ongelezen bericht door legoleek »

"beste" optie is een hangende "trechter" "
plafond unit, fraai alles uit zicht, houdt rekening met "tocht"
Volgens 1 adviseur had optie 3 de voorkeur en hadden we zelf de mogelijkheid om motor buiten de keuken te plaatsten en de buizen te verwerken in de vloer om geen kastruimte te verliezen
.
geen kast ruimte verliezen ? van alle mogelijkheden kost dit juist altijd kastruimte. Hoe had die adviseur bedacht dat de lucht zou gaan ?
van de unit via een StarTrek-beam-me-up-scotty-methode naar de buis in de vloer?
Uit het blad komend, is wel een afzuigkap met het hoogste WAUW gehalte.
merken die dit o.a. leveren: wave, gutmann, gagganou.

grwn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2009 07:47

Re: Afzuigkap

Ongelezen bericht door grwn »

alvast bedankt voor de eerste reacties

Volgens de adviseur was het mogelijk om enkel de afvoerbuis door de kast te leiden en de motor te monteren in de garage (zou ook meteen minder geluid geven).

@Legoleek: bedoel je met hangende "trechter" de reguliere hangende afzuigkap?

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Afzuigkap

Ongelezen bericht door legoleek »

Yep, met de Trechter bedoel ik de gewone afzuigkap. Deze zijn ook met een losse op afstand te plaatsen motor te verkrijgen.

even terug te komen op de afzuigkap verzonken in het blad.
kijk hier eens even naar:
http://www.youtube.com/watch?v=aFaRmabxuGg

grwn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2009 07:47

Re: Afzuigkap

Ongelezen bericht door grwn »

Hartelijk bedankt voor het filmpje, goed om te zien hoe e.e.a. in zijn werk gaat. op het eind werken ze idd met externe motor.
Overigens ben niet van plan om hem zelf in te bouwen aangezien we hem ook daarwerkelijk nog willen gebruiken :lol: :lol:

Nog een aanvullende vraag: Zijn er ook mensen die daadwerkelijk een van de twee laatste opties in hun keuken verwerkt hebben en wat is hun ervaring hiermee (positief en negatief).

2. Afzuigkap verwerkt in plafond (evt dmv kolf)
3. Verzonken afzuigkap in aanrechtblad (weet iemand toevallig van welk merk deze zijn? ik ben het vergeten)

Alvast bedankt
Groet Gerwin

ikkedus2
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 okt 2005 21:06

Re: Afzuigkap

Ongelezen bericht door ikkedus2 »

Misschien is dit afzuigsysteem een alternatief.

http://www.boragmbh.com

Gesloten